המבוטח שילם תוספת מיוחדת עבור ביטוח חילוץ וגרירה לרכבו.
אולם כשנזקק לגרירה, נדרש על ידי חברת הביטוח הראל, לשלם עליה תוספת מיוחדת בטענה שרכבו זקוק ל"גרירה מיוחדת".
האם השופטת נאוה ברוורמן, תצדיק את התנהלות הראל?
התמונה מתוך מסע של אתר השטח בקירגיזסטן ואין לה כל קשר לכתבה
קבוצת יהודים, כך פותחת בדיחה יהודית חבוטה, שילמה לעגלון, כדי שיסיע אותם בדרך הררית קשה.
עם תחילת המסע, החל העגלון נוזף בהם. "איזה מין יהודים אתם, הסוסים כורעים תחת נטל העלייה בהר ואתם יושבים ונהנים?". הנוסעים ירדו מיד והתגייסו לדחוף את העגלה בעלייה.
כאשר הגיעו לראש ההר, ביקשו הנוסעים לשוב אל העגלה.
העגלון הזהיר אותם, "הירידה קשה, אם תוסיפו משקל לעגלה היא עלולה להתדרדר על הסוסים".
הנוסעים נחלצו שוב כדי לבלום את העגלה בירידה.
לבסוף, כאשר הגיעו למחוז חפצם, העז אחד היהודים לשאול את העגלון בשביל מה בעצם צריך היה לשלם לו, הרי כל הדרך לא ישבו אפילו רגע אחד בעגלה.
התמונה מתוך מסע של אתר השטח בירדן ואין לה כל קשר לכתבה
"איזו מין לב אטום יש לכם", ענה העגלון כמנהג היהודים בשאלה, "אם לא תשלמו לי ממה אתפרנס?".
סיטואציה זו, שבה אדם משלם עבור שירות מבלי לקבל עבור כספו כל תמורה, חוזרת, על עצמה לעיתים קרובות בתחום הביטוח. הנה לדוגמא המקרה של קובי.
קובי הוא בעלים של רכב מדגם יונדאי איוניק מסוג היברידי. בשעת לילה מאוחרת, נהגה בת זוגו ברכב. לפתע החלה לשמוע רעשים והחליטה להחנות את הרכב לצד הדרך.
הרכב היה מבוטח בפוליסת ביטוח מקיף בחברת הראל. בעת רכישת הביטוח, קובי לא קימץ והוסיף פרמיה נוספת, עבור כיסוי מיוחד לשירותי חילוץ וגרירה.
לאור השעה המאוחרת, יצר קובי קשר עם מוקד שירותי הדרך של הראל בשעות הבוקר המוקדמות שלמחרת היום. המוקדן הבטיח כי הגורר יגיע בתוך ארבע שעות.
התמונה מתוך מסע של אתר השטח בארמניה ואין לה כל קשר לכתבה
במקום גורר, הגיע רכב פרטי. מהרכב יצאו שני טכנאים. באנו לבצע בדיקה לרכב ואז נזמין את הגורר, הסבירו לקובי. חילוץ הרכב מצריך "גרירה מיוחדת". אל תדאג, סיננו לעברו, בתוך שעה יגיע גורר מתאים.
דקות ספורות לאחר שהטכנאים פנו לדרכם, קיבל קובי שיחת טלפון ממוקד "דרכים" של הראל. הוא נדרש לשלם מכיסו, בטרם יגיע הגורר המיוחד, 750 שקל. קובי לא הבין את פשר הדרישה, הרי רכש כיסוי לשירותי חילוץ וגרירה. בלית ברירה, מתוך רצון שלא להתעכב, שילם את התשלום שנדרש ממנו.
לאחר האירוע, פנה קובי שוב ושוב אל הראל, בדרישה להחזר הסכום ששילם עבור הגרירה. הראל התעלמה מפניותיו. קובי נאלץ לפנות לעזרת מערכת הצדק. התביעה הונחה על שולחנה של שופטת בית משפט השלום, נאוה ברוורמן.
במשפט האשים נציג הראל את קובי ב"חוסר תום לב ובניסיון לעשיית עושר ולא במשפט". זאת למרות שהנציג נאלץ להודות, כי מהמידע שמסר קובי להראל בכניסה לביטוח, על סוג הרכב ומהותו, יכולה הייתה הראל לקבוע כבר אז כי מדובר ברכב הדורש גרירה מיוחדת וליידע אותו בגובה התשלום הנוסף שיידרש ממנו. למרות זאת, העדיפה הראל להוציא כיסוי עם חריג ערטילאי של תשלום נוסף במקרה של "גרירה מיוחדת" מבלי לנקוב בגובה התשלום.
התמונה מתוך מסע של אתר השטח בירדן ואין לה כל קשר לכתבה
עמדת הראל קוממה את השופטת ברוורמן. כאשר מבוטח משלם פרמיה נוספת עבור כיסוי לחילוץ וגרירה, המבוטח רשאי להניח כי לא יידרש לכל תשלום נוסף עבור שירותי "גרירה מיוחדת". גם מעיון בכתב הכיסוי לשירותי גרירה לא ניתן להבין מדוע, מתי ובאילו מקרים תידרש תוספת תשלום עבור גרירה מיוחדת. בכך הפרה הראל כמבטחת, פסקה השופטת, את חובת הגילוי הנאות החלה עליה בעת מכירת הפוליסה.
