דרכי מדבר למי שאוהב לתת בגז - 76 ק"מ של נהיגה רק בשטח שבין כביש הערבה (כביש 90) לכביש החוצה את מכתש רמון (כביש 40).
השבילים המהירים ביותר משולבים עם קטעים טכניים מדבריים לאורכה של דרך היסטורית בת אלפי שנים היא דרך הבשמים.
המסלול פורסם ביום 17/12/2008 ועולה היום לראש האתר 31/10/2014 - יום השנה ה-13 למותו של רותם שני.
המסלול ברמת עבירות בינונית עד קשה – בהתאם לרכב ויכולות הנהג.
המסלול מתאים רק לרכבים עם הילוך כוח LOW.הניווט במסלול הנוכחי הוא קל באופן יחסי, מבוסס על נסיעה בשבילים ברורים בשטח רובם מסומנים במפה ובשטח בסימון שבילים ברור.
יש לנסוע ישר ועל השביל המרכזי/הבולט מנקודה לנקודה בהתאם להנחיות, למדוד מרחק בין כל נקודה לנקודה ולעקוב אחר סימון השבילים. בכל נקודה שבה צריך לפנות, לרדת מהשביל המסומן או לשנות כיוון, ישנה נקודת ציון.עלייה שנכשלה וכמעט התהפכות... קראו טיפ שטח לנהיגה בטרם יצאתם לדרך!
המסלול דורש מציאת בן זוג עם רכב4X4 נוסף עם הילוך כוח LOW
והכנת אמצעים בסיסיים:מואה – עיר נבטית בת כאלפים שנים, נמצאת על צומת הכניסה לחלק המערבי של דרך הבשמים. אותה דרך עתיקה שלאורכה התמחו הנבטים בהובלת שיירות של גמלים עם ''מור ולבונה'' בשמים ותבלינים מהמזרח (תימן) דרך חצי האי ערב (ערב הסעודית וירדן) אל עבר נמל הים בעזה ומשם לשיווק באירופה.
הנוסעים על כביש הערבה בין הקמ ה-129 לק''מ ה-130 יכולים לפגוש בשער הכניסה לחלק המערבי – הישראלי של דרך הבשמים ושלט המפנה לחלק המזרחי של הדרך המטפסת על המצוק הירדני בדרך לפטרה – בירת הנבטים.בצומת הכניסה לחצבה (ממזרח), בק''מ ה-155 על כביש הערבה וכ-3 ק''מ דרומה לתחנת הדלק של חצבה, פונים מערבה לשביל עם השלט ל''נחל מסור''
נ.צ. 1 – צומת חצבהמהכביש פונים דרום-מערבה ומתעקלים מערבה לשביל הכורכר האפור המסומן בסימון שבילים ירוק
2.3 ק''מ חוצים את ציר המעיינות (סימון שבילים שחור)פונים שמאלה – דרומה לדרך עפר טובה שאינה מסומנת.
0.7 ק''מ מטוס סקייהוק שלם המשמש מטרת אימונים לצה''ל – אפשר לצלם, אסור לגעת ובמיוחד אין לגעת בשברי פצצות וברזלים (נפלים).חבר, פרא אדם במובן החיובי של המילה, איש שטח עם יכולות טכניות ואלתור יוצאות דופן, נהג עם כשרון הדרכה מיוחד ומפקד שהוא חבר, נהרג בשנת 2001 בתאונת אופנוע בזמן שרכב לבקר את חבריו מהיחידה. רותם שגדל במדבר והיה עוד בנערותו מוביל גמלים מוכשר, התגייס לצה''ל והפך להיות נהג, מדריך נהיגה ומפקד יחידת הניוד. רותם השאיר אחריו מורשת, ניסיון אדיר אצל הנהגים שהכשיר ובעיקר רוח לחימה שהביאה ומביאה את יחידת הניוד להישגים מבצעיים מיוחדים.
