שטח 4X4 > יומני מסע בעולם > ירדן

המסע לעומק של מזרח ירדן - אפריל 2023

לילה, חושך מוחלט, רוח מקפיאה, נסיעה שמרגישה כמו אל הלא נודע... שיירה ארוכה, ערוצים מלאי שלוליות ושבילים סחופים, שממה מוחלטת, משתתפים שעוד לא מכירים אחד את השני ומהצד השני נחישות, נהגים טובים, ניווט מדויק, אווירה טובה ותקווה שעוד נגיע ליעד... וכך בלב השממה המדברית

image

היום הראשון - ממעבר הגבול ועד למצודה בלב החיג'אז

מעבר הגבול בין ישראל לירדן עובר עלינו ביעילות (באופן יחסי, כמובן) וללא אירועים חריגים. חוצים מזרחה לירדן, אוספים את השוטר ממשטרת התיירות ואת המדריך המקומי ויוצאים לדרך.
לרוב השיירות פונות ימינה ודרומה לכיוון ים המלח ואילו אנחנו פונים שמאלה וצפונה לכיוון אירביד וכבר בשלב הזה השוטר שאיתנו מאבד אוריינטציה, למרות שהוא גר באיזור... נחכה ללילה! תקופה של תחילת הרמאדן - חודש שלם שבו המוסלמים צמים במהלך היום והמסעדות סגורות. אוכל אפשר למצוא רק במקומות שמכינים אוכל לקראת האיפטר - ארוחת סיום הצום, שבימים אלו נאכלת בסביבות 19:00. אנחנו כמובן מסתדים עם מאפייה טובה, פלאפל חם, פירות, ירקות והרבה מתוקים.

1681382974523

ממשיכים דרומה דרך אזור מפעלי האנרגיה של זרקא ופונים מזרחה לכבישים שהופכים להיות שוממים. עוקפים מחנה פליטים ענק (סורים מסכנים שכולאים אותם לבל יתערבבו באוכלוסיה) ועוד לפני החשיכה פונים דרומה ונכנסים לתוך השטח המדברי. קטע שבילים מהיר העובר דרך המדבר שקצת רטוב ממים מביא אותנו מאחורי וילה עתיקה מתקופת בית אומיה - מהמאה השביעית לספירה, קצ'ר עמרה. וילה קסומה, אתר שימור של אונסק"ו, שקירותיו העבים והמצוירים מסתירים את סודות השליטים שהפכו את האומה הערבית לאימפריה לפני כ-1,300 שנים. בחוץ הרוח כבר נושבת קפואה והחושך מוחלט!
קטע כביש קצר מביא אותנו לקצ'ר חרנה - מצודה ענקית שהיא חאן לעשירים ההולכים על דרך החאג' - דרך החוגגים, בדרך לאחת מחמשת מצוות האיסלם החשובות.
קר, רוח, אפילו קצת מטפטף אבל החבורה יוצאת בשמחה ל"מסע רגלי" הקצר לעבר המצודה, מסתובבים בין חדריה, מטפסים לקומה השנייה וחוזרים לכלי הרכב.

1681382990949

עכשיו רק מתחיל הלילה... כ-70 ק"מ של דרכי מדבר מהירות, עמוק דרומה ללב המדבר. השוטר, שכל "העסק" הזה חדש לו, קצת מפחד. מתחזק וקורא פסוקים בקוראן, נראה לי שמצליח לעבור עליו פעמיים. המדריך המקומי שאיתי מרגיע אותו שאני יודע לאן אנחנו נוסעים, אבל קשה מאוד להאמין בדבר כשהכול חושך מוחלט סביב ובמשך כמה שעות לא נראה שיש תכלית לנסיעה. כשלוש שעות של נהיגה המשלבת שבילים מהירים, מעברי ערוצים, עליות טרשיות, ירידות חדות ולבסוף האוהל הקטן ולצידו הטנדר של ג'יהאד, הבדואי הנהדר שהביא לנו את ארוחת הערב (23:00 זה עדיין ערב!) היישר לשטח. אין מילים לתאר את האושר של השוטר... (ונראה לי גם של חלק מאנשי הקבוצה).
חונים ובונים את המחנה לצידה של קצ'ר טובא, עוד מצודה על דרך החאג', הפעם מוזנחת ורחוקה מעיני כל בלב המדבר הירדני. הרוח עזה, קצת קר, הרבה עייפות והקבוצה פורשת לישון, כל אחד באוהלו. איזה יום! ותודה ענקית למשתתפים על קור הרוח, הנועזות והתמיכה השקטה.

