הדרכת ג'ימנים היא תמיד כיף. חבורת ג'יפונים צבעוניים ושמחים שעוברים בכל מקום ואפשר לאתגר אותם במכשולים אמיתיים בלי לחשוש מנזקים ותקיעות. נפגשנו שוב בהר חורשן ליום מעניין ומלמד
מאת: דרור ברלי
24/11/20
לרכבי הכביש-שטח (ג'יפים) המודרניים יש מבחינתי שתי תכונות בעייתיות:
הראשונה היא שהם פריכים ועדינים. צמיגיהם נמוכי החתך ממהרים להיפגע מטרשים, פגושי ומפתני פלסטיק נפגעים מסלעים ונוטים להתרטש ולנשור.
הבעיה השניה נוגעת למחירם השערורייתי: כשהכלי חדש וכל כך יקר, בעליו מהסס וחושש באופן טבעי ומובן מלאתגר אותו וברוב המקרים נלחץ מאוד אפילו מלכלוך ושריטות מענפי שיחים על הצבע הנוצץ של רכב חדש שזה עתה שילם עבורו רבע מיליון שקלים ומעלה..... וכך, כל תרגולי מעבר המכשולים צריכים להיעשות בדחילו ורחימו, פן משהו יימעך, יישרט, יתגרד, ינשור... אבל עם הסוזוקי ג'ימני, כל הטרדות הללו נדחקות הצידה.
זה לא שהוא זול במיוחד. 150,000 שקלים עבור אוטו כזה קטן הוא לא סכום של מה בכך, אבל גודלו הזערורי של גור-הג'יפים הקטן והמתוק הזה, תכנונו היעיל המכוון לכושר תנועה בשטח לפני הכל, סלחנותו המפלגת לטעויות-נהיגה, זריזותו וכושר-העבירות המרשים שלו, מאפשר לג'ימנאים החדשים לחוש בטחון רב ולהעיז יותר, הרבה יותר - ולכן גם ללמוד ולהתנסות הרבה יותר – הם עוברים בקלילות היכן שהגדולים והיקרים מהם מסתבכים, והם גם יוצאים מזה ללא נזקים וטראומות – והשמחה רבה. תוסיפו מזג אויר מושלם – שמשי ונעים אבל לא חם, שלושה ימים לאחר גשמים מתבטאים באויר צלול ומרענן ובעיקר - נטול אבק – ותקבלו יום הדרכה מושלם וכיפי שאפילו המדריכים יוצאים ממנו לחלוטין לא מותשים.
לאחר פרק התיאוריה שנגע להכרת כל הפרטים הטכניים, מערכות הרכב ועקרונות נהיגת השטח, יצאנו לדרך בקבוצה אחת עם שני מדריכים כאשר אני מוביל וחיים מאסף – וכך, תחת פיקוח והכוונה כפולים, כל מכשול עבר במחצית מהזמן ואפשר לנו להתעכב יותר על מכשולי אקסטרא מאתגרים ולהעמיק בהסברים ובתרגולים – וכולם יצאו מזה נשכרים.
התעמתנו עם חריצים ומדרגות, בורות והצלבות, עליות ומורדות, משטחי סלע ומדרונות דרדרתיים ושיפועי צד. למדנו לא לפחד לנסוע ב-LOW לאורך פרק זמן ארוך (לא, זה לא "הורס את האוטו"....), למדנו שהג'ימני כפי שהוא מגיע מהחנות, מהניילונים, ללא שום שיפור או תוספת, הוא סוג של עיזת-סלעים קטנה ונמרצת שלא מוותרת לשום מכשול ועוברת הכל - וגם יודעת לסלוח על טעויות נהיגה של מתחילים. דיברנו והתעמקנו גם על אבזרי החילוץ הדרושים לטיולים בשטח, על כללי זהירות בחילוץ ועל היצע הטיולים שאתר השטח מציע במסגרת מועדון סוזוקי ו/או הטיולים הפתוחים, שמאפשרים לבעלי רכב שטח לנצל כהלכה את הצעצוע החדש.
עוד הדרכה הגיעה לסיומה ואלה שמיהרו הביתה יצאו לדרכם, ואנו, בהרכב מצומצם יותר, סיימנו את היום בטיפוס לנ.ג. 186, לקפה אחרון והתבשמות מהנוף המרהיב, לפני שיורדים בחזרה לכיוון בת-שלמה והביתה. סיום ראוי ליום כיפי.
היה כיף וטוב. תודה לכולם נתראה בטיולים של מועדון סוזוקי!
מונחים מקצועים מתוך הויקישטח וכתבות על הדיפרנציאל:
דיפרנציאל, ירידה, עלייה, שיפוע, שיפוע צד, בקרת אחיזה, בקרת יציבות, ABS, ESP, מנוע
הדיפרנציאל - אי אפשר בלעדיו אך צריך לדעת לחיות איתו
טיפים לנהיגה בשטח:
מערכות הבטיחות ברכב:
הפתרון הטכנולוגי – בטיחות פאסיבית ו- ABS
הפתרון הטכנולוגי – בקרת אחיזה ובקרת יציבות
למסעות הבאים בארץ - הקלק כאן
למסעות הבאים בעולם - הקלק כאן
להדרכות הנהיגה הבאות - הקלק כאן
2 תגובות
1
אורח/ת - אידה
10 בנובמבר 2020 ב 14:56
תודה רבה למדריכים חיים ודורון, היה ממש מעניין. כחדשים לגמרי ב 4×4 בלי שום ניסיון ושום מוסג למדנו ועשינו הרבה דברים חדשים עם הג'ימני החדש שלנו בשטח. אווירה טובה, הרבה אדרנלין. היה כייף מאוד. תודה רבה!!!
2
אורח/ת - גיל
12 בנובמבר 2020 ב 15:36
תודה רבה לחיים ודרור על הדרכה מקצועית ומהנה. מאחל לכולם הרבה הנאה (והנעה) בשטח לעוד שנים רבות
תגובות