מחלקת ההדרכה של ארגון איחוד הצלה אינה מוותרת לאף סניף ולאף נהג רייזרים / צל"צ המתנדבים בארגון!
רוצה לנהוג בשטח על הכלים של הארגון? אתה חייב הדרכת נהיגה!
וכך נפגשנו בהר חורשן אנשי הסניף החיפאי, אנשי חוף הכרמל וגם נציג מהסניף בחדרה - אנשים שונים שההתנדבות בארגון מציל החיים מחברת אותם יחד, כחלק מהייחודיות של החברה הישראלית.
היה מעשיר, (קצת) מצחיק וחם בכול המובנים
מאת: Ofer Ogash
06/08/21
RZR של פולאריס ו-Teryx של קוואסאקי התאספו יחד בהר בהר חורשן עם 6 מתנדבים של איחוד הצלה מ-3 סניפים בצפון ויחד עם דני בן דוד - מנהל מחלקת הדרכת הרכב בארגון, והח"מ כדי ללמוד את רזי הנהיגה בכלי שטח פתוח בעל ארבע גלגלים - צל"צ (צד לצד צד) או בלשון העם: רייזר, במטרה להיות נהגים טובים יותר המכירים את הייתרונות, החסרונות, היכולות והמגבלות של הכלים על מנת להגיע במהרה ובשלום לפצוע בשטח ולפנות אותו בבטחה, כשנדרש.
לפני שיצאנו לנהוג בשטח על הכלים התיישבנו לשיעור תיאורטי כי הבסיס למקצוענות הוא ידע. כל הדרכת נהיגה מתחילה בשיעור תיאורטי להבנת הכוחות הפועלים על הכלי ואופן הפעולה של מערכות העברת הכוח והמכלולים המכאניים הקשורים בנהיגה כאשר הדגש הוא: אחיזה - זה הבסיס להבנה כיצד הכלי מתקדם בכביש ובשטח בבטיחות.
מונחים מקצועים מתוך הויקישטח וכתבות על הדיפרנציאל:
דיפרנציאל, ירידה, עלייה, שיפוע, שיפוע צד, בקרת אחיזה, בקרת יציבות, ABS, ESP, מנוע
הדיפרנציאל - אי אפשר בלעדיו אך צריך לדעת לחיות איתו
ראשית יש לשלב להילוך כוח LOW על מנת לשמור על רצועת הווארייטור ולאפשר טיפוס ומעבר חריצים בטוח יותר עם אחיזה טובה בקרקע.
שנית בדקו מהי האפשרות הטובה ביותר למסלול הטיפוס ומעבר החריצים: בעדיפות לטיפוס בקו הניצב לעלייה – הגה ישר ואם יש צורך לתמרן לרוחב העלייה יש להיזהר משיפוע צד, ומשנה זהירות בחציית החריצים העמוקים.
ולבסוף בזמן העלייה יש לשמור על מהירות קבועה ואיטית מבלי להקפיץ את כלי הרכב כך שהרייזר ישמור על אחיזה קבועה, ככול שניתן, עם הקרקע.
קישור לטיפ השטח המלא של טיפוס עליה טרשית
האתגר בירידה תלולה הוא לרדת למטה ללא נזקים לרכב!
תחילה יש לבחון בתחילה את הירידה בעין או בסריקה רגלית ורק אז להחליט על מסלול הירידה. רצוי כי הירידה תהייה בקו ישר למטה (גלגלים בכיוון הירידה) עם מינימום תמרון - רק בין מכשולים גדולים או חריצים עמוקים, כדי לא להכניס את הרייזר לשיפוע צד היכול להוות סכנה לרכב ולנוסעים בתוכו.
מומלץ לשלב להילוך כוח ולהיכנס לירידה במהירות איטית ועם רגל על הברקס – פסיעה אחר פסיעה ורק לאחר שרואים את קצה הירידה אפשר לשחרר את הבלמים ולאפשר לרייזר לבלום עצמו בירידה (יש מעט בלימת מנוע עם וארייטור).
קישור לטיפ שטח המלא של ירידה תלולה
תודה למתנדבים משלושת הסניפים גם על ההקשבה ועל הלימוד והתרגול המפרה ובעיקר על ההתנדבות היום-יומית המצילה חיים.
תודה לדני בן דוד - מנהל אגף ההדרכה והבטיחות של איחוד הצלה.
להתראות בשטח, רק באירועים משמחים.
תגובות