מסע רטוב בצפון מדבר יהודה - 18/5/19

תחזית מזג האוויר חזתה עומס חום בסוף השבוע - אין סיבה טובה יותר מזו לצאת למדבר ולבקר במספר מקורות מים
הדריך: וייזל עדי

רחבת החנייה בחלקה האחורי של סונול כפר אדומים התמלאה בשיירת הג'יפאים שנטלו חלק בטיול. טויטה לנד קרוזר, גראנד ויטארה, לנד רובר, גראנד שירוקי, ניסאן, ג'ימיני ועוד הם מהרכבים שהגיעו לציר.
תדריך, חלוקת מכשירי קשר ויצאנו ישירות לאתגר הראשון - מעלה השומרוני הטוב. - עלייה אתגרית, ארוכה. העלייה מביאה את השיירה לראש רכס השומרוני הטוב או בשמו המוכר יותר "סכיני השומרוני הטוב".

מטפסים את מעלה השומרוני הטוב

ואדי קלט - נחל פרת

סיימנו לעלות ולרדת ברכס השומרוני הטוב וירדנו לאתנחתא ראשונה בנחל פרת - חלפנו את אמת המים העתיקה והרוסה, חלפנו על פני טחנת הקמח העתיקה שהיום משמשמת מגורים למשפחה בדואית מקומית ולצאן מרעיתו ומה יותר טוב מלגור ליד ואדי קלט.
החננו את הרכבים, חצינו את נחל פרת ברגל - נרטבנו(!) ושחינו בבריכה הקטנה והמרעננת לצילו של עץ הדומים. זכינו לביקור של עדר עיזים שהגיע לנחל/מעיין כדי להרוות את צמאונו.

נסיעת כביש קצרה של כ-15 דקות ואנחנו במעיין הבא - הפעם משהו משודרג, מטופל ע"י הרט"ג, מאובטח ומים צלולים וקרים במיוחד. החניה של עין מבוע הייתה מלאה עד אפס מקום והחשש מצפיפות במעיין הייתה בלתי נמנעת - מייד עם הגעתנו למקום הבנו כי המעיין חיכה להגעתנו- מקום לא היה חסר. רבים מהחונים היו כנראה מטיילים שהלכו בנחל פרת ולא נשארו במעיין. לאחר הביקור נסענו לשמורת ואדי מכוך למסלול הטרשי

עין מבוע

שמורת ואדי מכוך עד לעוג'ה

המשכנו בנסיעה על "דרך אלון" עד לכניסה לציר הכחול שבמשורת ואדי מכוך והתחלנו להתמודד עם ציר טרשי. כמה שסביבנו היה "צהוב" עדיין הנוף והרקע היו מדהימים. צללנו לואדי מכוך בירידה טכנית בעייתית, במיוחד בשל החריצים הרבים, עדות לזרימות הרבות שפקדו את המקום בחודשים הראשונים של השנה. חציית הואדי ומתחילים בטיפוס הטכני והמעט מלחיץ בשל צרותו של השביל, חילוץ קטן של אחד מחברי השיירה שהרכב לא הצליח להתמודד עם ההצלבה, והשיירה הארוכה מגיעה לראש ההר כאשר בקעת הירדן, יריחו, ורד יריחו, אלמוג ויישובים נוספים, פרוסים לפנינו. עצרנו לתצפית מראש ג'בל הקרנטל וגלשנו לארוחת צהריים מאוחרת באנדרטת הנ"ד.
אסון הנ"ד:
תאונה אווירת שהתרחשה במאי 1977 במהלכה התרסק מסוק יסעור, עמוס ב-54 חיילים ואנשי צוות אוויר והכל במסגרת תרגיל של חטיבת הצנחנים מגדוד 890
אפשר להרחיב רבות על האירוע אבל אסכם ואומר כי בחקירה הוסקו מסקנות קשות לגבי הפקודות וניהול התרגיל, התעלמות מפקודות מטכ"ל, אי עמידה בנוהלי טיסה ועוד - טענות קשות כלפי המח"ט שהחליט להמשיך את התרגיל למרות שברקע אסון כבד. אחת ממסקנות האסון היו כי לא מעלים יותר מ-33 לוחמים ועוד 4 אנשי צוות למסוק יסעור.
הקרנטל:
הר שמראשו צופיה על כל יריחו - מכונה גם "הר הפיתוי" גובהו כ-370 מ' מעל פני הים, השם "קרנטל" השתבש מהמילה הלטינית "קוודרגינטה" שפירושה "ארבעים" והכוונה למסורת הנוצרית כי ישו שהה באיזור במשך 40 יום ו-40 לילה במהלכם ניסה השטן להעביר אותו על אמונתו - ומכאן כינויו "הר הפיתוי".
מההר צופים למבצר דוק הנמצא צפון מזרח לג'בל - מבצר חשמונאי שמידע רב עליו בבחינת רב הנסתר על הגלוי, אך הוא אחד מ-6 מבצרים חשמונאים הנמצאים באיזור. מתחת למבצר קיים מנזר מהזרם היווני אורתודוכסי אליו מוביל רכבל שנבנה בשנת 1998. המנזר בנוי כנהוג במנזרים יוונים, על מצוק ההר, כמוהו גם מנזר סנט ג'ורג מעל נחל פרת ומנזר המרסבא מעל נחל קדרון.

מתמודדים עם מעלה מכוך

השיירה בראש מעלה מכוך

העוג'ה

הנסיעה אל ומאנדרטת הנ"ד לוותה ע"י עדרי הצבאים המשוטטים דרך קבע באיזור. המשכנו בנסיעה קצרה למגלשת העוג'ה שזרמה בחוזקה(!), נהננו מהמים הקרים בבריכה התחתונה ויצאנו הביתה מרוצים דרך כביש 90.