שטח 4X4 > יומני מסע בארץ > טיולים ומסעות בארץ

שבת אתגרית בארץ המכתשים - 18/1/2020

המכתשים הגדולים של הנגב מזמנים למטייל נופי בראשית מהממים ואתגרי נהיגה מהקשים שבמסלולי ארץ ישראל.
הטיול הפעם התמקד מעט בנופים ובגיאולוגיה, ובעיקר באתגרי הנהיגה הקשים: מעלה "אברהם" שבמכתש הגדול (מכתש חתירה או מכתש ירוחם) ומעלה "רמון" שבמכתש רמון.
צילמו: עומר גלבארט, איתי שטרנברג, אמיר זדה, אתי שוורץ, ואמיר נחומי


המכתשים הגדולים של הנגב


לפרטים והרשמה למסע הבא - הקליקו כאן

המכתשים של הנגב הם תופעה ייחודית בעולם. טיול במכתשים והמפגש עם תופעת הטבע הנדירה הזו היה משאת נפש עוד מראשית ימי המדינה עת תנועות הנוער קיימו שיגרה של טיולים באזור שנקראו "טיול מכתשים".
בעת שהתכנסנו כל החבורה בנקודת המפגש, ל"גיבושון" תדריך המשימה של היום הדגשנו כי הטיול של היום הוא מסע אתגרי במכתשים הגדולים. לאור העובדה שהיו ביננו גם "טירונים" ברכבי השטח שהביאו איתם (קצת נסיון מהשרות הצבאי על ה"האמרים" של צה"ל) התרכז התדריך בתמצית בעשרת הדברות של נהיגת שטח. דיברה אחת "איפה מניחים את הגלגל" ותשע הנוספות X9 בטיחות. אבל פטור בלא כלום אי אפשר ועל כן כמה מילים על "ארץ המכתשים"

בעקבות פעילותם של גופי שמירת הטבע בישראל הוכרז בתחילת שנות השמונים אזור מכתש רמון כשמורת טבע וכך גם חלק ניכר מהמכתש הגדול. בשנת 1994, בעידודן של החברה להגנת הטבע ורשות הטבע והגנים, הצליח השר לאיכות הסביבה, יוסי שריד זכרו לברכה, להוביל להחלטת ממשלה על שימור "ארץ המכתשים".
איך הם נוצרו?

בתקופות הקדם מאות מליוני שנה טרם זמננו, היה אזור הנגב מכוסה בים קדמון ובמשך הזמן הזה שלפני נסיגת הים, שקעו עח קרקעיתו סלעי משקע שונים. בעיקר אבן חול "נובית" בקרקעית המכתשים ניתן למצוא בימינו סלעי אבן חול מגיל עידן היורה וטריאס (שגילם כ-160-220 מיליון שנה). לפני כ-145 מיליון שנה נסוג הים. ואז בתקופת (קרטיקון עליון) ועד לפני כ-30 מיליון שנה (סוף תקופת האיאוקן) הוצף האזור שוב בים אך הפעם שקעו ונוצרו סלעי משקע קשים יחסית (בעיקר גיר, קירטון ודולומיט), על גבי אבן החול הנובית הרכה. בסיום תקופה זו החלה שוב נסיגת הים והשאיר שכבה דקה יחסית של סלעי משקע קשים מעל שכבות עמוקות של אבן חול רכה. אז התחיל עידן התנועות הטקטוניות של קרום כדור הארץ שגרמו להיוותרות קמרי הנגב, השבר הסורי אפריקני והרי מואב בעבר השני. תהליך ההתקמרות של השכבות וההתרוממות של הקמרים גרם להיווצרות רכסים גדולים שראשם גדוע ושבור. ואז במשך 40 מליון שנה נוספות החל תהליך של ריקון ה"כיסים" העשויים סלע קשה מתוכנו שהוא סלע רך ונוצרו המכתשים. מכתש רמון הוא הגדול שבהם, אורכו 40 ק"מ ורוחבו 9 ק"מ, עומקו כ-400 מטר. מכתש חתירה (המכתש הגדול) אורכו 14 ק"מ ורוחבו 6 ק"מ, עומקו כ-410 ממטרים, ואילו המכתש הקטן הידוע גם בשם מכתש חצירה הוא עגול יותר מידותיו הם 7 ק"מ על 5 ק"מ ועומקו 520 מטרים.
פתחי הניקוז של המכתשים דרכם התרוקן תוכנם הם הנחלים אשר במכתש הקטן והגדול הם נחל בודד ובמכתש רמון מנקזים את האגן הגדול שלו ששה נחלים.

מבט אל מכתש רמון ממעלה רמון שעל הקיר הצפוני מערבי שלו

מבט אל מכתש רמון ממעלה רמון שעל הקיר הצפוני מערבי שלו

המשימה הראשונה מעלה אברהם שבקצהו הדרום מזרחי של המכתש הגדול

מעלה אברהם, או כפי שכל התוואי קרוי "דרך אברהם", הינו תוואי נסיעה בשטח שנפרץ ע"י חטיבת צנחנים הסדירה (חט' 35) כחלק מאימון חטיבתי שכלל פריצת נתיב לתנועה בשטח הררי קשה. המבצע נערך בשנת 1964 בפיקודו של דוידי ז"ל. הדרך נקראה על שמו של ראש העיר רמת גן - היא העיר המאמצת של חטיבת הצנחנים, אברהם קריניצי. הציר מתחיל בכביש חוצה מכתש שהוא כביש המחבר את העיר ירוחם עם פתח המכתש וכביש 206 העובר במקביל לעבר מפעלי הפוספטים אורון.

