מסע חוצה ישראל, מהחרמון בצפון ועד אילת בדרום כשרובו בשטח, הוא ללא ספק חוויה חזקה וטובה לחיים. אחרי כמה שנים שאני עושה אותו בפורמט של 5 ימים, החלטתי הפעם להאריך אותו ל-6 ימים מלאים, אבל אף אחד מאיתנו לא צפה מסע כל כך מרתק, שיתחיל בחשש ביטחוני אמיתי ונוכח בצפון ויתפתח למופע מופלא ועוצמתי של הטבע בדרום, עמוס בגשם, רוחות חזקות, שיטפונות, חסימות כבישים ותאי שטח נרחבים, שליווה אותנו עד לק"מ האחרון. בזכות קבוצה מדהימה וענקית של ילדים ומבוגרים, שהתקדמו בשיירה שהגיעה בחלק מהימים לאורך של 19 רכבים, זה היה ללא ספק מסע חוצה ישראל מוטרף ומהטובים שהובלתי
מידי פעם אנחנו נתקלים בנחל שצריך לחצות או מדרגה שיש לטפס או לרדת. בנקודות אלו אני קורא במכשיר הקשר לכולם לצאת מהרכבים ולהתקדם אליי כדי לשמוע הסבר על הדרך הנכונה לעבור את המכשול, לראות נהגים ורכבים אחרים עוברים אותו והכי חשוב, כי יש עבודות מע"ץ וצריך כאן כמה זוגות ידיים עובדות.
בתום נסיעה של כ-24 ק"מ לאורך המצוק הגענו למעלה נוח, אללה ירחמו, וגילינו שהוא עבר ממש לא מזמן, "טיפול" של כמה כלים צהובים וכבדים והפך להיות כשמו כן הוא, "מעלה נוח לאללה" בצורה של סתם עוד שביל כבוש. אמנם השביל הכבוש עם הנוף הכי יפה בארץ, אבל עד להודעה חדשה, עבירות אין לכם מה לחפש פה.
בשעה 15:00 חזרנו לרכבים והתחלנו לרדת את מעלה נוח הכבוש. תוך כדי החל טיפטוף שהלך והתגבר במהירות וכשהגעתי לאמצע המעלה כבר ירד מבול. באופן אישי לא ראיתי ככה את המכתש מעולם. גשם חזק מאוד מכל עבר והצמיגים שלי משפריצים בוץ ומים. נראה ונשמע לא אמיתי ואיפה החזאי ההוא מהבוקר שאני חייב לו התנצלות על הטלת הספק ועל הדרך, רוצה לומר לו תודה על מופע הטבע המדהים שאירגן לנו כאן.
עברה כבר שעה והגשם לא מפסיק כך שבמקום להמשיך לטייל קצת ברחבי המכתש, אנחנו פונים לכיוון חניון לילה הר ארדון. מעבר לכך שזהו חניון הלילה המועדף עליי באופן אישי, הוא מספיק גדול כדי לארח את כולנו, הוא ממוקם מעט בגובה מה שישמור עלינו במידה והגשמים ימשיכו לרדת במהלך הלילה ואם כבר תהיה סופה רצינית, זו כנראה המרפסת הטובה ביותר ממנה נוכל להשקיף על כל המחזה.
התמקמנו בחניון על כל שלושת מפלסיו. הגשם בא והולך, פעם בעוצמה ופעם רק בטיפטופים, הבוץ שהפך כבר מזמן לעיסה רטובה וכבדה נדבק לסוליות הנעליים ולרגע מסוים ישבנו כולם ברכבים, עד יעבור זעם.
סביבות השעה 20:00 הגשם פסק, השמיים התפנו קצת מעננים וכולנו יצאנו מהרכבים. סבב בירורים קצר שעשיתי בין המשתתפים העלה שיש 2 אוהלים אליהם חדרו קצת מים אבל אין כאן אף אחד שמתרגש מכך, נהפוכו, למרות שהטלפונים הרבים מהבית מפצירים בכולם לחזור הביתה, החבורה שלי בשיא ההתרגשות וכולם רוצים להישאר.
החזאי הבטיח שהגשם יחזור רק לקראת 12 בלילה וכולם התפנו להכנת ארוחת הערב. סטייקים וקבבים על האש, שניצלים וצ'יפס בשמן רותח, פיתות, סלטים, מתוקים ואפילו עוגה עם נר, שגיל לא שכח להביא כדי לחגוג יומולדת לאישתו, שרון. ואם כל זה לא מספיק, החלה ברקע סופת ברקים מדהימה, שהשלימה בצורה הכי מרשימה את כל מה שקורה כאן מסביב.
