שטח 4X4 > יומני מסע בארץ > טיולים ומסעות בארץ

שבת ג'יפאית אתגרית במכתש הגדול ובקעת צין - 5/12/20

אין כמו יום חורף עם שמש לטיול ג'יפים החוצה את מכתשי הנגב
צילמו: דותן שולמן ואמיר נחומי

הטיול המקורי במכתשים הגדולים של הנגב כולל את מכתש ירוחם או המכתש הגדול או מכתש חתירה, ומכתש רמון. (במכתש חצירה או המכתש הקטן, לא ניתן לחצות או לטפס/לרדת ברכב).
עקב מיעוט שעות האור בימי החורף (5/12 הוא 12 יום לפני מועד היום הקצר בשנה שהוא 22 לדצמבר), החלטנו לפצל את הטיול לשניים שלב א' מכתש ירוחם שבו מעלה אברהם הוא גולת הכותרת, ושלב ב' במועד אחר במכתש רמון שבו גולת הכותרת הוא מעלה רמון. שניהם מעלות מן הקשים בנגב.
וכמסגרת לשני הטיולים משמשת לנו בקעת צין הנפלאה בנופיה.
לפיכך נפגשנו הפעם חבורה של 7 רכבי שטח בעלי הילוך כוח ומיגון גחון ומדריך בתחנת הדלק שבכניסה המערבית לעיר ירוחם, בבוקר מעונן קמעה בעננות בוקר של החורף "המגמגם" שמאפיין את שנת 2020.

את המפגש ניצלנו אך ורק לחלוקת מכשירי הקשר ומיד כאשר כולם תודלקו, יצאנו לדרך. תחילה, נסענו ברחובה הראשי של העיר ירוחם שהיה שומם ושקט בבוקר זה של השבת, ופנינו מזרחה לעבר המכתש הגדול או כפי שהוא קרוי היום - מכתש ירוחם.
אחרי מורד הכביש המתפתל בדומה לכביש מעלה עקרבים שבבקעת נחל צין, פנינו לציר שנפרץ בשנת 1964 ע"י יחידת ההנדסה של חטיבת הצנחנים ואיפשרה מעבר רכב מהמכתש לאזור שדה בוקר ובקעת צין. הדרך נקראה על שם ראש עירית רמת גן מר אברהם קריניצי ז"ל שאימץ את חטיבת הצנחנים.
מיד בתחילת הציר חנינו לתדריך הבוקר.
ריטואל קבוע הכולל גיבוש הקבוצה באמצעות הכירות הדדית ושיתוף בפרטים אישיים כלליים וניסיון נהיגה בשטח.
תדריך על המסלול - טיבו והצפוי במהלכו. מכך שצפוי מעלה בדרגת קושי "קשה", הרחבנו מעט את הדיבור בנושא מערכות הרכב שנועדו לאפשר לו להתמודד עם מעלות תלולים ומכשולים על הדרך, והחשוב מכל תזכרנו את כל מה שאנו מלמדים בהדרכות מתקדמות שאנו עורכים במסגרת הארסנל של אתר השטח הישראלי.
מסיימים את התדריך בנוהלי שיירה, התנהגות בשמורות טבע, בטיחות מעל לכל, ומשמעת קשר.
10 דקות הוקדשו לכל מי שרצה להוריד מעט לחץ אויר בצמיגים (צפוי מעלה עם דרדרת).
ויצאנו לדרך.

שבת במכתש הגדול - יוצאים לדרך

שבת במכתש הגדול - יוצאים לדרך

הדרך במכתש

הדרך במכתש מתנהלת בין גבעות נמוכות וערוצי נחלים המנקזים את קירות המכתש בעת שיורדים כאן גשמים. מדי פעם נקרים גושי סלעים המעידים שהם "נפלו" ממרום החלל שנוצר עת מי הגשמים שטפו מתוך המכתש את הקרקע הרכה ובעת רעידות אדמה בעידן שלאחר נסיגת הים העתיק מהאזור קרסה התקרה ונוצר מכתש. תופעה ייחודית למכתשי ארץ ישראל.
מכתשי העולם הגדול, הם תוצאה של התנגשות מטאוריטים גדולים בכדור הארץ). בפוגשנו את השעה 10:00 וליד עץ קטן בצד השביל פרסנו לארוחת הבוקר.

ארוחת הבוקר בקרקעית המכתש הגדול

ארוחת הבוקר בקרקעית המכתש הגדול

160734343357516073434361151607343439523160734345775416073434588211607343461491160734346327616073434657011607343472168160734347408716073434760941607343478062

מעלה אברהם

לאחר נסיעה של כ-40 דקות בציר המכתש הגענו למרגלות הקיר הדרום מזרחי שלו הוא המדרון שעליו נפרץ מעלה אברהם. מיד עם תחילת הטיפוס נתקלים בקטעי דרך של מדרגות סלעים וסיבובים

אחרוני השיירה מתחילים בטיםוס על מעל אברהם

סיבובים ומדרגות במעלה אברהם

המדרגה המפורסמת של מעלה אברהם

לאחר מספר מאות מטרים של סיבובים חדים ומדרגות מגיעה השיירה אל מול המדרגה המפורסמת של מעלה אברהם. מפאת הכבוד למכשול. עוצרים את השיירה ומתאספים ליד המוניומנט השחור לטקס עצה - כיצד לעלות את המדרגה. נשקלו שתי אפשרויות, לבסוף נבחרה דרך שבה ינסו לטפס ואם יכשל הניסיון - ננסה נתיב אחר המנצל את דופן ההר.
המדריך עולה ראשון ומדגים מעלה בטכניקה של "זחילה" עליה איטית הנשענת אך ורק על כל המנוע (ללא כל אינרציה), ומסתמכת על מערכות הרכב למנוע החלקה של גלגל על הסלע. אחריו מתחילים האחרים להתכונן לאתגר.

