הרבה זמן רציתי לטייל בדרום מדבר יהודה וסכיני דימונה וסוכות התאים כמו כפפה ליד למסלול כזה אתגרי.
בחול המועד סוכות 24' יצאה שיירה של כ 12 ג'יפים לתור במרחבים העצומים של דרום המדבר והדרימה עד לנחל דימונה.
הדריך: עדי וייזל
צילום יגאל שרים
מאת: עדי וייזל
01/11/24
שעת בוקר מוקדמת ושיירת הג'יפים ערוכה ומוכנה לקראת טיול ג'יפים לחציית מדבר יהודה. נקודת המפגש נקבעה לכפר הנופש "מצוקי דרגות".
תדריך בוקר, מפה 1:25,000 נפרסת ע"ג חלון הרכב ומשרטטים את המסלול של היום הראשון. ממנים מאסף, מכשירי קשר, הורדת אוויר ויוצאים לדרך.
השיירה חוצה את נחל דרגה (נחל דרגה נחשב לאחד מהנחלים הארוכים במדבר יהודה, 43 ק"מ. מקור שם הנחל מגיע ממספר הרב של המפלים לאורכו, תוצאה של המבנה הטופוגרפי שלו).
השיירה ממשיכה וחוצה את נחל תקוע שהוא אחד מיובליו הראשיים של נחל דרגה ואורכו כ 30 ק"מ. חציית נחל תקוע כרוכה בירידת מדרגה של כ 70 ס"מ.
מעלה מנקושייה גזל מאיתנו לא מעט זמן - הרבה הנאה, אבל הרעב החל לתת את אותותיו. השיירה מדרימה לכיוון רוג'ום א-נקה, אחת מתחנות המשטרה הירדניות הנטושות שכמוהן יש כמה בודדות במדבר יהודה.
תחנות משטרה ירדניות במדבר יהודה - 6 מבנים שהוקמו בדרום יהודה ושימשו את משטרת ירדן בתקופה שלפני מלחמת ששת הימים להגנה מפני ישראל ולהתמודדות עם מבריחים. המשטרות נפרשו מאזור יער יתיר ועד ים המלח.
שמות התחנות (שחלקן הרוסות לחלוטין):
1. א-רהווה - בדרום הר חברון, פוצצה ע"י כוח צנחנים בשנת 56 במסגרת מבצע יהונתן - כיום יש רק שרידים.
2. רוג'ום אל מדפע: ליד היישוב לבנה/שני באיזור יתיר - פוצצה במסגרת מבצע סמוע.
3. משטרת לציפר: ביישוב בית יתיר, פעל צה"ל גם נגדה במהלך מבצע סמוע אך על מבני התחנה קיים היום היישוב בית יתיר שהוקם ע"י גרעין וליתר דיוק, מכינה קדם צבאית.
4. משטרת אום דרג': מעל נחל חבר בסמוך ליישוב כרמל בדר' הר חברון.
5. רוג'ום א-נקה: איזור נחל ערוגות, מחוברת בדרך לאום דרג'.
6. משטרת ראס תורבה : על מצוק העתקים ליד מצוקי דרגות, בנייתה החלה ב 67' ונעצרה בשל המלחמה. חלק מתחנות המשטרה הרוסות לגמרי וחלקן עומדות על תילן.
בור מנקושייה, חורבת מנקושייה, סכין מנקושייה ועוד - הכל זה שמות של מקומות סביב בור מנקושייה/חורבת מנקושייה הנמצאים בסמוך לנחל תקוע או בסמוך למצפה מכוור - מנקושייה=חצוב בסלע.
לאחר ארוחת הצוהריים במשטרת רוג'ום א-נקה המשיכה השיירה לכיוון מעלה ערוגות.
נחל ערוגות הנחל הארוך ביותר במדבר יהודה, כ 47 ק"מ אורכו, תחילתו בגוש עציון איזור אפרת ונשפך לים המלח באיזור קיבוץ עין גדי.