הבוקר עלה על המחנה שלנו ואם לומר את האמת, החזאי שהבטיח שהגשם יחזור מ 3-6 בבוקר טעה והמחנה שלנו היה יבש יחסית, אחרי לילה ללא גשם. בתדריך הבוקר שוב עלתה השאלה "מה עושים..?" וכמידי בוקר עניתי חזרה שממשיכים כמתוכנן ושניקח החלטות בהתאם למצב.
תחילה יצאנו מהחניון ויצאנו עם ציר הנפט עד לחניון בארות. שם פגשנו בשני רכבים נוספים שמצטרפים אלינו ליומיים האחרונים. עשינו סיור קצר בשלוחת מוחילה, צפינו בבריכות המלאות במים, ביקרנו בתותח החרסית ואחריו יצאנו מהשמורה ועלינו על כביש 40, לכיוון דרום.
בצומת של כביש 40 עם זה שמוביל להר מישר פנינו שמאלה ומזרחה ונכנסנו לשביל המוביל לנחל עשוש. תחילה השביל כבוש ומסודר אבל ברגע שהגענו לנקודה שבה הוא מתחבר עם הנחל, אפשר היה לראות שהשיטפונות ביקרו גם כאן והשביל המוכר איננו עוד. ביקשתי מהחבורה לרדת במקום ולחכות לי ונכנסתי עם רכב נוסף כדי לבחון את תחילת הדרך. ככל שהתקדמתי מצב הדרך רק הלך והחמיר ואיתו, הרצון שלי לאתגר את החבורה ולהעשיר את שק החוויות של כולנו.
חזרנו לחבורה, נאספנו למעגל ואמרתי שהנחל נראה מדהים אבל השביל איננו. אפשרות אחת היא לוותר עליו ולצאת למסלול אחר שגם בו עלולות להיות הפתעות שכן הדרום כולו עבר הלילה טלטלה. האפשרות השניה היא לצאת, אבל תחת שינוס מתניים ואופן התקדמות שבו בכל פעם שאגיע למכשול, אקרא לכולם בקשר להתקדם אליי, כולם ללא יוצא מהכלל מגיעים למכשול, מבצעים במהירות עבודות מע"ץ וכולנו יחד, נעבור את מסלול הנחל כולו. ההחלטה על אפשרות 2 היתה מיידית ובפה אחד.
יצאנו לדרך. השביל כאמור כמעט ונעלם ובמקומות שעברתי בהם בעבר עם שיירות ארוכות, עמדו כרגע בולדרים ענקיים ועצים שבורים. במקומות שלא היו סלעים שחסמו את הדרך, נפרצו ערוצים עמוקים ורחבים ואת הכל, היינו צריכים ליישר כדי שכל הרכבים יוכלו לעבור ללא פגע. החבר'ה עמדו בהבטחתם והרביצו עבודה מהירה ויעילה, גברים, נשים וילדים, כל מי שיכול היה להביא סלע או אבן נתן יד ומהר מאוד כל מכשול הפך למעבר בטוח.
כעבור כ-3 שעות מרגע שנכנסנו לנחל הגענו לגב עשוש ועצרנו לארוחת צהריים, כשמאחורינו פחות מ-5 ק"מ. המסלול של נחל עשוש נמשך לאורך של כ-30 ק"מ מה שהופך לנתון מעט מטריד, שכן חישוב מתמטי פשוט הצביע על כך שבקצב הזה, את הלילה הקרוב נעשה כאן, בתוך השמורה.
סיימנו את ארוחת הצהריים והשיירה הארוכה ממשיכה בקצב.. של סלילת כביש. אני מתקדם בראש הטור מרחק של בין 30 ל-300 מטר, עוצר לפני מכשול כלשהו, קורא לכולם בקשר שמגיעים במהירות ותוך רגעים ספורים עמד לו מעבר מכשול לתפארת וכולנו המשכנו הלאה. כך זה התנהל במשך שעתיים-שלוש נוספות עד כמעט אמצע הנחל, משם כבר יכולנו להגביר קצב ולהנות מיופיו של הנחל ולשמחתינו כל זה קורה עדיין בשעות האור.
כשהגענו למפגש הנחל עם כביש 90 ופחות מק"מ מהכניסה לישוב צוקים, חזרנו למציאות. קונוסים על הכביש, ניידות משטרה ואספלט מפורק, רמזו לנו עד כמה הבלאגן בחוץ חגג, בזמן שאנחנו היינו עסוקים בסלילת סמ"ש חדש בנחל עשוש. נכנסנו לתחנת הדלק בצוקים לתדלוק נוסף וקצת קניות ונאספנו לתדריך ערב קצר.
