שטח 4X4 > יומני מסע בארץ > טיולים ומסעות בארץ

יומן מסע לפסגות מדבר יהודה - שבת, 31/10/11

היום האחרון של חודש אוקטובר היה יום סתוי מקסים שאין כמוהו ומתאים בדיוק לטיול אתגרי במדבר יהודה

מדבר יהודה

מדבר יהודה הוא חבל ארץ המשתרע בין הרי יהודה וים המלח.
חבל ארץ זה, שאורכו (צפון - דרום) 85 ק"מ ורוחבו (מזרח - מערב) 25 ק"מ הוא תופעה יחודית בעולם - מדבר בשטח של כ-2,000 ק"מ רבוע בלב ארץ נושבת ירוקה ועתירת משקעים. מהי התופעה? מדבר יהודה אינו חלק מרצועת המדבריות העולמית. היובש והצחיחות שלו אינם נובעים מקו הרוחב הגיאוגרפי שלו, אלא ממבנה טופוגרפי יחודי שלו ושל הסביבה שבגבולו המערבי.
רצועת הרי השומרון והרי יהודה הניצבים כקיר במערבו של השטח של מדבר יהודה גורם לכך שזרימות האויר המגיעות רוויות בטיפות מים מהים התיכון נכפות ע"י רצועת ההרים לנסוק לגובה, האויר מתקרר וכתוצאה מכך נקודת הורדת הגשם נחצית והמשקעים יורדים בשפע על הרי השומרון והרי יהודה. ברם משדילגו זרמי האויר מעל ההרים הם פוגשים את המדרונות שלהם המשתפלים לעבר עיקר שטחו של מדבר יהודה שהוא רמה בגובה ממוצע שחל 300 - 400 מטר מעל פני הים המסתיים בקו מצוקים צר המהווה את הקיר המערבי של השבר הסורי - אפריקאי לאורך חופו של ים המלח. האויר היורד לעבר פני הקרקע הנמוכים מתחמם, מתייבש, וכולא בתוכו את יתרת מי הגשם שנותרו בו. בהמשך מסעו מזרחה, יתקל האויר בהרי אדום שבמזרח, יטפס לגובה, ושוב יטיל את מימיו על הקרקע. השטח שמהווה את מדבר יהודה שעליו לא יורדים המשקעים, נקרא "מדבר צל גשם". המבנה הטופוגרפי של המדבר הוא תוצאה של הפעילות הגיאולוגית בתקופה בה נוצר השבר הגדול ואחריו עם כוחות הכפיפה שנוצרו קימרו את במת המדבר למאות קמרים, גבעות ורכסים צרים, שעליהם נפרצו דרכים בהם ניתן לטייל אך הן קוראות תיגר על כל רכב ונהג. לא פלא הוא אם כן, שאוהבי האתגרים נענו לקריאה לצאת לכבוש את הפסגות במעלות אתגריים.

A team

A team

מסלול הטיול והאתגרים

ירדנו אל המדבר מקו פרשת המים של הרי יהודה העובר ליד הישוב מעלה עמוס שבגוש עציון. הגענו אל ציר הירידה מנקודת המפגש שקבענו בצומת האלה, על הכביש העולה מעמק האלה לעבר ישוביי גוש עציון.
על תחילת הציר חנינו והשקפנו אל המשבר המשתרע למרגלותינו, שמענו סקירה על המדבר מפי המדריך ועברנו על כל סעיפי התדריך שבתחילת כל טיול.

צילום קבוצתי לפני היציאה למשימה

צילום קבוצתי לפני היציאה למשימה

הירידה למדבר

תחילתו של המסלול מתפתל בין מתקנים של תושבי המקום המתגוררים בהרים, הציר מטושטש ולעיתים נבלע בתוך שטח מגודר. מנווטים לפי תוואי השטח ומוצאים את הציר בהמשך.
לאחר כ-6 - 7 ק"מ הגענו אל היובלים של נחל חצצון שאליו כוון הניווט של הקטע הראשון. הנסיעה ליד הנחל חוצה ערוצונים ובסופם של "התכתשויות מספר" עם ערוצי היובלים נחנו מעדנות בערוץ נחל החצצון איתו התפתלנו בואכה רמת המדבר ליד קיר תלול שנתן לנו צל ברוחב לב לארוחת הבוקר. התמונות הבאות מספרות את הקטע הראשון

