שטח 4X4 > יומני מסע בארץ > טיולים ומסעות בארץ

סיכום טיול לנחל נקרות ולנחל חדב - 29/10/22

בג'יפונים לעומק המדבר? ברור, למה לא?.... יצאנו לטיול במסלול שבמשך שנים נחשב "קלאסי" אבל גם לעוס, כזה ש"כולם כבר נסעו בו" – אז מסתבר שלא כולם, וגם אלה שפעם היו בנחל נקרות, תמיד ישמחו לחזור אליו, פשוט כי הוא כל כך יפה. פשוט קלאסה. וכן, רובו אפשרי בהחלט גם לרכבי פנאי 4X4 ללא הילוך כוח

נחל נקרות הוא הקלאסיקה, המועמד החזק להיות המייצג של נחלי הנגב עבור המטיילים הממונעים. פשוט כי נופיו הדרמטיים ורבי ההוד מבטאים עבור רבים את עוצמתו ויופיו של המדבר. הנקרות הוא מהגדולים בנחלי איזור הר הנגב – אורכו כ-60 ק"מ ושטח אגן הניקוז שלו כ-1,000 קילומטרים רבועים ושמו – "נקרות" נקרא כך בשל הגומחות הרבות שיצרו מי השטפונות בדפנות הקניון שלו. בערבית נקרא הנחל "ואדי אל-ג'ריר" שמשמעותו "הנחל הגורר" וגם שם זה הוא בהקשר לשיטפונות הרבים שהנחל הזה "מצטיין" בהם בימי החורף, ועוצמתם רבה עד כדי גרירה של עצים וסלעים לאורך מרחק רב.

image

הנחל מתחיל בקרבת שפתו הדרומית-מזרחית של מכתש רמון, סמוך להר עודד, בקער שבין קמר רמון מצפון לקמר עריף בדרום, בקטע הזה הנקרא "נקרות המערבי" הנחל רחב ושטוח. הוא חוצה את כביש 40 (מצפה רמון – אילת), מתלכד עם נחל רמון ואז פונה דרומה, מזרחה ולבסוף צפונה, חוצה את כביש 90 (כביש הערבה) ומתלכד עם נחל הערבה.

הקטע שנחשב לקלאסיקה מוטורית מתחיל בעיקול שנקרא "פרסת נקרות" התחום בין קירות מצוקיים ומעוק צר ברוחב מטרים ספורים שלעיתים, בחורף ברוך גשמים, מוצף במים – קטע זה אינו עביר לרכב וניתן לטייל בו רק ברגל. אבל מעט אחרי, כשנעים בו לכיוון מזרח, מתחברות אליו שתי דרכי רכב מכיוון מכתש רמון - אחת שמגיעה מנחל ארדון והשניה מכיוון עין סהרונים ומעלה דקלים, מצטרפות לשביל החוצה את הקטע הצר והטכני הידוע בשם "מדרגת הנקרות" ואחריו "גינת סלעים" – שני מקטעים בעבירות קשה שמצריכים מיומנות נהיגה גבוהה ורכב שטח גבוה וחזק בעל הילוך כוח ומרווח גחון ראוי והם אלה שקיבעו את הנקרות בתודעת הג'יפאים כמסלול לא-פשוט, כזה שאינו מתאים לג'יפונים רכים.

image

אבל מלבד הקטע הלא ארוך אבל "עבה" הזה, יופיו של נחל נקרות בהחלט נגיש גם לרכבי 4X4 "רכים" והמסלול שנבחר לשבת השמשית של סוף אוקטובר מיועד עבורם ומוותר מראש על הקטעים היותר קשים מבלי לוותר על מראות הנוף היפים.
וכך התייצבו בשעת בוקר בתחנת הדלק של עין חצבה עשרה כלי רכב, רובם "רכים" מדגמי סובארו
XV ופורסטר, צמד ויטארות-חדשות מוגבהות ודאצ'יה דאסטר, ואת קטגורית הקשוחים ייצגו פורסטר אחד משופר כדבעי (מוגבה, ממוגן, צמיגי שטח, נעילה אחורית ועוד שלל תופינים שהופכים אותו לרכב שטח קשוח של ממש) וגם בעלי הילוך כוח כמו רקסטון, גרנד צ'רוקי וג'ימני – עבור הרביעיה הזו, המסלול של היום נחשב קל לכל דבר ועניין.

