אין כמו הר חורשן כדי להדריך נהגים בלתי מנוסים בנהיגת שטח נכונה, ולכן יצאנו להדרכת נהיגה בשטח טרשי של מועדון סוזוקי - המועדון הרשמי מטעם היבואן, בהר חורשן
צילמו: אמיר נחומי ורבים מבין הלומדים שצפו בחבריהם המתרגלים
מאת: אמיר נחומי
18/07/21
התנהגות רכב גלגלי בשטח נחלקת לארבעה פרקים:
1. אובדן אחיזה של גלגל או יותר עקב פני הקרקע ומה קורה לרכב. זה היה תמיד, החל מהיום בו הותקנו בצירים המניעים של הרכב דיפרנציאלים. הלומדים מקשיבים בעניין ומבינים למה הם חווים סרבנות של הרכב להמשיך ולהתקדם כאשר גלגל אחד בלבד מאבד אחיזה. הפתרונות הטכנולוגיים שונים והמדריך מפרט. וכך מתוודעים הלומדים למערכות שפותחו בעולם התעופה ומצאו את דרכם כמו רבות אחרות לעולם הרכב.
2. הפרק השני הוא התמודדות רכב שתוכנן לנסוע בכבישים בעיקר עם דרכים המטפסות על תוואי קרקע כמו הרים וגבעות בשיפועים משמעותיים (30 מעלות ומעלה). הסוזוקי מצוייד בהילוך כוח ועל כן פרק זה הוא קצר וכולם מברכים על המוגמר.
3. הפרק השלישי הוא הנסיעה בדרכים שנפרצו בשיפועי צד משמעותיים. כאן, בשל הסיכונים הטמונים במצבי שיפוע צד, מרחיב המדריך מעט את הדיבור ונאלץ להזכיר לשומעים את חוקי הכוחות המומנטים והאינרציה. כל אלו מסבירים היטב לשומעים למה עלול רכבם להתהפך על צידו במצבים שונים של נסיעה בשטח.
4. הפרק הרביעי מכיל את ההשלכות של הצורה הוויזואלית של הרכב, על יכולת ההתמודדות של רכב גלגלי עם מכשולי הדרך השונים. גם כאן מתרווחים השומעים בהנאה על כסאותיהם שכן הסוזוקי המיועד לרדת לשטח מתוכנן היטב להתמודד עם מכשולים. לסיום מענה לשאלות ותזכורת התדריך לגבי צמיגים, לחץ אוויר בצמיגים, שדרוגים שונים, ציוד, מערכות ניווט יסקרו במסגרת שיחה מסכמת לאחר סיום החלק המעשי של ההדרכה.
בהתאם לפרקי התאוריה אנו מביאים את הלומדים לקטעי דרך שנמצאו מתאימים להדגים ללומדים את התנהגות הרכב שלהם במצבי קרקע שונים, שם הם לומדים את "האיך" - איך נוהגים נכון, וזאת משום שגם ברכב הכי מצוייד והכי מותאם לנסיעה בשטח עדיין ה"מערכת" הכי חשובה היא - הנהג.
בתחנה הראשונה אנו מדגימים אובדן אחיזת גלגל ומסבירים איך נכון לנהוג במצב הזה.
בהר חורשן קטעי דרך רבים שבהם ניתן להדגים ולתרגל את מצבי השטח השונים.
המדריכים לוקחים איש את קבוצתו למקום בו הם מדגימים ומאפשרים לכל נהג לתרגל את המצב ולקבל את כל הטיפים המתאימים למצב.
לג'ימני יתרונות בולטים בנסיעה בדרכים עם עבירות קשה - מעלות קשים , אובדן אחיזה, מעברים עם מכשולים, מדרגות ועוד. נקודת סיכון מסויימת היא היציבות הרוחבית בשיפוע צד.
לפיכך הרחבנו את הדיבור בנושא כולל טיפים להגברת הבטיחות.
בסוף יום ההדרכה אנו משוחחים בקבוצות על נושאים שונים הקשורים לנסיעה בשטח בשבילי הארץ: צמיגים: סוג, מידות, התאמה וכמובן לחצי אוויר - מתי להוריד ולכמה. שדרוגים: מיגון, הגבהות, גגונים, ציוד חובה, לחילוץ, עזרה ראשונה, קומפרסור, ערכת תיקון תקרים, וגם ציוד נוחות: ניווט, מכשירים ותוכנות.
ולבסוף השכנוע - יותר זול והכי כדאי לטייל עם מדריך מנוסה בחברה עם מוניטין - 4X4.CO.IL כמובן הכי טוב!!! כולם מסכמים שנהנו, למדו המון וכבר לא יכולים להתאפק ולצאת לטייל.
ניפגש בשטח.
ויקישטח:
דיפרנציאל, ירידה, עלייה, שיפוע, שיפוע צד, בקרת אחיזה, בקרת יציבות, ABS, ESP, מנוע
הדיפרנציאל - אי אפשר בלעדיו אך צריך לדעת לחיות איתו
טיפים לנהיגה בשטח:
מערכות הבטיחות ברכב:
הפתרון הטכנולוגי – בטיחות פאסיבית ו- ABS
הפתרון הטכנולוגי – בקרת אחיזה ובקרת יציבות
למסעות הבאים בארץ - הקלק כאן
למסעות הבאים בעולם - הקלק כאן
להדרכות הנהיגה הבאות - הקלק כאן
7 תגובות
1
kattan3205
20 ביולי 2021 ב 17:10
היה יום מהנה,משכיל בהדרכה מקצועית ביותר.
מומלץ מאוד
2
אורח/ת - שלומי
20 ביולי 2021 ב 21:32
צוות מדהים הדרכה מיקצועית היה כיף תודה
3
אורח/ת - שלומי
20 ביולי 2021 ב 21:37
אמיר וחגי אתם פשוט מדהימים תודה על הסובלנות
4
shagasha782
20 ביולי 2021 ב 21:53
היה יום מעשיר ומלא במידע שלא ידענו עליו תודה לשני המדריכים הנפלאים אני הייתי עם אמיר נחומי מאוד מאוד מאוד נהנינו ובטוח שנצטרף לעוד טיולים מודרכים כאלה
5
אורח/ת - אינה
22 ביולי 2021 ב 14:44
תודה לכולם
6
אורח/ת - מתן ר.
22 ביולי 2021 ב 14:44
רב תודות לכולם. היה כייף
7
אורח/ת - חגית ק.
22 ביולי 2021 ב 14:45
תודה רבה היה כיף גדול, למדנו המון 🌺
תגובות