אחת לכמה שבתות אני מרגיש לחץ מצד כמה ג'יפאים (טוב גם ממני..) לצאת למסלול מעט אתגרי, כזה שמאתגר את הרכב ואת הנהג. רוב המסלולים האתגרים נמצאים בדרום והפעם יצאנו לציר פרצים עליון, אחד הצירים היפים בצפון הערבה וקינחנו בטיפוס אחד המעלות הארוכים בארץ - מעלה יאיר
הדריך: וייזל עדי
תחנת הדלק בצומת זוהר מתחילה להתמלא בג'יפים "גיבורים" בעלי צמיגים גדולים ורחבים, מיגונים והגבהות ואלו רק חלק מהדברים שניתן היה למצוא ברכבים.
תדריך מפורט לקראת מה שצפוי, פתיחת מפה טופוגרפית וציור ציר המסלול, חלוקת מכשירי קשר ויוצאים לדרך - מתחילים בציר פרצים עליון.
נחל פרצים הוא נחל אכזב בדרום מדבר יהודה, מקורו של הנחל במישור עמיעז, אותו הוא מנקז. הנחל זורם לכיוון צפון-מזרח ואורכו 5.5 ק"מ. בסופו הוא מצטרף לאגן ההיקוות של נחל חימר ונחל זוהר ונשפך לים המלח מצפון להר סדום. נקיק הנחל מגיע לעומק של כ-50 מטר ורוחבו מטרים אחדים.
נחל פרצים וערוציו מתחתרים לכל אורכם בתוך סלעי תצורת הלשון (הנקראת גם "חוואר הלשון", אף כי הסלע אינו חוואר). התצורה מורכבת מורוות (שכבות של סלעי משקע) שנוצרו בימת הלשון. בעונות החורף שקעו בימה חרסיות וחומרי סחף שנשטפו לימה על ידי מערכת נחלים ויצרו את השכבות הכהות. בעונת הקיץ עלתה מליחות המים ונוצרו השכבות הבהירות משקיעה של ארגוניט. הקמטים בשכבות הלשון נוצרו כתוצאה מרעידות אדמה, שעירבלו את שכבות הבוץ בהם שקעו שכבות חרסית וארגוניט צעירות שלא הספיקו להתגבש לגמרי.בדרך זו נוצרו הקימוטים המאפיינים את שכבות הלשון בנחל.
בחרנו בציר פרצים "עליון", ציר שמתפתל בין סלעי חוואר הלשון, לא מעט עליות וירידות אתגריות ניתן למצוא בציר והחוויה מושלמת!
היציאה מפרצים עליון אפשרית דרך כביש 90 מול המפעלים והאופציה השניה - זו שבחרנו, היא נסיעה מתפתלת ואחת המדהימות בנחל סדום המוציא את הנוסעים בו בצומת זוהר.
השיירה עולה על כביש 90 ומטפסת את מעלה יאיר שבמרכזו מדרגה אמתנית ומאתגרת. 3-4 רכבים זכו לטפס את המכשול - היתר עקפו - וטוב שכך.
מעלה יאיר - דרך תלולה בדרום מדבר יהודה הקרויה על שם מפקד סיירת צנחנים יאיר פלד ז"ל (נרצח ב-1959 בידי בדואים בהר הנגב), שאיתר את הנתיב ועמד בראש פריצתו. ראשיתה בחוף ים המלח, ומכאן היא עולה צפונה אל שולי הרמה של דרום מדבר יהודה. מראש המעלה יש תצפית על ים המלח, מצוק ההעתקים והסביבה.
במרץ 1959, שכנע פלד את אלוף פיקוד הדרום, האלוף אברהם יפה, בצורך לפרוץ דרך מראש זוהר לים המלח. העיר ערד עדיין לא הוקמה והכביש היחידי היה כביש באר שבע - דימונה - סדום. המטרה המבצעית הייתה, למצוא ציר אפשרי להגעה לירושלים מכיוון דרום ומזרח, אם הירדנים ינתקו את ירושלים ממערב, ב"פרוזדור ירושלים". לשם פריצת הדרך, נזקקו אנשי הסיירת לעבודת ידיים וחומר נפץ להתגבר על מצוקים ומדרגות סלע. פלד בחר את "מעלה היעלים" (נקב אום אל-ביידון) כשביל אפשרי להכשרה עבור כלי רכב ואכן בשלושה ימי עבודת כפיים מאומצת, הכשירו אנשי הסיירת דרך ירידה לכלי רכב. פלד נרצח בעת מסע ניווט עם הסיירת ב-7 בספטמבר 1959 וב-14 באוקטובר 1959, קרא האלוף אברהם יפה את "מעלה יעלים" על שמו: "מעלה יאיר" והקים גלעד בראש המעלה. בקיץ 2003, חידש גיורא נגרי מעין חרוד את הגלעד באישור רשות שמורות הטבע. ב-5 באוקטובר 2009, במלאת 50 שנה לנפילתו של פלד, כמו גם 50 שנה לפריצת הדרך למעלה יאיר, הוסר הלוט מעל הגלעד המחודש.
הג'יפים עוצרים בתחתית מעלה יאיר לארוחת צהרים שכל העת העלייה הארוכה והאתגרית לצידינו. מעלה יאיר ידוע כאחד המעלות הארוכים בארץ, כמה ק"מ אורכו, בעבר הייתה מדרגה גבוהה ביותר בסופו וכעת המקום "טופל" והמדרגה הקטנה שהייתה במרכזו, הכלה וגבהה בצורה כזו שלא כל רכב יכול לצלוח אותה, רק אלו המוגבהים והנעולים. במעלה ניתן למצוא מדרגות, הצלבות, דרדרות וכמעט כל אלמנט מוכר בשטח אתגרי.
בסיום הטיפוס עצרנו להשקיף ולתצפת על הנוף המדהים מהרכס בו נבנתה גם האנדרטה לזכרו של יאיר פלד ז"ל.
השיירה ממשיכה על הציר וגולשת לכביש 31 דרך ציר המכונה בפי הג'יפאים "ציר רמבו" . יש האומרים שבציר זה צולמו אחד הקטעים בסרט "רמבו" - שכידוע אחד מהם צולם גם בארץ.
השיירה הגיעה לכביש 31, ממלאים אוויר בצמיגים ויאללה הביתה.
תודה לכל המשתתפים, נפגש בטיולים הבאים.
למסעות הבאים בארץ - הקלק כאן
למסעות הבאים בעולם - הקלק כאן
להדרכות הנהיגה הבאות - הקלק כאן
2 תגובות
1
אורח/ת - נחום ודפני
21 בפברואר 2022 ב 15:04
עדי, המון תודה על טיול נפלא ומאתגר ותודה לכל הקבוצה, היה יום מושלם❤️
2
אורח/ת - יוסי
21 בפברואר 2022 ב 15:05
עדי תודה רבה על הטיול
היה מאתגר ומאוד מהנה
הדרכה מאוד מקצועית
ניפגש בטיול הבא👍🏼
תגובות