רבים הם הסיפורים על רותם וכל מי שהכירו לא יכול שלא להעריצו. מעולם לא נתקע בשטח קופסת טונה פתוחה הייתה תחליף מצוין לאטם בתיבת העברה; עם הידיים פינה גחלים, צד נחשים, אכל מקדרה שלא נשטפה; החליף מנוע מתחת לעץ והפך שתי גרוטאות לרכב שעמד במשימה; תמיד מסתדר,תמיד נמצא שם באמצע הלילה לעזור... רותם שתמיד חשב אחרת, נהג בדרכו השונה וידע להעניק לפקודיו ולמפקדים את ''המשהו הנוסף והאחר'', אותו משהו נועז אבל פשוט וחכם שאיתו מנצחים כל דבר. רותם השאיר אחריו את בנו מתן, הרבה חברים שמסרבים להשלים עם הגזירה והרבה נהגים מהטובים שיש. ממשיכים דרומה ולאחר כ-4 ק''מ מתחברים לציר המעיינות המסומן בסימון שבילים שחורמעיין פורח באמצע המדבר הלוהט הוא מקור החיים בערבה. לאורכו של ציר המקביל לכביש הערבה ונקרא ציר המעיינות, תחנות שאיבה של מקורות המספקות מים לחקלאות המפותחת של ישובי הערבה וקצת מים במעיינות נגישים לחיות במדבר.
אפשר ליהנות מצל עצי השיטה, לחפש עקבות של חיות בתוך הסבך ולהעריך טבע מדברי אמיתי, הרבה בזכות רשות הטבע והגנים.ממשיכים דרומה על השביל המסומן בשחור
6.5 ק''מ לאחר חציית נחל שיזף השביל מטפס על הגבעות המשתפלות לערבהממשיכים דרומה ומזרחה על השביל בהתאם לסימון השבילים השחור
12.5 ק''מ (מצטבר) צומת שבילים שחור, עליו נסענו, עם אדום משמאלפונים שמאלה – דרומה לשביל האדום
2.8 ק''מ צומת שבילים אדום – כחול שממזרח היישוב ספירממשיכים דרומה על השיל האדום (שמסומן גם כשביל חוצה ישראל)
1.2 ק''מ השביל האדום פונה ימינה ודרומה ואילו הדרך הראשית אליה חבר השביל האדום ממשיכה מזרחה לאזור התעשייה ספיר ולכביש הערבהממשיכים דרומה על השביל האדום
0.4 ק''מ צומת אדום-שחורממשיכים על השחור מערבה לדרך הבשמים
5.1 ק''מ צומת בו ממשיכים ישר בנחל (שמאלה מטפסים לעוקף של מעלה קצרה)ממשיכים מערבה על הדרך שעל קו הרכס
2.1 ק''מ לאחר הירידה מהשלוחה נכנסים לנחל צרורות וממשכים בו מערבהפונים שמאלה – צפון מערבה ומטפסים בנחל נקרות עם סימון שבילים אדום
3.5 ק''מ עוצרים כשבצד ימין ומצפון - מצד נקרות ומצד שמאל ומדרום כ-200 מטרים בתוך הערוץ - בור נקרות.שומרים על הימין וממשיכים צפונה בטיפוס בנחל נקרות
שימו לב שישנם קטעים מהירים בזיפזיף של הנקרות וישנם קטעים טכניים של מעברי סלעים וטיפוסים קטנים בהם יש להקפיד על נהיגה מדויקתממשיכים ישר מערבה לכיוון מעלה דקלים אותו יש לטפס בהילוך LOW ומומלץ מכוון קרקעי
1.6 ק''מ צומת מסודר ומשמאל – מדרום מצד סהרונים
חאן גדול על דרך הבשמים שנשמר על חדריו, תנור האפייה הדרך הרומית המובילה ממנו והלאה.
נ.צ. 14 – צומת סהרונים
פונים ימינה לכיוון מגרש החנייה
2.1 ק''מ צומת ימינה לארדון (שביל שחור) שמאלה לבארות (שביל אדום)פונים שמאלה – דרומה לכיוון חניון בארות על השביל האדום
0.9 ק''מ צומת ציר הנפט (קצא''א) אשר חוצה את המכתשפונים שמאלה – דרומה על השביל השחור וחולפים על פני חניון בארות מימין
0.6 ק''מ השביל השחור (ציר הנפט) ממשיך דרומה והשביל הראשי, עליו אנו נוסעים, מתעקל ימינההרוצים להגיע לאזור המרכז פונים ימינה לכיוון מכתש רמון והרוצים דרומה לאילת פונים שמאלה לכיוון צומת ציחור (ואילת בהמשך)
סך הכול כ-76 ק''מ של נהיגה בשטח בזמן של בין 4 שעות בקצב מהיר מאוד לכ-10 שעות של טיול כולל עצירות מתבקשות.
להתראות בטיול הבא...