1681382997509

היום השני - מלב המדבר מזרחה ללב השממה

בוקר קריר, ללא רוח, ארוחת בוקר בדואית, תה חם וסיור קצר במצודה המיוחדת של טובא. מניעים את השיירה ויוצאים צפונה (לא לפני שמאיימים על רוביקון עם כבלים ואז הוא מניע ובמקביל עוזרים לג'יהד הבדואי להניע את הטנדר טויוטה שלו). באר מים עמוקה, חפורה בלב המדבר, באר מים עדכנית ולידה מאהל בדואי, עם רעיון של להפריח את השממה ולבסוף עולים על כביש הבטון צפונה עם השלטים לערב הסעודית ימינה, סוריה ועיראק ישר ואנחנו בסך הכל רוצים להגיע לפנצ'ריה ולתחנת הדלק.

1681383507204

תדלוק והצטיידות בעיירת נהגי המשאיות אל אזרק, תיקון שני פנצ'רים - כנראה חלק בלתי נפרד מהמסע מזרחה... ושוב השיירה יוצאת לדרך עוד מזרחה לעבר הימה היבשה של אל-אזרק - הכחולה, רמז לאגם הגדול שהיה כאן ויבש (כי שאבו ממנו את כל המים). כבישים שהופכים צרים, שבילי עפר ולבסוף שבילי מדבר מהירים ואנחנו בלב המדבר המזרחי! רק השיירה שלנו, בלב השממה הגדולה, והפעם גם כמעט ללא מאהלים של בדואים. עוד מזרחה ואז היא נחשפת - הימה הענקית, שלרוב יבשה, מוצפת עכשיו כולה במים! ובזכות הרוח הקלה גם מייצרת גלי אדווה חמודים כשסביבה ערוצים רדודים מלאים בוץ של אדמת לס חלקה וטובענית.

1681383524495

ממשיכים עוד מזרחה, רואים קצת בדואים אמיתיים שחיים ורועים במדבר, אוהל, מכלאות מאולתרות וכמובן משאיות מרצדס משנות ה-60 שמביאה מים ומשנעת את המאהל והצאן בין שטחי מרעה שבעונה הזו עוד מעט ירוקים.
הדרך מתקדמת מזרחה, אנו נעים בין משטחי בזלת מאיימים לבין נחלים חוליים שחלקם רטובים וחלקם עם חול עמוק. לרגע עוצרים למרגלות דיונה ענקית צהובה-אדומה שמצידה השני הר שכולו בזלת שחורה ולמטה הערוץ פורח בירוק וסגול - מדהים! הטבע בשיאו!

