שלושה ימים, מאור ראשון ועד אור אחרון, של אתגרים אדרנלין והנאה צרופה
צילמו: אלי דולב, שי אנגלר, יגאל בוכוייץ ואמיר נחומי
מאת: אמיר נחומי
18/12/20
היום הראשון הוא יום שישי - נר שני של חנוכה, נפגשנו לתדריך ותחילת מסלול בתחנת דלק דור אלון בכניסה ליישוב צוקים
הדרך למעלה ורדית עוזבת את נחל פארן ומחילה לטפס על צוקי חדוד שעליהם מטפס מעלה ורדית. מספר קטעים קצרים מאתגרים המצריכים הכוונה והנה אנחנו למרגלות מעלה ורדית.
מעלה ורדית הוא שלוש מדרגות גבוהות ומבותרות במהמורות ובולדרים כשבצידן שיפועי צד חזקים שמאלצים את המטפס לעלות במרכז בלב המדרג.
הקרקע מפוררת לאבקה דקה כמו קמח הגורמת לגלגלים אפילו המחוספסים שבהם, להחליק על הסלעים. אחרי מספר נסיונות כשל הוחלט שהקבוצה תעלה במעלה העוקף שגם בו יש קטעים מאתגרים של סלע חלקלק, סיבוב חד באמצע המעלה ועליית מדרגה אחרונה בשיאו. החברים בהכוונה צמודה התגברו על אתגרים אלו ולקראת שעת הצהרים החננו את הרכבים בפסגה לארוחת צהרים.
קצת מאוכזבים אך רעבים, פרשנו לארוחת צהרים בפסגה של מעלה ורדית. לפנינו היום עוד מעלות הר כיפה ובהמשך נחל יחם עד כביש 40 ומשם למעוק עדה לחניון לילה.
עזבנו את צוקי חדוד ו"דילגנו" תא שטח לרמת ברק. הדרך חוצה נחלים וערוצים עמוקים ומספקת לא מעט אתגרי נהיגה טכנית. כעבור שעה קלה התחלנו את הטיפוס להר כיפה. האתגר הוערך כקביל לחבורה ועל כן עלינו בשיירה במרווחים מתאימים אך לא אחד אחד. פחות ממחצית השעה חלפה ואנו במורד הדרך מרכס הר כיפה לעבר נחל יחם ודרכו לכביש 40, קצת צפונית לתחנת מקורות שבבאר אשלים. שם נפרדנו מהלנים במצפה רמון, והספרטנים המשיכו לעבר חניית הלילה של מעוק עדה. חניון נחמד חבוי בין צוקי ההרים שמספק מסתור מהרוחות.
את הלילה הראשון העברנו בחניון מעוק עדה שעל הדרך היוצאת מבאר אשלים לנחלים הגדולים של הנגב. חניון נוח מוסתר מהרוחות.
הגענו לפני חשיכה וכך הסתייע ביד החברים להקים את המאהל בנוחיות. כגיבוי נפרסה תאורה ע"י המדריך וכולם נערכים לשינה ולארוחת הערב. לא שכחנו להדליק נר שני של חנוכה. לילה קריר מעט אך בהחלט נעים למדבר חלף ללא הפרעות וקצת אחרי הזריחה בבוקר פסטורלי של המדבר ארזנו, אכלנו ויצאנו לדרך.לנקודת המפגש עם המצטרף החדש משה מרחובות והלנים במצפה רמון.
התכנית לגמוא את הדרך בין נחל פארן למכתש רמון בנחל ערוד עד הצהרים, ואחה"צ לטפס את מעלה רמון, ולסיים את היום בחניון נחל ניצנה שעל כביש 171.
הנסיעה בנחל ערוד התבררה כאיטית ורצופת מכשולים, אחד אפילו חייב חילוץ משקיעה באמצעות גרירה. וכך בנסיעה איטית בנחל יפהפה עם הרבה בולדרים ומהמורות, לאחר חמש שעות הגענו לבארות עודד שם פיצול דרך לנחל נקרות הזורם לאורכו של קיר המכתש לכיוון מזרח. עם הנחל הגענו עד מול מפער פיטם, שם פנינו צפונה לטיפוס על שיני רמון בואכה המכתש. לאחר שעה קלה אנחנו כבר בנחל רמון בדרכנו לכיוון מערב לעבר פיצול הדרך העולה את קיר המכתש במעלה ארוך ורצוף מכשולים הנקרא מעלה רמון.
