אין כמו יער בן שמן להדריך נהגים בלתי מנוסים בנהיגת שטח נכונה ולכן יצאנו להדרכת נהיגה של מועדון סוזוקי - המועדון הרשמי מטעם היבואן, ביער בן שמן
צילמו: המדריכים גיא זילברמן ואמיר נחומי ורבים מבין הלומדים שצפו בחבריהם המתרגלים
מאת: אמיר נחומי
29/05/21
התנהגות רכב גלגלי בשטח נחלקת לארבעה פרקים:
1. אובדן אחיזה של גלגל או יותר עקב פני הקרקע ומה קורה לרכב. זה היה תמיד, החל מהיום בו הותקנו בצירים המניעים של הרכב דיפרנציאלים. הלומדים מקשיבים בעניין ומבינים למה הם חווים סרבנות של הרכב להמשיך ולהתקדם כאשר גלגל אחד בלבד מאבד אחיזה. הפתרונות הטכנולוגיים שונים, והמדריך מפרט. וכך מתוודעים הלומדים למערכות שפותחו בעולם התעופה ומצאו את דרכם כמו רבות אחרות לעולם הרכב.
2. הפרק השני הוא התמודדות רכב שתוכנן לנסוע בכבישים בעיקר עם דרכים המטפסות על תוואי קרקע כמו הרים וגבעות בשיפועים משמעותיים (30 מעלות ומעלה). הסוזוקי מצוייד בהילוך כוח ועל פרק זה הוא קצר וכולם מברכים על המוגמר.
3. הפרק השלישי הוא הנסיעה בדרכים שנפרצו בשיפועי צד משמעותיים. כאן, בשל הסיכונים הטמונים במצבי שיפוע צד, מרחיב המדריך מעט את הדיבור ונאלץ להזכיר לשומעים את חוקי הכוחות המומנטים והאינרציה. כל אלו מסבירים היטב לשומעים למה עלול רכבם להתהפך על צידו במצבים שונים של נסיעה בשטח.
4. הפרק הרביעי מכיל את ההשלכות של הצורה הוויזואלית של הרכב, על יכולת ההתמודדות של רכב גלגלי עם מכשולי הדרך השונים. גם כאן מתרווחים השומעים בהנאה על כסאותיהם שכן הסוזוקי המיועד לרדת לשטח מתוכנן היטב להתמודד עם מכשולים.
לסיום מענה לשאלות ותזכורת שהתדריך לגבי צמיגים, לחץ אוויר בצמיגים, שדרוגים שונים, ציוד, מערכות ניווט יסקרו במסגרת שיחה מסכמת לאחר סיום החלק המעשי של ההדרכה.
בהתאם לפרקי התאוריה אנו מביאים את הלומדים לקטעי דרך שנמאו מתאימים להדגים ללומדים את התנהגות הרכב שלהם במצבי קרקע שונים שם הם לומדים את "האיך" - איך נוהגים נכון, וזאת משום שגם ברכב הכי מצוייד והכי מותאם לנסיעה בשטח עדיין ה"מערכת" הכי חשובה היא - הנהג.
בתחנה הראשונה אנו מדגימים אובדן אחיזת גלגל ומסבירים איך נכון לנהוג במצב הזה.
המקום בו אנו מתרגלים מאפשר לנו גם להדגים וללמד איך נכון לחצות ערוצים לאחר שתרגלנו איך נוהגים במצב של אובדן אחיזה של גלגל.
לאחר שעה ארוכה של תרגול בנושא של אובדן אחיזה, אנו עוברים לתחנה הבאה בה יש פני קרקע המאפשרים לתרגל בביטחה מיירבית נסיעה בשיפוע צד מרשים של 27 מעלות.
הנהגים שלא התנסו עדיין במצב כזה מרגישים היטב את המתח והרגשת ה"כאילו הולכים להתהפך" למרות שבמצב זה אם נוהגים נכון - הסכנה מזערית.
אחרי שהתנסו כולם בשיפוע צד אנו מתכנסים בצל העצים שבצד הדרך ומתחקרים את האירוע - נסיעה מפחידה בשיפוע צד.
