מיתולוגיה נורדית - מבחן דרכים בכור, הוסקוורנה נורדן 901
דגם אדוונצ'ר ראשון לחברת הוסקוורנה, הנורדן 901. ניסיתי לבדוק איך מסתדר אופנוע עם שם כה סקנדינבי במדבר הקשוח של הרי אילת ובסוף מצאתי את עצמי טובל בגבי עתק הקפואים
קשת במדבר רכיבה דרומה על כביש 12 מזמנת לרוכב את אחד מנופי המדבר המרהיבים בארץ. פסגות סלעיות בשפע גוונים מנוגדים, כהים ובהירים. סלעי גרניט קדומים, מחודדים באדום ארגמן לצד אבן חול במגוון צבעים של צהוב, טורקיז וחום בהיר. פיתולי הכביש מוסיפים ממד לחוויית הרכיבה ומבין מצוקיו של הר שלמה נפרש לפתע מפרץ אילת על כחול מימיו העצומים והשלווים. מעמד שבכל פעם פותח את ליבי מחדש.
ירדתי דרומה כדי לרכוב על דגם חדש מבית הוסקוורנה, הנורדן 901. דגם אדוונצ'ר ראשון לחברה, אשר מבוסס על דגם ה- 890 אדוונצ'ר המצליח של חברת האם, KTM. הדגמים חולקים מפרט זהה רב, בהם גם השלדה, המנוע, גלגלי הטיובלס והבלמים. הנורדן זכה לעיצוב שונה, הכולל מסכה קדמית מלאה ומושב חדש, כל זאת בתמורה לעלייה של 8 ק"ג במשקל הכולל.
מכל הדלק עדיין נמוך, אך צנום בליטר, לטובת הצרת היקפים באזור הנמוך. תאורת החזית עגולה במראה רטרו עם קריצת לד עדכנית. תאורת הזנב רחבה ובולטת לטובה. מאותתי הלד צרים וגמישים.
התוצאה העיצובית יפה מאוד בתצורה ובצבעים. מדובר לדעתי באופנוע יפה עם סימטריות נכונה. סביבת הרוכב נעימה לעין בזכות משטחי הפלסטיק של המסכה הקדמית והגימור האיכותי. מסך ה- TFT צבעוני ובגודל 5 אינץ' בלבד. לימינו שקע מצת ולשמאלו מתג אורות הערפל, שאמנם זוכר את מצבו גם ביום המחרת, אך לא ניתן לראות חיווי לכך באור יום. ניתן לברור מבין שלושה מצבי ניהול: כביש, גשם ושטח, אשר מאופיינים לערכים שונים של תגובת המצערת, בקרת אחיזה ובקרת בלימה בהתאם למצב. בלי קשר, ניתן לבטל עבור כל מצב את בקרת האחיזה או בקרת הבלימה בגלגל האחורי. מצב רביעי, נקרא Explorer והוא מסופק בתוספת תשלום, כדי לשלוט ישירות בפונקציות השונות למצב רכיבה בהעדפה אישית. במצב זה, ניתן לברור תוך כדי רכיבה, בין תשעה רמות התערבות של בקרת האחיזה.
לכידון שישה מצבי כיוון במישור האופקי, אך עדיין לרוכבים בגובה שמעל הממוצע מומלץ להוסיף מגביהים. סביב ידיות הכידון מגני ידיים מפלסטיק קשוח ומראות עגולות וגבוהות שמקנות שדה ראייה טוב בחזות שהולמת עם הפנס הקדמי.
השלווה מגיעה מבפנים
הנורדים הם בני העמים הסקנדינבים מצפון אירופה. הגדולה שבמדינות הנורדיות היא שבדיה, מולדת ההוסקוורנה. הנורדים, צאצאי הוויקינגים, נחשבים כיום לעמים שלווים ושוחרי שלום.
הרכיבה על הנורדן מתחילה בבקעת תמנע, המוקפת מצוקים תלולים ואקלים מדברי קיצוני. הרכיבה מעוררת בי מחשבות על מסע בכוכב אחר. דומה ושונה, כה שליו ועדיין כל כך רחוק מהנופים הנורדים. הישיבה על האופנוע, גם במצב הנמוך של המושב, נוחה ומוכרת. הרגליות הרחבות נוחות וכך גם זווית הכידון. מגן הרוח זורם בפרופורציה עם האופנוע אך נמוך מלתעל את הרוח מפניי ולא ניתן לכיוון.
עם דור אבן כץ המוכשר, שומרים שלא לעבור את הגבול
ביציאה לכביש המהיר האופנוע יציב ונמרץ. אפילו רכיבה במהירות של מעל 200 קמ"ש (לא בישראל כמובן, ע.א.), אינה מרגשת את יציבותו. השלדה החזקה בשילוב עם הצמיגים הטובים לכביש מאפשרים להתנפל בשעטה על הפניות ולצאת מהן בחיוך ממזרי.
ברכיבת לילה תאורת הדרך טובה ואור גבוה מתווסף ואינו במקום אלומת הדרך. לוח המחוונים עדיין ברור ונעים.
החכם באדם
הר שלמה, שבלב מסיב הרי אילת, נקרא על שמו של שלמה המלך, שהקים לפני אלפי שנים מכרות בשרשרת רכסי תמנע. עפרות נכרו לרגלי מצוקי תמנע ומהם הופקה נחושת, המתכת הראשונה בשימוש האדם, לייצור תכשיטים, כלי עבודה וכלי מלחמה - אֶרֶץ אֲשֶׁר אֲבָנֶיהָ בַרְזֶל, וּמֵהֲרָרֶיהָ תַּחְצֹב נְחֹשֶׁת.
