אחרי כמה חודשים של מלחמה ומילואים, אנחנו באתר השטח הישראלי חוזרים לפעילות מלאה גם בעולם הדרכות הנהיגה כך שביום שישי נפגשנו כמה מדריכים ביער בן שמן, כל אחד ממתין לקבוצה שלו. לי יש הפעם הדרכה פתוחה עם מגוון רכבים החל בסובארו ועד לרוביקון מסוקס.
עונג שישי כבר אמרתי..
נקודת המפגש הקבועה שלנו ביער בן שמן מתחילה לקבל צורה ולאט לאט נאספים להם עוד ועוד רכבים. יש כאן קבוצות של כמה יבואנים ואני לוקח את הקבוצה שלי, הקבוצה הפתוחה לכלל היבואנים ולכל דגמי ה 4X4 שיש בישראל. הפעם זכיתי בקבוצת בוטיק מעורבת, סובארו פורסטר אחת, שתי סובארו XV, דיסקו עמוס באופי שהגיע לנהג חסר ניסיון שהחליט שהגיע הזמן להגשים חלום ו- Jeep רוביקון שרירי ועדיין נקי.
אני לוקח את הקבוצה שלי לפינה אחרת ביער, אנחנו מארגנים מעגל של כיסאות עם כוס קפה או תה ביד ולאחר סבב היכרות קצר אני פותח בהרצאה תיאורטית, בה אני נוגע בנושאים רבים הקשורים כולם לנהיגת שטח.
דיברתי על אחיזה בקרקע ועל חשיבות הצמיגים, על הכוחות שפועלים על הרכב ואיך ננצל אותם לטובתנו, איפה צריך לשים את הגלגלים, כמה רחוק להביט קדימה ומה הקו הנכון לעבור מכשול. דיברנו גם על מערכות ההנעה של הרכב, מכניות ואלקטרוניות ואיך בעצם כולן עומדות לרשותנו ומה הדרך הנכונה להשתמש בהן. בתום כשעה נכנסנו לרכבים ויצאנו לתרגל בשטח.
רגע לפני התרגול הראשון, המשתתפים קיבלו הסבר מפורט על
ישיבה נכונה ברכב, אחיזת ההגה, המרחק ממנו ואיפה באמת כדאי וחשוב שנשים את כף רגלנו השמאלית.
התחנה הראשונה שתרגלנו היא
עלייה תלולה - מפותלת ומחורצת, כזו שדורשת מהנהג תכנון נכון של ציר הטיפוס שלו, בעזרת מבט רחוק קדימה ושימוש נכון בדוושת הגז, כזו שתאפשר למערכת ה-
4X4 לטפס למעלה בקלילות. מאחר ואנחנו בהדרכת נהיגת שטח בסיסית עברתי על הדגשים לטיפוס הנכון ביותר, כזה שיאפשר לנהג ולרכב לטפס בקלות ובביטחון.
החלק השני של תחנה זו הוא
ירידה של אותו קטע דרך מחורץ. הכרות עם הילוך הכוח במידה ויש והבנה שהוא יעיל מאוד בעליות ולא פחות מכך בירידות תלולות ומחורצות. כולם ירדו תוך כדי הנפת גלגל או שניים באוויר (
הצלבה) והחששות הפכו במהירות לקריאות התפעלות נרגשות.
המשכנו לתרגול נסיעה בשיפוע צד (שפ"צ) תוך הסברים מה מותר ומה אסור לעשות כשנכנסים לאחד שכזה ועובדה חשובה שכדאי לזכור והיא שגם הרכב הכי טוב בעולם, עלול להתהפך על צידו ברגע אחד קטן של חוסר תשומת לב לדרך או בקבלת החלטה שגויה של הנהג שכן ה"אינסטינקטים" שלנו לא תמיד משתלבים עם כוחות הפיסיקה ולעיתים, כמו במקרה של
שיפוע צד, אפילו מנוגדים להם.
עצרנו להפסקת קפה ועוגיות (כאילו שלא השמנתי מספיק במילואים..) ויצאנו לטייל ברחבי היער שעמוס בשלוליות ענקיות וים של בוץ. בסופו של דבר האימון הטוב ביותר הוא לנסוע ולנסוע ולנסוע בכמה שיותר תאי שטח ונהיגה. יער בן שמן יודע לספק לנו מסלולים בכל עבירות שתרצו והיום עם כל הבוץ מסביב אין באמת צורך לחפש, הכל כאן ממש לידנו. בין כל הבוץ והסלעים הפריחה כאן בשיאה, מרבדים של כלניות, רקפות מתחת לכל סלע ועוד המון פרחים אחרים שרק דודה שלי יודעת את שמם.
מונחים לחיזוק ההדרכה - ויקישטח:
דיפרנציאל, ירידה, עלייה, שיפוע, שיפוע צד, בקרת אחיזה, בקרת יציבות, ABS, ESP, מנוע
הדיפרנציאל - אי אפשר בלעדיו אך צריך לדעת לחיות איתו
שימוש בנעילת דיפרנציאל
סיכום של טיפים לנהיגה בשטח:
טיפ לטיפוס עלייה
טיפ לירידה תלולה
טיפ לשבילים המהירים
טיפ שיפוע צד
טיפ ציוד בשטח
העמקה: מערכות הבטיחות ברכב:
הפתרון הטכנולוגי – בטיחות פאסיבית ו- ABS
הפתרון הטכנולוגי – בקרת אחיזה ובקרת יציבות
טיפ נהיגה: לנתק או לא לנתק
לעוד מסעות והדרכות בארץ ובעולם:
למסעות הבאים בארץ - הקלק כאן
למסעות הבאים בעולם - הקלק כאן
להדרכות הנהיגה הבאות - הקלק כאן
תגובות