שטח 4X4 > יומני מסע בארץ > טיול ארוכים בארץ

טיול אתגרי מאוד בנגב - חנוכה 2020

שלושה ימים, מאור ראשון ועד אור אחרון, של אתגרים אדרנלין והנאה צרופה
צילמו: אלי דולב, שי אנגלר, יגאל בוכוייץ ואמיר נחומי

יום השישי, בוקר נר שני של חנוכה, השכמה פראית ואנו בדרך דרומה, הרחק הרחק דרומה אל המדבר הנפלא של ארצנו.
גוש ההרים של מרכז הנגב שתחום בין נחל פארן בדרום, נחל הבשור בצפון הערבה במזרח ושלוחת קדש ברנע במערב מזמן למטיילים ברכבי שטח נופי בראשית ואתגרי נהיגה מהקשים שיש בארץ.
המסלול החל בערבה בשפך נחל עשוש אל נחל הערבה ליד הישוב צוקים, והוביל אותנו לחצות את הר הנגב ממזרח לצפון מערב דרך חמישה מעלות מהמאתגרים שיש בארצנו:
כפתיח מעלה עשוש הפופולרי, אשר נהיגת שטח אתגרי נכונה ורכבים מתאימים מאפשרים להתגבר עליו ללא קשיים מיוחדים.
המעלה השני הוא אחד מהקשים שיש - מעלה וורדית. שלאחרונה חווה החמרה משמעותית של הקושי בהעפלה לראשו.
לרווחת המטיילים יש מעלה עוקף שמאפשר למתקשים, לעלות לפסגה ולהמשיך בטיול.

המעלה השלישי הוא בעצם שני קטעים של מעלה עם מכשולים לרוב שמצריך נהיגה טכנית ונחישות ואז ללא קושי מיוחד מתגברים ומגיעים לפסגה.
המעלה הרביעי הוא מעלה רמון. מעלה ארוך אשר המימד האנכי שלו (גובה הטיפוס במטרים) הוא הגדול בנגב, והוא כולל חמישה מכשולים בקושי הולך ועולה, המורכבים ממדרגות ובולדרים גדולים, מהמורות בגודל של יותר מקוטר גלגל ולקינוח, דרדרת חצץ. המעלה מצריך מיומנות נהיגת שטח גבוהה והכוונה צמודה, במיוחד המכשול האחרון 500 מטר מפסגת המכתש.
המעלה החמישי הוא הטיפוס להר חמרן והירידה חזרה אל הנחלים שזורמים למרגלותיו. לחמרן ניתן לעלות גם מצפון מנחל ניצנה ואז לרדת דרומה אל נחל חורשה, או מדרום, מנחל חורשה לנחל ניצנה. בכיון צפון צריך להתגבר על מעלה נוסף, הנקרא מעלה אזוב. בכל כיוון יש לחצות אוכף עמוק מאוד על הרכס המכונה בפי הג'יפאים "האמבטיה" של החמרן, שהחציה שלו אתגרית במיוחד.
כמו כן יש לבחור בין דרך ההולכת לאורך קווי הגובה בשיפוע צד מסוכן שכבר גבה בעבר קורבנות, או לבצע עיקוף דרך "אמבטיה" נוספת.
עפ"י אורך הזמן הצפוי לטיפוס של קבוצה בכל מעלה והמיקום הגיאוגרפי של המעלות, הנחו אותנו להקדיש יום אחד לשלושת המעלות הראשונים שהם קרובים גיאוגרפית ושניים מהם (מעלה עשוש ומעלה הר כיפה), הוערכו כ"הקלים" שבסדרה, וזמן הטיפוס הוערך כחצי שעה בלבד לכל הקבוצה. יום אחד להתכתשות עם נחל ערוד בדרך מנחל פארן למכתש רמון, ולמעלה רמון. ואת היום השלישי הקדשנו למעלות הר חמרן מכיוון דרום לצפון, מפאת הקושי הצפוי למעבר קבוצה.
יש לציין שהתכנון היה מדוייק ובכל יום ביצענו את התכנית בשלמותה, וסיימנו את המסלול לפני אור אחרון. (מה שתרם מאוד להתארגנות לקראת הלינה).

