מסע הרפתקני אל לב השממה של מזרח ירדן, בנסיעות ארוכות, גם לעומק הלילה (ועד השעות הקטנות) ולקינוח מלון משובח וביקור בפטרה ובוואדי ראם שבמערב ירדן. 4.5 ימים עם קבוצה מדהימה במדבר הירדני
התמונות המקסימות של: אודי פרץ ואביחי גרינברג
מאת: Ofer Ogash
17/06/22
במרץ 2022 חזרנו לנסוע מזרחה לעבר השממה האדירה והדלות של התושבים במחוזות המזרח של הממלכה האשמית הירדנית (קישור ליומן מסע של מרץ 2022). אך לחג הפסח הזה, בזכותו של מטייל ותיק שכבר היה איתנו מספר פעמים במזרח ירדן הוחלט כי הפעם נשלב מזרח ומערב (שמו של "הבנדיט" שמור ונצור ברשימת הויזה הקבוצתית...). כך שהמסע של חול המועד פסח 2022 יכלול את החלק הצפון מזרחי לעומק "הידית" של ירדן, ירד דרומה לקע ג'עפר ולסיום ננוע מערבה, נבקר בפטרה, נרד לוואדי ראם ומכאן לגבול... מסע מיוחד המשלב כאמור מזרח ומערב, נסיעות מדבריות ארוכות מאוד לצד ביקור באתרי תיירות מפורסמים ושמורות טבע ידועות.
קבוצה גדולה של ישראלים, חלקם מטיילים ותיקים וחלקם חברים של מטיילים, התאגדה לצורך המסע האתגרי. קדימה לדרך. שינויים במעברי הגבול הירדנים שולחים אותנו לעבור במעבר הצפוני ובהתאם גם לשנות את כיוון המסע המיוחד של מזרח ירדן. שינויים במעברי הגבול הישראלים מחייבים אותנו להישאר לילה נוסף בירדן ובקיצור כולם נחמדים ורוצים שתיירים יעברו דרכם אבל לא ממש עוזרים או מקלים על מעברי הגבול, וכך יוצא שאנו הישראלים הרוצים לצאת ולטייל נאלצים לבזבז זמן אור יקר על בירוקרטיה בשני צידי הגבול בטרם נצליח להיכנס ולטייל בירדן.
במצב רוח טוב ודי בעצלתיים אנו מסיימים לחצות את הגבול, אוספים את כל ערימות הניירת, מצרפים לרכב המוביל (הדיפנדר הגיבור של הח"מ) שוטר תיירות ומדריך מקומי ויוצאים בתנועה מזרחה ללב השממה הירדנית.
על כביש עוקף רמת עמון - בירת ירדן, מצפון ועוקף אירביד - העיר השנייה בגודלה בירדן, מדרום אנו מטפסים מבקעת הירדן, ממינוס 200 לפלוס 700 מטרים. עוד לא חושך ואנחנו עוצרים לפלאפל ומאפים בעיירה קטנה, המתכוננת כמו כל ירדן לסיום עוד יום בצום הרמאדאן, ומשיכים עוד קצת על הכביש, עוקפים את זרקא - העיר השלישית בגודלה בירדן שהיא גם עיר תעשיתיית ויצרנית אנרגיה לכל ירדן. מטפסים לגבעה באזור המחנות הצבאיים המגינים על רבת עמון לאכול "צהרים לעת ערב" כשהחושך יורד על מזרח ירדן והמסגדים מבשרים על האפטאר - ארוחת סוף יום הרמאדן (ובכלל עוד לא התחלנו לנסוע בשטח).
חוזרים לכביש המדברי, עוברים לצד מחנה פליטים סורי מגודר, שמור וענק בהיקפו ונכנסים לשטח. 12 ק"מ של שבילים טרשיים מביאים אותנו לקסר עמרה - מצודה מפוארת ועתיקה מתקופת בית אומיה (המאה ה-8 לספירה). השומר, שיש לנו כבר היכרות קודמת, מסכים לפתוח לנו את הוילה העתיקה, שנמצאת תחת שימור של אונסק"ו ואנו נחשפים לסיפור המדהים של שליטי דמשק מהתקופה של תחילת הכיבוש הערבי עם ציורי הקיר, המרחצאות והעושר הרב של תחילת האסלאם.
עוד קטע כביש ואנו עוצרים למרגלות החאן הענק של קסר חאראנה - מבנה אבן, עתיק וענק על דרך החאג' - עולי הרגל למכה. ומכאן "לכוארה" רק עוד 65 ק"מ של שבילים מהירים, קטעי חמדה, חציית נחלים רחבים. ונראה כי נגיע מהר לארוחת הערב שמחכה לנו למרגלות קסר טובא, אי שם בלב השטח.
