שטח 4X4 > יומני מסע בארץ > טיול ארוכים בארץ

יומן מסע ג'יפים חוצה נגב לקבוצה קטנה ופרטית - פסח 2024

בשל המצב הביטחוני מסע חוצה ישראל של פסח 2024 היה חייב להתאים את עצמו ויצאנו לטיול חוצה מדבר שהתמקד במדבר יהודה ובחציו הצפוני של הנגב. בשונה ממסעות קודמים בהם הובלתי שיירות ארוכות, השנה הובלתי טיול פרטי ומצומצם של חבורה פרטית במסלול יפהפה ומאתגר. ביומיים הראשונים פגשנו מזג אוויר קייצי לכל דבר וביומיים האחרונים במזג אוויר נפלא. היה תענוג

image

אחרי שנים שאנחנו באתר השטח הישראלי מוציאים מספר שיירות ארוכות למסעות חוצה ישראל בפסח, השנה, בצל המצב הביטחוני, החלטנו לשמור על המטיילים שלנו ולצמצם את תאי השטח בהם נטייל והתרכזנו בעיקר באזור מדבר יהודה והנגב. חוסר הוודאות אופף את כולנו ועל זה יש כמה מאיתנו שעושים כבר חודשים ארוכים במילואים, כך שהיה צורך בגמישות מחשבתית מתוך הבנה שיתכנו שינויים. בשונה ממסעות קודמים בהם הובלתי שיירות ארוכות (מסע חוצה ישראל פסח 2023 יצא מצפון רמת הגולן וסיים באילת בשיירה של 19 רכבים), השנה הובלתי קבוצה פרטית וקטנה של כמה חברים, כולם מטיילים איתנו כבר שנים וכולם מחזיקים ברכבי 4X4 קשוחים ומדוגמים, שביקשו לעצמם מסע אינטימי בעבירות בינונית עד קשה. העמסתי את הילדים לצד כמה צידניות וציוד שטח ויצאנו לטיול מקסים ומאתגר לפרקים, עם חבורה נהדרת של ילדים ומבוגרים.

image

חוצה נגב פסח 2024 - יום 1

09:00 בבוקר בחניון הרועה וכל חברי הקבוצה כבר כאן. פתחתי בתדריך לקראת היום שמחכה לנו, מסלול ארוך של כמעט 90 ק"מ בעבירות קלה עד בינונית לרכבים בעלי הילוך כוח. אנחנו עוברים עליו מול מפה פתוחה, כללי בטיחות לנהיגה בשיירה, חלוקת מכשירי קשר ומספרי ברזל וקדימה, יוצאים לדרך.

image

יצאנו מהחניון דרומה על הכביש וכעבור רגע קצר ירדנו ממנו שוב, הפעם שמאלה, לכיוון מדרשת בן גוריון ואחוזת הקבר של הזוג הראשון בתחילת ימיה של המדינה. ירדנו על הכביש ברצף של סרפנטינות לתוך נחל צין.

image

עצירה קצרה ליד באר המשאלות שמהווה אטרקציה מיוחדת מאוד לילדים וכמוהם כולנו משתאים למשמע השריקות העולות ממנה עם כל אבן שאנחנו משליכים לתוכה. חזרה לרכבים והמשך נסיעה על ציר הנפט בכיוון כללי מזרחה עם נטיה דרומה.

image

סיפורו של ציר הנפט

השביל שאליו הגענו, תחילתו בנמל אילת וסופו בנמל אשקלון. לצד השביל ומתחתיו עובר צינור נפט השייך לחברת קצא''א (קו צינור אילת אשקלון) ואשר משמש גשר יבשתי בין ים סוף לים תיכון. גשר זה חוסך לאוניות נפט את זמן המעבר והתשלום בתעלת סואץ.
בעבר שימש הצינור להזרמה של נפט מאירן לאירופה ולאחר מכן הוכשר הצינור לזרימה בכיוון ההפוך - לנפט מרוסיה המיועד להגיע מזרחה.