המסלול שלנו מתחיל על כביש הערבה ונע לכיוון דרום מערב בערוץ הנקרות שכאן הוא רחב והשביל משוטח ונוח, אולם בהמשך הוא יהפוך לחצצי-עמוק, סוג קרקע שמכביד על התקדמות כלי הרכב כי הוא מתנהג קצת כמו חולות והפחתת לחץ האוויר בצמיגים מקלה על ההתמודדות עימו.

image

image

אנו נעים בשביל נוח, חוצים את "ציר המעיינות", את ציר נחל צבירה, את הצומת של נחל מרזבה ואת ארוחת הבוקר אנו עורכים בצל מצוק מעט לפני שנכנסים לתחום שמורת מצוק הצינים שלא תאפשר לנו לרדת מהשביל. פורסים מחצלות ושולחנות, קפה כבר מתבשל בפינג'ן ויש גם זמן לתיקון פנצ'ר בפורסטר הקרבי של עזרי שלמרות צמיגי השטח הגיבורים שלו, הביא עימו מהכביש בורג עקשן שנתקע ישר לתוך הסוליה וגרם לאוויר לברוח החוצה במהירות.

image

image

image

אחרי שמילאנו את הבטן, ממשיכים לתוך ערוץ הנקרות שאט-אט הופך לחצצי-טובעני וגם רוחבו הולך וצר והמצוקים המפורסמים כבר מסביבנו והעין לא שבעה מיופיים. את "רגל הפיל" המפורסמת (סלע גדול שיוצר מעין "מנהרה" מתחתיו, בתוכה ניתן לעבור עם הרכב לטובת צילום) אי אפשר לפספס וגם לא לוותר על תמונות.

image

image

image

image

העצירה הבאה – גב חולית. פינה קסומה על נחל גלד שלכבודה פונים ימינה מנחל נקרות לכברת שביל קצרה ומתפתלת ומחנים את כלי הרכב למטה, כי הגב גבוה מפני השביל ומטפסים אליו ברגל. אמנם עדיין יבש, אבל יפהפה ותמיד מוצל. כדי להגיע מטפסים על סלעים קצת תלולים, יש מי שחוששים/ות אבל אני לא מוותר וכל מי שצריך עזרה, נמשך למעלה... ובהמשך כולם ירדו בשלום וגם טלפון אחד שנפל לתוך נקיק צר, חזר בשלום לידי בעליו....

אנו ממשיכים בדרכנו בנתיב החצצי, חולפים על פני הר נקרות וממשיכים דרומה לעבר הר משא, בצומת השבילים אדום-שחור נוטשים זמנית את ערוץ הנקרות ונוסעים לכיוון מזרח, מדרום להר משא, על מנת לטפס לחרבת קצרה. הטיפוס מציג קצת דרדרת והצלבות, אבל אף רכב ואף נהג/ת לא מתרגשים ומתגברים על המכשולים הללו בקלילות, ולאחר כמה דקות גלגלינו עומדים במרומי הגבעה וליד חרבת קצרה.

image

חרבת קצרה – מיצד (עמדת שמירה) על נתיב דרך הבשמים הנבטית, שממוקם על הרכס שבין נחל קצרה לנחל צרורות ויועד להגן על שיירות הגמלים נושאי הסחורות מפני שודדי דרכים. לאחר שממלכת הנבטים נבלעה באימפריה הרומית, המיצד נעזב. כיום המבנה משוחזר חלקית, ומציג מגדל שמירה בגובה של שני מטרים, בנוי אבני גזית ובו שלושה חדרים. למטיילים שמגיעים מכיוון "דרך הבשמים" (הכניסה מכביש הערבה מדרום ליישוב ספיר) ומואה (שהייתה חאן נבטי על דרך הבשמים) הטיפוס לחרבת קצרה כולל מעלה מאתגר שדורש כלי רכב בעלי הילוך כוח LOW או נסיעה במעקף מדרום לנחל קצרה שבהמשכו, קטע סלעי משובש שדורש מרווח גחון ראוי על מנת להימנע מנזקים.