בדרך אברהם בתוך המכתש הגדול יש המעדיפים להקטין לחץ אויר בצמיגים

בדרך אברהם בתוך המכתש הגדול יש המעדיפים להקטין לחץ אויר בצמיגים

הכרות עם הקבוצה

כמה פורטרטים של משתתפי הטיול

הרוביקון המשופר של אמיר

הרוביקון המשופר של אמיר

רונן

רונן

ה"אריה" (לאו)

איתי

איתי

עומר

עומר

תומר

רונן

אבי

אבי

עופר ואתי

עופר ואתי

בדרך למעלה אברהם

הדרך במכתש מתפתלת בין שברי סלעים שמקורם בהיווצרות המכתש, על חולות בצבעים שונים ששולט בהם האדום-חום תחמוצת הברזל שמאפיין אבן חול נובית שהיא היתה פעם ה"מלוי" של אותו חלל שהיום מהווה את המכתש. אחרי נסיעה של שעה קלה הגענו לתחתית המעלה.

בחולות האדומים של המכתש הגדול

בחולות האדומים של המכתש הגדול

מול המעלה

מול המעלה

תחילה מעט "סלאלום" טיפוס מתון לאורך קווי הגובה

הסלאלום של מעלה אברהם

הסלאלום של מעלה אברהם

ואז הגענו אל מדרגת הסלע הידועות שקרובות
לראש המעלה

ואז הגענו אל מדרגת הסלע הידוע שקרוב לראש המעלה

157945580974915794558109901579455811970157945581428015794558152371579455819049

בסיום משימה ראשונה - תמונה קבוצתית בראש קיר המכתש ליד האנדרטה לציון קריאת הדרך על שם אברהם קריניצי

בסיום משימה ראשונה - תמונה קבוצתית בראש קיר המכתש ליד האנדרטה לציון קריאת הדרך על שם אברהם קריניצי

המשימה השניה - מעלה רמון

מעלה רמון הוא אחד ממספר דרכים העולת אל רום הצוקים של קיר המכתש המערבי. המעלה מתנהל על תוואי שאינו תלול במיוחד אך הקרקע סלעית וטרשית עם מספר רב של סלעים שיש צורך לדלג עליהם, מסביבם, לידם, אין אפשרויות רבות למעקף.
לאורך המעלה שהוא 1,740 מטר, יש חמישה מכשולים של סלעים ובולדרים שמהווים אתגר נהיגה גם לנהגים מנוסים. התחלנו את הטיפוס כשעתיים לפי אור אחרון ובפוגשנו את המכשול האחרון השמש עוד ביצבצה בין העננים ששכבו כבר על ראשי ההרים. מכשול זה גבה מאיתנו חצי שעה ארוכה של הכוונת רכב אחר רכב בינות לבולדרים מכך ששאפנו להימנע מכל מגע של משהו שאינו צמיגים בסלעים. החברים שכבר צברו נסיון במכשולים הקודמים עמדו במשימה בהצלחה.

אל מול מעלה רמון - ההתחלה

אל מול מעלה רמון - ההתחלה

המכשול הראשון

המכשול הראשון

המכשול השני

המכשול השני

המכשול השלישי

המכשול השלישי

ממתינים לתורם לפני המכשול הרביעי

ממתינים לתורם לפני המכשול הרביעי

המכשול הרביעי

המכשול הרביעי

המכשול החמישי והאחרון

המכשול החמישי והאחרון

בין הערביים - כולם על גב המצוק

וכך, לאחר שחמש פעמים עברו גיבורינו אחד אחד את המכשול בהכוונה (ולעיתים תוך קריאות ביניים של הצופים), מעלה רמון נכבש. עוד נותרה לנו כברת דרך של כמחצית השעה בשביל נוח אל כביש מס' 170 שהוא תחנתנו הסופית לטיול זה.
מעט עייפים, הרבה אדרנלין, והרבה סיפוק אפיין את כולנו. להתראות לקבוצה נהדרת.

תמונת הסיום על המפגש עם

15794586844611579458686362157945868752915794586914271579458693095157945869465215794586958111579458697662157945869873515794587004091579458701445157945870326815794587062981579458707450157945870874115794587101411579458711778157945871435515794587165381579458718990157945872014915794587214791579458722942157945872437015794587255561579458727441157945872854715794587293481579458731077157945873241615794587358081579458737546

כביש מס' 170

תמונת הסיום על כביש מס' 170

לעוד מסעות והדרכות בארץ ובעולם:

למסעות הבאים בארץ - הקלק כאן
למסעות הבאים בעולם - הקלק כאן
להדרכות הנהיגה הבאות - הקלק כאן

לפרטים והרשמה למסע הבא - הקליקו כאן


תגובות

1 תגובות

1

ettyshv527

20 בינואר 2020 ב 09:20

היה טיול קשוח ומאתגר. אבל עם אמיר הכל נראה קל ואפשרי. ברוגע במקצועיות הדריך כל אחד וכולם הצליחו עם חיוך ענק. תודה לאמיר המדריך מס' 1 שאיתו מרגישים הכי בטוח. יופי של טיול. יופי של קבוצה. תודה רבה