מעלה עשוש

המדרגה הענקית במעלה וורדית

מעלה הר כיפה

מתכתשים בנחל ערוד

מעלה רמון

"האמבטיה" של הר חמרן

סיפור הטיול - היום הראשון למסע

היום הראשון הוא יום שישי - נר שני של חנוכה, נפגשנו לתדריך ותחילת מסלול בתחנת דלק דור אלון בכניסה ליישוב צוקים

התכנסות ותדריך

מעלה עשוש

ללא שהיות מיותרות ולאחר תדריך מותאם לטיול של שלושה ימים, עלינו על הרכבים ולאחר נסיעה קצרה של 800 מטר על הכביש יירטנו את השביל המפלס את הדרך באפיק הלבן והבוהק של נחל עשוש. נסיעה קצרה של כ-25 דקות מביאה אותנו למרגלות מעלה עשוש. מעלה ראשון בסדרה, לא הכי בעייתי אבל ראוי לכך שנתכנס למרגלותיו לתדריך. השקעת זמן זו בתדריך חוסכת דקות רבות וארוכות בנסיונות של כל אחד מהמטיילים לאלתר את דרכו למעלה.

מעלה עשוש - נקיק צר עם מדרגות רבות

אחד אחד עולים החברים את מעלה עשוש

מעלה ורדית

לאחר שעלינו כולם את מעלה עשוש עדיין בשעת בוקר, המשכנו בשביל המוביל אל נחל פארן. הדרך מתפתלת בין גבעות גיר, חוצה ערוצים ולבסוף מגיעה אל דרך כבושה המוליכה למפל נחל ברק. משם מדלגים מעל הקמרים המפרידים בין נחל ברק לנחל פארן ויורדים מעדנו לערוץ הרחב של נחל פארן.

נסיעה באפיק נחל פארן רחב הידים

הדרך למעלה ורדית

הדרך למעלה ורדית עוזבת את נחל פארן ומחילה לטפס על צוקי חדוד שעליהם מטפס מעלה ורדית. מספר קטעים קצרים מאתגרים המצריכים הכוונה והנה אנחנו למרגלות מעלה ורדית.

זה מעלה ורדית

מעלה ורדית

מעלה ורדית הוא שלוש מדרגות גבוהות ומבותרות במהמורות ובולדרים כשבצידן שיפועי צד חזקים שמאלצים את המטפס לעלות במרכז בלב המדרג.
הקרקע מפוררת לאבקה דקה כמו קמח הגורמת לגלגלים אפילו המחוספסים שבהם, להחליק על הסלעים. אחרי מספר נסיונות כשל הוחלט שהקבוצה תעלה במעלה העוקף שגם בו יש קטעים מאתגרים של סלע חלקלק, סיבוב חד באמצע המעלה ועליית מדרגה אחרונה בשיאו. החברים בהכוונה צמודה התגברו על אתגרים אלו ולקראת שעת הצהרים החננו את הרכבים בפסגה לארוחת צהרים.

מהניסיות הלא מוצלחים שהובילו לעלות בעוקף

גם העוקף מציב אתגרים

ארוחת צהרים במרום מעלה ורדית

קצת מאוכזבים אך רעבים, פרשנו לארוחת צהרים בפסגה של מעלה ורדית. לפנינו היום עוד מעלות הר כיפה ובהמשך נחל יחם עד כביש 40 ומשם למעוק עדה לחניון לילה.

נפרסים לצהרים בסיום מעלה ורדית

מעלות הר כיפה

עזבנו את צוקי חדוד ו"דילגנו" תא שטח לרמת ברק. הדרך חוצה נחלים וערוצים עמוקים ומספקת לא מעט אתגרי נהיגה טכנית. כעבור שעה קלה התחלנו את הטיפוס להר כיפה. האתגר הוערך כקביל לחבורה ועל כן עלינו בשיירה במרווחים מתאימים אך לא אחד אחד. פחות ממחצית השעה חלפה ואנו במורד הדרך מרכס הר כיפה לעבר נחל יחם ודרכו לכביש 40, קצת צפונית לתחנת מקורות שבבאר אשלים. שם נפרדנו מהלנים במצפה רמון, והספרטנים המשיכו לעבר חניית הלילה של מעוק עדה. חניון נחמד חבוי בין צוקי ההרים שמספק מסתור מהרוחות.

מעלה הר כיפה, האתגר - שמש בעינים וסיבוב חד

לילה ראשון

את הלילה הראשון העברנו בחניון מעוק עדה שעל הדרך היוצאת מבאר אשלים לנחלים הגדולים של הנגב. חניון נוח מוסתר מהרוחות.
הגענו לפני חשיכה וכך הסתייע ביד החברים להקים את המאהל בנוחיות. כגיבוי נפרסה תאורה ע"י המדריך וכולם נערכים לשינה ולארוחת הערב. לא שכחנו להדליק נר שני של חנוכה. לילה קריר מעט אך בהחלט נעים למדבר חלף ללא הפרעות וקצת אחרי הזריחה בבוקר פסטורלי של המדבר ארזנו, אכלנו ויצאנו לדרך.לנקודת המפגש עם המצטרף החדש משה מרחובות והלנים במצפה רמון.

