הר כרכום, המון סיפורים, מזבחות, מקדשים ציורי סלע אין ספור, וכמובן אור הבוקע ממערה, תופעה המגיעה לשיאה ביום הקצר של השנה ומוכרת לרוב בכינויה "הסנה הבוער", מיקום מיוחד. השנה יצאנו עם חבורה מיוחדת לתור את ההר ואת נופי הנגב המרהיבים מסביב
מזה מספר שנים אנחנו מוציאים קבוצות אל ההר המיוחד הזה, הר כרכום / ההר הקדוש וכמו תמיד, כיאה לשם ההר, תחושה מיוחדת עוטפת את המסע ולא, זה לא
"עוד" קבוצה ו"עוד" מסע – מהר מאוד המסע מקבל תחושה מיוחדת שממלאת את המטיילים ואותנו המדריכים וההתרגשות מורגשת.
הר כרכום, מהדרך אליו וממנו וכמובן ההר עצמו מספק חוויה מדהימה, דמיון אין קץ ונוף נגב מרהיב ומיוחד. לא פעם המסע מתחיל מהרצון ומהסקרנות לחזות בתופעת האור הבוקע מהמערה, תופעה המכונה "הסנה הבוער" ומהר מאוד מתרחב לממצאים רבים באזור, טבע מדברי וחיות פרא חופשיות.
השנה התקבצנו קבוצה נהדרת ומגוונת של 15 ג'יפים ערוכים ומוכנים לצאת למסע מרתק בן יומיים.
את המפגש קבענו ליד בה"ד 1, שם ערכנו את התדריך, סבב הכרות ושיחה על הצפוי לנו ביומיים הקרובים. הקבוצה החלה להכיר את עצמה ואת מגוון הרכבים ולאחר התדריך וחלוקת מכשירי הקשר יצאנו לדרכנו.
במיוחד לקבוצה ולמטיילי האתר תאמנו מראש כניסה מאושרת ע"י הצבא לאורכו של כביש 10 במטרה להכנס לציר המוביל להר כרכום מכיוון כביש 10. התאום בוצע מראש ואיפשר לקבוצה לחוות נסיעה לאורך הכביש שסגור רוב השנה לכלי רכב אזרחיים, עם נופים מדהימים ממזרח וממערב עד לכניסה למסלול להר כרכום.
כביש 10 הוא כביש מאוד מעניין, לאלו הזוכרים אותו מהעבר, הוא שימש כעוד כביש לכיוון דרום ובעיקר לאילת. פעם עוד נדרשנו שיהיה כלי נשק לאחד איתנו, בהמשך גם עוד רכב ובשנים האחרונות הוא נסגר לתנועה ותחילה נפתח שלוש פעמים בשנה, בחנוכה, סוכות ופסח ולשמחתנו בשנה האחרונה גם סוף שבוע אחת לחודש.
הנופים המרהיבים של הנגב וסיני המלווים אותנו בנסיעה לאורכו הופכים אותו לאחד הכבישים היפים בארץ. המלצתנו.. לנסות לשלב אותו בנסיעה דרומה או חזרה מהדרום, רק לשים לב שהכביש אינו מתוחזק ודורש נהיגה זהירה לאורכו.
הדרך מכביש 10 להר כרכום הינה דרך יחסית קצרה מבחינת מרחק כ-8-9 ק"מ בשטח נוח, עם זאת פה ושם ישנם מספר מעברים או עליות שיכולות להערים קושי על רכבים רכים. עליה אחת במיוחד החלה להחמיר עם השנים והמעברים הרבים, אבל נערכנו מראש עם כלי עבודה ושפאלות, כל הקבוצה נרתמת ואנו משקיעים בבורות שיוצרים הצלבות בעבודות מע"צ, אבנים ושפאלות וכל הקבוצה עולה ללא בעיה ובזמן שיא.
משם הנסיעה כבר קלה ורכה ואנחנו מגיעים למרגלות ההר. מארגנים מראש את החניה לקראת הלילה בצורת מעגל (אוהלים בפנים ומדורה במרכז), במטרה לשמור על המטיילים מתנועת רכבים שיגיעו מאוחר יותר בלילה. זהו חניון מסודר והמטיילים חמושים במשקפות, כריכים ומים ואנחנו מתחילים את דרכנו במעלה ההר.
לאחר התצפית בעין רגילה, משקפת וטלסקופ על חצובה, כולם מצלמים ועכשיו מתחילים בסיור בהר עצמו.
