שטח 4X4 > יומני מסע בארץ > טיולים ומסעות בארץ

שיר המעלות בנגב - מירוחם לעזוז, 3/7/20

טיולים אתגריים הם אירוע די שכיח בקרב חברינו הג'יפאים - טיול שיוצא אחת לחודש לערך ומושך אליו את אוהבי השטח האתגרי.
אך אירוע של טיול אתגרי שנמשך על פני יומיים - זה כבר אירוע שיש להתעכב עליו.
בתחילת יולי, יצאה חבורה גדולה של כ-10 ג'יפים לתור במרחבי הנגב, ממש עד לגבול מצרים, כאשר בדרך לא פוסחים על אף מעלה
הדריך: וייזל עדי



תחנת הדלק, היחידה לדעתי, בכניסה לירוחם מזמן לא ראתה כמות כה נכבדה של אנשים ומכוניות בעת ובעונה אחת.
הג'יפים מילאו את חניית התחנה, תדרוך קצר ויוצאים לנקודת התצפית בראש הר אבנון, שם גם תפתח המפה הטופוגרפית וישורטט עליה ציר המסלול של היום הראשון.
עולים על הכביש שחוצה את ירוחם ויורדים איתו מזרחה עד לטיפוס לראש הר אבנון - הר המשקיף על כל(!) המכתש הגדול. עשרות פעמים אם לא מאות פעמים ביקרתי בנקודה הזו ואף פעם לא מתרגלים לעוצמה. המכתש הגדול (בשמו המקורי) או מכתש חתירה (בהתאם לשם הנחל המנקז אותו), או בשמו השיווקי "מכתש ירוחם" - גודלו כ-14 ק"מ ורוחבו כ-6, עומקו כ-400 מטר, זהו המכתש השני בגודלו אחרי מכתש רמון. אחד מ-5 מכתשים מוכרים בארץ ביניהם מכתש קטן, רמון ושני מכתשי עריף שאופן היווצרותם מיוחד במינו לארץ: מכתשי שחיקה, בניגוד למכתשים שנוצרו מפגיעה של חלקים שמימייים.
מנקודת התצפית מראש הר אבנון ניתן לראות את הציר החוצה את המכתש ועליו ניסע עד היציאה המלאכותית מזרחית לנו - מעלה אברהם (ע"ש אברהם קריניצי ראש עיריית ר"ג , עיר המאמצת את חטיבת הצנחנים שלהם מיוחסת פריצת הציר, יש ויכוחים מול חיל הנדסה אבל....). הנסיעה במכתש מרהיבה, צבעי הקרקע חזקים ומביאים ליידי ביטוי את תחמוצות הברזל שבקרקע. חולות בצבע אדום, ירוק, צהוב ועוד מקשטים את הקרקע בכל פינה והנה הגענו ליציאה - טיפוס מעלה אברהם שבסופו מדרגה "בריאה". נראה כי אלו שביקרו לפנינו לא התעצלו והכינו תשתית טובה וכל שנותר לנו זה לעשות מקצה שיפורים ולטפס, לא פשוט אבל לא משהו שעמד בדרכינו.

שרטוט ציר המסלול וברקע המכתש הגדול

שרטוט ציר המסלול וברקע המכתש הגדול

המדרגה במעלה אברהם

המדרגה במעלה אברהם

159469961857515946996218831594699624475159469963265415946996344271594699637327159469963980815946996413631594699643516159469964641515946996487551594699651261159469965298415946996554671594699659512159469966725515946996687991594699673306159469967657415946996787481594699755217

היציאה מהמכתש לכיוון מרחב עם כאשר הצירים מלאים בשבילים שנפתחו ומשמשים את הצבא כנראה. אחד הצירים הבולטים מעמידים את חלק מחברי השיירה באתגר של מדרגה נוספת, משהו שהוחלט שרק "הגיבורים" במיוחד יוכלו לעמוד בפניו.

