יצאנו ביום שישי ה-13/8/21 להדרכת נהיגה של מועדון ג'יפ - JEEP, ביער בן שמן. היה מאתגר ומלמד.
צילומים: אמיר נחומי ואלי שחף
מאת: אמיר נחומי
15/08/21
כאשר מדריכים נהיגת שטח למותג JEEP אי אפשר שלא לזכור ולהזכיר את הג'יפ המיתולוגי של מלחמת העולם השניה, הלא הוא הרכב WILLIS MB שמוכר כל כך לכולנו משפע סרטי המלחמה אודות מלחמת העולם השניה, ועד תמונות וזכרונות משלנו ממלחמת השחרור. רק מאוחר יותר בשנת 1987 קיבל הרכב את שם המותג JEEP והדגם קיבל את האותיות CJ.
יום הדרכת נהיגת השטח שלנו כולל שני חלקים:
פרק א': לאחר התכנסות ובדיקת נוכחות אנו עורכים הכירות בין כל הנוכחים המספרים בקצרה מאוד על מקום מגוריהם ונסיונם על רכב השטח שרכשו. בהמשך מתחיל שיעור פרונטלי בו אנו סוקרים את ההשלכות של ירידת רכב ארבע גלגלי לשטח הפתוח (שאינו דרך סלולה או כבושה), ולומדים מדוע ולמה מתנהג הרכב כפי שהוא מתנהג בעת שמכוונים אותו הצידה מהכביש לתוך השטח. התופעות העיקריות נסקרות ומוסברות בעזרת חוקי הפיסיקה והמכניקה הבסיסיים ביותר (הפיסיקה של ניוטון). ובעזרת מספר עקרונות הנדסיים פשוטים של תכנון ובניית רכב מנועי ארבע גלגלי. התופעות העיקריות שאותן אנו סוקרים ומסבירים הן:
1. אובדן אחיזת גלגל או יותר בקרקע כתוצאה ממבנה הרכב ופני הקרקע שעליה הוא מנסה לנוע.
2. טיפוס במעלות תלולים יחסית שאין בנמצא בכבישים הסלולים והמתוכננים לנסיעה.
3. נסיעה בשיפוע צד.
4. מעבר מכשולים שונים וההשלכות על הרכב כתוצאה מצורת וגובה המכשולים אל מול תכנון ומבנה הרכב: זוויות גישה ונטישה, מרווח גחון, מרחק בין הסרנים וכדומה.
5. מסבירים את מערכות הבטיחות ABS ו-ESP שהאחת מאפשרת לצייד את הרכב במערכת אלקטרונית המאפשרת בקרת אחיזה הלא היא ה-traction control והשניה מהיותה מתערבת בנהיגה מפריעה בשטח ומחייבת ניתוק יזום ברכב שבו אין היא מתנתקת באופן אוטומטי בהעברה להילוך נמוך.
בשלב השני אנו נחלקים לקבוצות קטנות של מספר כלי רכב ונהגים, על מנת שנוכל להקדיש תשומת לב מיירבית לכל תלמיד ותלמיד וללוות אותו באופן אישי בהתנסות.
המדריכים הפעם היו אלי שחף ואמיר נחומי. בשלב המעשי אנו פוגשים בשטח הלכה למעשה מצבים שבהם קורות אותן תופעות שתודרכו בשיעור העיוני: 1. אובדן אחיזה 2. מעלה תלול 3. מורד תלול 4. שיפוע צד 5. מעבר מכשולים. בתמונות ובסרטונים להלן ניתן להתרשם מהמצבים והנהגים המתנסים בהם.
כאשר גלגל מאבד אחיזה המומנט המגיע לדיפרנציאל מהמנוע פועל על הגלגל שיש לו פחות התנגדות, וכאשר הוא באוויר אין לו התנגדות כלל ואז הוא"שואב" אליו את כל המומנט של המנוע והרכב עוצר. הפתרון לאפשר למערכת בקרת האחיזה (TC) לפעול ו"לעבור" את השניה ומחצה של זמן התגובה שלה באמצעות החזקת דוושת התאוצה (דוושת הגז) במצב של סל"ד קבוע.
מורד תלול מזמן אתגר של שמירת הרכב בציר המורד (למנוע שיפוע צד), ושמירה על נסיעה איטית ומבוקרת למניעת פגיעה ממכשולים. החברים מתנסים כולם ומיישמים את התדריך
הרעיון להביא את הרכב בשביל מבוקר ובטיחותי למצב של שיפוע צד משמעותי של 26 מעלות. שם להתרשם מה"אי נוחות" לנהג ולנוסעים כאשר הרכב נוטה על צידו ולהפנים את המצב שאין בו סיכון אם נוהגים נכון.
אחד אחד מהלומדים חווה את המצב.
מהות התרגיל הוא נסיעה בשיירה לאחר שכולם תרגלו בהצלחה את מצבי היסוד, והמטרה ליישם את הנלמד ב"סולו". כאשר המוטו הוא "לנסוע על המקומות הגבוהים"
בתום ה"טיולון" הקצר לתרגול כל מרכיבי הלימוד - אובדן אחיזה, מעלה עם מכשול, שיפוע צד, ודילוג על מכשול, מגיעים לצל בין העצים לפרוס שולחן ולשוחח בנושאים שונים "שסביב" הנהיגה:
צמיגים, מבנה, מידות, פרופיל, לחץ אויר מיגונים, גחון פגושים הגבהות, משמעויות חילוצים טכניקה וציוד ניווטים מפות ומערכות JPS ציוד מומלץ ברכב טיולים עם אתר השטח בארץ ובחו"ל ולבסוף סיכום ולהתראות בטיולים.
ויקישטח:
דיפרנציאל, ירידה, עלייה, שיפוע, שיפוע צד, בקרת אחיזה, בקרת יציבות, ABS, ESP, מנוע
הדיפרנציאל - אי אפשר בלעדיו אך צריך לדעת לחיות איתו
טיפים לנהיגה בשטח:
מערכות הבטיחות ברכב:
הפתרון הטכנולוגי – בטיחות פאסיבית ו- ABS
הפתרון הטכנולוגי – בקרת אחיזה ובקרת יציבות
למסעות הבאים בארץ - הקלק כאן
למסעות הבאים בעולם - הקלק כאן
להדרכות הנהיגה הבאות - הקלק כאן
תגובות