1681383581790

הדרך, שיש להקפיד עליה, מטפסת צפונה בין מליחות (קע) אדירות, חלקן לחות, חלקן עם שלוליות עמוקות, ולאט לאט היא נסגרת בין שטחי הבזלות המאיימים. כשעה לפני אור אחרון אנו מטפסים על קטע דרך בזלתי העולה לעבר ציר הנפט הסעודי. אצלנו ברמת הגולן נקרא המשכו של השביל כ"ציר הנפט" או בשמו הרשמי TAP - טראנס ערביין פייפ ליין או גם בשמו הלא רשמי: ציר הנפט הערבי, המגיע מערב הסעודית, חוצה את רמת הגולן (אז בשליטה סורית) וממשיך עד לנמל שליד צידון שבלבנון.
מנצלים את שעת האור האחרונה וחוזרים בנסיעה מערבה לאורך ציר הנפט. חלקו של הציר מקרטע וחלקו מהיר והדרך אצה לה ללא תקלות. עוצרים בתחנת דחיקה ישנה על ציר הנפט, אפשר לקרוא את המרחק בק"מ מנקודת ראשיתו בעומק ערב הסעודית. סיפור צינור הנפט, סיפור האינטרס של המעצמות במזרח התיכון, סיפור תחילת הטרור של אש"ף וממשיכים עוד מערבה.
עוצרים ליד "העץ של הנביא מוחמד", פעם היה כאן רק עץ, כיום כבר אתר מוסדר לעולי רגל המזמין מוסלמים לחזות במקום בו מוחמד שם את ראשו במסע שלו עם אל-בורק - סוסו הנאמן.
מכאן על הכביש בחיבור עם ציר הנפט המגיע מעיראק - ציר ה-H'ים, אותו צינור ראשון במזרח התיכון שחיבר בין כירכוך שבעיראק לנמל חיפה שבארץ ישראל (ומכאן האות H). דרומה למלון באל אזרק, לצד שדה התעופה הצבאי H4 הפעיל גם ביום וגם בלילה. ארוחת ערב לקראת 23:00 - שעה סבירה לכזה יום של כמעט 400 ק"מ נהיגה, חלוקת חדרים, מקלחת טובה ושינה.

כתבה על המזרח התיכון שבין מלחמת העולם הראשונה למלחמת העולם השנייה

1681383596496

היום השלישי - חוצים את קע ג'עפר

בוקר ללא רוח ועם אווירה נהדרת של הרפתקנות. אנו "קופצים לרגע" לשמורה המחודשת של אל אזרק - מקור מים מחודש שסביבו שבילים וגשרים. הליכה בטבע עושה לנו טוב וכיף לנו יחד.
חוזרים לעיירה, תחנת דלק, קצת קניות ויוצאים דרומה לאורכו של כביש 5, הידוע גם ככביש סדאם חוסיין, כביש בטון שידע ימים יפים ומפוארים של שת"פ עיראקי - ירדני להוצאה של הנפט העיראקי לעבר נמל עקבה.

1681384039153

"תחרות הקפה הבינלאומית" לצד הכביש ולמרגלות עץ כשסביבו שלולית מים ענקית. עוד קצת דרומה על הכביש ושוב חוזרים אל המדבר והשממה. בטיפוס טרשי עד לקצה הדרומי של המצוק שלא רואים את קצותיו. מוצאים לאחר נסיעה בין הנקיקים את הדרך היורדת לעבר מישורי החמדה, עוצרים להפסקת צהרים ארוכה. ולאחר מכן ממשיכים של השבילים הטובים במהירות מתגברת דרומה עד לפאתי קע ג'עפר - ימת המלח, המליחה הגדולה במזרח התיכון. הקרקע מעט לחה, בוהקת בשמש ונסיעה מהירה, חלק מדווחים כי ראו על המד אוץ 180 קמ"ש וקצת... (מזל שאין משטרה) והכל לאורך כשעה וחצי של נהיגה בשיירה ארוכה ולפעמים בשורה פרוסה של ג'יפים שועטים מערבה ולכל עבר כשהשקיעה באופק.

