תם עוד סגר, חזרו ההדרכות בימי שישי, והפעם – משימה מעניינת ולא כל כך פשוטה: הדרכת נהיגת שטח פתוחה בהר חורשן לשמונה כלי רכב משישה דגמים שונים. כל אחד סיפור אחר ושונה. מסובך? קשה? מאתגר? סחבק אוהב אתגרים
צילומים: שושי ירום
מאת: דרור ברלי
01/11/20
הדרכות הנהיגה שלנו מתחלקות לשני סוגים: הדרכות של לקוחות יבואן, שהן הומוגניות מהבחינה של דגם הרכב, והדרכות פתוחות, אליהן מגיעים בעלי כלי רכב מדגמים שונים. מכאן אתם כבר יכולים להבין שעבור המדריך, יהיה קל יותר להעביר את החומר לקבוצה גדולה של 10-12 בעלי כלי רכב מדגם דומה/זהה, מאשר לקבוצה של 5-6 כלים מדגמים שונים, שכל אחד מהם צריך לקבל התייחסות שונה.
ההדרכה ביום שישי 30/10/2020 בהר חורשן הציבה עבורי אתגר לא פשוט: שמונה כלים, משישה דגמים שונים זה מזה לא רק בגיל, ייעוד ומחיר, אלא בעיקר במבנה ובמפרט הטכני.
את רכבי השטח האמיתיים, הפשוטים והבסיסיים של פעם מייצג הג'ימני 2008 של ערן וסולי – סטנדרטי עד העצם, ללא בקרת יציבות (ESP) וללא נעילות או בקרת משיכה. הבסיס של הבסיס, וגם לנהג מעט מאוד נסיון.
עדיין עם רכבי שטח אמיתיים, אבל הפעם מהקצה השני של הסקאלה – גדול, חזק, מצוייד מהמפעל בכל עזרי העבירות כמו TC, נעילות לשני הסרנים והילוך כוח ביחס העברה נמוך חריג (4:1) – הרנגלר רוביקון 2018 של גבי, שגם מביא עימו נסיון בשטח.
את קטגוריית הכביש-שטח המודרנית מייצגים צמד לנדקרוזרים 120 קצרים – של רונן ושל אילן ושושי (שמיד כשראיתי שהגיעה חמושה במצלמות מפחידות, מונתה לצלמת הרשמית של ההדרכה ולא אכזבה!).
גם קטגוריית הפרימיום מיוצגת היום היטב, על ידי צמד גרנד צ'רוקים WK2 חדשים של אלון וניר.
ואיך אפשר בלי ג'יפונים?.... דאצ'יה דאסטר 4X4 חדש של קרול, בנזין, ידני, כמובן ללא הילוך כוח. וגם ג'יפ צ'רוקי KL של יובל. אבל למי קראת ."ג'יפון"?.... זה לא סתם צ'רוקי. זה דגם טריילהוק, עם הילוך כוח, עם סלקט-טריין, עם נעילה אחורית.... וכדי לסבך את העניינים ולתת דוגמאות פרה-הסטוריות מהעבר עם נגיעות מתחום האפטרמרקט המודני –גם הסופה שלי מ-1995 נמצאת כאן. נטולת אלקטרוניקה בכלל, אבל חמושה מכל הכיוונים....
אתם הבנתם מה יש לנו היום?... יש שילדות סולם ויש מרכבים אחודים. יש כלים עם שני סרנים חיים, יש עם סרן אחד ומתלה קדמי נפרד, ויש עם ארבעה מתלים נפרדים. יש גירים אוטומטיים וגם ידניים. עם הילוך כוח וגם בלי, עם/בלי ESP ו- ETC, עם ובלי בקרת ירידה במדרון, עם נעילה אחורית, גם עם קדמית, צמיגי כביש, צמיגי שטח חצי-חצי, צמיגי שטח מלא....
ולכן באופן טבעי פרק התיאוריה התארך "קצת". מין המפורסמות שגם בהדרכה רגילה אני יורד לפרטים טכניים ולא מוותר לאף אחד, אבל כאן באמת שלא היתה ברירה – ההבדלים בין מערכות ההנעה והעזר בין שמונת כלי הרכב הם גדולים ומהותיים מכדי להתעלם מהם וכל אחד צריך לקבל את הפרטים הרלוונטיים עבורו.
