יום קריר עם שמש חורפית בשמורת הטבע של הר חורשן. מקום ומועד מצויין להדריך נהגים מתלמדים בעלי רכבי סוזוקי ג'ימני חדשים בנהיגת שטח בהדרכה מתנת היבואן
צילמו: המדריכים - אורי כהן, חגי כספי ואמיר נחומי, ורבים מהמתלמדים שצפו בחבריהם בתרגול
מאת: אמיר נחומי
05/03/23
התנהגות רכב גלגלי בשטח נחלקת לארבעה פרקים:
1. אובדן אחיזה של גלגל או יותר עקב פני הקרקע ומה קורה לרכב. זה היה תמיד, החל מהיום בו הותקנו בצירים המניעים של הרכב דיפרנציאלים. הלומדים מקשיבים בעניין ומבינים למה הם חווים סרבנות של הרכב להמשיך ולהתקדם כאשר גלגל אחד בלבד מאבד אחיזה. הפתרונות הטכנולוגיים שונים והמדריך מפרט. וכך מתוודעים הלומדים למערכות שפותחו בעולם התעופה ומצאו את דרכם, כמו רבות אחרות, לעולם הרכב.
2. הפרק השני הוא התמודדות רכב שתוכנן לנסוע בכבישים בעיקר עם דרכים המטפסות על תוואי קרקע כמו הרים וגבעות בשיפועים משמעותיים (30 מעלות ומעלה). הסוזוקי מצוייד בהילוך כוח ועל פרק זה הוא קצר וכולם מברכים על המוגמר.
3. הפרק השלישי הוא הנסיעה בדרכים שנפרצו בשיפועי צד משמעותיים. כאן, בשל הסיכונים הטמונים במצבי שיפוע צד, מרחיב המדריך מעט את הדיבור ונאלץ להזכיר לשומעים את חוקי הכוחות המומנטים והאינרציה. כל אלו מסבירים היטב לשומעים למה עלול רכבם להתהפך על צידו במצבים שונים של נסיעה בשטח.
4. הפרק הרביעי מכיל את ההשלכות של הצורה הוויזואלית של הרכב, על יכולת ההתמודדות של רכב גלגלי עם מכשולי הדרך השונים. גם כאן מתרווחים השומעים בהנאה על כסאותיהם שכן הסוזוקי המיועד לרדת לשטח מתוכנן היטב להתמודד עם מכשולים.
לסיום מענה לשאלות ותזכורת התדריך לגבי צמיגים, לחץ אוויר בצמיגים, שדרוגים שונים, ציוד, מערכות ניווט יסקרו במסגרת שיחה מסכמת לאחר סיום החלק המעשי של ההדרכה.
בהתאם לפרקי התאוריה אנו מביאים את הלומדים לקטעי דרך שנמצאו מתאימים להדגים ללומדים את התנהגות הרכב שלהם במצבי קרקע שונים, שם הם לומדים את "האיך" - איך נוהגים נכון, וזאת משום שגם ברכב הכי מצוייד והכי מותאם לנסיעה בשטח עדיין ה"מערכת" הכי חשובה היא - הנהג.
בתחנה הראשונה אנו מדגימים אובדן אחיזת גלגל ומסבירים איך נכון לנהוג במצב הזה.
לאחר תרגולי המצבים השונים בצהרי היום הגיע עת התרגיל המסכם. אנו מתארגנים בשיירה לאחר שתודרכו כללי הנסיעה בשיירה. ויוצאים למסלול לא ארוך המתרגל את המתלמדים שוב בכל מצבי הנסיעה בשטח, אך הפעם הם ב"סולו" אין מדריך צמוד (למעט במעלה מעט אתגרי שם, כמו בכל טיול, המדריך מחנה את רכבו במרחק מתאים להכיל את כל השיירה ומכוון אחד אחד במעבר המכשול). לסיום פורסים שולחן בצל העצים לשיחה המסכמת.
בסוף יום ההדרכה אנו משוחחים בקבוצות על נושאים שונים הקשורים לנסיעה בשטח בשבילי הארץ: צמיגים: סוג, מידות, התאמה, וכמובן לחצי אוויר - מתי להוריד ולכמה. שדרוגים: מיגון, הגבהות, גגונים, ציוד חובה, לחילוץ, עזרה ראשונה, קומפרסור, ערכת תיקון תקרים, וגם ציוד נוחות: ניווט, מכשירים ותוכנות.
כולם מסכמים שנהנו, למדו המון וכבר לא יכולים להתאפק ולצאת לטייל.
ניפגש בשטח.
הצטרפו לתפוצת הוואטסאפ של מועדון סוזוקי - לפרטים הקליקו כאן
מונחים לחיזוק ההדרכה - ויקישטח:
דיפרנציאל, ירידה, עלייה, שיפוע, שיפוע צד, בקרת אחיזה, בקרת יציבות, ABS, ESP, מנוע
הדיפרנציאל - אי אפשר בלעדיו אך צריך לדעת לחיות איתו
סיכום של טיפים לנהיגה בשטח:
העמקה: מערכות הבטיחות ברכב:
הפתרון הטכנולוגי – בטיחות פאסיבית ו- ABS
למסעות הבאים בארץ - הקלק כאן
למסעות הבאים בעולם - הקלק כאן
להדרכות הנהיגה הבאות - הקלק כאן
תגובות