שוב מתזכרים את הסכנות ומלמדים מה לעשות ומה לא לעשות על מנת להימנע מהתהפכות מיותרת. מזכירים בזהירות שהסוזוקי החדש לא "אוהב" כל כך שיפועי צד ועל כן יש לנהוג בכל מידת הזהירות הנדרשת.
בתחנה הבאה אנו מתרגלים את הנהיגה הנכונה כאשר מתמודדים עם מעלה תלול. שוב מתזכרים את מערך הכוחות הפועל על הרכב, ואיך נתמודד עם קרקע תחוחה, מהמורות שיגרמו לאובדן אחיזה בזמן שאובדן כוח מהגלגלים אינו רצוי, איך מתמודדים עם מכשולי מדרגה במעלה והכי חשוב איך נוהגים במצב של "מעלה שנכשל". מה אסור לעשות באיסור חמור, ומה נוכל וצריך לעשות, החברים מקשיבים בשקיקה וכבר חסרי סבלנות להוכיח את עצמם במעלה מאתגר מעט המתאים לרכבי סוזוקי.
בתחנה הרביעית אנו מתרגלים מורד תלול ומהם הכללים הפשוטים של "עשה" ו"אל תעשה", במורד תלול (בתרגול שלנו 35 מעלות).
לאחר תרגולי המצבים השונים בצהרי היום הגיע עת התרגיל המסכם. אנו מתארגנים בשיירה לאחר שתודרכו כללי הנסיעה בשיירה (ללא מכשירי קשר). ויוצאים למסלול לא ארוך המתרגל את המתלמדים שוב בכל מצבי הנסיעה בשטח, אך הפעם הם ב"סולו" אין מדריך צמוד (למעט במעלה מעט אתגרי שם כמו בכל טיול המדריך מחנה את רכבו במרחק מתאים להכיל את כל השיירה ומכוון אחד אחד במעבר המכשול). לסיום פורסים שולחן בצל העצים לשיחה המסכמת.
בסוף יום ההדרכה אנו משוחחים בקבוצות על נושאים שונים הקשורים לנסיעה השטח בשבילי הארץ:
צמיגים: סוג, מידות, התאמה, וכמובן לחצי אויר מתי להוריד ולכמה. שדרוגים: מיגון, הגבהות, גגונים, ציוד חובה, לחילוץ, עזרה ראשונה, קומפרסור, ערכת תיקון תקרים, וגם ציוד נוחות: ניווט, מכשירים ותוכנות. ולבסוף השיכנוע - יותר זול והכי כדאי לטייל עם מדריך מנוסה בחברה עם מוניטין. 4X4.CO.IL כמובן הכי טוב!!!
ויקישטח:
דיפרנציאל, ירידה, עלייה, שיפוע, שיפוע צד, בקרת אחיזה, בקרת יציבות, ABS, ESP, מנוע
הדיפרנציאל - אי אפשר בלעדיו אך צריך לדעת לחיות איתו
טיפים לנהיגה בשטח:
מערכות הבטיחות ברכב:
הפתרון הטכנולוגי – בטיחות פאסיבית ו- ABS
הפתרון הטכנולוגי – בקרת אחיזה ובקרת יציבות
למסעות הבאים בארץ - הקלק כאן
למסעות הבאים בעולם - הקלק כאן
להדרכות הנהיגה הבאות - הקלק כאן
3 תגובות
1
אורח/ת - מיכאל
04 ביוני 2021 ב 11:13
אמיר תודה רבה על ההדרכה, היה ממש מועיל ומלמד.
2
אורח/ת - יעקב פ.
04 ביוני 2021 ב 11:15
תודה מקרב לב לתא"ל אמיר נחומי אלוף צהל בהפלות מטוסי אויב, ומדריך שטח מעולה, היתה לנן זכות גדולה להיות. תחת הדרכתך תודה מקרב לב
3
אורח/ת - אריאל
04 ביוני 2021 ב 11:15
היה מלמד ומעניין. למדתי הרבה
תגובות