שטח 4X4 > מסלולי טיול > נגב דרומה עד אילת

ג'יפים בעקבות מבצע עובדה

אחד המסלולים היותר מעניינים לג'יפאים הוא התוואי שבו נסעה חטיבת הנגב של הפלמ''ח לקראת סיום מלחמת העצמאות בדרכה לכיבוש אום רשרש – היא אילת.
מיוחד ליום העצמאות ה-64 של מדינת ישראל.

האקורד האחרון של מלחמת העצמאות היה כיבוש חלקו הדרומי של הנגב בואכה אילת, במבצע ''עובדה''. ברקע עמדו השיחות להסכמי שביתת נשק עם המדינות נגדן לחמה ישראל הצעירה. בינואר 1949 נחתם הסכם כזה עם מצרים, לאחר שבמבצע ''חורב'' כבש צה''ל את באר שבע והציב את כוחותיו על קו כורנוב (ממשית), ביר עסלוג' (משאבי שדה) ועוג'ה אל חפיר (ניצנה). על פי ההסכם, קו שביתת הנשק נקבע על פי הקו שסוכם בין הבריטים לבין התורכים, בשנת 1906.
המו''מ עם הירדנים לא התקדם כצפוי. למרות שבהחלטת האו''ם על חלוקת א''י כל הנגב היה אמור להיות בשליטת ישראל, הירדנים טענו כי אין נוכחות ישראלית בחלק הדרומי של הנגב, וכי כוחותיהם מחזיקים באזור זה ולפיכך דרשו לספח אותו לגבולם.
חיזוק לדרישה זו באה באופן עקיף גם מצד הבריטים, שהנגב הדרומי שימש אותם כנקודת חיבור ומעבר בין שטחי ההשפעה הגדולים שלהם בחצי האי הערב לבין מדינות בהן היה להם אינטרס בצפון אפריקה, כמו מצרים וסודן.
בעקבות מברק שנשלח ממשלחת ישראל לשיחות, שהתנהלו ברודוס, אל הממשלה בארץ, שהאיץ בה להציב עובדות בשטח כדי לסכל את טענות הירדנים, נפלה ההחלטה לשלוח כוחות שיגיעו עד אילת, עם הנחיה שלא ינהלו קרבות בדרך אלא אם יותקפו.

חיילי גולני מחליפים את דגל הדיו בדגל תקני

חיילי גולני מחליפים את דגל הדיו בדגל תקני

באותה תקופה היו שתי דרכים עיקריות להגיע לאילת: האחת ירדה דרך מעלה עקרבים לערבה ומשם לאילת, והשנייה יצאה מאזור עזה תוך איגוף לתוך סיני. האופציה הראשונה היתה קלה ליישום, אבל עלה חשש שהירדנים יזהו את הכוחות ויתקפו אותם. האופציה השנייה היתה גם היא בעייתית, משום שחלק מהדרך עבר בשטח שכבר היה נתון בשליטת מצרים.
בסופו של דבר הוחלט על משלוח כוח בשני ראשים: חטיבת גולני תרד דרך הערבה, בצורה גלויה, מתוך כוונה להרתיע את הירדנים ואולי לגרום לנסיגתם. הכוח השני, חטיבת הנגב של הפלמ''ח, היה אמור לנוע דרך חלקו המרכזי של הר הנגב, בדרכים סמויות מעיני האויב.
אלא שהחלק הזה היה כמעט בלתי מוכר אפילו לסיירים הגדולים ביותר, ולא ברור היה אם אפשר לעבור בנתיב הזה עם כלי רכב. נשלחו שני סיורים מקדימים, שגילו שאפשר להגיע רכובים עד אזור ראס א-נקב (היום אזור מעבר גבול נטפים). הנתיב מעבר לנקודה זו לא נבדק. הסיורים גם איתרו מקום מתאים לנחיתת מטוסים, שכן התכנון כלל הבאת כוחות בהיטס.
המבצע החל ב-6.3.1949 ונמשך כשבוע. כוחות הסיור של חטיבת הנגב הגיעו עד הר רמון, ירדו למכתש דרך מעלה ערוד, נסעו באפיקו של נחל ערוד עד לפארן העליון ומשם המשיכו בציר שאנו מכירים היום כ''ציר המטרות'' או ''ציר החביות'' עד למקום הנחיתה ב''שדה אברהם'' (בראשו של נחל גרזי, לא רחוק מצוקי עובדה). כוח החלוץ סימן את המסלול ופלוגה בפיקודו אברהם אדן (ברן) הוטסה למקום.
במשך יומיים ניסו חיילי הפלוגה למצוא דרך להגיע מאזור הנחיתה לאילת ולא הצליחו. בסופו של דבר איגף כוח קטן של ג'יפים את אזור ראס א-נקב דרך שטח מצרים והגיע לאילת, שם הניף ברן את דגל הדיו המפורסם.