לנקודת ההחלטה האם נספיק את מעלה רמון הגענו בעשרים דקות איחור לזמן האל חזור. המדריך החליט לדבוק במשימה ויצאנו לעבר המעלה. לאחר עשרים דקות על הדקה (לא גדל האיחור), ניצבנו מול המעלה כשמולנו יורדת שיירה של 7 כלי רכב שמתקשים בירידה וחוסמים את הדרך. החלטנו להתקדם עד לנקודה בה הציר רחב ומאפשר תנועה דו סטרית עם שוליים רחבים של שטח. כמחצית השעה חלפה עד אשר ירדו כל הכלים המשונים מולנו והמשכנו בטיפוס. מכשולים אחד ושניים עברו די בנקל. המכשול השלישי כבר מהווה בעיה והחברים מתחילים ל"היתקע" על המכשול ונדרשת הכוונה צמודה לכל אחד. וכך צלחנו גם את המכשול השלישי. המכשול הרביעי מעמיד אתגר של סיבוב חד שבאמצעיתו מערך של אבנים גדולות מאוד ומדרגת סלע. גם כאן נדרשה הכוונה צמודה אישית, עד אשר כולם חלפו את המכשול והתייצבו למכשול האחרון. השעה כבר בין ערביים. המשימה - לעבור את המכשול הזה בתאורת יום מספקת. המדריך מתרוצץ למעלה ולמטה, מלווה כל רכב מתחילת המכשול עד סופו. וסוף סוף הגיע האחרון כאשר נצבר כבר נסיון בדיוק היכן להניח את הגלגלים וכך הוא עובר את הקשה שבמכשולי מעלה רמון בצורה רצופה ללא עצירות וללא פגע.
שעת בין הערביים. כולנו למעלה ללא פגע הלבבות מתרחבים מגאווה וסיפוק, צלחנו את היום השני והאתגר החמישי (כולל נחל ערוד).
בשעות האחרונות של היום התגלגלנו למצפה רמון דרך כביש מצפה הכוכבים, מהלך 10 דקות בלבד ונחתנו בתחנת הדלק להצטיידות בדלק ומזון/שתיה. מכאן שוב עזבו אותנו הלנים במצפה רמון, וגיבורי ספרטה שמו פעמיהם לחניון הלילה של נחל ניצנה, לשם הגענו בחשיכה, אך חיש קל נפרשה הגרלנדה עם התאורה והחניון זרח באור יקרות של נורות הלד של המדריך.
לילה שקט וחמים עבר על כוחותינו.
התכנית פשוטה - להתגלגל עם נחל ניצנה לכיוון ההתחברות של הנחלים יתר ממזרח ועקרב ממערב - דרום לקבלת החלטה איזה כיוון נבחר במעלות חמרן. הגענו למקום לאחר נסיעה חלקה במשך כשעה ומחצית השעה, פרסנו ארוחת בוקר בנחל עקרב ששם מסיים את תפקידו בחיים עת הוא נשפך לנחל ניצנה.
בארוחת הבוקר הוחלט - עולים מדרום לצפון, באופציה היותר מאתגרת. התקפלנו ויצאנו לעבר מעלה חמרן. נסענו בלא אזור חקלאי נבטי, הסכרים שתוחמים את החלקות והתעלות שמזרימות את מי הגשמים ממורדות ההרים לחלקות נראים עדיין כאילו האיכר הנבטי רק אתמול הכין את החלקה, חלפו עוד ארבעים דקות, התגברנו על כמה מכשולים ומדרגות מאתגרות ועמדנו למרגלות הר חמרן מצידו הדרומי. שוב הוריד מי שצריך לחץ אויר בצמיגים, והתחלנו בטיפוס.
הקטע הראשון הוא מעלה די תלול על מעין סכין שהיא אחת מצלעות ההר שעל קו פרשת המים שלה נפרצה הדרך. ללא כל ארועים מתייצבת חיש קל השיירה בפסגת הר חמרן. ליד משוריין ממלחמת העצמאות מצטלמים צילום קבוצתי.
הדרך על הרכס צפונה עוברת אוכף עמוק ביותר הקרוי "האמבטיה" של החמרן.
האמבטיה נמצאת נמוך מתחת הפסגה והדרך יורדת במעברים הכרחיים עם מדרגות סלע די גדולות. החברים, שמאחורים כבר חמישה אתגרים, מהם ארבעה מעלות מהקשים שיש, נוסעים בזהירות ובנחישות אל האתגר האחרון - האמבטיה של החמרן מדרום מערב לצפון מזרח.
לאחר ירידה דרדרתית להפליא בשיפוע תלול עמדנו כל החברים בתחתית האוכף של החמרן. שם צפינו במדרון של היציאה ונוכחנו שיש שתי אופציות: האחת - לטפס פשוט על המדרגות בקו ישר לקצה המצוק. השנייה - לנסוע בדרך שנפרצה זה עתה, ואשר היא מתעקלת הלוך ושוב פעמיים במגמה להקטין את השיפוע ולהתחמק מהקרקע המבותרת.
מחליטים שרק המדריך מטפס על המדרגות האחרים משתמשים בדרך העקלתון עד בואכה מרום הצוק היכן שפוגש העוקף את הישיר. אחד אחד בהכוונה צמודה יצאנו מהאמבטיה, להמשך.