image

אנחנו חוצים את בקעת צין עד לגשר הרכבת הגדול של נחל צין. יש מעבר תחת גשר הרכבת הגדול של נחל צין, אבל לרכבים נמוכים יותר. עבורנו זה לא ממש רלוונטי אז טיפסנו על הסוללה משמאל ובהמשך טיפוס נוסף עמוס דרדרת והצלבות שכולנו עוברים בקלילות.

image

מסילת הברזל

מסילת הברזל אותה חצינו פעמיים היא חלק בלתי נפרד מהנוף וממפעלי הפוספט בנחל צין ובאורון. היא מחברת את מפעלי צין הנמצאים נמוך יותר בנחל צין עם מפעלי אורון הנמצאים צפונית לנו ומובילה את המחצבים לכיוון דימונה ומשם לנמל אשדוד.

image

הסלעים שאנחנו רואים ועליהם אנו נוסעים, נוצרו בים שכיסה כאן את הכל בעבר הרחוק, לפני כמה עשרות מיליוני שנים. אפשר לראות את משטחי הצור הנמצאים מעל סלעי הגיר וכולם יחד נוצרו, בזמנים שונים, בים. סלעים אלו מורכבים משלדי בעלי חיים ואצות שחיו, מתו ושקעו אל קרקעית הים של אז. כיום הקרקע עשירה בקלציט ובזרחן וממנה כורים את הפוספט.

image

השיירה ממשיכה עם נחל חווה לכיוון הר ארחות ומעבר נחל חגור. הדרך מפתיעה מידי פעם במעבר מאתגר כזה או אחר, מדרגות וערוצים הדורשים הכוונה קרקעית. בדרב אל סולטן (דרך השליט) מפגש שבילים אדום כחול שחור, אנחנו מגיעים מהאדום ופונים ימינה לכחול ולכיוון נחל טרף ופרסת טרף.

image

דרב אל סולטן

היא דרך השליט - הדרך הקצרה ביותר מהערבה לנחל הבשור (ומשם לנמל עזה), אשר שימשה את הנבטים והביזנטים מהמאה ה-10 לפני הספירה. דרך השליט עוברת צפונית לדרך הבשמים, שעברה בתוך נחל נקרות, והיא מתחילה מעין רחל (אתר נבטי), מצפון לספיר על כביש הערבה ומטפסת עד לנחל הבשור.

image

הציר יפהפה וכשמו, בצורת פרסה הנע בסמוך לנחל טרף ומאופיין לכל אורכו במעברים טכנים, עליות וירידות תלולות ומדרגות סלע. חוויה אמיתית לאוהבי נהיגה טכנית ומאתגרת כשהילוכי הכוח בשילוב נעילות דיפרנציאלים דפקו שעות נוספות.

image

מרחק קצר לאחר הקטע הטכני ואנחנו עומדים בקצהו העליון של מעלה נח וצופים על מכתש רמון מהזווית הכי טובה שיש לו להציע.

מכתש רמון

תכל'ס, מדובר במוזיאון גיאולוגי מאובן הייחודי לנגב הישראלי. אורכו כ-40 ק''מ, רוחבו המירבי כ-9 ק''מ והפרש הגבהים בו מגיע עד לכ-400 מטר. בעצם, המכתש הישראלי הוא ייחודי - שקע/עמק הנמצא בשיא הגובה של ההר ונוצר בתקופת אקלים גשומה לאחר ששכבות הסלע נסחפו דרך הנחל (נקרות) המנקז את פסגת ההר.
כיום האקלים המדברי היבש שומר על קירות המכתש מפני בליה וכך נחשף בפנינו מגוון עצום של סלעים אשר נוצרו בתקופות גיאולוגיות שונות.

image

ירדנו את מעלה נח מרחק של כ-5 ק''מ על השביל המסומן באדום עד לנקודת המפגש עם השביל המסומן בירוק. הירידה במעלה נח היתה מעניינת בעבר, אבל בדיוק לפני שנה הגיעו כמה כלים גדולים והפכו אותה לשביל חלק, מיושר, מפולס ונוח באמת שבסופו נכנסים לבקעת מחמל.

