יצאנו לטיול ארוך עם מסלול מאתגר מידי פעם ויפהפה לכל אורכו, ממדרשת בן גוריון דרך שמורת מצוק הצינים הפחות מטוילת. כמתוכנן עמדנו מול שקיעה בתצפית שבראש מעלה נוח וירדנו למכתש רמון בשעה שהמצלמות מאוד אוהבות...
קבענו את שעת המפגש לשעה 09:00 בבוקר, בחניון הקרוב לקבריהם של פולה ודוד בן גוריון, פתחנו בתדריך לקראת היום שמחכה לנו. מסלול ארוך של כ-70 ק"מ בעבירות קלה עד בינונית לרכבים בעלי הילוך כוח. אנחנו עוברים עליו מול מפה פתוחה, כללי בטיחות לנהיגה בשיירה, חלוקת מכשירי קשר ומספרי ברזל וקדימה, יוצאים לדרך.
התחלנו בירידה על הכביש ברצף של סרפנטינות מאחוזת הקבר לתוך נחל צין ופונים שמאלה ומזרחה לנחל צין ולשביל המסומן באדום, כשממש משמאלנו חניון לילה צין.
עצרנו ליד באר המשאלות או בשמה הנוסף - החבית השורקת. במקור זהו פתח של קידוח מים מסוף שנות ה-70, לעומק של כ-800 מטרים, במטרה לשאוב מים להשקיית גידולים באזור. הקידוח נכשל משום שלא היה כדאי לשאוב מים מעומק כה גדול ופתחו נסגר. כיום עומדת חבית גדולה מעל הפתח (סבכת ברזל) ממנה ניתן להשליך אבנים פנימה ולהשתאות למשמע השריקות העולות ממנה עם כל אבן שעושה דרכה מטה לתוכה.
השביל שאליו הגענו, תחילתו בנמל אילת וסופו בנמל אשקלון. לצד השביל ומתחתיו עובר צינור נפט השייך לחברת קצא''א (קו צינור אילת אשקלון) ואשר משמש גשר יבשתי בין ים סוף לים תיכון. גשר זה חוסך לאוניות נפט את זמן המעבר והתשלום בתעלת סואץ. בעבר שימש הצינור להזרמה של נפט מאירן לאירופה ולאחר מכן הוכשר הצינור לזרימה בכיוון ההפוך - לנפט מרוסיה המיועד להגיע מזרחה.
אנחנו ממשיכים על הסמ"ש האדום שמתחלף בסמ"ש כחול ומיד אח"כ לירוק ומתחברים לציר הנפט. במפגש השבילים אנחנו פונים שמאלה ומזרחה על הסמ"ש האדום וחוצים את בקעת צין עד לגשר הרכבת הגדול של נחל צין. עוברים תחת גשר הרכבת הגדול של נחל צין וממשיכים עד הירידה דרומה וימינה לנחל חווה, לאחר 200 מטר מגיעים למעבר מתחת לסוללה של פסי הרכבת וזה מצטלם נהדר. המעבר נמוך באופן יחסי וחלק מהרכבים עוברים על הקשקש ובמרחק של מ"מ מהתקרה. הרכבים הגדולים והגבוהים יותר באו אחריי למעקף קצר ממזרח.
מסילת הברזל אותה חצינו פעמיים היא חלק בלתי נפרד מהנוף וממפעלי הפוספט בנחל צין ובאורון. היא מחברת את מפעלי צין הנמצאים נמוך יותר בנחל צין עם מפעלי אורון הנמצאים צפונית לנו ומובילה את המחצבים לכיוון דימונה ומשם לנמל אשדוד.
הסלעים שאנחנו רואים ועליהם אנו נוסעים, נוצרו בים שכיסה כאן את הכל בעבר הרחוק, לפני כמה עשרות מיליוני שנים. אפשר לראות את משטחי הצור הנמצאים מעל סלעי הגיר וכולם יחד נוצרו, בזמנים שונים, בים. סלעים אלו מורכבים משלדי בעלי חיים ואצות שחיו, מתו ושקעו על קרקעית הים של אז. כיום הקרקע עשירה בקלציט ובזרחן וממנה כורים את הפוספט.
