שטח 4X4 > יומני מסע בארץ > הדרכות נהיגה

סיכום הדרכת נהיגה בשטח למועדון ג'יפ 13/8/21

יצאנו ביום שישי ה-13/8/21 להדרכת נהיגה של מועדון ג'יפ - JEEP, ביער בן שמן. היה מאתגר ומלמד.
צילומים: אמיר נחומי ואלי שחף

כאשר מדריכים נהיגת שטח למותג JEEP אי אפשר שלא לזכור ולהזכיר את הג'יפ המיתולוגי של מלחמת העולם השניה, הלא הוא הרכב WILLIS MB שמוכר כל כך לכולנו משפע סרטי המלחמה אודות מלחמת העולם השניה, ועד תמונות וזכרונות משלנו ממלחמת השחרור. רק מאוחר יותר בשנת 1987 קיבל הרכב את שם המותג JEEP והדגם קיבל את האותיות CJ.


במהלך שנות המלחמה 1941 - 1945 הרכב נקרא וויליס MB

מבנה יום ההדרכה

יום הדרכת נהיגת השטח שלנו כולל שני חלקים:
פרק א': לאחר התכנסות ובדיקת נוכחות אנו עורכים הכירות בין כל הנוכחים המספרים בקצרה מאוד על מקום מגוריהם ונסיונם על רכב השטח שרכשו. בהמשך מתחיל שיעור פרונטלי בו אנו סוקרים את ההשלכות של ירידת רכב ארבע גלגלי לשטח הפתוח (שאינו דרך סלולה או כבושה), ולומדים מדוע ולמה מתנהג הרכב כפי שהוא מתנהג בעת שמכוונים אותו הצידה מהכביש לתוך השטח. התופעות העיקריות נסקרות ומוסברות בעזרת חוקי הפיסיקה והמכניקה הבסיסיים ביותר (הפיסיקה של ניוטון). ובעזרת מספר עקרונות הנדסיים פשוטים של תכנון ובניית רכב מנועי ארבע גלגלי. התופעות העיקריות שאותן אנו סוקרים ומסבירים הן:
1. אובדן אחיזת גלגל או יותר בקרקע כתוצאה ממבנה הרכב ופני הקרקע שעליה הוא מנסה לנוע.
2. טיפוס במעלות תלולים יחסית שאין בנמצא בכבישים הסלולים והמתוכננים לנסיעה.
3. נסיעה בשיפוע צד.
4. מעבר מכשולים שונים וההשלכות על הרכב כתוצאה מצורת וגובה המכשולים אל מול תכנון ומבנה הרכב: זוויות גישה ונטישה, מרווח גחון, מרחק בין הסרנים וכדומה.
5. מסבירים את מערכות הבטיחות ABS ו-ESP שהאחת מאפשרת לצייד את הרכב במערכת אלקטרונית המאפשרת בקרת אחיזה הלא היא ה-traction control והשניה מהיותה מתערבת בנהיגה מפריעה בשטח ומחייבת ניתוק יזום ברכב שבו אין היא מתנתקת באופן אוטומטי בהעברה להילוך נמוך.

לומדים את "המדוע" של התנהגות רכב בשטח

לומדים את

השלב השני - ההתנסות המעשית ולימוד ה- "איך" לנהוג נכון בשטח

בשלב השני אנו נחלקים לקבוצות קטנות של מספר כלי רכב ונהגים, על מנת שנוכל להקדיש תשומת לב מיירבית לכל תלמיד ותלמיד וללוות אותו באופן אישי בהתנסות.
המדריכים הפעם היו אלי שחף ואמיר נחומי. בשלב המעשי אנו פוגשים בשטח הלכה למעשה מצבים שבהם קורות אותן תופעות שתודרכו בשיעור העיוני: 1. אובדן אחיזה 2. מעלה תלול 3. מורד תלול 4. שיפוע צד 5. מעבר מכשולים. בתמונות ובסרטונים להלן ניתן להתרשם מהמצבים והנהגים המתנסים בהם.

אובדן אחיזה - אפילו רוביקון עם שחרור מייצב מגיע למצב שגלגל מחליק על הקרקע

אובדן אחיזה אפילו רוביקון עם שחרור מייצב מגיע למצב שגלגל מחליק על הקרקע

אובדן אחיזה ונהיגה נכונה

נהיגה נכונה בעת אובדן אחיזת גלגל

כאשר גלגל מאבד אחיזה המומנט המגיע לדיפרנציאל מהמנוע פועל על הגלגל שיש לו פחות התנגדות, וכאשר הוא באוויר אין לו התנגדות כלל ואז הוא"שואב" אליו את כל המומנט של המנוע והרכב עוצר. הפתרון לאפשר למערכת בקרת האחיזה (TC) לפעול ו"לעבור" את השניה ומחצה של זמן התגובה שלה באמצעות החזקת דוושת התאוצה (דוושת הגז) במצב של סל"ד קבוע.