הירידה אל השטח באזור מכרות תמנע מציפה את דמיוני בסצנות פוסט אפוקליפטיות מסרטי פעולה בדיוניים. תנוחת הרכיבה בעמידה על האופנוע נוחה, למעט הכידון הנמוך לי (190 ס"מ). חביקת הרגליים נוחה, הרגליות רחבות ולכפות רגליי די מרחב לאחור כדי לרכוב על כריות כף הרגל. המושב מדורג, אך לא נתקלתי בקושי משמעותי לנוע עליו לאחור כשצריך. לעומת זאת, בתנועה קדימה נתקלים בהזדקרות מתונה של מכל הדלק, המפריעה להעביר משקל קדימה.
ואם במשקל קדימה עסקינן, הרי שכובד משקל החזית המעוצבת של הנורדן מורגש, בעיקר במקטעים טכניים, שינויי כיוון מהירים או מקומות בהם נדרש להניף גלגל קדמי.
מערכות הבקרה והאלקטרוניקה החכמה מעניקות לנורדן הישרדות טובה יותר בשטח. כך למשל, ניתוק מערכת ה-ABS מנטרלת רק את בקרת הבלימה בגלגל האחורי. הבולמים כוללים כיוון מלא של עומס הקפיץ, שיכוך הכיווץ ושיכוך ההחזרה. הם עובדים טוב יותר מרוב המתחרים. ההשוואה המתבקשת, ממקמת את יכולת השטח של הנורדן בטווח הביניים שבין דגם ה- 890 הקRבי, לבין הדגם הSטנדרטי. וזאת בעיקר בשל עבודת המתלים ואיכותם.
הצמיגים, שהצליחו בכביש, יודעים להתמודד עם קרקע קשה וסלעית, אך בשטחים חוליים או בוציים מתקשים יותר לשמור על אחיזה יציבה וגריפה יעילה. גם הכנף הנמוכה מלפנים, אשר תורמת ליציבות בכביש, עלולה להיות לרועץ במעברים בוציים.
סיכום
פלח שוק אופנועי האדוונצ'ר ממשיך לשגשג, יצרני האופנועים מרחיבים את קשת הדגמים ולנו הלקוחות כבר לא נותר רק לבחור מה יותר טוב, אלא מה יותר טוב ונכון לנו. כל דגם מושך לכיוון קצת שונה. האחד יותר לכביש, השני נוטה לשטח ושלישי בוחר בכלל בנקודת חוזק עיצובית. כל שניתר לכם לבחור הוא את הכיוון המועדף עליכם.
הנורדן מציע דגם עם גלגלים במידה של בנים, יכולת כביש מעולה, אלקטרוניקה חכמה לשטח ותוספת מובנות של בקרת שיוט, פנסי ערפל וקוויקשיפטר שעובד טוב לשני הכיוונים.
רוכבים שהתרשמו מהמנוע הנעים והחזק של דגמי ה- 890, אך הרגישו שדגם ה- S לא מספיק קרבי ושדגם ה- R גבוה וקרבי להם מדי, ימצאו בנורדן את דרך הזהב. גם מול מתחרים אחרים בשוק יהיה הנורדן מתחרה ראוי וכל זאת במראה חדש ונחשק.
עולה צפונה עם מחשבות שלוות ושוחרות שלום והרפתקאות.
אני חוזר צפונה בדרך העולה מהרי אילת, הנוף הקדום ביותר בארץ ישראל. מצוקים חדים בגוונים כהים ובהירים של חום אדמדם, המוארים עכשיו לגמרי אחרת באור השמש הנמוכה. עולה צפונה עם מחשבות שלוות ושוחרות שלום והרפתקאות.
מפרט טכני - הוסקוורנה נורדן 901
מנוע: טווין מקבילי, 4 פעימות, 4 שסתומים לצילינדר, מקורר נוזל
נפח: 889 סמ"ק
הספק מרבי: 105 כ"ס ב- 8,000 סל"ד
מומנט מירבי: 10.2 קג"מ ב-6,600 סל"ד
מהלך/קדח: 68.8 מ"מ/90.7 מ"מ
מרווחי טיפול: 15,000 ק"מ
תמסורת: 6 הילוכים. מצמד מחליק, נשלט כבל
הינע סופי: שרשרת
שלדה: כרומולי עם שימוש במנוע כנושא עומס מתלה קדמי: מזלג הפוך WP בקוטר 43 מ"מ, מהלך של 220 מ"מ
מתלה אחורי: WP APEX עם מהלך של 215 מ"מ
בלם קדמי: זוג דיסקים בקוטר 320 מ"מ עם קליפרים ראדיאליים וקורנרינג ABS של Bosch
בלם אחורי: דיסק של 260 מ"מ, קליפר עם קורנרינג ABS של Bosch צמיג קדמי: טיובלס 90/90-21 Pirelli Scorpion Rally STR
צמיג אחורי: טיובלס 150/70-18 Pirelli Scorpion Rally STR
בסיס גלגלים: 1513 מ"מ +/- 15 מ"מ
גובה מושב: 854/874 מ"מ
מרווח גחון: 252 מ"מ
משקל יבש: 204 ק"ג
נפח מכל דלק: 19 ליטר
דרגת רישוי: A
אחריות: שנתיים ללא הגבלת ק"מ
מחיר: 105,000 ₪
תגובות