הטיול מערד דרך ציר הגז להר קומות, מעלה עזגד ונחל פרצים עליון, הוא אחד המסלולים האהובים עלי ביותר בדרום מדבר יהודה, כזה שבכל שנה יוצאים אליו לפחות פעמיים והוא כייפי בכל פעם מחדש
מסלול ערד – נחל פרצים עליון, הוא אחד המסלולים הקלאסיים והוא חביב עלי במיוחד כי הוא משלב כמה תנאי יסוד שמבטיחים שיהיה מוצלח – קודם כל מדבר, אבל לא רחוק מדי. שנית – מתחיל ומסתיים ב"ציביליזציה", בתחנות דלק על כבישים ראשיים – זהו יתרון לוגיסטי רב ערך – מאפשר ומרכז תדלוקים, ניפוח אוויר, הצטיידות בנשנושים – הכל במקום אחד. והעיקר - זהו מסלול שמתאים לחובבי נהיגת השטח האתגרית מבלי שיצטרכו להרחיק לאיזורים נידחים באמת ומינון האתגרים שהוא מציב הוא "בדיוק מה שצריך" – מאתגר, דורש מיומנות ועירנות ומותח איברים לכלי הרכב - אבל לא קשה מדי או כזה ש"שובר מכוניות". אם הכל כל כך טוב, אז מה עוד צריך?...
צריך רק שיבואו. והחבר'ה באים! ברחבת החניה של תחנת "פז ערד" מתאספת חבורה צבעונית שכוללת מגוון של כלים מסוגים שונים – החל מג'ימנים, דרך טרופר ורקסטון ישנים ולנדקרוזר עד לטויוטה FJ קרוזר אימתני וכבונוס – ויטארה ארוכה ישנה ומשופרת מאוד של נ' – חבר טוב שהצטרף לסיוע וגיבוי. את כל החבורה המכובדת הזו יוביל הג'וניור שלי עידו מאחורי הגה הסופה החבוטה, וישאיר לי את מלאכת הניווט וההתעסקות בקבוצה.
תדריך, חלוקת מכשירי קשר ואנו בדרכנו למנחת ערד ול"ציר הגז". תצפיות מראש הר כיפון והר יהל, חציית כביש 258 ליד באר אפעה ולארוחת בוקר וקפה ירדני טעים עצרנו למרגלות מעלה הר-קומות. אחרי הרגעת הבטן, הסבר קצר על המעלה שיפתח לנו את מנת העבירות של היום – הוא לא באמת קשה, אבל כן דרדרתי ורצוף בהצלבות וכן יכול להפיל בפח את מי שמזלזל. לקראת סיום הטיפוס, צריך לשבור קצת שמאלה ואז לתקן ימינה ולטפס במדרגה - בכלי רכב לא נעולים או ללא TC, הטריק הוא לשמור על מומנטום ופשוט לא לעצור.
מעלה הר קומות אינו מהקשים, ולא מציב אתגר אמיתי לסופה, לנדקרוזר, FJ וגם לא לג'ימנים ואפילו הטרופר הישן במצב סטוק מנשנש אותו בקלות – אבל אריק ברקסטון מתקשה והרכב מסרב לטפס במדרון. מכיוון שמדובר בנהג טוב וברכב עם יכולות מוכחות, כנראה שיש כאן תקלה מכנית. בדיקה מהירה מגלה שלא מגיע מומנט לגלגלים הקדמיים. זו אינה הפעם הראשונה שרקסטונים מדגמים ישנים סובלים מתקלה בתיבת ההעברה או במכלול ההנעה הקדמית – מדובר ברגישות ידועה שבעלי כלים מהדגם הזה צריכים לתת את הדעת עליה ולמדי פעם לוודא את תקינות הרכב – להמשיך כך בטיול אתגרי שדורש הנעה 4X4 תקינה יהיה קצת קשה ואריק מתקפל הביתה, מאוכזב מעט, (לא נורא, הרכב יתוקן ואנחנו נפגוש בו בטיולים אחרים).
כולם טיפסו בהצלחה ובלי להתעכב אנו ממשיכים לכיוון דרום ומפעלי צומת צפית, שם פונים שמאלה לכיוון מזרח. ציר ארוך, קצת טרשי, היורד לכיוון ים המלח בציר המתפתל של מעלה עזגד, עם נופים מדהימים של נחל חמרמר מצד שמאל ונחל עזגד מצד ימין. בעונה הזו הצבעים מטורפים – השמיים בחורף כחולים-עמוקים הרבה יותר והאור רך, ניגוד מושלם ומדהים עם צבעי החום והצהוב של המדבר.
קטע קישור קצר במישור עמיעז, ארוחת צהריים, והנה אנו נכנסים לדובדבן של היום – הציר המאתגר של נחל פרצים עליון. קטע לא ארוך – כ- 11.5 ק"מ ברוטו, אבל כל כולו עליות וירידות והצלבות ושיפועי צד וטרשים ובולדרים ובורות. אין כאן רגע דל, נוסעים ב-LOW כל הזמן, פה ושם קטעי שביל שקרסו עם מעקפים וכל מכשול מתחיל את כל הסיפור מחדש – חגיגה אמיתית לחובבי נהיגת השטח וכל זה תחת לחץ זמן כי אנו בעיצומו של חורף והחשיכה, גם אם לא יורדת מוקדם כמו בדצמבר, עדיין ממשמשת ובאה...
פרצים-עליון לא עושה הנחות אבל הקבוצה שלנו מפגינה נהיגה מצויינת ואחראית ואף אחד לא נזקק לעזרה מול האתגרים שהציר המרהיב הזה מציב. הקטע האחרון של נסיעה בכיוון מזרח, מעניק לנו את מראהו עוצר הנשימה של הרכס המוארך של הר סדום, משוח בצבעי השקיעה הבוערים-מרהיבים, הוא הפרס לאלה שנוסעים בפרצים עליון בכיוון צפון בשעות הנכונות, כמונו. לנקודת הסיום בתחנת הדלק של שפך זוהר נכנסנו בדיוק בשעה היעודה, עדיין באור יום מלא, ללא נפגעים וללא נזקים, ועם חיוך גדול של שביעות רצון.
מה נשאר להוסיף? קבוצה אדירה, נהיגה מצויינת, מכוניות טובות, מזג אוויר מעולה והרבה חיוכים לאורך כל היום – מתכון מושלם לטיול נהדר. ומה שכבר הפך למסורת טעימה - בסוף טיול בנחל פרצים עליון, גם הפעם עצרנו, נ', עידו ואני, לארוחה מושחתת ב"מוזה" – הפאב המיתולוגי בתחנת "דלק" ערד... תודה לכל הקבוצה, נעמתם לי, אני מצפה לפגוש אתכם שוב!
למסעות הבאים בארץ - הקלק כאן
למסעות הבאים בעולם - הקלק כאן
להדרכות הנהיגה הבאות - הקלק כאן
תגובות