מבנה למופת לקראת היציאה למשימה

מבנה למופת לקראת היציאה למשימה

מורד הדרך אל המדבר

מורד הדרך אל המדבר

חוצים ערוצים

חוצים ערוצים

בנחל חצצון

בנחל חצצון

ארוחת הבוקר בצל המצוק של סכין מנקושייה

ארוחת הבוקר בצל המצוק של סכין מנקושייה

משימה ראשונה מעלה סכין מנקושיה

האתגר הראשון שבטבלת המשימות הוא דרך העולה על רכס צר ותלול אשר נפרצה במדויק על קו פרשת המים של הרכס הצר, שסופה מעלה מאתגר מאוד, הכולל שלוש מדרגות סלע גבוהות למדי.
טיפסנו על "הסכין" ללא קושי רב וללא אירועים מיוחדים וחיש קל ניצבנו אל מול המדרגות. כולם התקבצו ליד רכב המדריך שבראש הטור לתדריך מפורט הלקוח מימי הדרכה של מעלות קשים. מערכות בקרת אחיזה, נעילות, דיפרנציאל, טכניקת התמודדות עם מדרגות, "בניית" שיפועים מתונים להקל על הרכבים לקפץ מעל המדרגה וכמובן הוראות בטיחות חדות וברורות שמתמצות בציות מוחלט למדריך המכוון. וקדימה להסתער. בראש כמובן המפקד. הרוביקון במצב הילוך כוח נעילות הדיפרנציאלים ב-"ON" והמדריך יוצא להדגמת הנסיעה הן מבחינת הטכניקה של הנהיגה והן מבחינת המסלול הנבחר להתגבר על המכשולים. הרכב מטפס לאיטו, כמעט בשלווה, וחיש קל הוא ברום הפסגה. לפני הגעת האחרים המדריך ומתנדב "בונים" שיפוע נכון לבאים על מנת להבטיח שהעליה על המדרגות תתאפשר. ואו אז באים, אחד אחד גבורי החיל, ומנסים את כוחם. חלקם גומאים את האתגר בנסיון ראשון עם לא מעט "קפיצות" ותמרות אבק, חלקם נאלצים לחזור אחורה, לשפר את הבנייה, ולשפר טכניקת נסיעה. בסוף השיירה עולה לו רכב קטן שמדלג על השביל המדורג כמו עז הרים קטנה וחיש קל הוא מצטרף לכל חבריו המתגודדים בפסגה ומחליפים רשמים.

נסיעה על הסכין בדרך לאתגר

נסיעה על הסכין בדרך לאתגר

על הסכין

על הסכין

בעמדת המראה

בעמדת המראה

המדריך מוביל את המבנה ועולה ראשון בשיטת "הפר הזקן" (מספר 1 במבנה)

מס' 2 תקוע לרגע, בניה קלה ולפני שהוצאתי את המצלמה כבר היה למעלה

מס' 2 תקוע לרגע,  בניה קלה ולפני שהוצאתי את המצלמה כבר היה למעלה

מספר 3 במבנה שועט כלפי הפסגה מקפץ ומשתולל בשיטת הפר הצעיר

מספר 4 במבנה צריך מס שלבים במעלה

מספר 5 במבנה עולה בשני שלבים

מספר 6 במבנה עולה אף הוא בשני שלבים עם דירבון חזק מהמדריך

מספר 7 במבנה צלח את המעלה ברצף אפוף ענני אבק

אחרון חביב באמת ללא מילים

המעלה הבא על ראס מנקושייה

המעלה הבא בהמשך הדרך לעבר הפסגה של ראס מנקושייה (מעלה המדרגות הקטנות), הוא קל יותר כמעט "USER FRIENDLY" ברם אולם, גם כאן נדרש מהנהגים מלוא יכולתם לשלוט ברכבים הקופצים ובאבדן אחיזה.

מעלה המדרגות הקטנות שעל ראס מנקושייה

קטע ביניים ציר מצוק ההעתקים לעבר נחל תקוע

לאחר שהאדרנלין חזר לרמה הרגילה התחלנו לשים פעמינו אל הירידה מראס מנקושייה. הדרך מתפתלת על המשטחים המישוריים של גב ההר, ולבסוף מוצאת את דרכה אל יובלים וודיות המנקזים את גג ההר לכיוון דרום אל ציר מצוק ההעתקים משם על הציר לעבר נחל תקוע לארוחת צהרים.

