שטח 4X4 > יומני מסע בארץ > טיולים ומסעות בארץ

טיול אתגרי בבקעת הירדן - יולי 2019

אחרי שנתיים שלא פקדתי את ציר נתיב הגדוד בשל חסימות וחריצים למיניהם, יצאנו שיירה ארוכה של ג'יפאים לשישי אתגרי מלא חוויות שתחילתו בנתיב הגדוד והסתיים בעינות פצאל.
הדריך : וייזל עדי





פעם במספר חודשים יוצא טיול אתגרי במיוחד בהדרכתי - לפני כחודשיים זה היה יומיים "שיר המעלות" והפעם שישי אתגרי בצירי בקעת הירדן.
נפגשנו ב-"מפגש הבקעה". חלוקת מכשירי קשר ותדריך בטיחותי, מעבר על ציר הנסיעה במפה טופוגרפית ונעים לכיוון קיבוץ גלגל שנחשב לאחד המקומות החמים בארץ.

גִּלְגָּל הוא התנחלות וקיבוץ בבקעת הירדן, כ-16 ק"מ צפונית ליריחו. שייך לתנועה הקיבוצית ולמועצה אזורית ערבות הירדן. שמו של היישוב ניתן לו על שם האתר המקראי גלגל, המקום הראשון בו חנו בני ישראל בכניסתם לארץ ישראל (יהושע ד',י"ט) שמקומה מזוהה בתל ג'לג'ול הממוקמת כ-2 ק"מ מדרום מזרח ליריחו.
גלגל הוקמה בח' בשבט ה'תש"ל (15 בינואר 1970) כהיאחזות נח"ל גלגל, ואוזרחה בט"ו באייר ה'תשל"ג (17 במאי 1973) בידי תנועת הקיבוץ המאוחד.
שטחו של הקיבוץ כ-1400 דונם. רוב התושבים עוסקים בענפי החקלאות השונים כגון: מטעים, רפת ולול. אם כי ישנם גם העובדים בתעשיית דשא מוכן ("ספידשא") ובשירותי הסעדה לקבוצות.
נכון ל-2011 מונה הקיבוץ 46 משפחות ( ויקיפדיה )

השיירה במעלה נתיב הגדוד

השיירה במעלה נתיב הגדוד

סיימנו את הטיפוס האתגרי במעלה נתיב, והתחלנו לרדת לכיוון ואדי אגליה. על פניו שביל מספיק רחב לכל אחד מהרכבים שאיתנו. נכון שהרחבים במיוחד צריכים להיזהר יותר, אך עדיין, מעשרות ביקורים ונסיעות על הציר, לא משהו שמלחיץ במיוחד.
בשנים האחרונות פקדו את איזור הבקעה כמויות גדולות של ממטרים מה שמן הסתם, גרם לכמויות גדולות של זרימות שבאו ליידי ביטוי בעיקר במורדות ובמפגשי תאי שטח. לאורך הציר לכיוון ואדי אדליה, נחפרה להתעלה בה זרמו מי הגשמים מהרכסים הגבוהים, מים שזרמו לואדי. הם יצרו תעלה עמוקה בגובה של כמטר + שליוותה אותנו לאורך כל הירידה. עם הזמן, גדות השביל קרסו לתעלה והותירו בורות בגדלים שונים. אחד הבורות פגש את הדוג' ראם של איציק ובחוסר תשומת לב של שנייה - זה קרה.
הרכב פשוט נפל עם חלקו הימני קדמי לבור עמוק והמתין לחסדיהם של המחלצים. בסיכום האירוע - 45 דקות של חילוץ הכלל עיגון 2 רכבים שחוברו לדוג', כננת עם מכפילי כח, כננת נוספת ( בכל זאת רכב כבד וכזה שנמשך בעלייה ) - הרכב יצא ללא פגע ועם הרבה מוסר השכל ולקח. לנהג והנוסעים - שלום.

סיימנו את החילוץ מלאי גאווה על העבודה המקצועית, והתחלנו בטיפוס האתגרי ביותר במסלול - מעלה כותים.
מעלה רווי בורות, שיפועים, הצלבות ובעיקר דורש המון תשומת לב מהנהג כי אין מקום לטעויות. מחד קיר, מצד שני תהום מאיימת ואסור לטעות.
גם אותו כבשנו בגבורה ובהמשך התמודדנו עם מעלות אתגריים אך הרבה יותר סלחנים במונחים של עבירות קשה.
כל הנסיעה עד עינות פצאל לוותה כל העת במחשבה על " תוכנית ב'" כי ידעתי שרוב הצירים הרוסים - אך לשמחתי הצלחנו להגיע עד ליעד הסופי וזאת בזכות ג'יפאים שהיו במקום לפנינו ו"פרצו" מעקפים.
את ארוחת הבראנץ' עשינו באחת התצפיות, עם ראות מדהימה לעבר הירדן וכביש 90 על יישוביו השונים.
את המסלול סיימנו בעינות פצאל, בטבילה טובה ובשעה סבירה.

תודה לכל המשתתפים







גראנד שירוקי במעלה כותים

גראנד שירוקי במעלה כותים

יורדים לאחד הואדיות בציר הפתלתל

יורדים לאחד הואדיות בציר הפתלתל

לעוד מסעות והדרכות בארץ ובעולם:

למסעות הבאים בארץ - הקלק כאן
למסעות הבאים בעולם - הקלק כאן
להדרכות הנהיגה הבאות - הקלק כאן