שטח 4X4 > יומני מסע בארץ > טיולים ומסעות בארץ

יומן מסע מגוש עציון למדבר יהודה - מרץ 2019

מדבר יהודה פנים רבות לו - השטח של מדבר יהודה כל כך גדול ורחב שבכדי לגוון את המסלולים ולבקר במקומות הפחות מוכרים בו, בחרתי לרדת אליו מראש גוש עציון.
שיירה ארוכה של ג'יפים טיפסה במספר מעלות ונסעה בצירים מיוחדים ברחבי המדבר
הדריך: וייזל עדי





08:15, תחנת הדלק בצומת עמק האלה, סמוך לבית ג'וברין. שעה מוקדמת במיוחד אבל כולם התייצבו. מסדרים את הרכבים בשיירה על כביש 375 ומתחילים את הטיפוס לכיוון צומת גוש עציון - נסיעה של 25 דקות בלבד.
ברחבת החניה בצומת הגוש מתקיים תדריך מפורט. נפתחת המפה הטופוגרפית, מחלקים מכשירי קשר ויוצאים לעומק הגוש, עד מעלה עמוס שם הכנו את הרכבים לקראת הכניסה לשטח. הורדת אוויר, ביקור במעיין המסתורי ויאללה - יורדים למדבר.

מעלה חצצון

מעלה חצצון

ירדנו ממעלה עמוס למדבר יהודה, לאורך נחל חצצון ולאחר עצירה קלה לארוחת בוקר, התחלנו לטפס... המעלה הראשון - מעלה חצצון ומייד לאחריו מעלה הסכין או חצצון ב'.
המעלה השני מביניהם דורש בנייה וכיוון מדוייק בשל גובה המדרגה והסיכון בכניסה לשיפוע צד'. כל "הסוד" בטיפוס נכון הוא בחירת נתיב והימנעות מגישה אלכסונית עם המדרגה. השיירה "כבשה" את המעלה, חלקם בקלות וחלקם עם מעט עזרה מהאבנים הפזורות במעלה.
ראש המעלה מאפשר תצפית מהממת על נחל חצצון. הנוף מראש "הסכין" מראה מדבר נקי ומצוחצח תודות לגשמים שפקדו את המקום מספר ימים לפני הגעתנו.

המשכנו לכיוון רוג'ום א-נקה והנתיב שנבחר הוא דווקא המאתגר יותר ולא הקצר ביותר - המטרה לטפס את "מעלה חממה" הרצוף בהצלבות ודרדרת. רוב הרכבים עמדו בו בגבורה למעט כאלו שנדרשו לתת הרבה יותר גז על מנת להתגבר על ההצלבות הרבות שלא נותנות מנוח לרכב אפילו לשנייה.
הגענו לרוג'ום - עצירה לארוחת צהרים עם נוף מדהים.
רוג'ום א-נקה, הינו תחנת משטרה משנות ה-50, בפנים ניתן לראות חדרים ששימשו למגורים ואורווה לסוסים. תחנות המשפטה בסגנון זה קיימות במדבר יהודה ואחת נוספת ומוכרת היא תחנת אום דראג' - מצפה מדרג. כל התחנות נבנו בנקודות אסטרטגיות החולשות על כל השטח מסביב, תמיד בנקודות גבוהות המאפשרות שליטה למתקמים בה.

נחל ערוגות

אחרי שהבטן מלאה מארוחת הצהרים ממשיכים לכיוון נחל ערוגות. בחרתי נתיב המוביל מאחורי הרוג'ום, ציר יחסית נסתר ופחות מוכר, שיוצא ישירות לנחל ערוגות. נסיעה בתוך הנחל, יציאה ממנו ומהר מאוד מגיעים למעבר/מעלה ערוגות.

סיכום

מזג האוויר היה מדהים בשילוב עם קבוצה של ג'יפאים צמאי שטח ואוהבי אתגר יצרו טיול נפלא!
ניפגש בטיולים הבאים.

החבורה במצפה מדרג

החבורה במצפה מדרג

לעוד מסעות והדרכות בארץ ובעולם:

למסעות הבאים בארץ - הקלק כאן
למסעות הבאים בעולם - הקלק כאן
להדרכות הנהיגה הבאות - הקלק כאן