השיירה ממשיכה עם נחל חווה לכיוון הר ארחות ומעבר נחל חגור. הדרך מפתיעה מידי פעם במעבר מאתגר כזה או אחר, מדרגות וערוצים הדורשים הכוונה קרקעית מדוייקת.
בדרב אל סולטן (דרך השליט) מפגש שבילים אדום כחול שחור, אנחנו מגיעים מהאדום ופונים ימינה לכחול ולכיוון נחל טרף ופרסת טרף.
היא דרך השליט - הדרך הקצרה ביותר מהערבה לנחל הבשור (ומשם לנמל עזה) אשר שימשה את הנבטים והביזנטים מהמאה ה-10 לפני הספירה. דרך השליט עוברת צפונית לדרך הבשמים, שעברה בתוך נחל נקרות, והיא מתחילה מעין רחל (אתר נבטי) מצפון לספיר על כביש הערבה ומטפסת עד לנחל הבשור.
הציר יפהפה וכשמו, בצורת פרסה הנע בסמוך לנחל טרף ומאופיין לכל אורכו במעברים טכנים, עליות וירידות תלולות ומדרגות סלע. חוויה אמיתית לאוהבי נהיגה טכנית ומאתגרת. הילוכי הכוח בשילוב נעילות הדיפרנציאלים דפקו היום שעות נוספות וכמוהם, החיוכים הגדולים על פניהם של המשתתפים.
מרחק קצר לאחר הקטע הטכני ואנחנו עומדים בקצהו העליון של מעלה נח וצופים על מכתש רמון מהזווית הכי טובה שיש לו להציע. מאחר שזוהי שעת ערב מוקדמת אז גם בשעה הכי טובה ובצבעי שקיעה מרהיבים.
תכל'ס, מדובר במוזיאון גיאולוגי מאובן הייחודי לנגב הישראלי. אורכו כ-40 ק''מ, רוחבו המירבי כ-9 ק''מ והפרש הגבהים בו מגיע עד לכ-400 מטר. בעצם, המכתש הישראלי הוא ייחודי - שקע/עמק הנמצא בשיא הגובה של ההר ונוצר בתקופת אקלים גשומה לאחר ששכבות הסלע נסחפו דרך הנחל (נקרות) המנקז את פסגת ההר.
כיום האקלים המדברי היבש שומר על קירות המכתש מפני בליה וכך נחשף בפנינו מגוון עצום של סלעים אשר נוצרו בתקופות גיאולוגיות שונות.
אנחנו יורדים את מעלה נוח לתוך המכתש, מרחק של כ-5 ק''מ על השביל המסומן באדום עד לנקודת המפגש עם השביל המסומן בירוק. הירידה במעלה נח אינה קשה אבל מפוזרות לאורכה 2-3 מדרגות הדורשות מהנהג לדעת מה הוא עושה ובסופה נכנסים לבקעת מחמל. השביל האדום עליו נסענו פוגש סמ"ש שחור, הוא ציר הנפט ואיתו אנחנו ממשיכים דרומה כ-5 ק"מ נוספים, חניון בארות מימין לנו ועוד קצת ואנחנו פוגשים את כביש 40 החוצה את המכתש ובעצם מגיעים לנקודת הסיום של הטיול.
תודה ענקית לכל המשתתפים,
להתראות בטיול השטח הבא..
קובי.
למסעות הבאים בארץ - הקלק כאן
למסעות הבאים בעולם - הקלק כאן
להדרכות הנהיגה הבאות - הקלק כאן
2 תגובות
1
אורח/ת - משה ס.
23 במאי 2022 ב 15:39
קובי תודה על טיול מהנה ומקצועי, מחכים לטיול הבא .
2
אורח/ת - אפי
23 במאי 2022 ב 15:39
תודה לקובי ולכולם , היה מצויין
תגובות