1681384054981

נוסעים ונוסעים והפלא אינו נגמר ושוב עוצרים מתחת לעץ ושוב קפה (איזה יום קשה!).
עוד קצת מדבר (קצת, זה איזה שעתיים רק ב-60 קמ"ש) ושבילי המדבר מתכנסים מערבה לעבר מחצבות הפוספט הענקיים של ירדן. מוצאים את דרכנו בתוך המחצבה, בין כלי ענק נטושים ומעט משאיות שעוד נוסעות בין הבורות הענקיים ועולים על כביש המחצבות הפנימי הלוקח אותנו לעבר הכביש הראשי.
פונים דרומה לעבר ערב הסעודית ומעבר מודוורה וקצת (20 ק"מ) לפני הגבול פונים מערבה לעבר מצודה עתיקה ומרשימה מימי האימפריה העותמנית - קלעת פצ'ועה. כאן אין רוח, מזג האוויר טוב ולמרות הגובה (1,300 מטרים) לא מאוד קר. החבורה מסתדרת, מדוממות ומקימה את אוהליה (חלק מהאוהלים בגודל שדורש היתרי בנייה...). ארוחת ערב טובה וחמה של ג'יהאד, מדורה, עוד קצת עלילות מהמדבר וקדימה לשינה. הגיבוש כבר ממש טוב וככתוב - ממש כיף לנו יחד!

1681384034190

היום הרביעי - לאורך הרכבת החיג'אזית

בוקר טוב והשמש זורחת על המצודה שלצערנו מט ליפול בשל החפירות הבלתי מבוקרת תחת קירותיה הענקיים. ארוחת בוקר של הבדואי רחב הלב שמביא לנו את האוכל לשטח. ביקור במצודה התורכית, קצת הסברים על החפירות סביב, ונוסעים שוב - הפעם רק קצת מזרחה לעבר תחנת הרכבת החיג'איזית. פרויקט תורכי שאפתני שרצה לחבר את ערי הבירה - איסטנבול, דמשק ורבת עמון עם מכה ומדינה שבלב המדבר (כיום ערב הסעודית) במטרה לאפשר קיום מצוות חאג' - עלייה לרגל למכה, באופן נוח ומהיר יותר מאשר הליכה בשיירה רגלית. מלחמת העולם הראשונה ונפילת האימפריה העות'מנית (התורכית) חדלו את הפרויקט והשאירו חלק מקווי רכבת, שרק מעט מהם משופצים ועדיין פעילים במזרח התיכון. אנחנו מכירים את רכבת העמק החוצה מרבת עמון עד חיפה (והקטע של בית שאן - חיפה חודש לא מזמן ע"י רכבת ישראל) וגם את הקטע של מתחנת ההטענה שאנו נמצאים בה במזרח ירדן לכיוון נמל עקבה.

כתבה על הרכבת החיג'אזית


1681393325370

יורדים לארוך פסי הרכבת ועוצרים בתחנת משמר ישנה שעדיין פעילה. מעירים את השומר במקום - בכל זאת רמאדן והוא ישן בשעות היום, מבקשים את אישורו, מניעים את קרון הרכבת, שלה מנוע וגיר של לנד רובר דיפנדר, ויוצאים בנסיעה איטית לשני הכיוונים - לא כל יום נוסעים על הרכבת החיג'אזית כאילו היינו עולי רגל העושים את מצוות החאג' בדרכנו למכה ולמדינה.
חוזרים הדרך היורדת מערבה וגם יורדת בגובה, הקרקע הטרשית מתחלפת בערוצים חוליים ולאט לאט נבנות הדיונות בצידי השבילים המהירים. הדרך אצה, הקצב עולה ואנחנו ממהרים לתדלק את כלי הרכב ואת מאגרי המזון שלנו באזור של וואדי ראם.
הפסקת צהרים לקניות בעיירה הבדואית דייסה. תדלוק וחזרה לשטחים החוליים צפונה לארץ הקשתות.
זה השלב שבו המסע הופך לטיול, אבל הקצב אינו יורד. עולים ויורדים בדיונות, קצת שוקעים, קצת מתאמצים ובעיקר נהנים. לאחר עוד שבילים מהירים צפונה מגיעים ל"קשת הקטנה" של חרז'ה, מיד לאחריה ה"קשת הגדולה" וחוזרים דרומה. בדיוק לפני שקיעת החמה ובשעת האיפטר - ארוחת סוף יום הרמדאן, מגיעים למאהל המפנק, כאן מחכים לנו עם ארוחת ערב היוצאת מבטן האדמה (מאטפונה), מקלחת חמה ומיטות בתוך "אוהלים" שהם בעצם חדרים משודרגים.