אבל תוכניות זה טוב לחלומות ובפועל הג'יפ החלופי, איתו מגיע אחד המטיילים, לא מצליח לעמוד בקצב, מפנצ'ר וקורע גלגליו, מסיים את הדלק וגם נעזר בגרירה לילית עד לטובא. תודה ענקית לפארס המלך. לאחר 261 ק"מ של יום ראשון, וכ-400 ק"מ מהבית (תל אביב) אנו מגיעים לפנות בוקר לחניית הלילה שלנו לצד מצודת טובא. ירח מלא, ארוחת לילה טובה, שינה עמוקה באוהלים ולילה טוב מזרח ירדן. איזה יום ואיזה לילה!
בוקר טוב בטובא, לב המדבר, שממה מוחלטת, שמים בהירים, ארוחת בוקר וביקור במצודה הנטושה. מקפלים את המחנה ויוצאים לדרך הטרשית מזרחה לכיוון צירי הנפט של משולש הגבולות ירדן - ערב הסעודית - עיראק. על פניו הכול טוב, אבל שוב אנחנו מאותגרים והפעם גלגל קרוע בג'יפ, גוז'ון אחד שבור ובלתי נפתח בעליל, ניסיונות לרתך, להפעיל כוחות, מנופים, חיתוכים ומה לא... לבסוף אנו נכנעים עולים לכביש ומזמינים משאית גרר עם מנוף ושולחים את הג'יפ בכבוד רב למוסך "הבור והפטיש" באל אזרק. אנחנו עולים על כביש 5 - כביש סדאם חוסיין ונוסעים לתדלק ולהצטייד באל אזרק. עוד קצת עיכוב והג'יפ חוזר אלינו לאחר שהגוז'ון מנוסר ממקומו והצמיג מוחלף בצמיג משומש "כמו חדש" שנקנה בפנצ'ריה ה"מוסמכת" הצמודה לתחנת הדלק.
הזמן אמנם דוחק, אבל "לא בא לנו" לקצר את היום ואנו יוצאים לדרך ללב המדבר.
חוצים את הימה היבשה של אל אזרק, פוגשים בדואים אמיתיים שרועים את העדרים שלהם בשטח ומנותקים מהעולם, נוסעים מהר בחמדות ובמליחות (קע) הענקיות צפונה לעבר השפך של הבזלות המגיעות מג'בל דרוז' שבלב סוריה. עולים על ציר ה-TAP - ציר הנפט הערבי (טראנס ערביין פייפ ליין) המגיע מערב הסעודית, חוצה את רמת הגולן (אז בשליטה סורית) וממשיך עד לנמל צידון שבלבנון.
כתבה על צירי הנפט במזרח התיכון
פוגשים כוח סיור של יחידה מיוחדת ירדנית שנע על הציר ומופתע מהמטיילים הישראליים העוצרים לצד תחנת שאיבה לא פעילה על הציר ואנו ממשיכים מערבה על ציר הנפט. רגע לפני האספלט, כשכבר חשוך בחוץ, אנו עוצרים לבקר את עץ השיזף הענק "של מוחמד" - כאן לפי האמונה המוסלמית הניח הנביא מוחמד את ראשו ויצא למסע המופלא עם סוסו אל-בורק לעבר אל-אקצה הלא נודעת.
בעשר בלילה ולאחר 252 ק"מ אנו מגיעים למלון הטוב שלנו בעיירה אזארק. כאן מחכה לנו ארוחה לילה טובה, מקלחת חמה ומקום טוב לישון בו את הלילה. המלון גובל בשדה התעופה הצבאי שנבנה ע"י הבריטים כ-H4. שדה תעופה על ציר ה-H, אותו כביש שנסלל לצד צינור הנפט הישן יותר שהוביל נפט מכרכור בעיראק שבמזרח, לחיפה במערב ומשם באוניות לרחבי אירופה ובעיקר לאימפרייה הבריטית של אותה התקופה.
כתבה על המזרח התיכון שבין מלחמת העולם הראשונה למלחמת העולם השנייה
בוקר טוב אל אזרק! לאחר ארוחת בוקר ותדריך יומי עולים על כביש סדאם חוסיין ונוסעים דרומה לכיוון הכפר ג'עפר. כצפוי תחנות הדלק שלצד כביש 5 סגורות עם שערים נעולים. דרכנו מהירה ואנו חותכים מהכביש ונכנסים לשטח במטרה לחצות את קע ג'עפר לאורך עד לכפר. אנחנו נכנסים לכפר לתדלק בתחנות הביתיות "המפוארות" שבכפר - תדלוק מחביות וג'ריקנים וכבר לאחר כחצי שעה השיירה הארוכה - 13 כלי רכב, מתודלקת ומוכנה לחזור למדבר. אנו חוזרים שוב לקע ג'עפר - ימת המלח הגדולה במזרח התיכון, משטח ענק וכמעט שטוח של מליחה אדירה, והפעם אנו חוצים את הקע לרוחב.
