שטח 4X4 > יומני מסע בארץ > הדרכות נהיגה

סיכום הדרכת נהיגה ללקוחות ג'יפ - 8/10/21

יצאנו להדרכת נהיגה ללקוחות החדשים של ג'יפ - הדרכת נהיגה שקיבלו מהיבואנית, סמלת. יצאנו לעבור את מחסום הפחד

כמו בהדרכות קודמות, גם הפעם התכנסנו תחילה בחלקת יער מוצלת, לשמוע מבוא תיאורטי שנועד להסביר למשתתפים מדוע מתנהגים כלי רכב הנוסעים בשטח בשבילים שאינם סלולים ומצופים באספלט, באופן כל כך שונה מן האופן בו הם תוכננו ומתנהגים על הכביש הסלול. במסגרת ההדרכה הסברנו גם מה הן היכולות, לצד המגבלות, של דגמי ג'יפ השונים, לכשיורדים לשבילי ארץ ישראל לטיולים.

image

במשך כשעה וחצי ניתן הסבר המתבסס על חוקי המכניקה והתנועה המציג את הבעיות שמציב שטח שאינו סלול (מחורץ, עתיר מכשולים, עם סוגי קרקע שונים) ואת שיטות ההתמודדות שעל פיהן צריך הנהג להתמודד, עם רכב שתוכנן בבסיסו לנסוע על כבישי אספלט סלולים וישרים. את ההדרכה הפעם העביר קובי בצלאל, עם הרצאה מאלפת ומרתקת, שהשאירה את המשתתפים ואת המדריכים פעורי פה מהשילוב בין עומק הידע מחד, לצד קלילות ההסברים והתיאורים מאידך.

במסגרת ההדרכה נסקרו גם מערכות הבטיחות המחויבות כיום בכל רכב, ושלשות של אותיות בלועזית - ABS, ESP, TRC - נשמעו לרוב. הניסיון הרב של מדריכי אתר השטח לימד אותנו כי הבנת הבסיס התיאורטי, לרבות חוקי הפיסיקה והתנועה, חיוני להבנת הנהגים הבלתי מנוסים את ההשפעות של מצבי קרקע שונים על התנהגות רכבם החדש והחדיש, בעת שהם עושים את "טבילת האש" הראשונה ויורדים מהאספלט המחבק והבטוח אל רגבי וסלעי האדמה החשופה.

image

הדרכה מעשית - תרגול מצבים

לצורך ביצוע ההדרכה המעשית יצאנו להתנסות בין "תחנות", בהן הודגמה ותורגלה הנהיגה במצבי הקרקע השונים.

אנו נוהגים להדגים את הבעיות הבאות ופתרונן באמצעים טכנולוגיים וטכניקות נהיגה:

1. אובדן אחיזת גלגל בקרקע

2. התגברות על קמטי קרקע משמעותיים לרבות מדרגות סלע

3. מעלה תלול הכולל בעיית אובדן אחיזה

4. מורד תלול מאוד

5. שיפעי צד

6. נסיעה בשבילים ליישום הנלמד תוך ביצוע עצמי כשבמקומות הבעייתיים המדריך שוב חונך כמו בתרגול מצבים בבודד.

ההדרכה המעשית מתמשכת על פני רוב זמן המפגש, וכוללת התנסות אישית וצפייה באחרים, תוך קבלת הסברים "בגוף הסרט" של המדריך.

image

תחנה ראשונה - תרגול אובדן אחיזה של גלגל בקרקע

פני הקרקע בשטח, הן התבליט והן סוג הקרקע, יגרמו בהרבה מקרים למצב בו אחד הגלגלים מאבד את המגע עם הקרקע ובהיותו חופשי באוויר אין עליו התנגדות לתנועה. במצב זה, מפאת המבנה שלו, הדיפרנציאל מעביר לגלגל החופשי את כל התנע של המנוע, ויתרת הגלגלים שיכולים להניע את הרכב עומדים דומם ללא כל תנע.

על בעיה זו ניתן להתגבר אך ורק באמצעים טכנולוגיים – ולשמחתנו, כל הרכבים המודרניים מצוידים בהם. נותר, אם כן, שהנהג ינהג "נכון" והמערכת הזו – בקרת אחיזה (ESP) – תעשה בשבילו את העבודה.

image

תחנה שניה - תרגול מעלה עם בעיות קרקע

בהגיענו לתרגול מעלה, אנו "פותחים" מיני-הדרכה תיאורטית ומסבירים את שצפוי לנו בטיול, בהגיענו למעלה.

1. זווית הטיפוס

2. סוג הקרקע

3. מבנה הקרקע

4. מכשולים לפני, באמצע ובסוף המעלה.

5. אורך המעלה (10 - 20 מטר = קצר, 100 מטר - 2 ק"מ = ארוך).

לאור כל הפרמטרים הללו אנו נותנים את תדריך הנהיגה – "עשה" ו"אל תעשה".

image

כאשר טיב הקרקע תחוח ודרדרתי, אנו מסבירים את שיש לעשות. כאשר יש מכשול באמצע המעלה - אנו מסבירים מה ראוי לעשות.

image

תחנה שלישית - מורד משולב בבעיות קרקע

בהגיענו למורד תלול, אנו פטורים מבעיות כוח מומנט תנע וכו', אבל, אמא אדמה שמושכת כל דבר לעבר מרכז ביטנה, אינה מבטיחה שנגיע למטה ללא פגע. ולכן הירידה במורד תלול היא טכניקת נהיגה והכוונה בבחירת נתיב נכון ומתאזרים בכל הסבלנות שבעולם לרדת באיטיות תוך מיצוי מערכות בקרת ירידה אם קיימות ו/או שימוש מושכל בבלמים. לדגמי ג'יפ ישנן מערכות עזר למצבים כאלו - החל מיחס העברה נמוך (Low) ועד מערכת בקרת ירידה במדרון יעילה, בעלת מספר מצבי מהירות.