image

אנחנו יורדים משביל הנפט ופונים לכיוון חניון הלילה בהר ארדון בו נעביר את הלילה הראשון שלנו ביחד. תוך דקות הוקם מאהל לתפארת, מנגלים הודלקו והכל לרקע שקיעה מהיפות שניתן למצוא בישראל.

image

חוצה נגב פסח 2024 - יום 2

בהמשך לשקיעה היפהפיה אתמול בערב אנחנו זוכים הבוקר לזריחה מרהיבה לא פחות. המכתש שפרוש לפנינו אוסף לעצמו עם כל דקה שעוברת עוד גוונים והשקט של המדבר עוצמתי כמו תמיד. המאהל מתקפל במהירות לצד ארוחות בוקר ריחניות והשיירה יוצאת לדרכה, כשהנקודה הראשונה היא חניון בארות, שם נפגוש 2 רכבים נוספים שיצטרפו אלינו למסע.

image

האורחים החדשים הורידו לחץ אוויר לטובת נסיעה נעימה יותר בשלושת הימים הקרובים והמשכנו פנימה בשבילי המכתש. את הכניסה האמיתית לשטח עשינו דרך מעבר שן רמון על מדרגותיו ובהמשך חצינו את מעלה דקלים.

image

עוד קצת אחריו הגענו למעבר נקרות שבו שלוש מדרגות גדולות, צרות ותלולות. עברנו על כולן ברגל תוך כדי הסברים והחבורה כולה חצתה את המעבר בהצלחה.

image

המשכנו בנסיעה בשביל המתפתל בנחל נקרות, השביל ברובו הוא אבני זיף זיף שדורשות מאיתנו להגביר מעט את הקצב לטובת נסיעה חלקה ונעימה יותר, מידי פעם אנחנו חוצים גינות סלעים ומדרגות כאלה ואחרות, אבל הנסיעה זורמת בקלות.

image

כעבור עוד כמה ק"מ במעבה הנחל, יצאנו מהנקרות והקפנו מדרום את הר משא לכיוון חירבת קצרה. מדובר במבנה בן שלושה חדרים ונראה שהמצודה הוקמה כאן כדי להגן על שיירות שהוליכו בשמים, שעלו בנקב התלול מנחל קצרה הנמצא ממש כאן תחתינו. הנוף לא פחות ממרהיב ונראה ק"מ רבים לאופק.

image

כדי להמשיך יש לרדת מדרגה צרה ותלולה, תוך כדי תשומת לב שלא לסטות מהדרך, אחרת ההתהפכות מובטחת. הכוונה קרקעית טובה עשתה את העבודה והשיירה כולה ממשיכה הלאה על הדרך ללא תקלות.

image

התחנה הבאה היא העיר הנבטית מואה שפעלה כתחנת מעבר בדרך הבשמים בממלכת הנבטים בתקופה הרומית. בישוב היה חאן וסביבו מרכז ציבורי ובמקום התפתחה חקלאות ענפה. השרידים במקום מעידים על היותה תחנת דרכים חשובה גדולה ומשגשגת, והנוף הנשקף ממנה לכל עבר מרשים מאוד.

image

אמצע הצהריים ביום חם והקבוצה החליטה לוותר על סיור רגלי במואה, כך שכולנו חזרה ברכבים להמשך נסיעה דרומה על הסמ"ש האדום שמלווה את שלוחת עומר ואיתו נכנסנו לשמורת עשוש. יצאנו לגיחה קטנה לחתנת הדלק בצוקים כדי לחדש מלאי של מים, קרח ותוספות של כל ג'יפ לעצמו ומיד אח"כ חזרנו למסלול לנקודה שבה יצאנו ממנו.