159470002420515947000260151594700028243159470003092615947000343111594700036008159470003803815947000404641594700042339159470004440615947000476061594700049239

יוצאים לכביש, ארוחת צהרים בחניון "הרועה" בסמוך לשדה בוקר, מסתכלים על השעון ומבינים כי יש לנו מספיק זמן (בהתחשב בעובדה כי החשיכה ב-20:00 בקירוב) והוחלט לשנות מסלול ולהוסיף את עין עקב. אין הרבה מה להרחיב על המקום המדהים הזה בקצה בקעת צין - פשוט גן עדן. בדרך לשם זכינו לראות, כמובן, יעלים וצבאים שליוו אותנו ונראה כאילו ממתינים שתגיע השעה שאנחנו נשאיר את המקום בשבילם בלבד.

עין עקב

עין עקב

159470073334115947007354501594700737315159470074059315947007455341594700747332

159470091471615947009169001594700919565

ממשיכים, הפעם למעלה הר לבן, נסיעה בשטחי האש דרומית לשדה בוקר ומטפסים מעלה נוסף, חלקים ממנו בהחלט מאתגרים, עד ראש הר לבן.

159470099109515947009926691594700995699159470099801115947010012161594701005140159470100749015947010099521594701016903159470102543915947010273271594701029937

חניון הלילה - הלולאה חוגגים יום הולדת לאלעד
(ממש עלם חמודות)

חניון הלילה - הלולאה חוגגים יום הולדת לאלעד ( ממש עלם חמודות)

159470121497315947012166881594701219154159470122092515947012223931594701223642159470122535115947012270301594701228160

היום השני

היום באמת מתחיל הטיול.... 5 מעלות אתגריים לפנינו. 2 רכבים מצטרפים לשיירה ומגיעים עצמאית לחניו הלילה בעזרת תוכנות ניווט והסברים שניתנו להם מראש.
08:30-09:00 והשיירה יוצאת ישירות למעלה הראשון - מעלה מאיר - מעלה קשה, דרדרתי ובראשו מדרגה גדולה (כאופציה לקינוח), לא מעט תקרים יודע המעלה הזה, הרבה עבודות מע"צ ובעיקר סבלנות - האתגר מציף את החברים באדרנלין ומהר מאוד כל החבורה סיימה את המעלה ללא כל תקלה.

אלי מיזרוח במעלה מאיר

אלי מיזרוח במעלה מאיר

159474298273915947429972251594743007437

159474314480815947431545871594743170109159474317312815947431837361594743192525159474319500415947431989741594743224191

159474321273115947432355761594743250470

ממעלה מאיר ממשיכים למעלה הבא - "מעבר רסיסים".
הנסיעה למעבר עוברת בצירים שהרבה זמן לא ראו גלגלי רכב. המעלה תלול ובאמצעו מדרגה נחמדה. ניגשים למדרגה בעדינות, עולים עם הגלגלים הקדמיים ומקפיצים את הרכב בחלקו האחורי. עומדים בראש המעלה, מסתכלים לחלקו התחתון ועל הרכבים שנמצאים למטה ואומרים לעצמינו - "וואו איזה מעלה".
השיירה עוצרת בקרבת באר חפיר לארוחת צהרים בתוך המבנים המשמשים את הצבא לאימונים - מכולות שנזרקו בשטח לצרכי אימון המדמה לשב"יה כנראה.
בסיום ארוחת הצהרים השיירה לא נחה וממשיכה ליעד הבא - מעלה הר מחרן - מעלה ארוך, דרדרתי, מדרגות וציר טכני למדיי. בהמשכו של הציר מוכר לרבים השפ"צ במגמת ירידה מעט לפני "האמבטיה". החלטתי להשתמש במעקף שמזיכרון עבר הוא נח יותר - גיליתי , לשמחתי יש לומר, כי מצאתי מעלה חדש שהתחייבתי לעצמי שמתישהו אגיע לעשותו במגמת עלייה. השיירה פונה שמאלה למעקף ואני מבין שאת הירידה הזו יש לעשות לאט(!) ועם מכוון צמוד לכל רכב - ירידה תלולה, עם מדרגות ודורשת המון תשומת לב. מסיימים את המשימה וממשיכים לכיוון האמבטיה, ובעלייה לפני הכניסה לאמבטיה, דיווח בקשר - הליברטי של ראמי נתקע, נשבר דריישפט. הרכב נקשר לרצועה וממשיך את הטיול ב-2X4 ( כן, כולל את הטיפוס של האמבטיה).