בעיית אובדן אחיזה במעלה תלול

אחד אחד מתנסים במצב עד שלומדים

מיישמים את הנלמד ומצליחים

מצב נוסף - מורד תלול

מורד תלול מזמן אתגר של שמירת הרכב בציר המורד (למנוע שיפוע צד), ושמירה על נסיעה איטית ומבוקרת למניעת פגיעה ממכשולים. החברים מתנסים כולם ומיישמים את התדריך

מורד תלול מאוד

מורד תלול מאוד

מערכת בקרת ירידה

מערכת בקרת ירידה

הנושא הבא - שיפוע צד

הרעיון להביא את הרכב בשביל מבוקר ובטיחותי למצב של שיפוע צד משמעותי של 26 מעלות. שם להתרשם מה"אי נוחות" לנהג ולנוסעים כאשר הרכב נוטה על צידו ולהפנים את המצב שאין בו סיכון אם נוהגים נכון.
אחד אחד מהלומדים חווה את המצב.

התחושה בשיפוע צד

תרגול נסיעה בשיפוע צד

תרגול נסיעה בשיפוע צד

הנושא האחרון - נסיעה והתגברות על מכשולים

מהות התרגיל הוא נסיעה בשיירה לאחר שכולם תרגלו בהצלחה את מצבי היסוד, והמטרה ליישם את הנלמד ב"סולו". כאשר המוטו הוא "לנסוע על המקומות הגבוהים"

התגברות על מכשול בהתאם לנלמד במהלך היום

שלב הסיום - סיכום ושיחה

בתום ה"טיולון" הקצר לתרגול כל מרכיבי הלימוד - אובדן אחיזה, מעלה עם מכשול, שיפוע צד, ודילוג על מכשול, מגיעים לצל בין העצים לפרוס שולחן ולשוחח בנושאים שונים "שסביב" הנהיגה:
צמיגים, מבנה, מידות, פרופיל, לחץ אויר מיגונים, גחון פגושים הגבהות, משמעויות חילוצים טכניקה וציוד ניווטים מפות ומערכות JPS ציוד מומלץ ברכב טיולים עם אתר השטח בארץ ובחו"ל ולבסוף סיכום ולהתראות בטיולים.

הרשם לדיוור מועדון

נערכים לשיחת סיכום בתום התרגיל המסכם

נערכים לשיחת סיכום בתום התרגיל המסכם

162903492536116290349235411629034926958162903492830816290349297831629034931159

ויקישטח:

דיפרנציאל, ירידה, עלייה, שיפוע, שיפוע צד, בקרת אחיזה, בקרת יציבות, ABS, ESP, מנוע

הדיפרנציאל - אי אפשר בלעדיו אך צריך לדעת לחיות איתו

שימוש בנעילת דיפרנציאל

1629034931982162903493278716290349339531629034936312

טיפים לנהיגה בשטח:

טיפ לטיפוס עלייה

טיפ לירידה תלולה

טיפ לשבילים המהירים

טיפ שיפוע צד

טיפ ציוד בשטח

1629034937365162903493892416290349398981629034940854162903494181716290349427431629034943690

מערכות הבטיחות ברכב:

הפתרון הטכנולוגי – בטיחות פאסיבית ו- ABS

הפתרון הטכנולוגי – בקרת אחיזה ובקרת יציבות

טיפ נהיגה: לנתק או לא לנתק

162903494452716290349453651629034946595162903494812216290349490711629034950110162903495113816290349520351629034952680162903495347616290349542051629034955027162903495630816290349571571629034959483162903495817516290349611121629034963105162903496207716290349639341629034965170162903496639316290349677311629034968920162903497002916290349711181629034972433162903497314516290349740591629034974990162903497589716290349768421629034977984162903497942516290349805591629034981795162903498296116290349840241629034985031

לעוד מסעות והדרכות בארץ ובעולם:

למסעות הבאים בארץ - הקלק כאן
למסעות הבאים בעולם - הקלק כאן
להדרכות הנהיגה הבאות - הקלק כאן