שטח 4X4 > יומני מסע בארץ > הדרכות נהיגה

סיכום הדרכת נהיגה בשטח של מועדון סוזוקי ביער בן שמן - 25/6/21

אין כמו יער בן שמן כדי להדריך נהגים בלתי מנוסים בנהיגת שטח נכונה, ולכן יצאנו להדרכת נהיגה בשטח טרשי של מועדון סוזוקי - המועדון הרשמי מטעם היבואן, ביער בן שמן.
צילמו: המדריכים גיא זילברמן ואמיר נחומי ורבים מבין הלומדים שצפו בחבריהם המתרגלים

הדרכת נהיגה בשטח. כמו תמיד, גם הפעם אנו מתכנסים בקרחת יער ליום הדרכה בנהיגת שטח לנהגים המעוניינים להעשיר את הידע שלהם ולשמוע ממדריכים מנוסים.
ההדרכה מתחלקת לשני חלקים:
בחלק הראשון נותן אחד המדריכים שיעור תיאוריה שמסביר לנוכחים למה מתנהג רכב כלשהו שעוזב את האספלט ויורד לשטח כפי שהוא מתנהג. ההסברים כוללים את התופעות שעתידים הלומדים לחוות וההסבר התיאורטי (לרבות חוקי המכניקה והתרמודינמיקה של בית הספר התיכון). עבור חלקנו עבר זמן רב מאז ספסלי בית הספר, והמדריך מתזכר את המושגים והחוקים הכל כך מוכרים. לכל תופעה יש סיבה וחשוב לדעת ולהבין אותה.

אז בבית הספר.....

אז בבית הספר

אז מה לומדים בשלב התיאורטי?

התנהגות רכב גלגלי בשטח נחלקת לארבעה פרקים:
1. אובדן אחיזה של גלגל או יותר עקב פני הקרקע ומה קורה לרכב. זה היה תמיד, החל מהיום בו הותקנו בצירים המניעים של הרכב דיפרנציאלים. הלומדים מקשיבים בעניין ומבינים למה הם חווים סרבנות של הרכב להמשיך ולהתקדם כאשר גלגל אחד בלבד מאבד אחיזה. הפתרונות הטכנולוגיים שונים והמדריך מפרט. וכך מתוודעים הלומדים למערכות שפותחו בעולם התעופה ומצאו את דרכם כמו רבות אחרות לעולם הרכב.
2. הפרק השני הוא התמודדות רכב שתוכנן לנסוע בכבישים בעיקר עם דרכים המטפסות על תוואי קרקע כמו הרים וגבעות בשיפועים משמעותיים (30 מעלות ומעלה). הסוזוקי מצוייד בהילוך כוח ועל פרק זה הוא קצר וכולם מברכים על המוגמר.
3. הפרק השלישי הוא הנסיעה בדרכים שנפרצו בשיפועי צד משמעותיים. כאן, בשל הסיכונים הטמונים במצבי שיפוע צד, מרחיב המדריך מעט את הדיבור ונאלץ להזכיר לשומעים את חוקי הכוחות המומנטים והאינרציה. כל אלו מסבירים היטב לשומעים למה עלול רכבם להתהפך על צידו במצבים שונים של נסיעה בשטח.
4. הפרק הרביעי מכיל את ההשלכות של הצורה הוויזואלית של הרכב, על יכולת ההתמודדות של רכב גלגלי עם מכשולי הדרך השונים. גם כאן מתרווחים השומעים בהנאה על כסאותיהם שכן הסוזוקי המיועד לרדת לשטח מתוכנן היטב להתמודד עם מכשולים. לסיום מענה לשאלות ותזכורת התדריך לגבי צמיגים, לחץ אוויר בצמיגים, שדרוגים שונים, ציוד, מערכות ניווט יסקרו במסגרת שיחה מסכמת לאחר סיום החלק המעשי של ההדרכה.

השלב המעשי

בהתאם לפרקי התאוריה אנו מביאים את הלומדים לקטעי דרך שנמצאו מתאימים להדגים ללומדים את התנהגות הרכב שלהם במצבי קרקע שונים, שם הם לומדים את "האיך" - איך נוהגים נכון, וזאת משום שגם ברכב הכי מצוייד והכי מותאם לנסיעה בשטח עדיין ה"מערכת" הכי חשובה היא - הנהג.
בתחנה הראשונה אנו מדגימים אובדן אחיזת גלגל ומסבירים איך נכון לנהוג במצב הזה.

תרגול אובדן אחיזת גלגל בקרקע

תירגול אובדן אחיזת גלגל בקרקע

אחד אחד מתרגלים את המסלול בו הקרקע גורמת לגלגל להתרומם באויר

אחד אחד מתרגלים את המסלול בו הקרקע גורמת לגלגל להתרומם באויר

תרגול חציית ערוצים עמוקים

תרגול חציית ערוצים עמוקים

מעבר ערוץ עמוק

תרגול נסיעה בשיפוע צד

לאחר שעה ארוכה של תרגול בנושא של אובדן אחיזה, אנו עוברים לתחנה הבאה בה יש פני קרקע המאפשרים לתרגל בבטחה מיירבית נסיעה בשיפוע צד מרשים של 27 מעלות.
הנהגים שלא התנסו עדיין במצב כזה מרגישים היטב את המתח והרגשת ה"כאילו הולכים להתהפך" למרות שבמצב זה אם נוהגים נכון - הסכנה מזערית.

