שטח 4X4 > כתבות > שטח

סיכום הדרכת נהיגה של מועדון ג'יפ BY אוטומקס בשמורת הר חורשן 3/3/23

לקוחות מועדון ג'יפ BY אוטומקס הגיעו להדרכת נהיגה בשטח טרשי - מתנת היבואן, כדי להכיר את ג'יפ הרנגלר-רוביקון החדש שלהם ואת יכולות השטח המדהימות שלו. היה כיף גדול.

התכנסנו בכניסה למושבה הישנה בת שלמה, ביום קצת אפרורי, עם ראות לא משהו, להדרכת עקרונות הנהיגה בשטח טרשי, והיכרות עם הרנגלר-רוביקון החדש. מועדון אוטמקס שהולך וצומח במהירות, שמנוהל וממון ע"י אוטומקס, יבואן שמביא רכבי Jeep 4X4 בעלי יכולות שטח מרשימות, מפרגן ללקוחותיו את ההדרכה הזו היום.

הרוביקון בהר חורשן

אחרי קפה מהיר בעגלת הקפה בכניסה, היכרות קצרה ותדרוך קצר, אנחנו עולים על הג'יפים ונכנסים לאזור הקסום של שמורת הר חורשן. התמקמנו בפינת יער נחמדה להדרכת עקרונות ה4X4 והנהיגה בשטח.

פתיחה מהירה של השולחן, שליפת הכיסאות והפינג'ן עם הפינוקים באדיבות מועדון אוטומקס, אנחנו עוברים על נושאים תאורטיים של אחיזה בשטח, הנעה 4X4 , דיפרנציאלים, סרן חי (שיש ברנגלר), מערכות אלקטרוניות כמו בקרת אחיזה ובקרת החלקה, נעילות דיפרנציאל, והילוך כוח, כמו גם, עקרונות הנהיגה בשטח, מעבר מכשולים כמו עליה, ירידה, מדרגות והצלבות שלאחריה יצאנו למסלול התנסות של נהיגה במסלול יפה בשמורת הר חורשן וביצוע של מעבר מכשולים.

תרגלנו נסיעה בשיירה ושמירה על הקבוצה, מעבר מכשולים ועליה תלולה עם מדרגות, תוך מעבר להילוך כוח, נעילת הדיפרנציאל למנוע הצלבות והארכת מהלך מתלה (יכולת של ג'יפ הרנגלר כפתור הSWAY BAR ומאפשר למצות את יכולות הסרן החי הקדמי ברנגלר). בהגעה לעליה עצרנו, ירדנו מהרכבים ובחנו את תוואי שטח, בנינו אסטרטגיית מעבר ולאחר מכן החברה נכנסו לרכבים וטיפסו את העלייה, עם הכוונה קרקעית בקלות ובתנועה רציפה.

משם המשכנו ביער לאזור של ירידה עם חריצי קרקע עמוקים ותרגלנו מעבר איטי ובאופן מדורג של החריצים ונסיעה איטית בהילוך כוח ו low על מנת לתרגל בלימה של המנוע בירידה חדה.

בדרך חזרה עברנו בעלייה עם המדרגות שעשינו קודם , רק שהפעם עשינו אותה בירידה. שוב, ירדנו מהרכבים, בחנו את תוואי הקרקע ובנינו את אסטרטגיית המעבר שלנו. שילבנו הילוך כח ועברנו ל LOW, נעלנו דיפרנציאל אחורי (ברנגלר אפשר לנעול גם את הדיפרנציאל הקידמי, אבל זה נדרש רק במעברים מאד טכניים), הארכנו מהלך מתלה, ונתנו למנוע לבלום אותנו באלגנטיות ולרדת את המדרגות והירידה בהצלחה רבה.

תירגול ירידה עם מדרגות

עכשיו הגיע הזמן לתרגול קצת מלחיץ של שיפוע צד, שהג'יפאים מאד לא אוהבים, וגם הג'יפים עצמם. לאחר תדרוך קצר והדגמה , הקבוצה ביצעה את התרגול מצוין ולא נתנה לאינסטינקט לסובב את ההגה לכיוון העלייה לבלבל אותם.

מונחים לחיזוק ההדרכה - ויקישטח:

דיפרנציאל, ירידה, עלייה, שיפוע, שיפוע צד, בקרת אחיזה, בקרת יציבות, ABS, ESP, מנוע

הדיפרנציאל - אי אפשר בלעדיו אך צריך לדעת לחיות איתו

הפתרון הטכנולוגי – בקרת אחיזה ובקרת יציבות

טיפ נהיגה: לנתק או לא לנתק

תירגול שיפוע צד

בחרנו לנו פינת יער נחמדה נוספת, ושוב התפנקנו בקפה ואוזני המן, תוך הסברים על מרווחי גחון, וזוויות גישה ונטישה, צמיגים ולחץ אויר, ומעבר על הציוד הנדרש כשיורדים עם הרכב לשטח וגם קצת על גרירה וחילוץ, ואפילו קיבלנו הדגמה מאחד המשתתפים לג'יפ רוביקון מדוגם, עם כל הציוד הנלווה הנדרש.

לסיום התחלנו לנוע חזרה לכיוון בת שלמה הישנה תוך תרגול של עליה קצת טכנית עם מדרגות וירידה תלולה חזרה לכיוון השביל.

תודה רבה לכל המשתתפים , גם על השיתוף בניסיון ובידע שלהם, ותודה לחברת אוטומקס.

היה לי כיף גדול, ואני מקווה לחזור ולהיפגש שוב בטיולי השטח של אתר השטח הישראלי 4X4 ממש בקרוב.