שטח 4X4 > מסלולי טיול > נקודה בשטח

נקודה בשטח – מחצבת השיש בקיבוץ חפציבה

אתר מחצבה ישנה שעברה שיקום, עם תופעות גיאולוגיות ייחודיות ונקודת תצפית יפה על עמק חרוד

לפני כ-10 מיליון שנים התרומם סילון של מגמה לוהטת ממעמקי כדור הארץ וחדר לתוך סלעי הדולומיט באזור בו נמצא היום הר הגלבוע. כתוצאה מהמגע בין המגמה לסלע, עבר הדולומיט תהליך של התמרה (שינוי, מטמורפוזה) והפך לשיש בגוון כהה. שינויים גיאולוגיים מאוחרים יותר העלו את מרבצי השיש אל פני האדמה, כחלק מהמצוק הצפוני של הר הגלבוע.

בשנות השלושים של המאה הקודמת גילו חברי הקיבוצים באזור את מחשוף השיש, ואנשי חברת ''אבן וסיד'' שהפעילו מחצבה סמוכה שלחו צוות בראשות המהנדס זאב פל ללמוד את רזי חציבת השיש בארץ המזוהה ביותר עם החומר הזה - איטליה. עם פרוץ מלחמת העולם השנייה נפסק יבוא השיש לארץ ואז הוחלט להפעיל את המחצבה בחפציבה.

שיטת החציבה היתה מיוחדת: את השיש לא מפוצצים כפי שנעשה במחצבות אבן אחרות, אלא פורסים לפרוסות. הפריסה נעשתה באמצעות כבל פלדה בקוטר 4 מ''מ, שנע במעגל סגור על מערכת גלגילות, חדר לתוך הסלע ופרס כל פעם פרוסה בריאה. משני צדי הסלע הנחתך תלו על הכבל משקולות, כדי לזרז את החדירה שלו. לצינון, כוסה הכבל באופן רציף בתערובת של מים וחול ים. גנרטור שהותקן בחדר מכונות סמוך הניע את המערכת 24 שעות ביממה. השיש החתוך הובל בקרוניות שנעו על מסילת ברזל צרה.

המחצבה פעלה במשך כעשור, ולאחר הפסקת הפעילות בה ננטשה. בשנת 2009 עברה המחצבה תהליך שיקום בשיתוף פעולה בין הקרן לשיקום מחצבות, רשות ניקוז ירדן דרומי, רשות שמורות הטבע והמועצה לשימור אתרים. חלק ממערך החיתוך שוחזר והוקם במקום מצפור המשקיף על עמק חרוד. ניתן לראות במקום גם שרידים ממסילת הברזל וחלק ממבני השרות של המחצבה.

איך מגיעים: בצומת השיטה (על כביש 71, מעפולה לבית שאן) פונים דרומה לכביש 669. מול שער הכניסה לקיבוץ חפציבה פונים ימינה לדרך עפר ועוקבים אחר השילוט. לאחר הביקור במחצבה אפשר להמשיך למסלול טיול בדרך הנוף של הר הגלבוע או להמשיך לאורכו של נחל חרוד עד לקניון הבזלת.

למסלול טיול באזור הגלבוע

והצעת מסלול נוספת באזור

תגובות

0 תגובות