הירידה מראס מנקושייה

הירידה מראס מנקושייה

הירידה לנחל תקוע לארוחת צהרים

הירידה לנחל תקוע

משימה אחרונה מעלה סיבוב המוות

לאחר ארוחת צהרים התארגנו לנסיעה לעבר נחל דרגה ממנו עולה מעלה לכתף טור המכונה מעלה "סיבוב המוות" וזאת על שום סיבוב חד של 160 מעלות לפני סוף המעלה המתאפיין בבורות בולדרים ומדרגות. בקיצור מכל טוב.
ואז התחילו התקלות: 1. ליניב לא השתלב הילוך קדמי בטרופר. 2. שי מצא את עצמו תקוע עם ה"אף" בתעלה מרגע של חוסר תשומת לב לנהיגה. 3. למדריך שעבר בערוץ עמוק ירד הסרן האחורי לקצה מהלך מתלה וגל ההניע השתחרר ונשאר תלוי על מגן הגומי של השינים. כל התקלות תוקנו במשך זמן קצר אך על המעלה טיפסנו בשעת בין הערביים. שעה יפה מאוד לכל הדעות. אך הביא אותנו לבצע את קטע ההתחברות לכביש בקעת הורקנייה באור אחרון. החברים כמודעים לקוצר הזמן וגודל המשימה ביצעו את המעלה ללא דופי, תוך גילוי מיומנות נהיגה גבוהה, משמעת וציות להכוונה. וכך בכוחות משותפים תוך ניווט בחשיכה בציר שלעיתים מתעתע ונעלם, מצאנו את החציה הנכונה של נחל גורפן ועלינו על השביל האדום המתחלף בכביש בקעת הורקנייה ובא לציון גואל. סוף טוב - הכל טוב, כולם בריאים, שלמים, מרוצים, מלאי חוויות וגאוות יחידה, הגענו לכביש מס' 1 לסיום המוצלח של יום מלא חוויות, נופים ואתגרים. מידת ביצוע המשימה - לא מלא. עקב תקלות טכניות. עוד נשוב לג'בל חרמון להשלים את המשימה.

בנחל דרגה בדרך למעלה

בנחל דרגה בדרך למעלה

"סיבוב המוות"

מעלה סיבוב המוות

אחרוני השיירה בסיבוב והשמש על קו האופק

אור אחרון לפני המעלה האחרון שבהמשך למעלה סיבוב המוות

אור אחרון לפני המעלה האחרון שבהמשך למעלה סיבוב המוות

לאור הירח בדרך לבקעת הורקנייה

לאור הירח בדרך לבקעת הורקנייה

16042588367121604258838776160425884093716042588424811604258844275160425884623316042588486341604258850833160425885302916042588624761604258864799160425886728816042588693241604258871563160425887380316042588762571604258877870160425887977916042588810081604258883050160425888501016042588863361604258887883160425888942816042588907811604258892391160425889382416042588953611604258896657160425889791316042589056361604258907486160425890902716042589111681604258912749160425891457116042589161091604258917857160425891956516042589232541604258925705160425892752616042589291411604258931327160425893393116042589369221604258939048160425894100816042589427521604258944597160425894739616042589495821604258953902160425895206316042589583661604258960593160425896243316042589653831604258968226160425897020316042589749141604258977041160425897917316042589812631604258983880160425898548016042589869111604258988943160425899015116042589917041604258993235160425899599016042589983221604259000803160425900317016042590063651604259008622160425901298516042590143151604259016843

לעוד מסעות והדרכות בארץ ובעולם:

למסעות הבאים בארץ - הקלק כאן
למסעות הבאים בעולם - הקלק כאן
להדרכות הנהיגה הבאות - הקלק כאן

תגובות

6 תגובות

1

yanivsela721

02 בנובמבר 2020 ב 14:45

אמיר, תודה על ההדרכה, אין ספק שהניסיון והרוגע שלך סייעו בצורה מופלאה לצלוח את הטיול המאתגר הזה גם למי שאינו בעל ניסיון של שנים בנהיגת שטח. ההרגשה בהחלט מצויינת לדעת שכולם בידיים טובות. מדבר יהודה מקסים תגיד.

2

אורח/ת - רון צ.

12 בנובמבר 2020 ב 15:33

תודה רבה אמיר. היה כייף

3

אורח/ת - יהושוע א.

12 בנובמבר 2020 ב 15:34

נחומי הצעיר הנצחי,
טיול שני, חוויה שניה.
ושוב תקלה ברכב משניה של חוסר תשומת לב🤦🏽‍♂️
היה נהדר, איזה נופים ואילו מעלות.
אוירה נהדרת ואנשים חדשים ומוכרים.
יאללה לפעמים הבאות.
תודה

4

אורח/ת - גיל

07 בדצמבר 2020 ב 13:17

אפשר בבקשה קובץ של המסלול?

5

Ogash Ofer

07 בדצמבר 2020 ב 14:04

אורח/ת - גיל כתב/ה:
"

אפשר בבקשה קובץ של המסלול?

"
עשרות מסלולי טיול מפורטים במדבר יהודה:
https://www.4x4.co.il/i/4x4/trails/bikaa

6

אורח/ת - גיל

07 בדצמבר 2020 ב 20:13

עופר תודה
אבל המסלול ספיציפי הזה אין
אפשר את הקובץ למסלות הזה ספציפי