הסיירים של חטיבת הנגב בדרכם לשדה אברהם

הסיירים של חטיבת הנגב בדרכם לשדה אברהם

חטיבת גולני עשתה בינתיים את דרכה דרך הערבה, כשהיא מניסה את הכוחות הירדנים שעמדו בפניה באמצעות איגופים ותמרונים, ללא שנורתה אפילו ירייה אחת. החטיבה הגיעה לאילת שעתיים בלבד אחרי חטיבת הנגב, וההודעה על כיבוש המקום יצאה במברק משותף של מפקד חטיבת גולני, נחום גולן, ושל מפקד חטיבת הנגב, נחום שריג.
בחלק נוסף של המבצע, שלא זכה לפרסום גדול, יצאה חטיבת אלכסנדרוני לאזור ים המלח, והרחיבה את גבול המדינה עד מצדה ועין גדי, כשהיא עושה את דרכה לשם על גבי סירות.
לאחר סיום המבצע, החל ויכוח גדול על התהילה. יגאל אלון, שהיה מפקד חזית הדרום, וסגנו, יצחק רבין, רתחו על כוחות הפלמ''ח שכן אלו הפרו פקודה שלא להיכנס לשטח מצרים. מעבר לכך, רבין שלח מברק שבו הורה לאנשי הפלמ''ח לעצור ולאפשר לחטיבת גולני להיכנס ראשונה לאילת. בשל בלבול מסוים, דווקא חטיבת גולני היא זו שעצרה את התקדמותה, בעוד הפלמ''חניקים הסוררים התעלמו מכל הפקודות בדרכם להשיג את המטרה.

מטוסים בשדה אברהם

מטוסים בשדה אברהם

וכך כתב משה דיין, שעמד בראש המשלחת לשיחות הסכמי שביתת הנשק, בסיומו של המבצע: ...בזמן שהייתם בסיורים בנגב, ישבתי בראש המשלחת ברודוס. קיבלנו הוראה למשוך המו''מ כמה שאפשר... עד שאילת תהיה בידינו... עמדנו בלחץ כבד של המשלחת הירדנית ושל המתווך ראלף באנץ. דחינו את החתימה בתירוצים שונים עד שקיבלנו ההוראה לחתום. זאת אומרת שהגעתם לאילת והנגב הדרומי בידינו! ...הודעתי לבאנץ שאנחנו מוכנים לחתום. אז נכנס הנציג הירדני וצעק ''היהודים התקדמו 250 ק''מ, הם חיבים לחזור מיד!'' ...פתחנו מפות, והירדני פרס ידיו האחת על באר שבע והשנייה על חברון ואמר ''היהודים הגיעו עד הנה''. אמרתי שניסוג מיד מחברון (אליה כלל לא הגענו), כך נשארו אילת והנגב הדרומי בידינו''.
מתוך: ''עם הפנים לנגב'', אריאל 150-151, ירושלים 2001, עמ' 218.

מפת המבצע ותנועת הכוחות

מפת המבצע ותנועת הכוחות

מסלולי טיול באזור הדרום

קישור למסלול: מהנחלים הגדולים להר כרכום
קישור למסלול: סובב מכתש רמון
קישור למסלול: בדרך מאילת
קישור למסלול: בדרך לאילת

קישורים נוספים:

מיוחד ליום העצמאות ה-63 של מדינת ישראל:
עוד בעקבות לוחמים במלחמת העצמאות - דרך בורמה

תגובות

4 תגובות

1

KOBIZ99

18 באפריל 2016 ב 13:09

כתבה חדשה - ג'יפים בעקבות מבצע עובדה

שלום חברים. 

נסעתי יותר מפעם אחת בעקבות לוחמי הפלמח במבצע עובדה. אף פעם לא הגעתי/ראיתי את סלע חיל האויר למרות שיש איזכור לסלע זה. 

אם אפשר לקבל נ.צ. מיקומו של סלע חיל האויר ? 

תודה מראש על העזרה 

2

Ogash Ofer

18 באפריל 2016 ב 17:40

ג'יפים בעקבות מבצע עובדה


אולי המסלול הזה יעזור לך:



מסלול של נחל ערוד לבארות עודד

3

האמר סיור

18 באפריל 2016 ב 20:35

כתבה חדשה - ג'יפים בעקבות מבצע עובדה


אתה כנראה מתכוון לסלע שטוביה קושניר חרט עליו את המילה פלמח.

תקליד בחיפוש בעמוד ענן, סלע טוביה, ותקבל נ.צ. כמעט מדוייק....

 

4

leornevo

18 באפריל 2016 ב 21:57

כתבה חדשה - ג'יפים בעקבות מבצע עובדה

KOBIZ99 כתב/ה:
" שלום חברים. 

נסעתי יותר מפעם אחת בעקבות לוחמי הפלמח במבצע עובדה. אף פעם לא הגעתי/ראיתי את סלע חיל האויר למרות שיש איזכור לסלע זה. 

אם אפשר לקבל נ.צ. מיקומו של סלע חיל האויר ? 

תודה מראש על העזרה  "
לפני שבועיים עשינו את המסלול וביקרנו בסחע טוביה, בהנחה שאליו אתה מתכוון, לא שמענו לאורך המסע על מינוח סלע חיל האוויר. - תברר מה השאלה ואפנה אותך למובילי הטיול  רועי ואיגו = תודה