image

בפיצול השבילים של זה שממשיך בנחל ולזה שלוקח למעלה עשוש בחרנו במעלה, אבל כשהגענו אליו מצאנו חבורת ג'יפאים שנראתה די נואשת בניסיונות הטיפוס אך כאלה שלא נראה היה שיוותרו בקרוב. מאחר ואנחנו כבר עמוק בשעות הצהריים ולפנינו מסלול יפהפה, לא מצאנו הצדקה לחכות לפינוי המעלה ויצאנו למסלול נחל עשוש, שביננו, יפה הרבה יותר מזה של המעלה ותחת עץ ענק עצרנו לארוחת צהריים.

image

הנסיעה בנחל עשוש נעימה ויפה מאוד לעין, בפיתול הגדול שזכה לשם התיאטרון של עשוש עצרנו כדי להצטלם קצת ובעיקר כדי לצעוק אל מול הקיר העצום שמסותת באופן טבעי לכדי 180 מעלות בהתאם לתוואי הנחל וגובהו כ-60 מטר, וכל זה, כדי לזכות בהד עוצמתי בחזרה.

image

רגע לפני הר נשפה פנינו בפיצול השבילים שמאלה עם נחל צופר ובהמשכו עם נחל זעף שהוביל אותנו ישירות לחניון לילה ברק, בו עשינו את הלילה השני במסע.

image

חוצה נגב פסח 2024 - יום 3

חניון הלילה ברק הוא חניון חשוף ופתוח, הן לרוחות והן לשמש הזורחת מוקדם בבוקר. לשמחתנו הבוקר די נעים, כך שאף אחד לא מזיע ואנחנו יוצאים לדרך ללא עיכובים מיותרים.

image

אנחנו מתחילים בנסיעה דרומה ודי מהר עסוקים במעבר ערוצי נחל רבים של נחל פארן. ממשיכים בסמוך למטעים של מושב פארן ומהר מאוד נעלמים עם השביל שנכנס לתלם עשת ובהמשך למעבר עשת.

image

השביל יפהפה וחוצה תא שטח קטן ומרשים, לאורכו מספר קטעי עבירות נחמדים, הצלבות ומדרגות שמכניסות לשיפועי צד פוטוגניים.

image

בימים כתיקונם, מסלול של חוצה הנגב הזה ממשיך לרדת דרומה בדרך ארוכה ומתפתלת ומגיע עד אילת, אבל זה לא המצב כרגע. להמשך חוצה הנגב הנוכחי הכנתי מסלול אלטרנטיבי שיקח אותנו לתא שטח אחר, כמה עשרות ק"מ צפונית מאיתנו, כך ששני ק"מ אחרי מעבר עשת הגענו למפגש עם כביש 90 ואיתו פנינה שמאלה וצפונה.

image

מעט לפני עין יהב ירדנו מהאספלט בחזרה לשטח שממערב לכביש 90, עם הכביש שמלווה את נחל נקרות, ק"מ ספורים אל תוך השטח ואז צפונה על הסמ"ש השחור הצמוד לשמורת מכתשים עין יהב שממערב לו. כעבור כ-20 ק"מ ובקרבת עין חצבה חצינו את כביש 90 ועלינו על השביל של נחל אמציהו.

image

הנסיעה בנחל אמציהו היא חתיכת כיף, המסלול מהיר ונעים והנוף מוגבל עד לשני קירות הענק המרשימים הנמתחים משני צידי השביל. מנחל אמציהו המשכנו שמאלה לנחל אביה שאמנם קצר יותר אבל גם מפותל ויפה יותר.

image

יצאנו מנחל אביה לכיוון צפון על כביש 90 עד לצומת הערבה, שמאלה קצר ומיד חזרה לשטח ולגבי פרס, דרך נחל תחמס.

image

המשכנו במסלול של נחל פרס דרך הר צורים ומדרגות מעלה צורים, טיפסנו את מדרגת פרס לאורך מסלול מקסים ומאתגר מידי פעם, עד להר צבאים ואחריו בקעת צבאים, שם על משטח מפולס ומוסתר מעט מהרוח, עצרנו לחניית הלילה השלישית והאחרונה במסע.

