עכשיו, אחרי שכל הבלגן של חגי תשרי נרגע, והמדבר חוזר אל השקט שלו, במזג אוויר נפלא, יצאנו לטיול משפחות עם ג'יפים בשבילי מדבר מהיפים שיש למדבר להציע. נהיגה זורמת עם קצת אתגרי נהיגה, בנופי מדבר נפלאים. היינו בתצפיות נהדרות אל בקעת נחל צין, טבלנו במים הקרירים של עין עקב, ביקרנו בגב מים מהמם וזרמנו עם נחל צין בשאיפה להגיע לתצפית של מעלה עקרבים בדמדומים
זהו מסלול שכבר טיילתי לאורכו לא מעט פעמים גם עם הג'יפ וגם עם האופנוע, ולאחר תקופה ארוכה שלא הובלתי טיולים בשטח בשל אילוצי עבודה, סוף כל סוף הצלחתי לקבוע ולהוציא את אחד הטיולים האהובים עלי ביותר במדבר.
יצאנו מוקדם בשבת בבוקר מהבית לכיוון נקודת המפגש בכניסה לחירבת חצצה. נראה שיהיה מזג אוויר נפלא, לא חם מידי, אבל עדיין מספיק חם בכדי להנות מטבילה בעין עקב. הקדמנו את זמן המפגש ל-08:30 בגלל שהימים עכשיו קצרים וב-08:15 הגעתי לנקודת הכינוס, ולאט לאט הגיעו ייתר הרכבים שהצטרפו אלי לטיול.
7 ג'יפים במגוון שנע מג'ימני, רקסטון קשוח במיוחד, טויוטה הייליקס, פג'ארו קשוח ולנד קרוזר מדוגם. איחור אופנתי של אחד מהג'יפים וכבר אספתי את כולם לשיחת פתיחה. הצגתי לקבוצה את תוכנית המסלול על המפה, דיברתי על נוהל הנהיגה בשטח ועל נוהל השיירה, חילקתי מכשירי קשר, הוצאנו קצת אוויר מהצמיגים ואנחנו מוכנים ליציאה.
רגע לפני היציאה נתתי רקע קצר על חרבת חצצה שהיא שרידי מבנה מלבני בראש גבעה קטנה החולשת על מפגש נחל הרועה עם נחל חצץ. שרידי ישוב מהתקופה הנבטית ששמרה על הדרך העתיקה מעבדת לחלוצה, קצת רקע על בורות חצץ ונחל חצץ. ביקשתי מיוני שיסגור לי את השיירה כמאסף ויצאנו בשיירה לדרך.
הדרך בשלב הזה זורמת, השיירה מתקדמת יפה, ונראה שהנהגים מנוסים ויודעם לקחת את המסלול הנכון. התקדמנו בערוץ נחל חצץ לכיוון תצפית להר צרור. יש שם עליה מאוד קשוחה עם מדרגות שאנחנו עקפנו בשביל מהצד, אבל גם בו יש קטע קטן של הצלבות. אני יורד לכוון את הג'יפים ולוודא שכולם עוברים חלק.
משם המשכנו לארוחת הבוקר בחורשה נחמדה ומוצלת. המקום יפה, אבל לצערי לא דואגים לשמור על הניקיון ולאסוף את הפסולת. ישבנו להכין קפה ולהכיר קצת יותר טוב את הקבוצה.
לאחר החידה של אריאל (מי זכה גם באמי, גם בגרמי וגם בנובל? - התשובה בסוף הכתבה), חזרנו לשביל האדום לכיוון תצפית מרהיבה אל הר צרור ובקעת צין. טיפסו בשביל לכיוון התצפית, ושם ירדנו להנות מהנוף המדהים של הר צרור, בקעת צין ושביל ההליכה לגבי צרור.
