4X4 (בעברית 4 על 4) הוא הסימון הבינלאומי לרכב בעל הנעה כפולה – הנעה לכל ארבעת הגלגלים ברכב. השם השגור (הגנרי) בפי רב האנשים בעולם לרכב 4X4 בעל הנעה כפולה הוא ג'יפ - JEEP, כנראה בגלל הייצור ההמוני של ג'יפים עבור הצבא האמריקאי במלחמת העולם השנייה
מאת: אתר השטח הישראלי
28/07/00
רבות נכתב, בכלל ובפרט כאן באתר, על התפתחות רכבי ההנעה הכפולה. החל מהצורך לנוע על דרכים משובשות ובשטח פתוחים. דרך הייצור ההמוני של רכבי 4X4 ע''י חברת ג'יפ עבור הצבא האמריקאי במלחמת העולם השנייה ואחר עבור השוק הפרטי יחד עם רכבי השטח המיוחדים של לנד רובר. ועד המערכות הטכנולוגיות המשוכללות של ימינו המאפשרות שילוב בין נוחות ובטיחות בכביש לבין יכולות שטח.
4X4 לא קבוע רכבי השטח הראשונים (לדוגמא: ג'יפ) היו בעלי הנעה אחורית ששימשה אותם לנסיעה על אספלט ודרכים כבושות וכאשר ''ירדו'' לשטח שילבו בתיבת ההעברה גם את ההנעה הקדמית. בג'יפ עם הנעה 4X4 לא קבועה קיימים רק שני דיפרנציאלים (אחד קדמי והשני אחורי) כך שעל משטחים עם אחיזה טובה מסוכן לנסוע במצב משולב.
4X4 קבוע רכבי השטח המודרניים (לדוגמא: לנד רובר) הנוסעים באופן קבוע עם הנעה כפולה AWD של 4 גלגלים מניעים (All wheel drive). ברכבים אלו קיים דיפרנציאל נוסף, שלישי. תפקידו של הדיפרנציאל הנוסף (האורכי) לאפשר, בעת הצורך, ויסות נכון של מהירותו הסיבובית של המנוע בין הסרן הקדמי לסרן האחורי. כוח המנוע המגיע לגלגלים מתחלק בין ארבעת גלגלי הרכב (ולא רק בין שניים במקרה של הנעה אחורית או קדמית). ברכב AWD קיים ניצול טוב יותר של כוח המנוע - החל ממשיכה טובה יותר על משטחים בעלי אחיזה משתנה וכלה באחיזה טובה יותר בסיבובים ופניות.
כתבה על הדיפרנציאל – קישור לכתבה
כתבה צמיג למתחילים - קישור לכתבה מערכות מכאניות ואלקטרוניות: תיבת העברה, שלדת סולם, מתלה, בולם, קפיץ ספירלי, קפיץ עלים, קפיץ אויר, דרופ קיט, סרן חי, נועלי טבורים, הילוך כוח, הילוך יתר, דיפרנציאל, ABS, בקרת אחיזה, בקרת שיוט - Cruise Control, בקרת משיכה - TC, בקרת יציבות - ESP/DSC , בקרת שיוט, TOD , Terrain Response , SRS, בקרת גלגול RSC, בקרת ירידה HDC, בקרת בלימה EBD/CBCקוטר סיבוב, מרכז כובד, מומנט, הספק, יחס העברה, יחס זחילה, בסיס גלגלים, זווית בטן, זווית גלגול, זווית גישה, זווית נטישה, זווית ראייה
8 תגובות
1
Ogash Ofer
10 במרץ 2009 ב 10:42
יפה... וכל השאר היסטוריה!
שיבוש השם מזכיר את שיבוש השם של משאית הריאו הצבאית שבעצם שמה האמיתי הוא R10
אבל ה-1 נקרא כ- I וה-0 כאות O.
תודה על העדכון.
2
עופר אדר
10 במרץ 2009 ב 16:17
למה ג'יפ?
קשה להגיד ויש כמה תיאוריות אפשריות. התיאוריה הראשונה טוענת שהשם נובע משיבוש האותיות GP - האותיות שפורד השתמש בו עבור הכוונה General Purpose או בעברית—רכב לשימוש כולל. תיאוריה נוספת גורסת שהרכב נקרא על שמו של יוג'ין הגיפ, דמות מאוד פופולארית של סדרת האנימציה של פופאי באותה תקופה. התיאוריה האחרונה היא הכי פחות מחמיאה אך סבירה יותר מהשתיים הקודמות. בצבא של דאז, השתמשו במונח ''ג'יפ'' עבור כל דבר שהוא עצלן ולא שווה כלום. על אף שהמונחים האלה לא מתארים את הרכב הסופי שהיה קשוח , אמין וטוב כמעט לכל מטרה, ניתן לדמיין את החייל הרוטן מביט בקופסה הקטנה ומיד מכנה אותו בצורה לא מחמיאה בשם ''ג'יפ''. לא משנה איך שהוא קיבל את השם שלו, השם נדבק ונשאר איתנו עד עצם היום הזה.
(מתוך הכתבה קיצור תולדות הג'יפ )
3
drorbn_
10 במרץ 2009 ב 17:52
גם ה 'שטח' הוא שיבוש דומה
השיבוש הוא מ- שיטאח, שזה : שיט ... אין לי מושג איפה אני. ו- אח... מצאתי איך לצאת מפה!
ועוד כהנה וכהנה....
4
אלי עמירב
10 במרץ 2009 ב 18:59
הטנדר הירוק 6X6 הוא דוג' ולא טיוטה!
5
Ogash Ofer
10 במרץ 2009 ב 20:11
5 - צודק והעניין יתוקן
זה בעיה באתר - יש כאלו שיודעים לכתוב ויש את אלו שיודעים לקרוא - וכשהם לא נפגשים יש פדיחות...
תודה על תשומת הלב.
6
אורח/ת
10 במרץ 2009 ב 22:40
טריוס
מי אמר שטריוס לא יכול לעוף?
7
אורח/ת - אחד המעריצים הנלהבים
21 ביולי 2022 ב 15:46
אין על האתר המדהים והכוללני הזה פשוט לא רוצים להפסיק אין עליכם
8
Ogash Ofer
21 ביולי 2022 ב 21:18
אין על האתר המדהים והכוללני הזה פשוט לא רוצים להפסיק אין עליכם
"
תגובות