שטח 4X4 > כתבות > ביטוח וחוק

האם מותר להתקין עמדת טעינה לרכב חשמלי בבית משותף, ומהו שימוש סביר ברכוש משותף?

משרד עו"ד גינדי - כספי, מומחים בתחום הנדל"ן, מציג ומנתח את פסיקת המפקחת על רישום מקרקעין העוסק בסוגיית התקנה של עמדת טעינה לרכב חשמלי בשטח המשותף ע"י אחד מבעלי הדירות. האם יש בכך כדי לסכן את בעלי הדירות האחרים בבניין, והאם המדובר בשימוש סביר בשטח המשותף?
ערכה עו"ד קרן חן בסיועו של יוסף מינץ

image


נסיבות המקרה:

נציגות הבית המשותף הגישה תביעה נגד דיירת בבית המשותף אשר התקינה בחניה המשותפת עמדת טעינה חשמלית לרכב החשמלי שברשותה. נציגות הבית המשותף הגישה תביעת "צו עשה", צו אשר יורה כי על הדיירת לפרק את עמדת הטעינה, וכן לשלם בעבור הנזקים שגרמה בעת התקנת העמדה. הבית המשותף מורכב משלושה מבנים (בניינים) וכולל למעלה מ-100 דירות. הדירה של הדיירת מצויה באחד הבניינים.

חברי נציגות הבית המשותף טענו כי לצורך התקנת עמדת טעינה, אשר יש בה סיכון לכלל בעלי הדירות, היה על הדיירת לקבל את הסכמת בעלי הדירות בבית המשותף וזאת מכוח התקנון המצוי בתוספת לחוק המקרקעין הקובע כי שינוי או תיקון הפוגע או העלול לפגוע ברכוש המשותף ייעשה רק לאחר הסכמת האספה הכללית של בעלי הדירות. כמו כן, טענו חברי הנציגות כי התקנת עמדת הטעינה עלולה לפגוע בחניון המשותף ולגרום לנזקים לכלי הרכב המצויים בו וסכנה לכלל בעלי הדירות. מנגד, הדיירת טענה שנציגות הבית המשותף מתנכלת לה במזיד, ובין היתר, ביקשה לקבל מהנציגות רשימה של כל בעלי הדירות בבית המשותף, כדי לקבל את הסכמתם, ונענתה בסירוב.

כמו כן, הדיירת טענה שהתקנה של עמדת טעינה חשמלית בחניה פרטית אינה מהווה מפגע בטיחותי, וכן אינה מהווה פגיעה ברכוש המשותף.

בהמשך, נציגות הבית המשותף דיווחה כי נחתם הסכם בינה לבין החברה שתתקין עמדות טעינה בחניון הבית המשותף. כמו כן, מונה מומחה מוסכם לדון בסוגיות: ראשית, האם נשקפת מסוכנות כתוצאה מהתקנת עמדת הטעינה החשמלית שבוצעה ע"י הדיירת. שנית, ככל שנשקפת סכנה בטיחותית, מהן הפעולות הנדרשות לשם הסרת המסוכנות.

image

החלטה של המפקחת על רישום מקרקעין:

(ערכה משפטית בעלת סמכויות דומות לבית משפט שלום)

נכון להיום טרם קיימת חקיקה בעניין התקנת עמדת טעינה לרכב חשמלי. עם זאת, קיימת הצעת חוק לפיה יש לקבל הסכמה של 2/3 מבעלי הדירות להתקנת עמדת טעינה לרכב בחניה המשותפת.

בהתאם לפסק הדין נקבע כי כל עוד לא בוצע חיבור למערכת החדשה בחניון המשותף – הדיירת תותיר את עמדת הטעינה שהותקנה על ידה. עם החיבור למערכת החדשה יהיה על הדיירת לפרק על חשבונה את עמדת הטעינה שהתקינה. כמו כן, נקבע כי במקרה שהחיבור לא יבוצע בפועל באמצעות המערכת החדשה, על הנציגות לאפשר לדיירת להתחבר ללוח החשמל הציבורי (המשמש את הרכוש המשותף) בהתאם לחוק החשמל, וזאת במקום החיבור לדירתה.

יצוין כי בהתאם לדו"ח המומחה, פעולתה של הדיירת לא הייתה מאפשרת לכל הרכבים להתחבר לטעינה חשמלית, ולכן מדובר בשימוש לא סביר בבית המשותף. כמו כן, החיבור שנעשה ע"י הדיירת לדירתה נעשה בניגוד לחוק החשמל הקובע כי יש לבצע הזנה ללוח החשמל הציבורי עם שעון שניתן לקרוא בו את כמות הצריכה. בנוסף, לפי התקנון המצוי, יש לקבל את אישור האספה הכללית טרם שינוי או תיקון הפוגעים ברכוש המשותף או עלולים לסכנו. בענייננו, הדיירת לא הוכיחה את קיומה של הסכמת האספה הכללית, וכן הואיל והדיירת לא פעלה לסגירת הפתחים שיצרה בתקרת החניון, הדבר מהווה שינוי אסור ברכוש המשותף מאחר שדבר זה עלול לסכן את קיום הרכוש המשותף.

((ת״א) 783/20 נציגות הבית המשותף רח׳ אליהו ברלין – תל אביב נ׳ אנגל רחל, (27.04.2022))

image

תגובות

2 תגובות

1

אורח/ת - ארז

27 ביוני 2022 ב 13:54

איזה כיף זה לגור בבית משותף

2

Ogash Ofer

28 ביוני 2022 ב 09:36

אורח/ת - ארז כתב/ה:
"

איזה כיף זה לגור בבית משותף

"
מאתגר!
אבל כמו תמיד - היכן שיש יותר מבן אדם אחד צריך לדעת להסתדר בחברה