ממש לפני הגיעו של הקיץ החם נפגשו חבורה של 8 רכבים אמיצים מכל רחבי הארץ לצלוח יומיים מאתגרים הכוללים
הרבה מדבר, נופים מדהימים, גבים ומעיינות מלאים וטיול רגלי מפתיע ומאתגר
ברחבת החנייה של מ מאפיית "לשה" האיכותית ברובע האומנים במצפה רמון החלו להתאסף מכל רחבי הארץ המטטילים, ומיד הבנתי שיש לי קבוצה איכותית מאוד, חברותית מאוד שתתמוך האחד בשני במידת הצורך, והיה צורך :)
מתחילים במכתש רמון ומסתיים במכתש ירוחם הלוא הוא מכתש ירוחם.
יום שישי מוקדם בבוקר, התנועה דרומה כבר ערה ואני בתפילות שהעומס הזה לא יזלוג לעומק המדבר במסלול המיועד לנו.
שעה 9 בבוקר, נפגשים ברובע האומנים במצפה רמון, רובע שהוקם עם מספר בתי מלאכה ומאגד את כולם יחד לבית לאומנים מהאזור וכאלה הרוצים לעבור לעיר הדרומית. מצטיידים להמשך היום, חלוקת מכשירי קשר, תדריך ומסדרים את השיירה לתחילת תנועה.
נסיעה קצרה בכביש מביאה אותנו לשמורת הצבעים שבעומק מכתש רמון, דרך שנסללה בשנים האחרונות והפכה נגישה לכל הרכבים, מביאה לאיזור ששימש בעבר למפעלים לייצור גבס, רעפים, ועוד. מי התהום שנאגרו לאורך השנים יצרו בריכות שהתגלו במהלך החציבות בהר, הצבעים הנגלים בשכבות הסלעים בהר מרהיבים ביופים ומגלים את הפלא של המכתש.
שרידים מתנור הגבס
ממשיכים בדרכנו לעומק המכתש, כאשר היעד שלנו הוא טיפוס מעלה נוח - מעלה שהיה בעבירות בינונית פלוס עם מדרגה בעייתית, שהביא בשנים האחרונות לכמה אירועים בטיחותיים והתהפכויות, סודר במעט על ידי רשות הטבע והגנים ושימש אותנו בחימום לפני המשך היום.
מסדרים את השיירה, הסבר קצר על הדרך הנכונה להגיע למכשולים במעלה, אני עולה ראשון לפתוח את הדרך ויורד לכוון את השיירה הנרגשת לפני האתגר.
כולם מגיעים לקצה המעלה, הסדרת נשימה ומתפנים להתרשם מהנוף העוצמתי אל המכתש.
ממשיכים הלאה בנסיעה על ציר הנפט לכיוון מערב, במה שאני קורא לו הלונה פארק של הטבע. עם רכבת ההרים של העליות והירידות המרשימות הגענו לאתגר השני להיום - מסלול רגלי מאתגר, כדי להגיע לגב חווה המרשים שהשנה התמלאה לאחר 3 שנים יבשות.
לאחר מאמץ גופני מרשים מסדירים נשימה וממשיכים כדי לגלות את הפלא האנושי שיצר את מאגורות "נחש צמא". שתי מערות היושבות ממש מתחת לקו צינור הנפט, שיש האומרים שנועדו לשמש לאיחסון נפט, ויש הסוברים שנועדו לשמש לאיחסון דברים אחרים...
מנצלים את הקרירות שבמערות להפסקת צהריים ואגירת כוחות להמשך.
ממשיכים לכיוון חניית הלילה, לא לפני שצולחים את אתגר הנהיגה היומי ויורדים במעלה זיק הידוע בכיונו (ולא לשווא) "זיק המזיק". על הכינוי הזה אני יכול להעיד הצמיג השמאלי קידמי שלי, כבר אחרי ירידת החלק הראשון של המעלה גובה את "הקורבן" הראשון. החלפה זריזה, תדרוך על אופן ירידת המעלה בדרך הנכונה ואחד אחד יורדים באופן מדויק ללא פגע.
מעלה זיק הינו מעלה ארוך ומרשים מאוד, שחלקו הראשון בירידה מלא באבנים והצלבות, וחלקו השני רווי בפודרה ודרדרת עם שתי מדרגות המחייבות הכוונה.
תודה לעופר על הכוונה מקצועית שלי ושל שאר הקבוצה.
