שטח 4X4 > יומני מסע בארץ > טיולים ומסעות בארץ

טיול מועדון רקסטון למכתש רמון 1/10/2022

מכתש רמון בעל הנוף הייחודי רק לו, הוא גם הגדול מסוגו בעולם כולו. יצאנו עם מועדון רקסטון למסלול טיול יפהפה, בעבירות קלה עד בינונית, דרכו ניתן להכיר את המכתש לעומק ולהנות מהיופי הכל כך מיוחד שלו.

image

הנסיעה על הכביש בדרך לנקודת המפגש, היתה אפורה וגשומה כאילו אנחנו באמצע החורף. בתחזית לא נאמר דבר על גשם בתא השטח המתוכנן וכבר התחילו לחלוף לי מחשבות בראש בצורה של חליפת סערה. אבל אחרי צומת שרה בערך, ככה על הקו של באר שבע, כל המופע הרטוב הזה נעלם ושוב שמיים כחולים ושמש גדולה הביאו איתם תפאורה חדשה ואחרת.

image

שבת בבוקר ואנחנו נפגשים בחניון שבכניסה לגן הפסלים במצפה רמון. החבורה מגיעה בזמן וכולנו מתפנים לארוחת בוקר קלה, תוך כדי הכרות ראשונית עם השותפים שלנו למסע. תדריך קצר שלי על המסלול להיום, עקרונות נהיגה בשטח, התנהלות בשיירה ומספרי ברזל לסדר התנועה, הורדת לחץ אוויר ברכבים הגדולים שבינינו, כדי שנהנה מנסיעה קצת יותר נעימה (הג'יפונים לא מורידים לחץ אוויר כי דפנות הצמיגים שלהם עדינות מידי) וזהו, יוצאים לדרך.

image

כעבור פחות מק"מ עצרנו בגן הפסלים לתצפית יפה על המכתש ומעט הסברים על הנוף המדהים שלפנינו. בצידו המזרחי הוא מחולק על ידי הר ארדון לשתי בקעות, בקעת ארדון ובקעת מחמל. רוב שטחו מנוקז על ידי נחל רמון שנקרא בערבית ואדי א-רומאן, משום שהרומאים עברו באזור זה, בדרך הבשמים שאליה נגיע בהמשך.

image

מכתש רמון

מכתש רמון מהווה אחד מחמשת המכתשים שבנגב (מכתש רמון, מכתש גדול, מכתש קטן ושני מכתשי התאומים בהר עריף). הוא המכתש האירוזי הגדול בעולם, אורכו כ-40 ק"מ, רוחבו כ-9 ק"מ ועומקו המרבי כ-350 מטר. מכתש אירוזי או מכתש סחיפה, נוצר כתוצאה מסחיפת הסלע על ידי משקעים בתצורות גיאולוגיות של שכבת סלע קשה מעל לשכבת סלע רכה. סדקים בשכבה הקשה מאפשרים למים לחלחל למטה וליצור אגם המתרחב עם הזמן בראש ההר. ההבדל בין מכתש סחיפה לבין קניון הוא בכך שלקניון יש פתח כניסת מים ופתח יציאה, ובמכתש יש רק פתח יחיד המנקז את המשקעים היורדים בתוכו. בגלל דרך היווצרות המכתשים ניתן לראות על צלע המכתש את שכבות הסלע הרבות והשונות שמקורן בתקופות גיאולוגיות קדומות. חולות צבעוניים הנמצאים בשכבות השונות, גם הם מראה שכיח בתוך מכתשי סחיפה.

image

השיירה מתקדמת על שביל ישראל מעל ולאורך שמורת מצוק הצינים כשהכיוון הכללי הוא צפון מזרח בואכה מעלה נוח. רוב הזמן הדרך סלולה ונוחה ואנחנו מתקדמים בנינוחות וברוגע. השביל מתקרב ומתרחק מהמצוק ללא הרף וכשהוא מתקרב קשה להתאפק וכולנו יורדים מהרכבים לתצפיות נוספות.