אנחנו מקפידים לחשוף את הקבוצה למספר ממצאים מרכזיים על ההר כמו "מקדש העין", "המנורה/מפה", "לוחות הברית", חריתות רבות נוספות של יעלים ואדם נושא ידיו לשמיים ועוד ועוד. הקבוצה מראה נחישות ללא מגבלת גיל ומרחיקה לעבר הבולבוס הגדול העמוס חריטות סלע.
לאחר הירידה מההר המשכנו לכיוון אחד הממצאים המיוחדים הנמצא דווקא למרגלות ההר ולא בראשו - מזבח 12 המצבות.
הערב יורד במהרה ואנחנו אחריי יום גדוש. אנחנו מספיקים להרים את המחנה באור יום, להתחיל בארגוני המדורה והאוכל. כולם עזרו ותרמו עצים למדורה או טעימה טובה מפירות הארץ ועוד ועוד.
מדורה נדלקת, מקבלים את השבת למרגלות ההר עם כוס תירוש וברכת סופ"ש נעים ושבת שלום.
הסברים על ההר מסביב למדורה, מרשמלו לילדים והמדורה נשארת וסביבה רוב המטיילים, זה הזמן לשיחות מסביב למדורה.
אנחנו מנצלים את כל העצים הרבים והחום הנעים ובשעה מאוחרת המאהל מתקפל לשינת לילה לקראת המצופה לנו מחר.
הבוקר מפציע, ארוחות בוקר רצות ואנחנו יוצאים בזמן לעבר הקניון הלבן. ההחלטה גם השנה "להפוך" את המסלול מכביש 10 לכיוון כביש 40 מאפשרת לנו לעבור את רוב המכשולים בירידה וכתוצאה מכך להספיק לראות ולחוות יותר.
לקראת שעת הצהריים אנחנו מגיעים לקניון הלבן, הקניון הלבן יבש וזה מאפשר לטייל לעומקו. אנחנו גם הקבוצה היחידה במקום והחבר'ה מטיילים ונהנים. אף פעם לא משעמם להגיע לבקר בקניון הלבן, לא כשהוא מלא במים ולא כשהוא ריק לגמרי.
אנו מנצלים את העצירה כבר לארוחת צהריים ומתחילים לחזור על עקבותינו חזרה לדרך הראשית, הנוף נפתח ומשתנה למרחבים של נחל פארן, סימני המטווח של חיל האוויר מופיעים בצידי הדרכים ואנו שמים את פעמינו לשורת מטוסים שזכו לשם "בית קברות למטוסים".
קפה נוסף מתבשל ורץ בין החבורה, הילדים תרים את המטוסים ואנחנו ממשיכים לחלקו האחרון של הטיול - נסיעה לאורכו של נחל ציחור שקיבל את הכינוי "הסוואנה של הנגב".
ביציאה מ"בית הקברות למטוסים" אחד הרכבים עולה על בזנ"ט והצמיג נקרע, אנחנו חשים לעזרה עם מטיילים נוספים ומתחילים בהחלפת הגלגל – הכל חלק מהחוויה.
לאחר החלפת הגלגל אנחנו נכנסים לק"מ האחרונים של הטיול בנחל ציחור ומהר מאוד הנחל לא מאכזב, פראים וצבאים ממלאים את הנחל ואנחנו כולנו עוצרים, שולפים מצלמות ומעדכנים אחד את השני בקשר על קבוצה של פרטים בצידו הזה או האחר של הנחל.
תמיד מרהיב, מיוחד ומרגש לראות בעלי חיים בחופשיות בטבע והשקיעה במערב צובעת את נחל ציחור בצבעים מיוחדים.
אנחנו נאספים בחיבור הנחל עם כביש 40 - היא צומת ציחור, לשיחה אחרונה, איסוף מכשירי קשר, הסברים על הדרך חזור, להגיד לקבוצה תודה ולסכם את הטיול.
היה לנו לעונג ללוות אתכם במסע המיוחד הזה להר הקדוש וסביבתו, מאחלים לנו טיולים רבים נוספים.
למסעות הבאים בארץ - הקלק כאן
למסעות הבאים בעולם - הקלק כאן
להדרכות הנהיגה הבאות - הקלק כאן
3 תגובות
1
אורח/ת - אלון
02 בינואר 2023 ב 13:10
תודה לרמון ועודד על טיול מלא חוויות.
2
אורח/ת - ניצה
02 בינואר 2023 ב 14:19
תודה רבה רמון ועודד על טיול מקסים ועל היותכם כל כך נעימים קשובים ומדריכים טובים.
3
אורח/ת - עמיר
03 בינואר 2023 ב 19:16
תודה רבה לרמון ועודד שהבילו אותו בנועם, בנחת וליווי את הטיול בהדרכה מקצועית ומסקרנת.
שאפו לכם.
תגובות