לאחר הביקור בקצרה, אנו יורדים בחזרה במעלה אותו טיפסנו וחוזרים להמשך נסיעה בערוצו החצצי-טובעני של נחל נקרות ובסמוך למצד נקרות, אנו פורשים אל מתחת לשני עצי שיטה מצלים לארוחת צהרים מאוחרת.

מיצד נקרות – עוד עמדת שמירה מפני שודדים על "דרך הבשמים" השוכן על גדתו הצפונית של נחל נקרות. גם מיצד זה נעזב לאחר השתלטות האימפריה הרומית על ממלכת הנבטים ודרכי המסחר. החיילים שאיישו את המיצד שאבו מים מבור מים שנמצא מעברו השני של ערוץ הנחל, ונקרא כיום "בור נקרות". כיום, בדומה למיצד קצרה, גם מיצד נקרות משוחזר חלקית.

image

מכאן, המשך התנועה בנחל נקרות כבר יפגיש את שיירות המטיילים במכשולי עבירות שידרשו כלי רכב בעלי הילוך כוח ומרווח גחון רציני יותר, ועל כן, הקבוצה שלנו שרובה מורכב מג'יפוני 4X4 "רכים", ממשיכה ישר לנחל מישר, שיתקיל אותנו בכמה נקודות מעט יותר טריקיות למעבר שגם הן מתוקלות באלגנטיות וללא עיכובים ולסיום היום הגדוש, אנו נעים לאורך ערוצו של נחל חדב אל המפגש עם כביש 40 למרגלות "מעלה המישר" ובסיס שדמה של רפא"ל. נשאר לנו רק לנפח אוויר בצמיגים ולעשות סיכום לטיול נהדר עם קבוצה מצויינת שהפגינה נהיגה בוטחת והתמודדה עם כל המכשולים בקלילות שלא הותירה לי יותר מדי עבודה קשה ועל כך תודה רבה – טיולים כאלה, שמנגישים את עומק המדבר גם לכלי רכב לא קשוחים בהגדרתם, ייצאו בהמשך בתדירות הולכת וגדלה ואנו נתראה שוב.

image

16691991174741669199117921166919911819616691991184591669199118679166919911905316691991192581669199119543166919912007316691991209241669199120587166919912121116691991215151669199122208166919912191816691991226751669199123272166919912370816691991239661669199124586166919912424516691991249431669199125390166919912580416691991261661669199126498166919912680616691991273751669199127820166919912807416691991284671669199129052166919913100616691991314021669199130065166919913038116691991307381669199131788166919913209716691991324531669199133310166919913371416691991339411669199135243166919913762316691991379901669199138431166919913714216691991390901669199139410166919913972216691991399961669199141525166919914284916691991403761669199140566166919914084416691991411201669199142153166919914350916691991432291669199143949166919914414816691991460101669199146331166919914669916691991470881669199147428166919914777516691991481191669199148460

1669200298958166920029963416692002992791669200299895166920030022116692003005561669200300851166920030117716692003015211669200301950166920030313916692003034321669200306197166920030654816692003077191669200306914

לעוד מסעות והדרכות בארץ ובעולם:

למסעות הבאים בארץ - הקלק כאן
למסעות הבאים בעולם - הקלק כאן
להדרכות הנהיגה הבאות - הקלק כאן

תגובות

1 תגובות

1

אורח/ת - חנה

28 בנובמבר 2022 ב 13:43

טיול מעולה.
עבירות במינון הנכון.
נהנינו מאוד.
תודה !