סוף הסגר הגדול בא עלינו לטובה וברכה והביא עמו הדרכות נהיגת שטח בזו אחר זו, יום אחרי יום עם הג'ימנים... איזה כיף!
כמעט השתכנעתי להקים לי אוהל ביער בן שמן כדי לחסוך את הנסיעה...
מאת: דרור ברלי
14/03/21
שנה מטורללת. אין לי הגדרה אחרת לתקופה המשוגעת שאנחנו עוברים בשנה האחרונה בעקבות משבר הקורונה. סגר ועוד סגר, בהם אנחנו מושבתים מפעילות ורשימת ההדרכות בהמתנה מתארכת, ואז מוסר הסגר ואנו יוצאים לשטח יום אחר יום על מנת לסמן V על הדרכה ועוד הדרכה, וכך מצאנו עצמנו ביער בן שמן, עם קבוצות יום אחר יום, כמעט חשבתי לסיים הדרכה, להקים אוהל, לפרוס מזרן ומצעים ולהדליק מנגל, רק כדי לחסוך לעצמי נסיעות הלוך ושוב... וכך, לאחר הדרכת סוזוקי כיפית ביום שישי, באתי ליער בן שמן שוב בשבת בבוקר להדרכה נוספת של סוזוקים צבעוניים ושובבים! מה רע?...
הג'ימני החדש איתנו כבר שנה שלישית ברציפות, והוא ממתק אמיתי שאני לא יכול להפסיק להתפעל ממנו. כנראה שאני לא לבד, כי להדרכות שמקבלים רוכשי רכב חדש, הם מגיעים בכמויות ותענוג לראות אותם מפזזים מסביב – גורי ג'יפים קטנים וממזריים, דמויי קוביות קטנות, בשלל צבעים עליזים. ג'יפ קטן, חמוד ושמח שמעלה חיוך על פניו של כל מי שרואה אותו.
ההדרכה כוללת פרק תיאורטי ופרק מעשי. בחלק הראשון של הפרק התיאורטי סקרנו את המבנה הכללי של רכב שטח: הסבר על אופן הפעולה של מערכות הנעה שונות ברכב שטח, מתלים ברכב שטח, דיפרנציאלים, נעילות, מערכות עזר ובטיחות אלקטרוניות כגון ABS, בקרת יציבות, בקרת משיכה, בקרת ירידה במדרון והכל בהתייחסות הן לג'ימני החדש, הן לדגם הקודם המעט פחות משוכלל (ועדיין עז-הרים קשוחה ורצינית שיודעת להתגבר על כל מכשול ולהגיע לכל מקום) והן לגרנד ויטארה הותיקה שאקזמפלרים רבים ממנו עדיין שועטים בשטח והם אופציה נהדרת למי שרוצה רכב יומיומי נוח, מרווח, מפנק ואמין שיודע לטייל בעומק השטח בסופ"שים עם כלים גדולים וגיבורים ממנו לכאורה, באמינות מוחלטת ובמחיר שווה לכל נפש.
חלקו השני של הפרק התיאורטי עסק בעקרונות נהיגת שטח: קריאת שטח נכונה, שטחים מתים, דרכי התמודדות עם מכשולים שונים, התחשבות במרווח גחון ובזוויות מרכב, שימוש נכון בהילוך כוח, עבודה עם מכוון חיצוני, חשיבות עקרון התנועה הזורמת, שיפוע צד סטטי ודינמי ודרכי ההתמודדות עימו.
לאחר מכן יצאנו לתרגל מעשית את החומר שנסקר. המודרכים הפגינו רצון ללמוד ולשפר כישורים וביחד עם מכוניות טובות בעלות יכולות בסיסיות גבוהות, התאפשר לנו לזרום בקלות בין המכשולים ולהיווכח שרכבי השטח של סוזוקי אולי קטנים ולא יקרים, אבל בשטח הם בהחלט ממזרים גדולים.
הקלילות בה התמודדו המשתתפים עם המכשולים והעובדה שמדובר ביום שבת ואף אחד לא ממהר לשום מקום, ביחד עם מזג האויר האביבי והשמש המלטפת, הביאו אותי לצ'פר אותם ולחבר להדרכה המקובלת גם יציאה למסלול טיול של ממש, במהלכו יתרגלו התמודדות עם מכשולים מהחיים האמיתיים בהם ייתקלו במהלך טיולים – יצאנו מיער בן שמן דרומה על שביל ישראל דרך המעלות של תל גמזו, לכיוון חרבת רגב ונחל ענבה, בואכה המחלף של כביש 431. הנוף ירוק-רענן ופורח, השביל מתקיל אותנו בהרבה בוץ ושלוליות גדולות, מעברי סלעים טכניים, מעלות ומורדות, בולדרים ומדרגות. בעמק המרהיב נטוע עצי הזית של נחל ענבה עצרנו לקפה מבושל כהלכתו, ואחר כך שבנו ליער בן שמן בדרך מתפתלת ויפה, תרגלנו נסיעה והיחלצות בשיפוע צד והשלמנו סיבוב משובב נפש ומרהיב. כמו תמיד, הקדשנו את חלקו האחרון של היום לפריסת ערכת החילוץ וסקירה של אבזרי החילוץ הבסיסיים שצריכים להימצא ברכב שטח בכל יציאה לטיול.
היה לנו יום כייפי ומוצלח ובעיקר מלמד – נהניתי מכל רגע בחברתכם ועוד נתראה גם בטיולי מועדון סוזוקי ובטיולים הפתוחים שלנו!
ויקישטח:
דיפרנציאל, ירידה, עלייה, שיפוע, שיפוע צד, בקרת אחיזה, בקרת יציבות, ABS, ESP, סובארו, מנוע
הדיפרנציאל - אי אפשר בלעדיו אך צריך לדעת לחיות איתו
מערכות הבטיחות ברכב:
הפתרון הטכנולוגי – בטיחות פאסיבית ו- ABS
הפתרון הטכנולוגי – בקרת אחיזה ובקרת יציבות
טיפים לנהיגה בשטח:
למסעות הבאים בארץ - הקלק כאן
למסעות הבאים בעולם - הקלק כאן
להדרכות הנהיגה הבאות - הקלק כאן
4 תגובות
1
אורח/ת - אורית
14 במרץ 2021 ב 23:06
תודה דרור על שבת מהנה ובהחלט מלמדת. מקווה שאכן נתראה עוד בשטח.
2
אורח/ת - מעיין לביא
15 במרץ 2021 ב 13:52
ההדרכה תרמה לי לידע כללי על הרכב והצורה שבה הוא בנוי- הבנת המערכות וכו.. ובנתה לי ביטחון בנהיגה בשטח
3
אורח/ת - שלום מ.
16 במרץ 2021 ב 14:25
תודה למדריך דרור .היה מהנה ומלמד...
4
אורח/ת - אוריה ק.
16 במרץ 2021 ב 14:25
תודה דרור היה ממש מהנה!🌈
תגובות