image

חוצה נגב פסח 2024 - יום 4

התעוררנו לבוקר עם מזג אוויר מצוין. קיפול מהיר של המאהל, תוך כדי ארוחות בוקר מגוונות, תדריך נהיגה וסדר תנועה ואנחנו יוצאים לדרך. תחילה לכיוון צפון וחציית בקעת צבאים ובהמשך ימינה עם נחל עזגד וירידה של המעלה כשכל מישור עמיעז והר סדום פרוסים לפנינו.

image

מיד בתום הירידה פנינו שוב צפונה למסלול נחל פרצים עליון והחגיגה התחילה. המסלול טכני מאוד ודורש תשומת לב מלאה, הוא עמוס בהצלבות עמוקות, מעברים צרים, מדרגות ושיפועי צד כמעט לכל אורכו. הנסיעה כמעט לכל אורך המסלול דורשת הילוך Low וכשעושים אותו מדרום לצפון הנוף הוא בונוס משמעותי, שכן מידי פעם מעבר לכל החום של המדבר מתגלה לנו הכחול של ים המלח.

image

עצרנו תחת עץ גדול לארוחת צהריים אחרונה, פירקנו את כל הצידניות והחטיפים ואנחנו לא מבזבזים זמן ועם צאת השניצל האחרון מהשמן אספנו את האוכל בפעם האחרונה וחזרנו לרכבים.. יש לנו לסיום המסע את מעלה זרון על הראש.

image

מפגש השביל עם הכביש צמוד לצומת זוהר. פנינו ימינה ומיד אח"כ שמאלה על הסמ"ש הכחול שמלווה את נחל זוהר. עברנו את המצד והגענו לעלייה הדרדרתית והארוכה. הסבר קצר לנהגים על המעלה והאופן הנכון לטפס אותו ותוך דקות כולנו למעלה, מביטים על צמד המדרגות המפורסמות שמצידן מחזירות לנו מבט מתנשא משהו.

image

הנהגים כולם יורדים מהרכבים ומגיעים אלי להכרות עמוקה וקרובה יותר עם הצמד. קצת מע"צ ואני עולה ראשון כשכל השאר לומדים היטב היכן לשים את הגלגלים ובאיזה אופן ללטף את דוושת הגז. למי שלא מכיר סף הלחץ עלול לעלות אבל בהכוונה קרקעית נכונה ורגועה, כולם עוברים, מי בפעם הראשונה ומי בניסיון השני ללא קושי וכאן גם סיימנו את המסע.

image

ובנימה אישית, אחרי שנים שאני מוביל מסעות חוצה ישראל עם שיירות ארוכות ומגוונות, הפעם היתה לי חוויה אחרת ושונה, מצד אחד מסלול שאולץ להשתנות בשל המצב הביטחוני, אבל עם קבוצת חברים קרובה ואיכותית, נהגים שמבינים עניין שהפכו את החוויה, גם עבורי, לאחת הטובות בשנים האחרונות.

תודה לחגית, אלון, רוית, אבישי, אריק, שרון, גיל, איל, משה ועמיר וכל הילדות והילדים החמודים שבילו איתנו, היה תענוג להוביל אתכם במסלול כל כך יפה ומוצלח..
להתראות בטיולים הבאים.