צפוניות | מזרחיות | תיאור | |
1 | 1020285 | 172525 | צומת חצבה |
2 | 1018966 | 165506 | צומת X |
3 | 1017110 | 166954 | רותם שני |
4 | 1015111 | 167992 | עין שחק |
5 | 1006486 | 166805 | צומת נחל נקרות |
6 | 1005094 | 165986 | צומת שחור – אדום |
7 | 1002739 | 166566 | צומת אדום - כחול |
8 | 994434 | 165441 | מגרש חנייה מואה |
9 | 994343 | 165212 | צומת אדום – שחור |
10 | 996651 | 158258 | חרבת קצרה |
11 | 998398 | 154152 | נחל נקרות |
12 | 998209 | 150731 | נחל חדב |
13 | 1001559 | 145278 | מפער נקרות |
14 | 1001687 | 143910 | צומת סהרונים |
15 | 1003527 | 143100 | צומת שחור - אדום |
16 | 1003830 | 142280 | צומת T |
17 | 1000536 | 138937 | כביש 40 |
שימו לב! הקואורדינאטות המצוינות הן ברשת ישראל הישנה
ומתאימים למכשיריGPS מסוג מגלן ולתוכנת Naviguide.35 תגובות
1
אורח/ת
17 בדצמבר 2008 ב 17:09
מסלול מומלץ
לא חייב להיות לאוהבי הראלי
אפשר גם בנחת, להינות מהנוף ובלי לשבור את הרכב
אבי
2
אורח/ת
18 בדצמבר 2008 ב 22:59
אכן כואב הלב
את רותם הכרתי בשרות מילואים , כחניך בהדרכות נהיגה . איש מדהים , מדריך יחיד במינו , סופר מיקצועי . וכל מילה רק ממעיטה ממנו .
גם את המסלול הזה פחות או יותר עברתי בהדרכות עם רותם כולל המדרגה במרזבה , כולל תיקונים ואילטורים בשטח , כולל החדרה של אהבת הטבע והארץ.
יהייה זכרו ברוך
אמיר
3
1986
19 בדצמבר 2008 ב 07:55
דרך הבשמים
יופי של מסלול נעשה לפני חודש ממצפה רמון .בין המשתתפים פורסטר רכב עם עבירות מדהימה .
4
ארנון ארז
26 בדצמבר 2008 ב 00:19
שאלה לעופר
האם מסלול הפוך יותר קל?
תודה,
ארנון ארז
5
Ogash Ofer
26 בדצמבר 2008 ב 01:30
הפוך זה בירידה
ולכן קל יותר לרכב.
בעיקר במעלה דקלים, במדרגות של נחל נקרות, במעלה לקצרה, ואפילו בחצץ של נחל נקרות.
6
ארנון ארז
26 בדצמבר 2008 ב 14:28
לעופר תודה רבה
7
אורח/ת
01 בינואר 2009 ב 16:23
מסלול מדברי מקסים
פגשנו יעלים וצבאים ובעיקר התנתקנו קצת מעזה...
תודה עופר
8
kcj
23 בפברואר 2010 ב 14:10
האם יש TWL?
9
kcj
23 בפברואר 2010 ב 14:11
מצאתח בעמ' 2, תודה
10
yanivazani
03 במאי 2010 ב 20:10
טריוס עושה את זה
אם עושים את זה בכיון ההפוך...
11
עמיסוזוקי
08 באוקטובר 2010 ב 20:02
עבירות לויטרה XL 7 למסלול זה ?
ברצוני לבצע את המסלול הזה עם ויטרה XL 7 וסניונג אקטיון, לשני הרכבים הילוך כוח אך מרווח גחון בעייתי האם אנו יכולים לעשות את המסלול . כמו כן אין לנו נעילות תודה למשיבים
12
moav
09 באוקטובר 2010 ב 15:35
תשובה ל: עבירות לויטרה XL 7 למסלול זה ?
בנסיעה זהירה לא צריכה להיות כל בעיה.
במקומות הקשים ( ישנם שניים) ניתן לרצף בסלעים קטנים ולעבור בלי בעיה.
13
Ogash Ofer
10 באוקטובר 2010 ב 16:57
עבירות לויטרה XL 7 למסלול זה ?
14
אורח/ת
26 בנובמבר 2010 ב 00:40
התחברות מכיוון נחל מישר-שאלה לעופר
כשמבקשים לעשות את המסלול בכיוון ההפוך, האם יש מעבר מכביש 40 בסמוך לנחל חדב לכיוון נחל מישר על השחור עד להתחברות עם נחל נקרות האדום ? ואם כן, האם דרך זו מהירה יותר ?