מסיימים את הקע הענקית וחוזרים לשבילי החמדות לכיוון מכרות הפוספטים של ירדן. חוצים שתי סוללות עפר, אומרים שלום לשומרים, שאחד מהם אף מקבל מאחד המטיילים מכנסיים ונעליים, עושים סיור במגרש גרוטאות הטרקטורים הגדולים ועולים על השביל לתוך המכרות. כאן כורים חומר אורגני מאובן שבעיבוד כימי הופך לדשן כימי איכותי עבור גידולי שדה. נוסעים בתוך המכרות בין המשאיות לטרקטורים הגדולים המופתעים מהשיירה הישראלית.
עולים על כביש היציאה מהמכרות ומגיעים לגשר תורכי ישן תחת קו הרכבת החיג'אזית - פרויקט תורכי שאפתני שרצה לחבר את ערי הבירה - איסטנבול, דמשק ורבת עמון עם מכה ומדינה שבלב המדבר (כיום ערב הסעודית) במטרה לאפשר קיום מצוות חאג' - עלייה לרגל למכה, באופן נוח ומהיר יותר מהליכה בשיירה רגלית, אך מלחמת העולם הראשונה ונפילת האימפריה העותמנית (התורכית) חדלו את הפרויקט והשאירו קווי רכבת, שרק מעט מהם משופצים ועדיין פעילים במזרח התיכון.
אנו ממשיכים בתוך המדבר צפונה ומערבה, יורדים ומטפסים, חוצים ערוצים, נוסעים על שלוחות ענק בנסיעת ראלי מהירה, כשכל השיירה יחד - תענוג אמיתי!
עם חשיכה עולים על הדרך המהירה הנוסעת לאורך המצוק האדיר של ראס-אל נקב. שביל מהיר, ההופך לכביש צר ולאחר כשעה של נסיעה לילית מגיעים ל"דרך המלך" המחברת את עקבה עם רבת עמון. לפטרה אנו מגיעים לקראת עשר בלילה ונקלטים במלון 5 כוכבים (אמיתי!) הבנוי ככפר בדואי עתיק. ארוחת ערב וקדימה לישון. 465 ק"מ מכובדים מאחורינו וממחר אופי הטיול משתנה, ע"פ תוכנית.
ארוחת בוקר במלון השווה ויורדים לעבר האתר העמוס ביותר בירדן, בטח בתקופה זו של השנה. "מעבר להרים ולמדבר אומרות האגדות ישנו מקום..." והכוונה לפטרה העיר העתיקה והנחבאת של פטרה - בירת הנבטים, שלפני הסכם השלום ירדן-ישראל הייתה יעד נחשק לסיורים "גונבי גבול" ומסכני חיים של ישראלים לירדן. סיור רגלי עם מדריך מקומי לעבר האוצר - הסלע האדום כשחלק מהקבוצה מטפסת לתצפית על החאזנה, חלק יורדת לעבר האמפיתאטרון הרומי וחלק נשארת בבתי הקפה במקום.
קישור לכתבה על פטרה ועל הנבטים
חזרנו לכלי הרכב וטיפסנו בוואדי מוסא לעבר מסעדה תיירותית טובה (שינוי מרענן למול שלושת הימים הקודמים), תדלוק בתחנת דלק ונוסעים דרומה לארץ הקשתות שמצפון לשמורת וואדי ראם. על שבילים חוליים דהרנו ללב הדיונות. עצרנו למרגלות הקשת הקטנה של חרז'ה, "סיבוב" קצר על גמל, טיפוס מהיר על הקשת הקטנה וביקור ב"נקיק הסודי" וחוזרים לנהיגה המהירה בשבילים החוליים ובדיונות. החשיכה היא הסימון שלנו לצאת מהשטח ולאחר כחצי שעה של חולות מגיעים לכפר של אל-דייסה ומכאן הדרך קצרה למאהל המסודר היטב והחדש, כאן אנו פוגשים את קבוצתו של דרור ברלי (גם מדריך באתר השטח) שמגיעה לסיום הטיול שלה במערב ירדן.
מתחילים את היום בארוחת בוקר רגועה במאהל, מקפלים ונפרדים מג'יפ אחד הממהר לחזור לגבול ולבית בצפון בטרם ייכנס החג השני. אנחנו נוסעים עוד קצת בדיונות, מבקרים ברכבות הישנות מתקופות בהם הייתה פעילה הרכבת החיג'אז'ית ועולים על דרך המלך - הכביש הטוב היורד לכיוון מעבר הגבול בעקבה.
חיש קל ומהר אנו חוצים את מעבר הגבול הירדני ולאחריו הישראלי (הפחידו אותנו מלחץ ישראל חוזרים ארצה...) ובצהרי היום מסיימים את המסע המופלא שלנו במזרח ומערב ירדן. 1250 ק"מ ב-4.5 ימים אתגריים בירדן. כל הכבוד לחבורה!
למסעות הבאים בארץ - הקלק כאן
למסעות הבאים בעולם - הקלק כאן
להדרכות הנהיגה הבאות - הקלק כאן
1 תגובות
1
אורח/ת - מושלם ???
19 ביוני 2022 ב 05:23
נראה טיול מושלם. האם זה הטיול שהוא הטוב מכול העולמות?
תגובות