תרגול נסיעה בשיפוע צד

תירגול נסיעה בשיפוע צד

נסיעה בשיפוע צד - תרגול מעלה תלול

בתחנה הבאה אנו מתרגלים את הנהיגה הנכונה כאשר מתמודדים עם מעלה תלול. שוב מתזכרים את מערך הכוחות הפועל על הרכב, ואיך נתמודד עם קרקע תחוחה, מהמורות שיגרמו לאובדן אחיזה בזמן שאובדן כוח מהגלגלים אינו רצוי, איך מתמודדים עם מכשולי מדרגה במעלה והכי חשוב איך נוהגים במצב של "מעלה שנכשל". מה אסור לעשות באיסור חמור, ומה נוכל וצריך לעשות, החברים מקשיבים בשקיקה וכבר חסרי סבלנות להוכיח את עצמם במעלה מאתגר מעט המתאים לרכבי סוזוקי.

מעלה תלול עם מכשול - הג'ימני לא מתרגש כלל

תרגול מעלה תלול עם מכשול

תירגול מעלה תלול עם מכשול

אחרי המעלה התלול בא גם המורד התלול

בתחנה הרביעית אנו מתרגלים מורד תלול ומהם הכללים הפשוטים של "עשה" ו"אל תעשה", במורד תלול (בתרגול שלנו 35 מעלות).

תירגול ירידה במורד תלול


תרגול מורד תלול מאוד

תרגיל מסכם - נסיעה בשיירה

לאחר תרגולי המצבים השונים בצהרי היום הגיע עת התרגיל המסכם. אנו מתארגנים בשיירה לאחר שתודרכו כללי הנסיעה בשיירה (ללא מכשירי קשר). ויוצאים למסלול לא ארוך המתרגל את המתלמדים שוב בכל מצבי הנסיעה בשטח, אך הפעם הם ב"סולו" אין מדריך צמוד (למעט במעלה מעט אתגרי שם, כמו בכל טיול, המדריך מחנה את רכבו במרחק מתאים להכיל את כל השיירה ומכוון אחד אחד במעבר המכשול). לסיום פורסים שולחן בצל העצים לשיחה המסכמת.

תרגול נסיעה בשיירה במסלול מסכם

תירגול נסיעה בשיירה במסלול מסכם

שיחה מסכמת בצל העצים

בסוף יום ההדרכה אנו משוחחים בקבוצות על נושאים שונים הקשורים לנסיעה בשטח בשבילי הארץ:
צמיגים: סוג, מידות, התאמה, וכמובן לחצי אוויר - מתי להוריד ולכמה. שדרוגים: מיגון, הגבהות, גגונים, ציוד חובה, לחילוץ, עזרה ראשונה, קומפרסור, ערכת תיקון תקרים, וגם ציוד נוחות: ניווט, מכשירים ותוכנות. ולבסוף השכנוע - יותר זול והכי כדאי לטייל עם מדריך מנוסה בחברה עם מוניטין - 4X4.CO.IL כמובן הכי טוב!!! כולם מסכמים שנהנו, למדו המון וכבר לא יכולים להתאפק ולצאת לטייל. ניפגש בשטח.

שלב הסיום - תדרוך על נושאי רכבי שטח - צמיגים שידרוגים וחילוצים וציוד

שלב הסיום - תדרוך על נושאי רכבי שטח - צמיגים שידרוגים וחילוצים וציוד

הרשם לדיוור מועדון

1624810543437162481054403416248105448611624810545538

ויקישטח:

דיפרנציאל, ירידה, עלייה, שיפוע, שיפוע צד, בקרת אחיזה, בקרת יציבות, ABS, ESP, מנוע

הדיפרנציאל - אי אפשר בלעדיו אך צריך לדעת לחיות איתו

שימוש בנעילת דיפרנציאל

1624810546356162481054730416248105480981624810549260162481055016716248105514691624810552812

טיפים לנהיגה בשטח:

טיפ לטיפוס עלייה

טיפ לירידה תלולה

טיפ לשבילים המהירים

טיפ שיפוע צד

טיפ ציוד בשטח

1624810553437162481055441816248105552001624810556244162481055703116248105581531624810559139162481056014916248105614891624810562438162481056361316248105646041624810565520

מערכות הבטיחות ברכב:

הפתרון הטכנולוגי – בטיחות פאסיבית ו- ABS

הפתרון הטכנולוגי – בקרת אחיזה ובקרת יציבות

טיפ נהיגה: לנתק או לא לנתק

162481056641216248105672411624810568147162481056886016248105695911624810570327162481057100916248105718221624810574175162481057554216248105767251624810578019

לעוד מסעות והדרכות בארץ ובעולם:

למסעות הבאים בארץ - הקלק כאן
למסעות הבאים בעולם - הקלק כאן
להדרכות הנהיגה הבאות - הקלק כאן

תגובות

5 תגובות

1

אורח/ת - קרן ודודי.

08 ביולי 2021 ב 19:38

זו הייתה הדרכה מצוינת וחשובה.
היה לנו אחלה מדריך , אמיר. (אם זכרנו נכון את השם)
וההדרכה הייתה באווירה טובה.
אחלה התנסות ראשונית בשטח ;)
שווה בהחלט כדי לקבל ידע וכלים!

2

אורח/ת - יוסי ש.

22 ביולי 2021 ב 09:22

היה תענוג

3

אורח/ת - מיקי י.

22 ביולי 2021 ב 09:22

כל הכבוד על ההדרכה המיקצועית
נהננו מאד
המדריכים היו מעולים 💪💪💪💪

4

אורח/ת - רזק

22 ביולי 2021 ב 09:22

תודה רבה אמיר.
למדתי המון ממך.

5

אורח/ת - דתי

25 ביולי 2021 ב 13:47

תודה רבה על הסיכום והתמונות .

חשוב לי לפרגן למדריך המקסים מלא הידע,

הסבלני, ושוב עם ידע ככ רחב בתחום.

תודה רבה לנחומי .