מכינים את הדלקת הנרות

היו השני למסע

התכנית לגמוא את הדרך בין נחל פארן למכתש רמון בנחל ערוד עד הצהרים, ואחה"צ לטפס את מעלה רמון, ולסיים את היום בחניון נחל ניצנה שעל כביש 171.
הנסיעה בנחל ערוד התבררה כאיטית ורצופת מכשולים, אחד אפילו חייב חילוץ משקיעה באמצעות גרירה. וכך בנסיעה איטית בנחל יפהפה עם הרבה בולדרים ומהמורות, לאחר חמש שעות הגענו לבארות עודד שם פיצול דרך לנחל נקרות הזורם לאורכו של קיר המכתש לכיוון מזרח. עם הנחל הגענו עד מול מפער פיטם, שם פנינו צפונה לטיפוס על שיני רמון בואכה המכתש. לאחר שעה קלה אנחנו כבר בנחל רמון בדרכנו לכיוון מערב לעבר פיצול הדרך העולה את קיר המכתש במעלה ארוך ורצוף מכשולים הנקרא מעלה רמון.

אחד המכשולים בנחל ערוד

גם שקענו בנחל ערוד, ונדרש חילוץ בגרירה

יוצאים מקניון הנחל לעבר בארות עודד

מעלה רמון

לנקודת ההחלטה האם נספיק את מעלה רמון הגענו בעשרים דקות איחור לזמן האל חזור. המדריך החליט לדבוק במשימה ויצאנו לעבר המעלה. לאחר עשרים דקות על הדקה (לא גדל האיחור), ניצבנו מול המעלה כשמולנו יורדת שיירה של 7 כלי רכב שמתקשים בירידה וחוסמים את הדרך. החלטנו להתקדם עד לנקודה בה הציר רחב ומאפשר תנועה דו סטרית עם שוליים רחבים של שטח. כמחצית השעה חלפה עד אשר ירדו כל הכלים המשונים מולנו והמשכנו בטיפוס. מכשולים אחד ושניים עברו די בנקל. המכשול השלישי כבר מהווה בעיה והחברים מתחילים ל"היתקע" על המכשול ונדרשת הכוונה צמודה לכל אחד. וכך צלחנו גם את המכשול השלישי. המכשול הרביעי מעמיד אתגר של סיבוב חד שבאמצעיתו מערך של אבנים גדולות מאוד ומדרגת סלע. גם כאן נדרשה הכוונה צמודה אישית, עד אשר כולם חלפו את המכשול והתייצבו למכשול האחרון. השעה כבר בין ערביים. המשימה - לעבור את המכשול הזה בתאורת יום מספקת. המדריך מתרוצץ למעלה ולמטה, מלווה כל רכב מתחילת המכשול עד סופו. וסוף סוף הגיע האחרון כאשר נצבר כבר נסיון בדיוק היכן להניח את הגלגלים וכך הוא עובר את הקשה שבמכשולי מעלה רמון בצורה רצופה ללא עצירות וללא פגע.
שעת בין הערביים. כולנו למעלה ללא פגע הלבבות מתרחבים מגאווה וסיפוק, צלחנו את היום השני והאתגר החמישי (כולל נחל ערוד).
בשעות האחרונות של היום התגלגלנו למצפה רמון דרך כביש מצפה הכוכבים, מהלך 10 דקות בלבד ונחתנו בתחנת הדלק להצטיידות בדלק ומזון/שתיה. מכאן שוב עזבו אותנו הלנים במצפה רמון, וגיבורי ספרטה שמו פעמיהם לחניון הלילה של נחל ניצנה, לשם הגענו בחשיכה, אך חיש קל נפרשה הגרלנדה עם התאורה והחניון זרח באור יקרות של נורות הלד של המדריך.
לילה שקט וחמים עבר על כוחותינו.

אחד המכשולים הקשים במעלה רמון

היום השלישי למסע

התכנית פשוטה - להתגלגל עם נחל ניצנה לכיוון ההתחברות של הנחלים יתר ממזרח ועקרב ממערב - דרום לקבלת החלטה איזה כיוון נבחר במעלות חמרן. הגענו למקום לאחר נסיעה חלקה במשך כשעה ומחצית השעה, פרסנו ארוחת בוקר בנחל עקרב ששם מסיים את תפקידו בחיים עת הוא נשפך לנחל ניצנה.