גם טענת הראל שמותר לה למכור כיסוי עם חריג ערטילאי לפיו רק בקרות מקרה הביטוח ייקבע אם הוא ישלם תשלום נוסף עבור "גרירה מיוחדת", קוממה את השופטת. חברת ביטוח שלא מציינת במפורש ומראש את התשלום הנוסף שיידרש עבור גרירת הרכב, חייבת לשאת במלוא עלויות הגרר.
המקרה של קובי אינו מקרה נדיר. הוא נפוץ ביותר בתחום הביטוח. חברות הביטוח מרבות לערפל את ניסוחי הפוליסות כדי לאפשר לעצמן לחמוק מתשלום. מרבית המבוטחים נופלים בפח. מוותרים על תביעתם או מוסיפים תשלומים. רווח נקי עתק לחברות הביטוח.
חברות הביטוח גם יודעות שאפילו אם יינתן בסופו של דיון פסק דין, הן לכל היותר תאלצנה לשלם את מה שהגיע למבוטח מלכתחילה, אולי עם תוספת מזערית בטלה של הוצאות משפט.
כך קרה גם במקרה של קובי. השופטת נאווה ברוורמן עמלה קשות בניהול המשפט ובכתיבת פסק דין נוקב. בסופו אמנם חייבה את הראל להשיב לקובי את עלות הגרירה. אלא שבשל גרירת המבוטח להליך משפטי מיותר, חויבה הראל בהוצאות משפט של 812 שקל בלבד. ספק אם פסק הדין יגיע בכלל לידיעת מנהלי הראל, וגם אם יגיע, אין ספק כי הם לא ישנו מהתנהלותם שמעשירה את קופתם.
התמונה מתוך מסע של אתר השטח בקירגיזסטן ואין לה כל קשר לכתבה
8 תגובות
1
אורח/ת - יעקב
31 באוגוסט 2023 ב 13:17
מה זה גרירה מיוחדת
אם אפשר לפרט בבקשה
2
Ogash Ofer
31 באוגוסט 2023 ב 15:42
מה זה גרירה מיוחדת
אם אפשר לפרט בבקשה
3
אורח/ת - קנגל
01 בספטמבר 2023 ב 06:59
בגדול, ביטוח גרירה הוא די מיותר. בסיכומו של יום, לא קורה שנתקעים הרבה ועלות גרירה חד פעמית משתווה ולעיתים זולה יותר מהתשלום הקבוע בפוליסת הביטוח שתמיד ימצאו בו איזה סעיף לחייב עוד, כמו למשל הגבלת ק''מ, אזור החילוץ, שעת החילוץ וכמובן ''גרירה מיוחדת''....
4
אורח/ת - אייל
01 בספטמבר 2023 ב 10:45
ביטוח הראל עשו לי בדיוק אותו הדבר.
אישתי התהפכה על הגג והם ביקשו 2000 שח חילוץ להפוך את הרכב.
ולא שולחים גרר עד שלא תישלח להם תמונה שהרכב הפוך בחזרה על הגלגלים וניתן לגרירה
חברה פח.
5
אורח/ת - די להיות פראריירים
01 בספטמבר 2023 ב 19:49
אם הצרכן הישראלי היה נבון הוא היה מצביע ברגליו ומצמצם את התיק הביטוחי שלו למינימום המתבקש. ואז חברות הביטוח היו משתפרות.
אבל כרגע מדובר בנוכלים שרק מנסים לגבות כסף ולא לשלם תמורה.
6
אורח/ת - נתו
02 בספטמבר 2023 ב 20:31
הראל חברה לביטוח צודקת יש כתב שירות לשירותי דרך ובגרירה שהיא לא רגילה לקוח צריך לשלם.
לכל הציסור לדעת כולם יקבלו גריקה ללא תשלום כאשר יש ניוטרל ברכב 4 גלגלים משוחררים וכמובן בלם יד חופשי.
שכל התנאים האלה מתקיימים ללקוח לא יקחו תשלום.
7
Ogash Ofer
02 בספטמבר 2023 ב 22:18
הראל חברה לביטוח צודקת יש כתב שירות לשירותי דרך ובגרירה שהיא לא רגילה לקוח צריך לשלם.
לכל הציסור לדעת כולם יקבלו גריקה ללא תשלום כאשר יש ניוטרל ברכב 4 גלגלים משוחררים וכמובן בלם יד חופשי.
שכל התנאים האלה מתקיימים ללקוח לא יקחו תשלום.
8
אורח/ת - עומר
05 בספטמבר 2023 ב 22:12
חברת דרכים היא מ הגרועות
בשירותי הגרירה
הכול מנוהל על-ידי חבורה של אנשים
אטומים ועים ניצול של המצב שהרכב שלך תקוע כמות קומבינות מטורפות
סיפורים מיכן ועד אפריקה
חברת הראל לא שולטת בספק הזה ביכלל
לנו הלקוחות אסור להסכים לשלם על שרותי גרירה של חברת דרכים
פשוט לאלץ את הראל לצרף אותנו לגרירה עים חברת גרירה אחרת
דרכים זה לא אופציה
תגובות