1681393364394

היום החמישי - מוואדי ראם למעבר הגבול בערבה

בוקר טוב וואדי ראם. ארוחת בוקר במאהל ועוד קצת דיונות לנשמה. קצת שוקעים, קצת נתקעים "על הסכין" ואפילו קצת לומדים את רזי הנהיגה בדיונות החדות. ביקור בתחנה התיירותית של הרכבת החיג׳אזית - קטר קיטור אמיתי עתיק לצד קטר דיזל ישן. מנפחים אוויר ועולים על הכביש במטרה לרדת על "דרך המלך" דרומה ומערבה.
אפס תקלות, 1200 ק"מ של מדבר קשוח כולנו חוצים במהרה את מעבר הגבול "יצחק רבין" בין עקבה לאילת - כאן נחתם הסכם השלום בין ישראל לירדן בשנת 1994.

1681393870581

16813829678621681382969179168138297130716813829703011681382972818168138297222916813829735251681382975478168138297631116813829770211681382981835168138297962216813829808301681382983269168138298435216813829863291681382985310
168138297843516813829885631681382990059168138299198716813829930811681382995743168138299670116813829944721681382998558168138299934216813829996941681383000853168138300366316813830044711681383005407168138300627416813830070331681383002247

168138350801816813835014561681383502468168138350337616813835047791681383506029168138350915316813835102761681383511364168138351272316813835138001681383514804168138351584516813835173351681383517873168138351876816813835196571681383520524168138352150316813835226081681383523425168138352607016813835272521681383528520168138352948316813835307011681383531840168138353268816813835337951681383534834168138353610116813835372411681383538516168138353969916813835405251681383541888168138354321416813835444121681383545805168138354685816813835496381681383550599168138355206116813835537141681383554577168138355538216813835558781681383556907168138355752716813835564131681383558108168138356026816813835609701681383561617168138356219416813835629711681383563387168138356384016813835647621681383565584168138356652816813835672641681383568125168138356870416813835692341681383569843168138356952816813835702931681383571155168138357195916813835726711681383573644168138357464716813835757481681383576514168138357749716813835784181681383579542168138358022716813835809361681383582421168138358304216813835840881681383584999168138358591916813835866921681383587171168138358777416813835884651681383589364168138359009116813835911301681383591898168138359288716813835938271681383594575168138359552716813835976431681383598222

16813840214881681384023498168138402268616813840354831681384027080168138402480616813840285331681384030438168138402969816813840314811681384032769168138403671616813840377591681384038474168138403992516813840409911681384045113168138404179016813840433281681384046416168138404790316813840495671681384050811168138405209916813840531781681384053877168138405441316813840556331681384057910168138405624716813840570741681384059219168138405860516813840602601681384061782168138406290316813840637831681384065530168138406470616813840674461681384066633168138406813216813840688761681384069665168138407032016813840709951681384072317168138407384016813840743991681384075247168138407590316813840769151681384077612168138407819416813840791311681384079725168138408025516813840813651681384082266168138408304816813840838761681384084654168138408541016813840861591681384087068

16813933120581681393305995168139330383416813933071851681393308801168139330997916813933110981681393313182168139331565716813933148091681393316555168139331781916813933192541681393326174168139332029316813933233941681393321814168139332447816813933268851681393327905168139332931616813933308591681393332153168139333333516813933344991681393335732168139333681016813933380131681393339309168139334105416813933423911681393343703168139334485116813933457801681393346789168139334782516813933486311681393349654168139335089616813933521351681393352999168139335381016813933546081681393355418168139335627916813933571041681393358020168139336011316813933587341681393363327168139336202416813933650921681393365631168139336626616813933685201681393367472168139336927216813933698991681393370805168139337245116813933717351681393373132168139337394016813933749261681393375617168139337704416813933776861681393378606168139337987116813933808171681393381754168139338319816813933842901681393385153168139338582216813933868321681393387630168139338855816813933891921681393390924168139339236916813933932991681393394302168139339642616813933974581681393395097