מעבר/מעלה ערוגות לנוסעים דרומה, תחילתו בירידה תלולה, עמוה בבורות ובמרכז מדרגה שיש לרדת אותה בתבונה ובזהירות כדי לא להיכנס לשפ"צ (שיפוע צד). סופה של הירידה בנחל עצמו - מקום שרבים אוהבים לעצור לצילו של עץ השיטה ולהתכונן לעלייה האתגרית לא פחות - גם היא רצופה בבורות, הצלבות, 2 מדרגות עיקשות, שגם הן כאלו שיש לתת עליהן את הדעת - אך לא משהו שרכב עם הילוך כח יתקשה באתגר (אולי כאלה ללא נעילות, בקרת משיכה וכד ימצאו אותו אתגרי במיוחד).
"מעבר עוזי" או "מעלה עוזי" קרוי על שם רב טוראי עוזי בֵּנְדֵרלִי, בן חנק`ה ושמואל למשפחת בנדרלי, דור רביעי בארץ, משפחה וותיקה שמוצאה מן העיר צפת. הוריו היו בין מייסדי מושב בית שערים.
עוזי נולד ב- 27.5.45, ט"ו בסיוון תש"ה. גדל והתחנך בבית שערים על ברכי תנועת העבודה. סיים את לימודיו בבית-הספר היסודי במשק ואחר כך למד בבית הספר התיכוני בקרית-טבעון. ילד ונער בעל מזג נוח ואהבה עזה לטיולים בארץ.
עסק בהדרכה בתנועת הנוער העובד בבית שערים ובאגודת ספורט הפועל. עזר רבות להוריו בעבודת האדמה במשק, אהב ספרות עברית והיה מרבה לקרוא שירה ופרוזה. בחודש אוגוסט בשנת 1964 התגייס לצנחנים, לפלוגה חדשה שהוקמה אז, כשנה לפני גיוסו (1963) - פלוגת החה"ן (חיל הנדסה) בחטיבת הצנחנים. בשמה הרשמי: פלחה"ן 5105.
היה ממקימי הפלוגה (מחזור שני). מפקד הצוות / מחלקה היה סג"מ איציק מרדכי, לימים אלוף בצה"ל. עוזי היה חייל מסור ומקצועי. נשלח לקורס מ"כים, סיים אותו בהצלחה וחזר להדרכה בפלוגה כסמל צוות. כמפקד היה קפדן ובעל דוגמה אישית, הוביל את חייליו בנחישות, אך בביטחון וברוגע.
הוא תכנן ללמוד משפטים לאחר שחרורו מצה"ל, אך לא זכה להגשים את תכניותיו. בתאריך ה – 28.12.65, ו` בטבת תשכ"ו נהרג עוזי. הדבר ארע במהלך קורס חבלה בחצור. בתאונה טראגית בין כלי הרכב בו נסע, קומנדקר – לבין משאית בכניסה לקיבוץ חצור. הניח הורים: חנה ושמואל - ושני אחים: איתן ונועם. נטמן ביישובו – בית שערים.
השיירה ממשיכה בדרכה לכיוון דרום לחציית נחל חבר, דבר המלווה בטיפוס אתגרי במעלה חבר שקיבל את השם "מעלה עוזי". כיוון קטן לכל אחד מהרכבים והמשימה מושלמת.
השמש כבר מתחילה לשקוע וזה הזמן להזדרז ולהגיע כמה שיותר מהר לברכת צפירה ולכביש ערד-מצדה לטובת איתור חניון לילה שמתאים לכולנו. חניון הלילה בברכת צפירה קטן ומלא והוחלט להתמקם בחניון הגדול של הר קנאים.
היום השני התחיל בנסיעת כביש לתחנת הדלק בכניסה לערד, ומשם דרך ציר הגז, נחל חימר לכיוון ציר נחל כמריר וסכיני דימונה. איזור עם הרבה פחות מידע היסטורי שמעורב ובעיר נהיגה אתגרית של שלל מעלות.
לעוד מסעות והדרכות בארץ ובעולם:
למסעות הבאים בארץ - הקלק כאן
למסעות הבאים בעולם - הקלק כאן
להדרכות הנהיגה הבאות - הקלק כאן
1 תגובות
1
אורח/ת - אוהב שטח
היום ב 07:29
ואוו. נגמרו לי המילים.
זה בדיוק מסע שטח מודרך שאני מדמיין.
כל הכבוד על המקצועיות והאתגר.
תגובות