מדרגת הסלע הגדולה במעלה אברהם

מדרגת הסלע הגדולה במעלה אברהם

"הגורר" עולה ראשון ונערך בעמדת משיכה

המעבר הוכתר בהצלחה

אחד - אחד החברים ניגשו אל המכשול, מי בחשש קל ומי עם נחישות וביטחון עצמי.
אכן נאלצנו לסייע לאחד הרכבים בגרירה על מנת להחלץ ממצב בו לא ניתן היה להחלץ אחורה ולא ניתן היה להמשיך קדימה ללא משיכה קלה. בעזרת הנחיות וקריאות "לא להרפות מהמצערת" אפילו לא לשניה. עלו כל הרכבים בהצלחה וללא פגע ולקול תשואות הצופים ומחיאות הכפיים, למעלה.

"מכינים את הקרקע" לרכב הראשון

image

"נתקענו" לא קדימה ולא אחורה

image

אז באין ברירה - גוררים

האחרון בשיירה שהתעקש לקרוא לעצמו underdog

על מרום קיר המכתש

לאחר שכולם צלחו את המדרגה ובהמשך עוד מכשול קטן שרק "גבה" קצת זמן והכוונה צמודה לכל רכב, המשכנו והגענו למרום המכתש לתצפית נפלאה על פלא הטבע הזה והפסקת קפה.
ניצלנו את האתנחתא לספר את סיפור הווצרותם של מכתשי הנגב, דבר שהיה לפני כ-100 מליון שנה, למי שמסוגל בכלל להבין את מושג הזמן הזה. עוד ערכנו תצלום קבוצתי למזכרת והמשכנו בדרכנו אל בקעת צין.

על מרום קיר המכתש

על מרום קיר המכתש

על הוורנדה שברקע המכתש הגדול

על הוורנדה שברקע המכתש הגדול

160734614428216073461461071607346148304160734615128016073461528531607346163304160734618374616073461902541607346191955

בדרך לבקעת צין

משעזבנו את המכתש ופנינו מערבה לעבר הירידה לבקעת צין נסענו על מורדות ומעלות הרי חתירה בדרך חתחתים זרועה באבנים לעבר חציית שני נחלים קטנים: נחל מצדים ונחל חצץ.
בדרך בחציית נחל מצדים מצאנו פינה נחמדה להפסקת שחרור לחצים בשלפוחיות. המשך הדרך בירידה לערוץ נחל חצץ וטיפוס ממנו לעבר הגדה הצפונית של בקעת צין ליד הר צרור. שם יירטנו את הירידה לבקעת צין.

בנחל מצדים

בנחל מצדים

ארוחת צהרים מאוחרת במעלה מנחל חצץ

לאורך הדרך החוצה את נחל חצץ - יורדת במתלול ולאחר מכן מטפסת בתלילות למרום הר צרור, מצאנו גם פינה לארוחת צהרים של שעתיים לפני השקיעה.

נחל חצץ מארח את החבורה לארוחת צהרים

נחל חצץ מארח את החבורה לארוחת צהרים

160734695519616073469682361607346971735160734697701016073469802451607346981950160734698382316073469855481607346987219160734698832216073469899461607346992331

בקעת צין - סוף המסע

אל בקעת צין ירדנו דרך מעלה צין ובתחתיתו פנינו אל הכניסה לנחל צין. הנסיעה בנחל בשעת בין הערביים, כשאנו פוגשים הרבה מאוד מטיילים אוהבי טבע הפוסעים בשבילי הולכי הרגל וגם פניהם לעבר סוף הטיול שלהם. הדרך מתפתלת בנחל ומגיעה אל מרגלות הצוק עליו הוקם אתר הזיכרון לדוד בן גוריון ששם את שדה בוקר כמקום בו רצה לסיים את חייו מתוך קריאה לכל בית ישראל לבוא אל הנגב.
במרום הצוק במגרש החניה ערכנו את שיחת הסיכום לטיול מהנה ומלא חוויות נהיגה. כולם שותפים להרגשה שהיה כיף.

הדרך לבקעת צין בין הערביים

הדרך לבקעת צין בין הערביים

בקעת צין בשעה הכי יפה במדבר

בקעת צין בשעה הכי יפה במדבר

שיחת סיכום אל מול השמש השוקעת

שיחת סיכום אל מול השמש השוקעת

160734783217316073478335801607347850217160734785190716073478572101607347884003160734788809316073478899841607347891526

לעוד מסעות והדרכות בארץ ובעולם:

למסעות הבאים בארץ - הקלק כאן
למסעות הבאים בעולם - הקלק כאן
להדרכות הנהיגה הבאות - הקלק כאן