168139386178316813938587431681393859644168139386037016813938607911681393861120168139386143716813938621741681393863018168139386373416813938646391681393865342168139386593316813938666771681393867440168139386828616813938693641681393871729168139387362816813938727341681393874411

מסעות והדרכות של אתר השטח בארץ ובעולם:

למסעות השטח ברחבי הארץ
למסעות השטח המיוחדים בעולם

להדרכות נהיגת השטח
לטיולי הכביש הספורטיבים בעולם
למסעות טיפוס ההרים לפסגות הגבוהות בעולם
למסעות האופנועים ההרפתקניים בעולם

תגובות

16 תגובות

1

אורח/ת - גדעון

16 באפריל 2023 ב 22:42

תודה לכולם על הטיול

2

אורח/ת - דפנה וחגי

16 באפריל 2023 ב 22:42

מצטרפים לתודות
חבורה משובחת, עופר האלוף שנפגש בדרכים משובשות.

3

אורח/ת - שי ושמואל

16 באפריל 2023 ב 22:43

היה מדהים!
תודה רבה עופר ותודה לכולם על חוויה מהנה משותפת!

4

אורח/ת - מסימו

16 באפריל 2023 ב 22:43

תודה לכולכם
היה נהדר

5

אורח/ת - בועז

16 באפריל 2023 ב 22:43

שמחנו להכיר נהנו מאוד

6

אורח/ת - קליל

16 באפריל 2023 ב 22:44

עפר, תודה רבה על מסע מדהים חוויתי ומעשיר. השארת טים של עוד…

7

אורח/ת - מנאוה ויעקב

16 באפריל 2023 ב 22:44

לכל חברי הקבוצה היה מרתק להכיר ולשמוע את הסיפורים והדעות, תודה לכם ולכן.

8

אורח/ת - ברק ורוני

16 באפריל 2023 ב 22:45

עופר,
תודה רבה על מסע נפלא מכל בחינה

תודה לכל חברי הקבוצה על שותפות ואוירה נעימה.


9

אורח/ת - מיכאל ורמי

16 באפריל 2023 ב 22:46

היה לנו ממש מעולה.
תודה רבה לכולם.

10

אורח/ת - שלמה

16 באפריל 2023 ב 22:47

תודה לעופר שרק משתבח עם השנים והטיולים ..
היתה חוויה גם נוף גם אוהלים וגם חברי קבוצת מענינים ומעניינות כל אחד בתחומו.
צוות רוביקון

11

אורח/ת - רוני

16 באפריל 2023 ב 22:48

תודה ענקית לך עופר!
תודה על הובלת מסלול נפלא ברוגע, נעם ושליטה ללא גבולות בשטח.
החויה, ההנאה והסיפוק מהמסע לא ישכחו.
נשמח לנסוע אחריך שוב בארץ ובעולם, באור יום וגם בחשכה מלאה.
תודה רבה

12

אורח/ת - דפנה

16 באפריל 2023 ב 22:48

עופר תודה רבה לתיעוד מושלם לחוויה מיוחדת

13

אורח/ת - חגי

16 באפריל 2023 ב 22:49

אחלה תיעוד, חוויה מיוחדת ממדריך משובח 🇯🇴

14

אורח/ת - פאולו

16 באפריל 2023 ב 22:49

כיף לקבל את התמונות ועוד יותר היה לחוות את הדברים עם הקבוצה ועם עופר מדריך דגול ונעים הליכות.

15

אורח/ת - גיל

16 באפריל 2023 ב 22:50

אחלה כתבה ותמונות. הטיול עצמו היה מעולה

16

אורח/ת - מסימו

16 באפריל 2023 ב 22:50

עופר יקר ,
היה תענוג להכיר אותך ולהשתתף במסע המרתק .
גם הסיכום עם התמונות מהווה זכרון מעולה לחוויה שעברנו .
תודה רבה 🙏🏼
ניפגש ודאי במסע הבא