ואז יצאנו לטפס על ההר התעמתנו עם חריצים ומדרגות, בורות והצלבות, עליות ומורדות, משטחי סלע ומדרונות דרדרתיים וזויות צד. למדנו לא לפחד לנסוע ב-LOW לאורך פרק זמן ארוך (לא, זה לא "הורס את האוטו"....) למדנו שגם רכב ללא LOW כמו הדאסטר, יודע לבצע היטב כי יש לו תכונות טכניות אחרות שיודעות לחפות ולפצות על המגבלה הנ"ל, ערן נוכח שלמרות שהג'ימני נטול כל עזרי עבירות, הוא סוג של עיזה קטנה וחזקה שלא מוותרת ועוברת הכל. ניר ואלון שחששו בהתחלה שהגרנדים הנוצצים שלהם יתנפצו על סלעי החורשן, סיימו את היום עם חיוכים רחבים אחרי שהשתכנעו שהאוטו גיבור חיל רציני ולא מתרגש. כמוהם גם יובל עם הצ'רוקי טריילהוק שיצא מההדרכה מופתע לחלוטין בכל מה שקשור ליכולות הרכב. רק גבי ברוביקון לא הופתע מכלום – הוא ידע שקשה לאתגר רכב כזה, אבל זה תמיד כיף לנסות.
אלמלא השמש הממהרת לשקוע (מי הוא האוויל המשריש שכופה עלינו את שעון החורף המיותר הזה עם חושך בארבע וחצי אחר הצהרים?...) כנראה שהיינו ממשיכים לתור אחר מכשולים לתרגול ואני הייתי ממשיך לחפור להם על מתלים, נעילות, צמיגים וחילוצים עד מחר....
אז למרות שהיה לנו כיף, נאלצנו לרדת מהנ.ג., לחזור לבת שלמה ולהיפרד לשלום. היה טוב, היה כיף, והפעם עם בונוס רציני בדמות צילומים לתפארת ועל כך תודה מיוחדת לשושי!... אין כמוך.
נתראה בטיולים!
מונחים מקצועים מתוך הויקישטח וכתבות על הדיפרנציאל:
דיפרנציאל, ירידה, עלייה, שיפוע, שיפוע צד, בקרת אחיזה, בקרת יציבות, ABS, ESP, מנוע
הדיפרנציאל - אי אפשר בלעדיו אך צריך לדעת לחיות איתו
טיפים לנהיגה בשטח:
מערכות הבטיחות ברכב:
הפתרון הטכנולוגי – בטיחות פאסיבית ו- ABS
הפתרון הטכנולוגי – בקרת אחיזה ובקרת יציבות
למסעות הבאים בארץ - הקלק כאן
למסעות הבאים בעולם - הקלק כאן
להדרכות הנהיגה הבאות - הקלק כאן
7 תגובות
1
אורח/ת - שושי
03 בנובמבר 2020 ב 15:15
לקחתי חלק ביום המרתק הזה-מלבד האתגר הצילומי-הצלחתי ללמוד המון ממדריך מיומן,מוכשר ומסור על תיפעול הג׳יפ שלנו.
תודה לדרור ועל התדרוך המעולה
2
אורח/ת - אילן, בעלה של הצלמת
03 בנובמבר 2020 ב 20:15
דרור, אתה ידען מעניין נחוש, נתת את כל כולך לא ברור מאליו...
נהנתי מאוד למדתי המון ובעיקר הענקת לי ביטחון, מקצוען אמיתי.
תודה על היום המהנה
3
אורח/ת - רונן ג.
04 בנובמבר 2020 ב 15:12
יופי של כתבה! תודה על הכתבה וההדרכה כמובן
4
אורח/ת - ערן
04 בנובמבר 2020 ב 15:12
היה מעולה כייף להיזכר כשקוראים את הכתבה
הצליח לכם 👏
5
אורח/ת - אלון ש.
04 בנובמבר 2020 ב 15:12
תודה על ההדרכה, היה מאוד מעניין ומלמד
6
אורח/ת - ניר י.
04 בנובמבר 2020 ב 15:13
תודה רבה היה מעניין וכיף, אחלה כתבה..וכמובן התמונות מדהימות..
7
אורח/ת - יובל ר.
04 בנובמבר 2020 ב 15:14
דרור, יא מלך. היתה אחלה הדרכה. היחס , הרצינות, והמקצוענות. נשמח להמשיך ולהרחיב את ידיעתנו ממך בהזדמנויות אחרות.
🙏
ותודה לשושי על התמונות המדהימות.
תגובות