חניון נחל ניצנה בבוקר היום השלישי

בארוחת הבוקר הוחלט - עולים מדרום לצפון, באופציה היותר מאתגרת. התקפלנו ויצאנו לעבר מעלה חמרן. נסענו בלא אזור חקלאי נבטי, הסכרים שתוחמים את החלקות והתעלות שמזרימות את מי הגשמים ממורדות ההרים לחלקות נראים עדיין כאילו האיכר הנבטי רק אתמול הכין את החלקה, חלפו עוד ארבעים דקות, התגברנו על כמה מכשולים ומדרגות מאתגרות ועמדנו למרגלות הר חמרן מצידו הדרומי. שוב הוריד מי שצריך לחץ אויר בצמיגים, והתחלנו בטיפוס.

ארוחת הבוקר ודיון בנושא מעלה חמרן בנחל עקרב

מכינים את הרכבים למעלה חמרן

מעלה חמרן

הקטע הראשון הוא מעלה די תלול על מעין סכין שהיא אחת מצלעות ההר שעל קו פרשת המים שלה נפרצה הדרך. ללא כל ארועים מתייצבת חיש קל השיירה בפסגת הר חמרן. ליד משוריין ממלחמת העצמאות מצטלמים צילום קבוצתי.

מעלה חמרן הדרומי

צילום קבוצתי בפסגת הר חמרן

הדרך על קו הרכס לבר הירידה מצד צפון

הדרך על הרכס צפונה עוברת אוכף עמוק ביותר הקרוי "האמבטיה" של החמרן.
האמבטיה נמצאת נמוך מתחת הפסגה והדרך יורדת במעברים הכרחיים עם מדרגות סלע די גדולות. החברים, שמאחורים כבר חמישה אתגרים, מהם ארבעה מעלות מהקשים שיש, נוסעים בזהירות ובנחישות אל האתגר האחרון - האמבטיה של החמרן מדרום מערב לצפון מזרח.

בירידה אל "האמבטיה" של החמרן

האמבטיה של החמרן

לאחר ירידה דרדרתית להפליא בשיפוע תלול עמדנו כל החברים בתחתית האוכף של החמרן. שם צפינו במדרון של היציאה ונוכחנו שיש שתי אופציות: האחת - לטפס פשוט על המדרגות בקו ישר לקצה המצוק. השנייה - לנסוע בדרך שנפרצה זה עתה, ואשר היא מתעקלת הלוך ושוב פעמיים במגמה להקטין את השיפוע ולהתחמק מהקרקע המבותרת.
מחליטים שרק המדריך מטפס על המדרגות האחרים משתמשים בדרך העקלתון עד בואכה מרום הצוק היכן שפוגש העוקף את הישיר. אחד אחד בהכוונה צמודה יצאנו מהאמבטיה, להמשך.

האמבטיה של החמרן - מעלה המדרגות

יציאה מהאמבטיה של החמרן דרך המסלול העקלתוני

הירידה - סוף המסלול האתגרי

לאחר שצלחנו את האוכף העמוק (האמבטיה), עמדנו בפני הברירה להמשיך על קו הרכס בדרך ההולכת על קווי הגובה בשיפוע צד "מפחיד" שכבר גבה קורבנות בעבר, או לרדת לאוכף נוסף שגם הירידה וגם היציאה ממנו היא אתגרית מאוד - הירידה דרך מהמורות וסלעים ענקיים, המעלה דרדתי חלקלק עם מדרגות. בחרנו באתגר. בתחתית היה למדריך אירוע של התמוטטות פיסת דרך לתוך בור וכניסה לשיפוע צד. מצב שחולץ באמצעות הטכניקה שאנו מלמדים בהדרכות נהיגה - אבטחת הרכב מהתהפכות באמצעות "עגינתו" עם רצועת גרירה לרכב אחר המשמש את העוגן.
לאחר שכל האתגרים הללו מאחורינו, עצרנו בצל שיטה קוצנית ענקית לארוחת צהרים אחרונה בטיול, לפני שעלינו על השביל המהיר שבנחל ניצנה המוביל לעבר כביש הגישה לעזוז - בארותיים שם בא הטיול לסיומו המוצלח.

האתגר האחרון - נחלצים מהעוקף שיפוע צד

סיכום ופרידה

לאחר נסיעה מהירה בדרכי נחל ניצנה, הובילה הדרך בביטחה אל כביש הכניסה לעזוז בארותיים. שם בערוב היום נערך הסיכום לטיול, החברים מלאי חוויות וסיפוק של התגברות על שבעה אתגרים מהקשים שיש במסע מהנה של שלושה ימים בחיק המדבר הנפלא שיש לארץ ישראל. פרידה מרגשת וצילום קבוצתי אחרון.