האם יש מגבלות צבא בדרך זו ?
15
Ogash Ofer
26 בנובמבר 2010 ב 06:54
התחברות מכיוון נחל מישר-שאלה לעופר
16
ronengr
26 בנובמבר 2010 ב 11:19
התחברות מכיוון נחל מישר-שאלה לעופר
וואו - טלפטיה. תודה . האם מגבלת צהל מצריכה תיאום גם בחופשת חנוכה ?
17
ronengr
26 בנובמבר 2010 ב 11:21
המסלול של רותם: מהערבה דרך הנקרות למכתש רמון
טלפתיה כמובן
18
ariels17
11 במרץ 2012 ב 08:52
שינויים במסלול
האם משהו עשה את המסלול לאחרונה ?
האם יש שינויים במסלול ?
19
Ogash Ofer
11 במרץ 2012 ב 12:33
התחברות מכיוון נחל מישר-שאלה לעופר
20
Ogash Ofer
11 במרץ 2012 ב 12:34
שינויים במסלול
21
Yuhahn
05 באפריל 2014 ב 23:12
הי עופר. לדעתך פורסטר מסוגלת למסלול?
22
Ogash Ofer
06 באפריל 2014 ב 13:14
הי עופר. לדעתך פורסטר מסוגלת למסלול?
23
Ogash Ofer
31 באוקטובר 2014 ב 08:14
המסלול של רותם: מהערבה דרך הנקרות למכתש
המסלול פורסם ביום 17/12/2008 ועולה היום לראש האתר 31/10/2014 - יום השנה ה-13 למותו של רותם שני.
24
פטרשני
05 בנובמבר 2014 ב 07:39
המסלול של רותם: מהערבה דרך הנקרות למכתש רמון
לעופר תודה רבה -עדיין מחכים לביקור אורה ופטר
25
davidgilmor1
07 בנובמבר 2014 ב 10:00
מסלול מומלץ לאוהבי המדבר
כדאי מאוד ללמוד קצת על תרבות הנבטים לפני היציאה כדי להבין מה ההם עשו שם
26
Ogash Ofer
07 בנובמבר 2014 ב 16:50
המסלול של רותם: מהערבה דרך הנקרות למכתש רמון
27
Ogash Ofer
07 בנובמבר 2014 ב 16:55
מסלול "המשך" לתצפית של הר כיפה
עלה היום לאתר 7.11.14 - טו' בחשון מסלול טיול נוסף להר כיפה ונחל עשוש.
במצפור של הר כיפה הוא לזכרו של רותם שני.
קישור למסלול טיול הר כיפה ונחל עשוש
28
rogel-y
09 בנובמבר 2014 ב 16:24
שלום - האם המסלול עביר לפורסטר וטריוס?
תודה
29
Ogash Ofer
09 בנובמבר 2014 ב 18:46
שלום - האם המסלול עביר לפורסטר וטריוס?
30
rogel-y
14 בפברואר 2015 ב 23:54
מסלול יפה עם קטעים אתגריים
היום עשינו את המסלול, בין המשתתפים יונדאי טוסון שהגיע שלמה לנקודת הסיום וגרנד ויטרות
מסלול מומלץ
31
Ogash Ofer
24 בפברואר 2015 ב 20:10
מסלול יפה עם קטעים אתגריים
32
בםבם
08 בנובמבר 2015 ב 14:04
המסלול של רותם: מהערבה דרך הנקרות למכתש רמון
מישהו יודע מה מצב המסלול בימים אלו אחרי השיטפונות ?
האם עביר ?
33
Ogash Ofer
09 בנובמבר 2015 ב 07:02
המסלול של רותם: מהערבה דרך הנקרות למכתש רמון
34
בםבם
09 בנובמבר 2015 ב 15:40
תודה
תודה על תשובתך המהירה, העדכן מצב מסלול לאחר הטיול :)
35
בםבם
15 בנובמבר 2015 ב 11:14
מסלול טיול מהערבה דרך הנקרות למכתש רמון
טיילתי את המסלול בסופה''ש האחרון ,סה''כ זורם ללא קשיים מיוחדים.
קצת איבדתי את הדרך כשיצאתי לכוון צופר אז חתכתי דרך הכביש עד למואה והמשכתי לפי סיפור הדרך משם.
הערה : השילוט לנחל מסור נראה רק לבאים מצפון .
תגובות