image

תחנה רביעית - נסיעה בשיפוע צד

שיפועי צד של שבילים בישראל נובעים מאופן פריצת הדרכים שנעשתה עבור רכבים מבצעיים צבאיים בעיקר, אך גם לרכבים המבצעיים של חברת החשמל.

image

שיפועי צד טומנים בחובם סכנה ממשית לתאונות בשטח ולנזקים בגוף וברכוש. את הבסיס התיאורטי הסברנו בשיעור התיאורטי. והוא כולל שיווי משקל יציב, שיווי משקל אדיש והתהפכות. בשטח תרגלנו את הנוהגים בשיפוע צד בטוח שבו הרכב בשיווי משקל יציב (בלתי ניתן להתהפך), והסברנו טכניקות וצעדים שנועדו להגביר את הביטחון לאי התהפכות במצבים שבו הרכב מתקרב לשיווי משקל "אדיש".

image

אופן התרגול: בחרנו דרך שלצידה קרקע בשיפוע של כ-29 מעלות. אנו מעלים את המתרגלים לשיפוע ונותנים להם להתרשם ו"להרגיש" לא נוח בשיפוע, תוך פתיחת "מיני שיעור" בו לומדים את כל העקרונות, השיטות וה"טיפים" של נהיגה בשיפוע צד, לרבות הגברת הבטיחות.

image

תחנה חמישית - מורד תלול

מורד תלול טומן בחובו שני סיכונים עיקריים:
1. אובדן בלימה והתדרדרות במורד הגורמת לפגיעות ברכב ובגחונו.
2. אובדן בלימה ואובדן היציבות האורכית - התהפכות.

המשתתפים תורגלו בטכניקה הנכונה לירידה במורד תלול 38 מעלות ועברו את התרגיל בהצלחה.

image

ולסיום, כתמיד – נסיעה קצרה בשבילי היער להתנסות בשיירה, ומפגש בצל העצים לשיחה

אקורד הסיום של הדרכת נהיגת השטח הוא נסיעה בשיירה בשבילי המקום לפינה מוצלת בקרחת אחד היערות לשיחה בעינייני צמיגים, מבנה, חוקי מדינת ישראל, "טיפים" לרכישה, לחצי אוויר בהתאם לקרקע, שדרוג - מיגון והגבהות, חילוצים וגרירות, טיולים, ציוד ברכב ועוד.
תודה רבה לכל המשתתפים, תודה רבה לחברת סמלת - יבואנית ג'יפ לישראל.
נתראה בשטח

הרשם לדיוור מועדון

image

163450390334316345039043641634503905277163450390642816345039071521634503908045

ויקישטח:

דיפרנציאל, ירידה, עלייה, שיפוע, שיפוע צד, בקרת אחיזה, בקרת יציבות, ABS, ESP, מנוע

הדיפרנציאל - אי אפשר בלעדיו אך צריך לדעת לחיות איתו

שימוש בנעילת דיפרנציאל

163450390922616345039102251634503911317163450391226716345039134031634503914704163450391547016345039162341634503917139163450391812116345039192401634503920333

טיפים לנהיגה בשטח:

טיפ לטיפוס עלייה

טיפ לירידה תלולה

טיפ לשבילים המהירים

טיפ שיפוע צד

טיפ ציוד בשטח

163450392116316345039223731634503923235163450392423716345039249971634503926043163450392663116345039277681634503928625163450392973616345039308161634503931885

תמונות מהקבוצה של קובי בצלאל

1634800347988

מערכות הבטיחות ברכב:

הפתרון הטכנולוגי – בטיחות פאסיבית ו- ABS

הפתרון הטכנולוגי – בקרת אחיזה ובקרת יציבות

טיפ נהיגה: לנתק או לא לנתק

16348003483141634800348724163480034908116348003500931634800350518163480035113416348003515681634800352246163480035348816348003529051634800354457163480035517216348003560531634800356658163480035734716348003579261634800358470163480035898016348003594801634800360209163480036087216348003615761634800362245163480036281816348003633751634800363908163480036438916348003648891634800365559163480036616816348003666851634800367309163480036790316348003686971634800369200163480036975716348003703461634800372506163480037164916348003731571634800373893163480037488016348003756291634800376295

לעוד מסעות והדרכות בארץ ובעולם:

למסעות הבאים בארץ - הקלק כאן
למסעות הבאים בעולם - הקלק כאן
להדרכות הנהיגה הבאות - הקלק כאן




תגובות

8 תגובות

1

אורח/ת - מיכאל

01 בנובמבר ב 15:58

היה כיף!!
תודה רבה לכולם ותודה מיוחדת לקובי שעשה הדרכה מצויינת!

2

אורח/ת - דניאל

01 בנובמבר ב 15:59

תודה רבה לאיתי וקובי על הדרכה מצויינת

3

אורח/ת - רותי ואלי

01 בנובמבר ב 15:59

תודה רבה קובי
נהנינו מאוד עם כולכם 💜

4

אורח/ת - אורטל

01 בנובמבר ב 15:59

קובי היה מעולה תודה רבה!

5

אורח/ת - גידי

01 בנובמבר ב 15:59

קובי היה מעולה תודה

6

אורח/ת - טל

01 בנובמבר ב 16:00

קובי, תודה על חוויה נהדרת, מחכים לחויות נוספות

7

אורח/ת - ישראל

01 בנובמבר ב 16:00

קובי תודה רבה על חויה בלתי נשכחת

8

אורח/ת - ירון

01 בנובמבר ב 16:00

תודה רבה איתי על לימוד מהנה