חודשי הקיץ הם התקופה הכמעט יחידה שאני מרחיק עד לצפון הארץ. תקופה בה החום מבריח את אוהבי הטבע לאיזורי מים ומעיינות.
הפעם בחרתי באיזור דרום רמת הגולן לטיול מעט יותר צונן
הדריך: וייזל עדי
09:00, תחנת הדלק בצומת צמח מתמלאת בג'יפאים ובני משפחותיהם. רחבת החנייה האחורית, זו המיועדת בימי חול לאוטובוסים, נבחרה כנקודת התדריך.
מפת סימון שבילים (מפה טופוגרפית 1:50,000) נמתחת על מכסה המנוע, לצידה מכשירי הקשר המכוילים. תדריך קצר ויוצאים לטיול דרך כביש עוקף כנרת - כביש 92. הנקודה הראשונה לעצירה - אנדרטת הטייסים הטורקים.
האנדרטה מנציחה את זכרם של שני טייסים טורקיים שמטוסם התרסק במקום ביום שישי, ה-27 בפברואר 1914, בדרכם מדמשק לירושלים.
בשנת 1914 היה חיל האוויר העות'מאני בן שנה, ולרגל המאורע החליט הסולטאן להשתמש בחיל האוויר על מנת לחזק את שלטונו ברחבי האימפריה העות'מאנית ולעורר גל של פטריוטיות ורגשות לאומיים על ידי מטס ראווה מעל ערי האימפריה. הטיסה כללה יעף בן שני מטוסים ויצאה מאיסטנבול לאלכסנדריה עם עצירות מתוכננות בירושלים וקהיר. זו הייתה טיסה במסגרת תחרות בין המעצמות הגדולות על מנת להרשים בהישגי הטייסים. שני הטייסים, מהבכירים בחיל האוויר של האימפריה העות'מאנית, לא הכירו את משטר הרוחות באזור הכנרת. כאשר הגיעו למצוק, הרוח המזרחית (שרקיה) טלטלה את המטוס וריסקה אותו לקרקע באזור סמח' והוא עלה באש. מושל טבריה חצה את הכנרת בסירה ומצא את שרידי המטוס וגופות הטייסים, ואלה הועברו ברכבת מיוחדת מתחנת הרכבת סמח'. משם הועברו החללים להלוויה ממלכתית ליפו ומשם הובאו לקבורה לדמשק סמוך לקבר צלאח א דין.
לאחר ביקור באנדרטה השיירה מתחילה בטיפוס לעבר מצוק נמרון ובדרך עוצרת להתרעננות במעיין בשם עין שריר, או בשמו המעודכן עין שוירח' - שילוב שמו של עין שריר ושמו של משקם המקום - ירח פארן מקיבוץ האון.
השביל המטפס למצוק ולכביש של כפר חרוב ומבוא חמה, הינו שביל עפר שברובו נח לנסיעה אך פה ושם בהחלט נתקלים במספר מעברים טכניים, בעיקר בחלקו העליון אחרי שעוברים את חניית עין שריר. החנייה בסמיכות למעיין עמוסה ברכבים ובשיירות ג'יפאים, לא משהו שמטריד ואנחנו מתחילים בצעידה הקצרה לעבר המעיין - 5 דקות הליכה.
מי המעיין נאגרים בבריכת בטון ארוכה שנבנתה בשנת 1944 על ידי פרסים בהאים מהכפר סמרה (במיקום קיבוץ האון כיום) כדי לשמש להשקיה. הבריכה שופצה על ידי ירח פארן, מתושבי קיבוץ האון, שעל שמו נקרא כיום המעיין.