גאים ומרוצים מגיעים לתחתית המעלה לתחקיר והסבר קצר על מה היה נכון ומה צריך לשפר כאשר יש מכוון שמוליך את הנהג ומעבר נכון של מכשול.
ממשיכים להמתמקמות בחניון לילה עין עקב, מתחת לחוד עקב. לא לפני שבדרך חוסר תשומת לב מביאה להשבתה של צמיג נוסף ברכב שלי, לזה קוראים מזל נאחס...
נפרדים מיענ'קלה שצריך עוד להגיע לאילת ומתארגנים בחניון.
מתארגנים בחניון הלילה ולארוחת פוקיה עם ציפיות גבוהות. גיליתי קבוצה מאורגת להפליא ברמת הציוד והדיגום לשהייה בשטח.
במהלך השהייה בחניית הלילה הקבוצה מתגבשת יותר, נוצרות היכרויות חדשות של אנשים המתעסקים ביום יום בתחומי עניין משיקים אחרי ארוחת הבוקר אורזים את הרכבים ומנקים את המחנה, מצטרפים שני מטיילים נוספים לתדריך קצר וקדימה לרחצה והתעוררות בעין עקב. מעיין באחד המקומות הכי יבשים בארץ, השנה דווקא קיבל כמות משקעים מרשימה כך שהגבים בדרך למעיין נשארו מלאים.
אחרי התרעננות מתחילים את יום הטיול שמזמן לנו מסלול מאתגר לא פחות מזה של היום הראשון, כאשר היעד שלנו הוא מעלה אברהם בירידה (צפוי להיות מאתגר ל-XV של שי שהצטרף) וסיום יום מעייף ומרתק ביציאה מהמכתש הגדול.
בדרך לשם, עולים את מעלה צין, מטיילים רגלית לראש הר צרור כדי לצפות בפלא של בקעת הצינים, המרחבים האין סופיים שבמדבר. הגבעות מאפשרות לצפות לכל עבר, מתחנת הכוח אשלים במערב, איזור המפעלים בצפון, ומצוק הצינים מדרום מזרח.
גן הפסלים בראש מעלה צין
בהמשך הדרך לכיוון מעלה אברהם חוצים את נחל חצץ, לא לפני שלחימום יורדים מעלה קצר עם דרדרת ומדרגה מפתיעה, הסבר והכוונה קרקעית מביאה את כולם ללא פגע לתחתית המעלה.
רגע לפני האתגר האמיתי של היום, אוגרים כוחות בהפסקת צהריים אחרי נהיגה ארוכה ורצופה עד לקצה המכתש הגדול.
נוף מרהיב מתגלה אלינו ומראה את עוצמתו של המכתש והטבע שיצר אותו לפני מליוני שנים.
מעלה אברהם הינו דרך שנפרצה על ידי חטיבת הצנחנים לטובת העלייה מהמכתש, וקרוי על שמו של אברהם קרניצי ראש עריית רמת גן הראשון, עיר אשר אימצה את חטיבת הצנחנים.
ראש מעלה אברהם
מתקדמים לעבר המדרגה הגבוהה במעלה, מדרגה של כמטר וחצי, ונראה כי כבר נעשו בה עבודות מע"צ רבות עוד לפנינו. עושים תיקונים כדי להתאים לכל הרכבים בשיירה ואחד אחד יורדים בבטחה ובהצלחה.
מסיימים עם חיוכים רבים יומיים של חוויות, אתגרים, נופים מרהיבים, עזרה ותמיכה הדדית רחצה במקומות מעניינים, והכי חשוב - הכרנו אנשים איכותיים חדשים.
תודה שטיילתם איתי, הייתה לי הזכות להוביל את הקבוצה המיוחדת הזאת.
נתראה בטיולים הבאים.
למסעות הבאים בארץ - הקלק כאן
למסעות הבאים בעולם - הקלק כאן
להדרכות הנהיגה הבאות - הקלק כאן
2 תגובות
1
אורח/ת - רפאל
29 ביוני 2023 ב 14:24
כשיש מדריך מעולה ומקצועי כמו אריק,
הטיול הוא מגוון, מהנה ומאתגר.
לעוד הרבה טיולים כאלו
2
davtir
30 ביוני 2023 ב 09:04
הערה ליומן מסע אתגרי למכתשים -
המחצבות בציר הצבעים, בו נסעתם במכתש רמון, אינן של גבס אלא של חרסית (חרסית דמוית צור - חד"ץ וחרסית השוקולד). גם התנור בתמונה לא שימש בתהליך הפקת גבס אלא בהפקת החרסית.
תגובות