עלינו חזרה על הג'יפים והתחלנו לרדת לכיוון השדות של שדה בוקר, ואז, אני מקבל בקשר מעופר שהתפוצץ לו הגלגל האחורי בפג'ארו. השביל מלא באבנים שחלקן חדות ואם שמים את הגלגל בנקודה לא טובה הוא פשוט נקרע מאיזה אבן. באסה אמיתית, ממש על ההתחלה של המסלול ביום כל כך קצר. השארתי חלק מהקבוצה שכבר נסעו אחרי למטה, הסתובבתי ועליתי חזרה לעזור להחליף את הגלגל עם עופר ויוני. עבדנו קשה להצליח למקם את הג'קים במקום הנכון ולהרים את הרכב, כך שנוכל להחליף את הגלגל. התארגנו הכי מהר שאפשר, אבל זה עדיין גזל לנו כמעט 40 דקות. התאחדנו עם הקבוצה והמשכנו לכיוון מעלה צין עם תמונות יפות של הנפת גלגל במעבר לכיוון מעלה צין ועין עקב.
הגענו למעלה צין שאותו אנחנו עושים בירידה עד הפניה לעין עקב, הדרך לכיוון עין עקב, דרך יפה וזורמת, עם קצת מעברים נחמדים בתוך הנחל ונופים נפלאים.
למזלנו טיול של קבוצת ילדים גדולה עזב את המקום בדיוק כשאנחנו הגענו והמקום לא היה מלא. לאחר ההליכה בנופים הנפלאים מגיעים למעין המדהים ששופע כל השנה, וצ'יק צ'ק קופצים למים הקרים. עין עקב הוא מעיין יפהפה בעומק של כ-10-14 מטרים, אחד המעיינות היחידים בנגב הנובע בעוצמה חזקה לאורך כל השנה. הוא נובע מתוך מפל מגובה 10 מטרים ונשפך הישר אל תוך בריכה עגולה ועמוקה.
לאחר ההפסקה בעין עקב, אנחנו חוזרים בסביבות 13:45 לרכבים ומתחילים תנועה חזרה לכיוון ציר הנפט והפניה לנחל צין, כשהיעד הבא שלנו, הוא גב זרחן בערוץ נחל זרחן. השיירה מתקדמת ביחד יפה והשביל זורם בכיף ואפשר להגביר את קצב הנהיגה. רצוי לשמור מרחק כי זה סוף הקיץ וכל רכב מעלה כמויות גדולות של אבק. לאחר חצי שעה אנחנו מגיעים לפניה לתוך נחל צין ומשם ממשיכים לכיוון השביל לגב זרחן.
החלטנו לעשות ארוחת צהרים באום עין תינה, שנמצאת על השביל לגב זרחן. המקום יבש ממים (סוף הקיץ כבר אמרנו), אבל עדיין מקום יפיפה לעצירת הצהריים שלנו.
פורסים מחצלת, פותחים כסאות וערכת קפה ויושבים לאכול. תוך כדי הקפה אני נותן קצת הסברים על נחל צין שהוא השלישי (יש האומרים השני) בגודלו בנחלי הערבה, ומפריד למעשה בין הערבה הצפונית לערבה התיכונה.
לאחר סיום הארוחה וקפה חזק, אנחנו עולים חזרה לרכבים וממשיכים בשביל לכיוון גב זרחן. השביל קצת יותר מאתגר ודורש ריכוז בנהיגה, אבל הוא מרהיב ביופיו.
בערך באמצע הדרך יש מעבר עליה עם מדרגות בסיבוב שמצריך הכוונה שלי, אני יורד לכוון את כולם, ואז מגיע פקח של השמורה. השעה כבר 15:30 בערך, ואני מבטיח לו שעד אזור השעה 17:00 (שכבר די חשוך אנחנו בוודאות על ציר המפעלים מחוץ לשמורה. כולם עוברים את המדרגות במקצועיות רבה וללא תקלות.
עוד קצת נסיעה ומגיעים לגב זרחן, מחנים את הרכבים כבר עם האף החוצה, כי באמת כבר מתחיל להיות מאוחר. וכולם מטפסים איתי לגב. הנוף עוצר נשימה. הגב התחתון ואפילו הגב העליון המקורה, יבשים לחלוטין. אבל זה לא משנה את היופי של המקום ונותן סיבה טובה לבוא שוב במרץ-אפריל לראות את הגבים מלאים.