לאחר השהות בעין שריר השיירה ממשיכה לאתנחתא בחורשה הסמוכה לעין תאופיק (לא רחוק מאתר תותחי נברון). העלייה לחורשה מסתברת כקשה משנה שעברה למשל. הנהגים ברכבים הרכים נאלצו להיות מאוד אסרטיבים, נחושים ובעלי רגל כבדה על הגז על מנת להתמודד על רצף בלתי נתפס של עשרות בורות שמכניסות את הרכבים להצלבות, מאטים את הרכב ובחלק מהמקרים הרכב פשוט נעצר.
רצועת 9 טון, ארוכה (9 מטר) נשלפה על מנת למשוך את אחד הרכבים שפשוט סרב לטפס.
השיירה ממשיכה לעבר מצוק נמרון בתקווה לראות כמה גלשני רוח שמזנקים מהנקודה לכיוון הכנרת.
שעות הצהרים המוקדמות זו עוד שעה שהגולשים בפעולה וזאת עד שעות אחה"צ, אז מגיעה השרקייה (רוח מזרחית חזקה שגורמת לסחף חזר וגורמת להרבה אנשים בים ובאוויר לצרות צרורות ולעיתים אף לאסונות - דרך אגב התרסקות המטוס הטורקי ב-1914, הייתה בין היתר מסיבה זו). נוסעים למטוס ומקווים לזכות במחזה ואכן זכינו. אחד מגלשני הרוח, חיבר לעצמו אישה שביקשה לחוות את החוויה - מעט הדמיות לפני "ההמראה" והצמד עולה לאוויר.
השיירה שלנו ממשיכה ועולה על כיבש עתיק היורד לנחל יציר וממנו מטפסת לכיוון עין אי"ה הצופה על משולש הגבולות - סוריה, ירדן וישראל.
עין אי"ה, הממוקם בקרבת קיבוץ מיצר, חושף את ציבור המטיילים לאחד מחבלי הארץ הפחות מוכרים וידועים - המדרונות היורדים מרמת הגולן לעבר נהר הירמוך ויובליו. המעיין לא זכה לשם עברי רשמי, ואינו מסומן במפות הטופוגרפיות.
בשנים האחרונות, הפך המקום לאחד מ"מעיינות ההנצחה", לזכרו של סמ"ר אילון יעקב הורביץ ז"ל - בן היישוב נוב, שנהרג בתאונת אימונים במהלך שירותו הצבאי, יחד עם חברו ליחידה שי אינדשהו אבבה ז"ל, כאשר בלילה חורפי סוער בשנת 2004 הג'יפ בו שהו נתקע בבוץ ונדרס בשוגג ע"י נגמ"ש. המקום טופח כאתר זיכרון ע"י בני מושב נוב וחבריו של אילון ליחידה - גדס"ר "גבעתי".
עולים על כביש 98 ומצפינים לכיוון גבעת אורחה, בדרך חולפים על פני רמת מגשימים, תל א-סקי ומגיעים למוצב ונקודת תצפית מהממת על סוריה. במוצב הישן עומד על תילו, מזה עשרות שנים, מגדל תצפית צבאי אליו ניתן לטפס ולהגיע למבנה שעומד בראשו. התצפית מהמגדל פשוט מדהימה - סוריה פשוט פרוסה בפנינו וניתן לראות הכל ב-360, הר פרס ניצב מולנו, ובקיצור נוף מדהים.
מסלול מנצח, מזג אוויר מדהים ופשוט חוויה נהדרת עם אנשים מקסימים.
ניפגש בטיולים הבאים,
עדי וייזל.
למסעות הבאים בארץ - הקלק כאן
למסעות הבאים בעולם - הקלק כאן
להדרכות הנהיגה הבאות - הקלק כאן
2 תגובות
1
אורח/ת - אלון א.
28 ביולי 2020 ב 19:36
עדי תודה רבה על חוויה מאתגרת ובלי ספק מהנה.
2
אורח/ת - ראסל ג.
28 ביולי 2020 ב 19:38
עדי תודה רבה מאוד נהינו. נשמח להצטרף לטיולים גם בהמשך.
תגובות