מועדון סילברדו, מועדון גדול, מפואר ופעיל ביותר, החליט להוציא את חבריו לטיול שטח בנגב.
היעד שנבחר - ציר נחל צין.
כ-30 רכבי סלברדו השתלטו על נחל צין מאיזור המכתש הקטן, עד היציאה באיזור נחל פרס.
הדריך: וייזל עדי.
רחבת העפר מאחורי תחנת הדלק בדימונה לא זכתה מעולם לראות כמות כזו של רכבים בעת ובעונה אחת.
כ-30 רכבי סילברדו בשלל צבעים, שדרוגים וגדלים צבאו על רחבת החניה, במספר שורות מדוייקות והכל בניצוחו של זוהר - "האבא" של המועדון. שק הדגלים ושק הג'קטים עם סמל המועדון פרקו מהטנדר הענק וחולקו בסדר מופתי לחברי המועדון שנטלו חלק בטיול. לרובם מכשירי קשר ורובם לא מתרגשים מהשטח - אך ההתרגשות הייתה עצם המפגש. חלוקת מכשירי קשר לכמה מרכבים, הסבר ונוהלי בטיחות, מעבר על ציר הנסיעה ויאללה - עולים על כביש 25 מזרחה לצומת חתרורים ולתצפית על המכתש הקטן.
נסיעת כביש בשיירה ארוכה לכיוון צומת חתרורים, נכנסים לכביש המפעלים בואך עין ירקעם, מקיפים את מפעל הטקסטיל ונכנסים לתצפית על המכתש הקטן.
זהו המכתש המזרחי בסדרת המכתשים שנוצרו בקמרי הר הנגב ובצפון סיני, בהם מכתש רמון, המכתש הגדול ומכתשי עריף. ביוני 2019 הכריזה המדינה על הפיכת המכתש לשמורת טבע. צורתו של המכתש כמעט מעוגלת. אורכו המרבי מגיע לכ-8 ק"מ, רוחבו לכ-6 ק"מ ועומקו לכ-400 מטרים. שני שבילים עיקריים יורדים אל המכתש: הראשון הוא "מעלה עלי" בפינתו הדרום-מערבית של המכתש, המגיע ממעלה עקרבים; השני הוא "מעלה חצרה" המהווה חלק משביל קדום שעלה מנחל צין למצד תמר, ויורד בצידו הצפון-מזרחי של המכתש. נחל חצרה הוא הנחל המנקז את המכתש הקטן לעבר נחל צין והערבה. הנחל עובר דרך פתח בקירו הדרום מזרחי של המכתש (המכונה שער אשמדאי או שער השטן), המהווה חלק מרכס חצרה. המכתש הקטן ידוע באבן החול הצבעונית שבו. צבעה של אבן החול משתנה בין לבן, אפור, חום, צהוב, אדום וסגול. צבעי האבן נובעים מכמויות זעירות של תחמוצות ברזל.
מעלה עקרבים הוא דרך תלולה ומפותלת מדרום למכתש הקטן, בקטע המרכזי של כביש 227. המעלה שימש עורק תחבורה עיקרי בין באר שבע לאילת מאז סלילת הכביש במקום ב-1927 ועד 1954, אז נסלל כביש מעלה העצמאות (כביש 40). בראש המעלה ניצבת אנדרטה בצורת צריח (סמל חיל ההנדסה הישראלי) שהוקמה לזכר מבצע ערבה, בו חיל ההנדסה סלל את הכביש ב-1950. מעל לאנדרטה, בראש המצפה, נמצא לוח זיכרון לזכר הנרצחים בטבח מעלה עקרבים שאירע ב-17 במרץ 1954.
השיירה הארוכה יורדת ב-18 הפיתולים המדהימים של מעלה עקרבים בדרכה לנחל צין.
השיירה עומדת בתור ארוך בכניסה לסימון השבילים האדום המוביל לעומק נחל צין. רכבי הסילברדו הענקיים שנוסעים דרך קבע ב-50-60 psi מורידים אוויר לכדי מחצית לערך מהלחץ הסטנדרטי והשיירה נכנסת לעומק הנחל. בני שילמן וטל מקבלים פיקוד על 10 כלים כל אחד והשיירה יוצאת לדרך. מעברי מים, "אמבטיות", מדרגות ועוד הם רק חלק ממה שחוו חברי המועדון.
הדרמה האמיתית מתחילה בגבי צין במדרגה הגדולה קצת לפני מעלה אשמדאי. רכבי הענק, שחלקם סטנדרטים, חלקם עם מדרגות מלוקקות, מבינים שהם ייאלצו להתמודד עם מדרגה רצינית, ליתר דיוק אחת מ-2 מדרגות באמצעותן אפשר להמשיך בדרך. להעביר 30 רכבי ענק במדרגה הזו - לא פשוט והחברים בילו במקום יותר משעה ולבסוף בירכנו על המוגמר. בזמן התמודדות פגשנו את שיירת חוצה ישראל של אתר השטח הישראלי בהדרכתו של נמרוד וידר. ללא ספק חוויה שהכניסה אותנו מעט לשעות הצהרים המאוחרות.
שעת אחר הצהרים מאוחרת והשמש כבר נעלמת מאחורי ההרים המערביים המקיפים את נחל צין.
לפנינו מכשול לא פשוט - המדרגה במעלה אשמדאי. שם רע קיבל לעצמו מעלה אשמדאי המשמש כשער היציאה מנחל צין בואך כביש 25. לפני מספר שבועות להגעתנו למקום, מצא את עצמו איסוזו טרופר הפוך במרכז המעלה לאחר שהשביל ההולך ונהיה צר ונסתר מעיני הנהג פשוט גרם לרכב ליפול לוואדי.
מדרגת אשמדאי - מכשול יחסית פשוט אך סביבת העבודה בו בעייתית וצרה ולכל זה תוסיפו את החשיכה - ותקבלו הרבה סיבות לדאגה. בשעה לערך העברנו 30 רכבים במדרגה שהוציאה אותנו מהר מאוד לכביש המחצבות עד היציאה בשעה 20:00 לערך בכביש 25. למרות הקושי, הייתה חוויה וניפגש בשטח...
תגובות