לאחר שצלחנו את האוכף העמוק (האמבטיה), עמדנו בפני הברירה להמשיך על קו הרכס בדרך ההולכת על קווי הגובה בשיפוע צד "מפחיד" שכבר גבה קורבנות בעבר, או לרדת לאוכף נוסף שגם הירידה וגם היציאה ממנו היא אתגרית מאוד - הירידה דרך מהמורות וסלעים ענקיים, המעלה דרדתי חלקלק עם מדרגות. בחרנו באתגר. בתחתית היה למדריך אירוע של התמוטטות פיסת דרך לתוך בור וכניסה לשיפוע צד. מצב שחולץ באמצעות הטכניקה שאנו מלמדים בהדרכות נהיגה - אבטחת הרכב מהתהפכות באמצעות "עגינתו" עם רצועת גרירה לרכב אחר המשמש את העוגן.
לאחר שכל האתגרים הללו מאחורינו, עצרנו בצל שיטה קוצנית ענקית לארוחת צהרים אחרונה בטיול, לפני שעלינו על השביל המהיר שבנחל ניצנה המוביל לעבר כביש הגישה לעזוז - בארותיים שם בא הטיול לסיומו המוצלח.
לאחר נסיעה מהירה בדרכי נחל ניצנה, הובילה הדרך בביטחה אל כביש הכניסה לעזוז בארותיים. שם בערוב היום נערך הסיכום לטיול, החברים מלאי חוויות וסיפוק של התגברות על שבעה אתגרים מהקשים שיש במסע מהנה של שלושה ימים בחיק המדבר הנפלא שיש לארץ ישראל. פרידה מרגשת וצילום קבוצתי אחרון.
והדרך הביתה קורצת לכולם.
למסעות הבאים בארץ - הקלק כאן
למסעות הבאים בעולם - הקלק כאן
להדרכות הנהיגה הבאות - הקלק כאן
7 תגובות
1
Ogash Ofer
15 בדצמבר 2020 ב 11:12
נהדר!
איזה כייף למי שמטייל עם נחומי
2
אורח/ת - דולב
18 בדצמבר 2020 ב 21:25
תודה על המפגש והטיול. תודה מיוחדת לאמיר. צר לנו שנאלצנו לחתוך כל כך מוקדם.. נפגש הפעמים הבאות. חג שמח. דולב
3
אורח/ת - שלומי
18 בדצמבר 2020 ב 21:25
היי אמיר אחלה טיול מאד נהנו מהטיול היתה עמידה ביעדים ובמטרות.
כל הכבוד על האירגון ניהול והובלת הטיול
4
אורח/ת - שי
18 בדצמבר 2020 ב 21:27
אמיר היקר,
3 ימים בשטח במדבר. טיול נהדר, קשוח, מאתגר, חוויה נהדרת כולל לינה בשטח... כמו שצריך.
טעמנו מעט מהמדבר המדהים ויש עוד כל כך הרבה מקומות שחייבים להיות בהם.
תודה רבה על הארגון, ההקפדה והנחישות.
לחברי הקבוצה, תודה על חוויה והיכרות.
אמיר, לא ברור איך בחור "צעיר" בן 60 יכול כך להיות, לא הייתי נותן לך יותר מ 50😉
5
אורח/ת - יגאל
18 בדצמבר 2020 ב 21:28
אמיר היקר, טיול פנטסטי, אתגרי כמו שהבטחת!
כל הכבוד לך, הביצועים מצוינים, עשינו הכל וקשה,
אתה מדריך מעולה! מנורית ויגאל
6
אורח/ת - רז
18 בדצמבר 2020 ב 21:29
גם טייס, גם מדריך טיולים וגם.... פחח לעת מצוא 😃.
ולעניין מדריך הטיולים.....
כאחד שהוביל חבורת מטיילים בעבר, באופן פרטי, בלא מעט מסעות למעלות שטיפסנו (פרט לחמרן), אני חייב לציין שעבודת הליווי, ההכוונה, האירגון, העמידה בלו"ז והשמירה על כלי הרכב של המשתתפים ראוייה להערכה. מוכרים לי באופן אישי האחריות והמעמסה הכרוכים בהובלת של כ"כ הרבה כלים באתגרים הטכניים ביותר בארץ. על כך אברך, כל הכבוד אמיר, יישר כוח ותודה רבה.
משפחת נהוראי סיכמה את הטיול בהנאה מרובה.
רז
7
eng.shay191
20 בדצמבר 2020 ב 07:40
שבוע טוב, עדין מעכלים את הטיול הנהדר. 3 ימים קשוחים, מתאגרים ונהדרים במדבר.
רק שם במרחבים אתה חוזר למקורות, לצבא, חוזר לנשום אויר מעצים.
תוסיפו לזה נוף שלא מגיעים אליו ומדריך צעיר נפש, חדור מטרות, נחישות והקפדה ותקבלו חוויה בלתי נשכחת.
תודה על טיול נפלא
שי.
תגובות