image

לעיתים אנחנו מגיעים לערוץ נחל שצריך לחצות או מדרגה/ות שיש לטפס או לרדת וכאן מתחיל הכיף הגדול שבטיול שטח. בנקודות אלו אני קורא במכשיר הקשר לכולם לצאת מהרכבים ולהתקדם אליי כי הנה הזדמנות נוספת ללמוד משהו חדש. לאחר הסברים והבנת הבעיה, כולם פוצחים בעבודות מע"ץ, מרימים אבנים גדולות וקטנות ו"מסדרים" את המכשול לכדי מעבר נעים ובטוח.

image

כעבור נסיעה ארוכה בכיוון כללי מזרחה, הגענו למעלה נוח. חייבים לעצור ולנשום רגע את הנוף המרהיב שנפרש לפנינו שכן בראש המעלה, נמצאת התצפית היפה ביותר על המכתש ממנה ניתן לראות שיש לו צורה של לב מוארך שנמתח מצפון מזרח לדרום מערב. אנחנו עומדים כרגע בנקודה הכי צפון מזרחית שלו ובעצם פרט לבקעת ארדון, שמעבר להר ארדון, המכתש כולו פרוש לפנינו. מפה לשם, מאחר וכל כך יפה כאן ומי יודע מתי נסיים עם המדרגות הנאות של המעלה, עצרנו להפסקת צהריים, פרשנו רשתות צל שתחתיהן קיבלנו פסק זמן מהשמש ומהחום ובתכל'ס, זו נקודה שאפשר להנות ממנה עוד כמה שעות בכיף.

image

הירידה אינה קשה אבל היא תלולה ויש בה כמה הצלבות רצופות, הרבה דרדרת ותהום עמוקה מימין כך שיש לנהוג בה לאט ובזהירות, תוך כדי תכנון קו הנסיעה קדימה. הילוך הכוח שולב וכולנו בהילוך ראשון מתקדמים לאט לאט תוך כדי הכוונה קרקעית מדוייקת עד כמה שניתן. לנהגים קשה במיוחד שכן מצד אחד הנוף המטורף ומצד שני, הדרך שדורשת ריכוז ותשומת לב מלאה וכמו כל מעלה שמכבד את עצמו, גם למעלה נוח יש "חיים" משלו והוא משתנה כמעט אחרי כל שיירה שיורדת או מטפסת בו. אנחנו מצאנו את ההצלבות ואת הדרדרת במצב לא פשוט אבל לא באמת כזה שהפריע לרקסטונים.

image

בסופו של דבר כל הרכבים סיימו את הירידה ללא פגע והדרך הובילה אותנו ישירות לעומקה של בקעת מחמל ולקטע דרך שכולו חול רך ונעים המדמה נסיעה על גלי מים.. אז לקראת סיום לחצנו קצת על גז ועל השביל שרץ לאורך ציר הנפט המשכנו בנסיעה לנקודת הסיום שלנו במפגש עם כביש 40.

image

תודה רבה לכולם, הייתם נפלאים..
להתראות בטיול הבא,
קובי

1667745163282166774516356816677451639711667745164485166774516531316677451655401667745166343

הרשם לדיוור מועדון



16677451668191667745167257166774516764416677451681321667745168422166774516862116677451691401667745169992166774517035216677451708601667745171200166774517144716677451717161667745171975166774517219116677451724321667745172619166774517282816677451731261667745173432166774517356516677451738251667745174027166774517437316677451746261667745174799166774517507716677451752551667745175533166774517578016677451762661667745175948166774517648016677451767491667745177043166774517751316677451777171667745177928166774517808816677451783331667745178548166774517899516677451793671667745180327166774518067316677451812451667745181541166774518183816677451821681667745182413166774518267316677451829931667745183267166774518341516677451837351667745183956166774518425816677451847411667745184511166774518503716677451852921667745185558166774518579016677451860321667745186261166774518671116677451864191667745187359166774518768616677451879001667745188099166774518861516677451888891667745189145166774518937616677451896001667745189788166774519022616677451905601667745190931166774519114016677451914131667745191800

לעוד מסעות והדרכות בארץ ובעולם:

למסעות הבאים בארץ - הקלק כאן
למסעות הבאים בעולם - הקלק כאן
להדרכות הנהיגה הבאות - הקלק כאן

תגובות

0 תגובות