המצב הוא שכל הכבישים מאילת צפונה, 12, 90 ובהמשך 40, החל מהרגע ולפחות עד מחר בבוקר, סגורים לכל רכב. אנחנו לא יכולים להכנס חזרה לשטח ובטח שלא לחניון הלילה המתוכנן, שכן יש צפי ודאי לגשמים חזקים ושיטפונות, ברחבי הנגב והערבה כולה. החלטתי לבדוק שתי נקודות שקיבלתי מהמשרד שלנו ושתיהן לא מתאימות לקבוצה גדולה כשלנו ובלי ששמנו לב, השעה 21:00 חלפה לה לפני כמה דקות.
החבר'ה עייפים ורעבים, אבל אפשר לראות אצל כולם סוג של זיק בעיניים, כזה שאומר שכולם ערים לכך שכולנו נמצאים עמוק בתוך אירוע חוויתי ומאוד לא רגיל. אספתי שוב את כולם אליי והסברתי שבמידה ונשאר כאן בשטח, סיכוי טוב מאוד שנקום מחר בבוקר לסוג של עוצר. הכבישים יהיו סגורים לתנועה וכמובן שלשטח אסור יהיה להכנס, מה שאומר שנאלץ להישאר במקום ולחכות להוראות אחרות, שיגיעו מתישהו. האפשרות השנייה היא לעלות לרכבים עכשיו, לרדת לאילת ולעשות שם את הלילה. לקח לקבוצה כולה שנייה אחת של שקט עד שהבינו שאני מדבר ברצינות ולאחריה, גל של צהלות שמחה ובריצה כולם עלו לרכבים ושוב אנחנו בנסיעה.
אמנם ממש לא בהתאם לתיכנון, אבל החבורה שומעת אותי כבר כמה ימים חוזר ואומר בכל תדריך בוקר שהמפה המסומנת, היא בסה"כ בסיס נהדר לשינויים, אז הנה, כולנו בנסיעה לחניון לילה באילת, זה שבעצם היה אמור להיות נקודת הסיום למסע כולו.
הגענו לחניון הלילה מעט לפני 22:00 ותוך דקות המאהל כבר עומד ואיתו מנגלים עם בשרים, קולות חיתוך וקיצוץ ורגע לפני הסוף, אפשר כבר להכתיר כאן את כולם כמקצוענים.
התעוררנו לבוקר חמים עם שמיים כחולים ובשעה 08:00 כולם עומדים לתדריך בוקר אחרון למסע כולו. מאחר וחניון הלילה בנחל שלמה היה אמור להיות נקודת הסיום שלנו, אנחנו פשוט נחזור לאחור, צפונה, בדרך שהיינו אמורים להגיע לכאן. מזג האוויר נראה טוב אבל כבר אתמול היו שמועות רבות שלקראת הצהריים הוא ישתנה שוב, אז אנחנו לוקחים בחשבון שיש סיכוי טוב שמתישהו, נאלץ לצאת מהשטח ולחזור חזרה לאילת.
חניון הלילה של נחל שלמה נמצא בדרומה של שמורת מסיב אילת והשביל שמלווה את הנחל הוא סמ"ש אדום. אנחנו יוצאים לדרך, הפעם ובשונה מהמסע כולו, לכיוון צפון והנוף מרהיב מכל עבר. הר רחבעם והר יהושפט ואחריהם, הר אסא, שלמה ויהורם, מטפסים חזק בגובה ומתקשטים בצבעים שונים. כל כך יפה כאן שאפילו יצאנו לטיפוס רגלי לאחת התצפיות וכדי שלא לעזוב כאן מהר מידי, עצרנו להפסקת קפה כשברקע, בין ההרים, מפרץ אילת מבצבץ לו.
מידי פעם השביל מחזיר אותנו לקטע קצר בכביש ובהזדמנות הראשונה שיש אנחנו יורדים שוב מהאספלט, משלבים 4X4 וממשיכים בשבילים. בירידה לקניון האדום אנחנו ממשיכים עם הסמ"ש האדום, חוצים את נחל שני שגם עליו עבר שיטפון והרס את השביל המוכר ועולים על שביל ארוך שחוצה את מישר סעיפים. מזג האוויר מאפיר עם כל רגע שעובר והתכנון שלנו הוא לטפס להר ברך לארוחת צהריים מאוחרת ואחרונה.
