מפלים, בוץ, שלוליות ושלג ברמת הגולן - ינואר 2019

שבוע שני ברצף שרמת הגולן קראה לנו - כמויות המשקעים שירדו בצפון יחד עם טמפרטורות נמוכות יצרו כמויות אדירות של שלג שהתווסף לשלג שעוד נותר מהסופה הקודמת.
מפלים, שלוליות, בוץ ושלג היו מנת חלקנו במסלול המדהים.
סיכום של טיול ג'יפים בשלג בצפון רמת הגולן, למרגלות החרמון.
הדריך: וייזל עדי

09:00, צומת יהודייה, מפגש הכבישים 92 ( עוקף כנרת וכביש טבריה קצרין ), רחבת החנייה של מפגש הקפה מתמלאת בג'יפים עם בני המשפחה. המפה נפרסת על אחד הרכבים, מציירים את המסלול, מכשירי קשר ויאללה עולים לצפון רמת הגולן.
תחזית מזג האוויר מאירה לנו פנים, השמש מעל, מה שמבקש הפשרה של שלגים ולחצי מים במפלי הגולן.
הנקודה הראשונה - מפל עיט.
רחבת החניה במפל עיט, הממוקם סמוך למושב אניעם, מלאה במטיילים. הג'יפים שלנו מחנים בשביל בוצי ומאפשרים לרכבים הפרטיים לחנות ללא הפרעה.
המפל זורם בחוזקה וכל שנותר זה לשלוף מצלמות ולהינות.

מפל עיט

המשכנו לבריכת האירוסים, בריכה גדולה שמלאה כל השנה ממימיו של נחל זויתן. הפעם מפל האירוסים, כמו מפלים רבים אחרים, זרם בחוזקה, מילא את הבריכה והמים ממשיכים לכנרת. הדרך למפל, כ 2 ק"מ, עוברת בהרבה שלוליות ולא מעט בוץ.
כבר בכניסה לשטח מצאנו טנדר מיצובישי שנתקע. אחד מהחברים בשיירה עקף אותו וחילץ אותו עם כננת.
מספר דקות לאחר מכן, אחד מהחברים שבשיירה מצא את עצמו שקוע במים - עוד חוויה מאתגרת עבורינו. נשלפו הכננות והמשכנו בדרך עד המפל כאשר בדרך חצינו כ-8 שלוליות ענק. בדרך חזרה לכביש, אחד הג'יפים שקע בבוץ והפעיל יותר מידיי כח על הצירייה והיא נשברה - נאלצנו להיפרד ממנו והוא פרש מהטיול.

השיירה ממשיכה צפונה - הפעם לכיוון הר קורטם והר בני רסן. האיזור דיי מוכר בטורבינות הענקיות, כ-10 טורבינות, במשקל של כ-70 טון, עם 3 מניפות באורך 18 מטר כל אחת.
מהירות הרוח וכמויות הרוח ברמת הגולן, גבוהות פי 8 מאלו שבמישור החוף, דבר שמתעדף את רמה"ג במיקום הטורבינות. לא ניכנס לנתונים הטכנים יתר על המידה אך כמות החשמל שמייצרות הטורבינות האלה, מספיקות לצריכת החשמל של קיבוצי האיזור, כולל המפעלים ועוד נותר חשמל. למיטב ידיעתי, המקום נרכש ע"י חברה בינלאומית שמתכננת להחליף את הטורבינות לחדשות וכאלו שיפיקו יותר חשמל מאלו הקיימות. החברה מתעתדת להקים חוות רוח נוספות, דבר שגורם ללא מעט ויכוחים עם הקיבוצים הסמוכים למיקום החווה - אפשר להבין שכן יש גם חסרונות לטורבינות - רעש , פגיעה בנוף, בטיחות, פגיעה בבעלי החיים, קרינה אלקטרומגנטית, עלות החומרים באנרגיה ופגיעה בניצול קרקעות. החששות העיקריים הם מפני הרעש שיוצרים להבי טורבינות הרוח, הפגיעה בנוף והנזק לבעלי חיים

תל חשניה

טוב, הבנו, רוצים שלג.
הגענו לנווה אטי"ב, ארוחת צהרים חפוזה במגרש החנייה ומנסים להיכנס לציר 5 - הפעם הצבא החליט לעשות לזה סוף פסוק והעמיד רכב עם שני חיילים ואין סיכוי להיכנס. בלי שלג לא חוזרים דרומה !!!! עלינו למג'דל שאמס, כמויות השלג בכפר לא יתוארו - נהנינו וזה מה שחשוב.