חבורה גדולה וצבעונית של ג'ימנים הגיעה בבוקר שישי לוהט ליער בן שמן לכבוד הדרכת נהיגת בסיסית – היה חם, מאובק וטוב
מאת: דרור ברלי
31/08/22
עוד בוקר של יום שישי ביער בן שמן. אנחנו באמצע אוגוסט וחם בחוץ. חם מאוד. אבל זהו הקיץ הישראלי והשמש הלוהטת לא מפחידה את החבורה הגדולה של בעלי ג'ימנים וגרנד-ויטארה מלהגיע להדרכת נהיגת שטח. אנחנו, צוות המדריכים, כבר ממתינים להם בצל העצים, מוכנים ומזומנים "להרביץ" בהם את התורה.
ג'ימני החדש איתנו כבר שנה רביעית ברציפות, והוא ממתק אמיתי שאני לא יכול להפסיק להתפעל ממנו. כנראה שאני לא לבד, כי להדרכות שמקבלים רוכשי רכב חדש, הם מגיעים בכמויות ותענוג לראות אותם מפזזים מסביב – גורי ג'יפים קטנים וממזריים, דמויי קוביות קטנות. ג'יפ קטן, חמוד ושמח שמעלה חיוך על פניו של כל מי שרואה אותו. וחוץ מהג'ימנים החדשים יש גם סוזוקים ותיקים יותר, יד שניה ושלישית, שבעליהם רוצים ללמוד את העקרונות והיכולות, שגם אחרי שנים הן עדיין מרשימות.
ההדרכה כוללת פרק תיאורטי ופרק מעשי. בחלק הראשון של הפרק התיאורטי מדברים על המבנה הכללי של רכב שטח: הסבר על אופן הפעולה של מערכות הנעה שונות ברכב שטח, מתלים ברכב שטח, דיפרנציאלים, נעילות, מערכות עזר ובטיחות אלקטרוניות כגון ABS, בקרת יציבות, בקרת משיכה, בקרת ירידה במדרון והכל בהתייחסות הן לג'ימני החדש, הן לדגם הקודם המעט פחות משוכלל והן הגרנד- ויטארה הותיקה (שהן עדיין עיזי-הרים קשוחות ורציניות שיודעות להתגבר על כל מכשול ולהגיע לכל מקום).
חלקו השני של הפרק התיאורטי עסק בעקרונות נהיגת שטח: קריאת שטח נכונה, שטחים מתים, דרכי התמודדות עם מכשולים שונים, התחשבות במרווח גחון ובזוויות מרכב, שימוש נכון בהילוך כוח, עבודה עם מכוון חיצוני, חשיבות עקרון התנועה הזורמת, שיפוע צד סטטי ודינמי ודרכי ההתמודדות עימו.
לאחר מכן יצאנו לתרגל מעשית את החומר שנסקר. כי לדבר על מכניקה, אלקטרוניקה וזוויות זה לא מספיק – צריך לחוות את זה תכל'ס בשטח. מהר מאוד תופסים בטחון ומתחילים להינות. וביחד עם מכוניות טובות בעלות יכולות בסיסיות גבוהות, התאפשר לנו לזרום בקלות בין המכשולים ולהיווכח שרכבי השטח של סוזוקי אולי קטנים ולא יקרים, אבל בשטח הם בהחלט ממזרים גדולים.
הקלילות בה התמודדו המשתתפים עם מכשולים לא פשוטים מפתיעה בכל פעם מחדש והחיוכים נמרחים מאוזן לאוזן. כמו תמיד, הקדשנו את חלקו האחרון של היום לפריסת ערכת החילוץ וסקירה של אבזרי החילוץ הבסיסיים שצריכים להימצא ברכב שטח בכל יציאה לטיול.
היה לנו יום כייפי ומוצלח ובעיקר מלמד – נהניתי מכל רגע בחברתכם ועוד נתראה גם בטיולים!
תודה לכל המשתתפים, תודה לחברת מכשירי תנועה - יבואנית סוזוקי לישראל.
מונחים לחיזוק ההדרכה - ויקישטח:
דיפרנציאל, ירידה, עלייה, שיפוע, שיפוע צד, בקרת אחיזה, בקרת יציבות, ABS, ESP, מנוע
הדיפרנציאל - אי אפשר בלעדיו אך צריך לדעת לחיות איתו
סיכום של טיפים לנהיגה בשטח:
העמקה: מערכות הבטיחות ברכב:
הפתרון הטכנולוגי – בטיחות פאסיבית ו- ABS
הפתרון הטכנולוגי – בקרת אחיזה ובקרת יציבות
תמונות נוספות מהקבוצה של יחיאל דניאל
למסעות הבאים בארץ - הקלק כאן
למסעות הבאים בעולם - הקלק כאן
להדרכות הנהיגה הבאות - הקלק כאן
4 תגובות
1
אורח/ת - דוד רווה
04 בספטמבר 2022 ב 09:11
רב תודות על היום המאתגר והמרתק. היה גם קצת מפחיד. ההדרכה היתה מעולה ומאד מקצועית. המדריך חגי לא היסס מלהיות בשמש שעות רבות וללוות אישית כל נהג בכל אתגר שוב ושוב עד שווידא שהדברים נקלטו. במקצועיות רבה בבטחון ובבטיחות.
רק אחרי היום הזה התחלתי להרגיש מחובר לג'ימני שלי. אני מתכוון לא בהכרח בנסיעת שטח אלא קודם כל בנסיעה על הכביש. אני מודע ליתרונות ולחסרונות של הג'ימני ויודע את המיגבלות ואמצעי הזהירות שיש לנקוט במצבים שונים. התחלתי להיות יותר בטוח אבל גם זהיר ומבין.
קניתי ערכת גרירה ברמה גבוהה למקרה שלא יקרה. וערכת פנצרים וקומפרסור לצמיגים בשטח.
הבנתי יתרונות וחסרונות של צמיגי שטח. הבנתי איך צריך להתנהג כשיש מטען על גגון.
אני לא מתכוון לצאת לנהיגות אקטסרים ואפילו בקבוצה, אבל טיולי שטח סבירים בקבוצה - איתכם - בוודאי.
תודה רבה.
גם הג'ימני שמח שאני מכיר אותו יותר.
2
אורח/ת - דוד פ.
19 בספטמבר 2022 ב 13:26
היה מעולה מכל הבחינות. להתראות בטיולים שלכם.
3
אורח/ת - יחיאל א.
19 בספטמבר 2022 ב 13:26
תודה רבה על הדרכה מושלמת❤️❤️
4
אורח/ת - אלי ב.
19 בספטמבר 2022 ב 13:26
תודה רבה על ההדרכה המעולה. למדנו ונהננו מאד.
תגובות