השיירה במעלה רסיסים

השיירה במעלה רסיסים

עץ שיטה - היופי שבצחיחות

עץ שיטה - היופי שבצחיחות

השיירה במעלה חמרן

השיירה במעלה חמרן

השיירה במעקף הר חמרן

השיירה במעקף הר חמרן

השיירה במעקף החמרן

השיירה במעקף החמרן

באמבטיית חמרן

באמבטיית חמרן

159475234271115947523442401594752347333159475235032715947523516581594752353218

159475242836215947524320011594752433980159475243610715947524405251594752442330

השיירה במעקף החמרן

159475251768715947525195081594752521000159475252263115947525245031594752526523159475252825915947525302391594752532185159475253447215947525375641594752539041159475254334715947525456321594752547237

159475267040115947526722591594752674260159475267637415947526785111594752681047159475268515615947526873151594752689710

מקנחים במעלה אזוב

השעה כבר 15:00, חייבים להיות במגמת יציאה מהשטח, בכל זאת אנחנו קרובים לגבול מצרים והדרך הביתה ארוכה. אנחנו מרחק נגיעה ממעלה אתגרי שעד שמגיעים לאיזור - קשה שלא לפקוד אותו.
נסיעה של חצי שעה ומגיעים למעלה אזוב - מעלה המאפשר לעלותו ממעקף או בדרך הקשה. ראשון ניסה עבדכם הנאמן, עלה, בקושי, את המדרגה הראשונה, ניסה להתמודד עם המדרגה השנייה ושם החליט לפרוש לפני שיגרום נזק לרכב. החלטה חד משמעית - רוב הרכבים עולים במעקף, ורק הרכבים המשודרגים והנעולים כפול יעלו - רוביקונים עומדים בתור וכובשים את המעלה ויתר השיירה מסתכלים בהשתאות על יכולות הרכב והשדרוגים שבהחלט מוסיפים לרכב יכולות מדהימות.

המדרגה הראשונה באזוב - קשה!

המדרגה הראשונה באזוב - קשה!

159475316098015947531637361594753165482159475316774815947531695681594753171395159475317480215947531768451594753178662159475318067415947531823781594753183795

הסיום

מסיימים את מעלה אזוב, השעה אחרי 16:00 וטסים לכיוון עזוז. בדרך שומעים בקשר את השיירה של אמיר נחומי שטיילו באיזור בטיול חד יומי ומסיימים באותה הנקודה.
היה אחלה טיול אתגרי - ניפגש בשטח.

לעוד מסעות והדרכות בארץ ובעולם:

למסעות הבאים בארץ - הקלק כאן
למסעות הבאים בעולם - הקלק כאן
להדרכות הנהיגה הבאות - הקלק כאן

תגובות

4 תגובות

1

archid

16 ביולי 2020 ב 13:21

עדי

היה מדהים! הנופים, האתגרים, האווירה.
ממתינים לטיול הבא

מאיה ואלי

2

אורח/ת - משה כץ

16 ביולי 2020 ב 13:49

עדי! אחד הטיולים היפים שעשיתי אתך סוף כל סוף טיול אתגרי אמיתי.

3

אורח/ת - איהאב ופאדיה והילדים

16 ביולי 2020 ב 16:59

היה טיול מיוחד ואחלה קבוצה ומדריך מהמם אוהבים מאוד עדי היקר אין עליך תמיד נהנים איתך

4

אורח/ת - נורית

19 ביולי 2020 ב 14:54

קשה לי להאמין שהייתי שם... ואיזה יופי של תמונות, שאפו.