ירדנו חזרה מהגב לרכבים והתחלנו לחזור לכיוון נחל צין, השעה כבר 16:30 והתחיל להיות לנו מאוחר. הגענו שוב למדרגה (הפעם בירידה). אחד הג'ימנים נתקע על הגחון. למזלנו הרקסטון הקשוח של מוסא היה עם כננת, קשרנו את הכננת ומשכנו את הג'ימני אחורה. עכשיו עם ההכוונה שלי הוא עבר את המדרגות בקלות וכך גם כל יתר הרכבים.
התקיעה על המדרגה גזלה מאיתנו דקות של אור יום, המשכנו בשביל חזרה לנחל לצין , נכנסו חזרה לשביל של נחל צין כשבקעת צין פרוסה משמאלנו, נוף יפיפה, אבל התחיל להחשיך, והיה לנו עוד קטע די ארוך לעשות, כולל מספר מעברים לא פשוטים שדרשו הכוונה שלי, שחלקם עשינו למעשה כבר בחושך די מוחלט. ואני חייב לציין שכולם עשו את זה בצורה חלקה ומוצלחת.
בנקודה בה השביל הכחול שבתוך הנחל נעלם וכנראה שלא מתוחזק יותר, העלתי את כל השיירה על שביל המחצבות, שהוא שביל הנוסע במקביל לשביל הכחול, רק שהוא מתוחזק ומהודק ולמעשה כמעט כמו שביל סלול, שמאפשר לנסוע יותר מהר להרגיש בשטח ולהנות מהנופים הנפלאים לכיוון הכביש למעלה עקרבים, אבל לצערנו כבר היה חושך מוחלט.
באחת הפניות לכיוון מעלה עקרבים בציר המפעלים שמתי פתאום לב לאחר פנייה לכיוון מעלה עקרבים שהשיירה נחתכה. בירור קצר בטלפון, חבירה ולאחר זמן קצר הגענו אל יתר הרכבים. כבר היה חושך מוחלט וכולם רצו כבר להמשיך הביתה. נפרדנו פרידה מהירה, כולם שמו וויז הביתה והמשכנו לדרכנו לכיוון צומת רותם.
חברות וחברים, היה לי כיף גדול להכיר אתכן/ם בטיול מחירבת חצץ, דרך עין עקב, גב זרחן למעלה עקרבים. קיבלנו נופים נפלאים של מדבר, ומזג אוויר נפלא. נהננו מנהיגה זורמת ברובה וקצת אתגרים של מדרגות והצלבות. שאפו על נהיגה מקצועית וחלקה 👏. התנסינו בפנצ׳ר והחלפת גלגל בתחילת המסלול, במשיכת רכב עם כננת וגם לצערי ניתוק של השיירה בנהיגת לילה בציר המפעלים, שתוקן במהרה, הכל ברוח טובה, סבלנות וצבירה של חוויות בשטח. אז תודה לכן/ם על יום טיול נפלא ומלא חוויות. היה לי העונג להוביל אתכן/ם. מקווה להיפגש איתכן.ים בקרוב שוב בשטח 🤞. סעו בדרכים בטוחות!
שלכם, עופר עתיר.
למסעות הבאים בארץ - הקלק כאן
למסעות הבאים בעולם - הקלק כאן
להדרכות הנהיגה הבאות - הקלק כאן
3 תגובות
1
אורח/ת - ג׳יפאי מנוסה
18 בנובמבר ב 07:41
כך צריך להיות טיול ג׳יפים בארץ.
יפה מאוד
2
אורח/ת - יונתן
20 בנובמבר ב 19:06
אז מה התשובה לחידה?
3
Ogash Ofer
20 בנובמבר ב 22:25
אז מה התשובה לחידה?
"
תגובות