image

גלריית תמונות

171673970473717167397013381716739703070171673970373617167397056621716739707209171673970870817167397097931716739710594171673971138017167397123431716739713389171673971444917167397167311716739718758171673972074217167397216951716739724250171673972356317167397249731716739725843171673972665817167397300021716739730955171673973398317167397359971716739739623171673974184017167397406251716739742988171673974424417167397464771716739745381171673974846417167397492911716739750987171673975191217167397554441716739752963171673975630617167397579911716739758543171673975952017167397604631716739761212171673976202417167397638271716739764835171673976612517167397682241716739769826171673977072317167397714541716739772273171673977319117167397739171716739774863171673977554617167397763431716739778682171673977736617167397799951716739780926171673978204917167397832621716739784415171673978646817167397855431716739788056171673978905317167397901301716739791406171673979247117167397934411716739795302171673979766217167397963891716739799937171673980084617167398026201716739803818171673980512317167398062461716739808275171673981045817167398145821716739812803171673981569017167398165531716739818372171673982015317167398209521716739822760171673982795317167398292391716739834562171673983895717167398429221716739843958171673984493417167398460001716739846683171673984785417167398487791716739849463171673985029017167398510171716739854124171673986368117167398659231716739868983171673987133917167398743781716739874961171673987221317167398754301716739875912171673987816817167398807251716739881651171673988461217167398834211716739885846171673988724617167398888171716739889988171673989099017167398933051716739895531171673989437917167398964851716739898128171673989981717167399008671716739901651171673990259717167399032251716739905580171673990474617167399064961716739909113171673991036617167399120151716739913142171673991421117167399153671716739916515171673991808217167399195671716739920558171673992168817167399227511716739924086171673992522317167399262321716739927631171673992891717167399297841716739931533171673993056417167399354911716739936723171673993990117167399411071716739942413171673994356517167399455991716739948770171673994991817167399523211716739953102171673995397117167399554341716739956242171673995738717167399619371716739963519171673996519517167399674941716739968685171673996944417167399704621716739971425171673997286517167399738951716739975309171673997677017167399782141716739979820171673998042617167399812681716739984233171673998506517167399864221716739988330171673998890417167399894071716739989952171673999168917167399929261716740002430171673999557217167399968251716739998693171673999990617167400011461716740003739171674001429117167400065501716740008586171674001130817167400128941716740015530171674001798817167400165741716740020440171674002295117167400243571716740025134171674002611517167400269301716740028259171674003289717167400339891716740034943171674003612017167400388511716740040854171674003713317167400419131716740042803171674004380517167400447011716740051911171674005309417167400453191716740055592171674005683617167400615191716740062789171674006413617167400651351716740066252171674006727517167400724301716740073220171674007394017167400745061716740081431171674007970817167400809191716740084811

לעוד מסעות והדרכות בארץ ובעולם:

למסעות הבאים בארץ - הקלק כאן
למסעות הבאים בעולם - הקלק כאן
להדרכות הנהיגה הבאות - הקלק כאן

תגובות

8 תגובות

1

hagit806265

27 במאי ב 13:47

ממש נהנו!!! באמת חוויה מיוחדת וכייפית! תודה לך שבחרת להוביל אותנו!

2

אורח/ת - רוית

02 ביוני ב 17:21

חברים יקרים, תודה רבה על ארבעה ימים מאתגרים ומהנים, על חברה טובה ונעימה, אוכל משובח ומעלה אחד שלא ישכח😂.
שמרו על עצמכם..
מרוית, אבישי, יהלי ועלמה.

3

אורח/ת - חגית. צ

02 ביוני ב 17:22

4 ימים של כיף וחוויה עם אחלה חבורה!💓
היינו צריכים את זה לנשמה וזכינו למדריך אלוף כמו קובי שמוכיח כל פעם מחדש שאין דבר העומד בפניי הרצון!
יאללה תעדכנו תאריך לטיול הבא😂

4

אורח/ת - משה. ס

02 ביוני ב 17:22

גם אני איתכם, תודה לקובי האלוף ולכולם, היה מעולה, ניפגש בטיולים הבאים

5

אורח/ת - עמיר. ק

02 ביוני ב 17:29

היי חברים
הייתה קבוצה מעולה, חבר'ה כיפיים להיות לצידם, אוכל מעולה, אווירה טובה, נופים מדהימים ומדריך על הכיפאק.
תודה לכולם.

6

אורח/ת - אריק. ס

02 ביוני ב 17:29

מצטרף לברכות, היה מעולה, תודה רבה 🙏

7

אורח/ת - גיל. ל

02 ביוני ב 17:30

גמני. המון המון תודות על טיול מרהיב ומהנה🙏🤩❤️

8

kobi Betsalel

19 ביוני ב 22:05

תודה רבה חברים.. היה תענוג אמיתי