אבל תיכנונים לחוד ושיטפונות לחוד ומתחילות להגיע אלינו ידיעות, שגשם כבד עומד לפקוד את המקום ובעקבותיו יסגרו שוב כל הכבישים. אנחנו לוקחים החלטה פה אחד, עולים על הכביש ויורדים חזרה לחניון אחר בנחל שלמה ועוצרים לארוחת צהריים אחרונה, היא נקודת הסיום למסע שלנו.
זהו, מסע חוצה ישראל נוסף ומוטרף לגמרי הסתיים לו. היה לנו הכל, מחשש ביטחוני ושרב בשלושת הימים הראשונים ועד למזג אוויר חורפי קיצוני, עמוס ברוחות ושיטפונות שפרקו לנו את הדרך בשלושת הימים האחרונים, וכל אלה דרשו מאיתנו ערימות של נחישות, סבלנות ועבודה קשה. את כל זה אי אפשר היה לעשות בלי הקבוצה הגדולה והנהדרת שהיה לי הכבוד להוביל, שלמרות כל התנאים הלא פשוטים ולמרות אינספור טלפונים, תחינות, דרישות ובקשות שקיבלו מהבית, כולם התעקשו להישאר ולהמשיך את החוויה המדהימה שעברנו.
תודה לכל אחת ואחד מכם, קטנים וגדולים, על הסבלנות וקור הרוח, על האווירה הטובה, על הצחוק, על השיחות והשיתופים ובעיקר, על האמון שנתתם בי לכל אורך הדרך.
אתם אלופים אמיתיים...!
להתראות בטיול הבא,
קובי.
למסעות הבאים בארץ - הקלק כאן
למסעות הבאים בעולם - הקלק כאן
להדרכות הנהיגה הבאות - הקלק כאן
9 תגובות
1
אורח/ת - הג'יפאי
12 במאי 2023 ב 20:46
התרשמתי!
2
אורח/ת - יזהר
16 במאי 2023 ב 11:50
מאד נהנייתי עם כל הקבוצה, חוצה ראשון שלי וכמו שזה נראה, לא האחרון. ואם כל התקלות שהיו הן רק שני פנצ'רים זה אומר שקובי מקצוען אמיתי, אני בטוח שכל אחד יוצא מזה נהג הרבה יותר טוב ממה שהתחיל. תודה קובי וכולם, להתראות.
3
אורח/ת - גיל
16 במאי 2023 ב 11:50
תודה על חוצה מקסים ומסיבת יומולדת נפלאה🙏😘
4
אורח/ת - רונית
16 במאי 2023 ב 11:51
קובי,
כמו שאמרתי לך באופן אישי, הגענו עם ערימות של ציפיות ופחדתי שהמסע הנוכחי לא יוכל לעמוד בהן. לא חשבתי שיכול להיות מצב שנהנה יותר משנה שעברה, אז חשבתי....
היה שונה ומיוחד ומהנה וכמובן שעלה על כל הציפיות ועשה כרגיל חשק לעוד.
תודה על הדאגה, ההדרכה, הצילומים, החברה.
למרות שכל המשפחה שיגעה אותנו שנחזור, לא חששתי לרגע. ידעתי שאנחנו בידיים הכי מקצועיות ואחראיות שיש.
5
אורח/ת - אורטל
16 במאי 2023 ב 11:51
וואוו…!!!
למסע כזה לא ציפיתי
במובן הטוב, כן…
מגוון בכל דבר אפשרי,
סמכנו עליך בכל שלב והרגשנו ביטחון מלא למרות החששות שהגיעו מהבית
תודה על חוצה נהדר, קובי
נתראהבהמשך🖐🏼
6
אורח/ת - איריס
16 במאי 2023 ב 11:52
חברים כמה כייף היה אתכם❤
נתראה בשטח💪
7
אורח/ת - יהב ואביעד
16 במאי 2023 ב 11:52
חברים, למרות היום הבודד בלבד, היה טבעי וכיף להשתלב איתכם, והיה מבאס שלא להמשיך לעוד ימים. ובעיקר זכיתם במדריך מלך !!!
שמר על קור רוח גם ברגעים שהתחיל לרדת גשם, ובכל המדרגות והמכשולים עם כמות ענקית שכזו של רכבים, שמלבד ביצי שור, הוא יודע מה הוא עושה.
8
אורח/ת - רינת
16 במאי 2023 ב 11:53
איזה יופי של כתבה
ותמונות מדהימות
כל הכבוד...
לקובי ולכלהמשתתפים.
9
אורח/ת - רביב
16 במאי 2023 ב 11:53
היה מיוחד באווירת מזג האוויר. חוויה אחרת.
תגובות