מסלול טיול מהפופולאריים ביותר בארץ עובר בנתיב של גבורת הלוחמים משנת 1948. דרך בה הועברה - באמצעות פרדות, סבלים, ג'יפים ומשאיות – אספקה לירושלים הנצורה במלחמת העצמאות.
מיוחד ליום העצמאות ה-63 של מדינת ישראל.
מאת: עופר אדר
28/04/09
חמישה ניסיונות ערך צה''ל הצעיר לכבוש את אזור לטרון במלחמת השחרור, ובכולם כשל. כוחות מחטיבה שבע, מחטיבת אלכסדרוני ומחטיבת גבעתי, אנשי גח''ל שזה עתה עלו ארצה והובהלו לשדה הקרב ואנשי פלמ''ח מנוסים, כוחות חי''ש וכוחות שריון – כולם ניסו שוב ושוב לכבוש את הרכס של לטרון ואת תחנת המשטרה - ללא הצלחה.
גילוי התוואי בו נסללה דרך בורמה מיוחס במרבית ספרי ההיסטוריה לשלושה אנשי פלמ''ח מחטיבת הראל - אריה טפר, יאיר מונדלק ושלמה בן-שלום – שבסוף חודש מאי 48 עשו את הדרך רגלית מקרית ענבים ועד חולדה.
לילה לאחר מציאת הנתיב כבר יצאה שיירת ג'יפים טעונה בנשק ותחמושת לכיוון ירושלים. מתוך עשרת הק''מ של הדרך שנמצאה, שמונה היו עבירים לכל כלי רכב ורק שני ק''מ היו בעלייה תלולה שאחריה ירידה קשה.
דרך בורמה המקורית נסללה בתקופת מלחמת סין-יפן, עוד לפני פרוץ מלחמת העולם השנייה. יפן השתלטה על חלקים נרחבים מסין, וניתקה את קווי האספקה שהגיעו לצבאו של הגנרל הסיני צ'יאנג קאי שק מכיוון בורמה, שהיתה אז מושבה בריטית.
200 אלף פועלים סינים סללו בידיהם דרך הררית מפותלת, לאורך
עם פרוץ מלחמת העולם השנייה כבשו היפנים את בורמה, וניתקו גם את הנתיב הזה. הבריטים, שנסוגו להודו, החלו בסלילת דרך בסיוע הצבא האמריקאי, שתתחבר לדרך בורמה המקורית. המאמץ הזה נמשך כשנתיים, מסוף שנת 1942 עד 1944. הדרך החדשה נקראה דרך לידו או דרך סטילוול, על שם הגנרל האמריקאי ג'וזף סטילוול שהוביל את המהלך.
הנסיעה בנתיב מהודו לסין, לאורך כ-
ההיסטוריון והחוקר הצבאי, ד''ר אורי מילשטיין, טוען כי נכון שהיה מחסור בירושלים, אבל לא היה עליה מצור.
בזכות גבורת הלוחמים והמאבק העיקש על ירושלים והדרכים המובילות אליה הסתיימה מלחמת העצמאות כאשר מערב ירושלים נמצא בשליטה ישראלית. ההשגים הצבאיים של הישוב היהודי, שמנה אז כ-600,000 יהודים, למול צבאות ערב אפשרו את הקמת מדינת ישראל. אך המחיר היה יקר - למעלה מאחוז מהיישוב היהודי, 6,100 חיילים ואזרחים, נפלו בקרבות של מלחמת העצמאות. ''... ונזכור את כולם את יפי הבלורית והתואר, כי רעות שכזאת לעולם לא תיתן את ליבנו לשכוח '' (חיים גורי בשיר הרעות) קישור לאתר של מוזיאון הפלמח
כיום דרך בורמה כבושה בשביל כורכר לבן ונוח כמעט לכל רכב. מסביב לה ניתן למצוא דרכים מקסימות בעבירות קשה וסינגלים להליכה ורכיבה. מסלולי טיול רבים עולים בדרך לירושלים שהמסלול המפורסם ביותר הוא '' משלט 21 '' . קישור למסלול 60 שנים לישראל בדרך העולה לירושלים קישור למסלול נחל יתלה עד אנדרטת פורצי הדרך קישור למסלול מעיינות ושבילים נסתרים בהרי ירושלים קישור למסלול משער הגיא דרך משלט 21 לנחל כסלון קישור למסלול מלטרון ועד צובה בשבילי יערות קרן קיימת קישור למסלול מהראל לנחם קישור למסלול טכני בהרי ירושלים
4 תגובות
1
אורח/ת
02 במאי 2009 ב 08:51
היסטוריה חשובה
2
אורח/ת
30 בדצמבר 2009 ב 09:49
הנסיון לכתוש את מורשת רבין
במסווה של "מחקרים מדעיים" הוא מבייש. אורי מילשטיין הוא שרלטן שמנסה למכור ספרים באמצעות שיכתוב וסילוף היסטורי. אבא שלי נלחם עם רבין כתף אל כתף והוא יודע את האמת, אותה סיפר לי ולאחותי.
3
אורח/ת
14 בנובמבר 2013 ב 19:35
"מורשת רבין"?
אני לא חושב שפוליטיקה - מקומה כאן. את המחלוקות על "מורשת רבין" תשאיר למקום אחר בבקשה.
4
Ogash Ofer
20 בנובמבר 2013 ב 22:05
נשמח לקבל עדכונים ממסלולי הטיול
חלק ממסלולי הטיול המצורפים לכתבה הם מסלולים ותיקים / ישנים (יש כאלו עוד מלפני שנת 2,000).
נשמח אם תשלחו אלי תמונות, קבצי TWL ועדכונים ואנו נוסיף אותם למסלול הרלוונטי.
Ogash@4x4.co.il
תודה מראש,
עופר
תגובות