שטח 4X4 > כתבות > ביטוח וחוק

במוסך הסדר לא מתקנים ליקויים בטיחותיים

מכוניתו של המבוטח ניזוקה בתאונת דרכים.
חברת הביטוח שכנעה את המבוטח כי יכניס את רכבו לתיקון במוסך הסדר שלה בתמורה לשורה של הטבות.
זמן מה לאחר התאונה, החל המבוטח להרגיש חוסר יציבות במהירויות גבוהות וכן הבחין בליקויים נוספים.
המבוטח פנה לחברת הביטוח אך זו התנערה ממנו.
המבוטח תיקן את רכבו במוסך מורשה והגיש תביעה לבית המשפט להחזר עלות התיקונים שהשיבו את הבטיחות לרכבו.

אין ארוחות חינם במוסכי הסדר...

תופעת מוסכי ההסדר, היא אחת הרעות החולות בענף הביטוח.
לפני כשנה, שמו ארבעה חברי כנסת (איתן כבל, אורי מקלב, אברהם מיכאלי ואורי אורבך) את המחלוקות הפוליטיות שביניהם בצד וחברו יחדיו כדי לשים קץ לתופעה. הם הניחו על שולחן הכנסת הצעת חוק האוסרת על חברות הביטוח לפתות מבוטחים לתקן את רכבם במוסכי הסדר.
במוסכים אלה, כך נימקו חברי הכנסת את הצעת החוק, חברות הביטוח שולטות באספקת החלפים ובתיקונים. לפיכך, במקרים רבים, נעשה שימוש בחלפים בלתי ראויים ורמת התיקונים נמוכה.
קיימת אם כן הסכמה, כי תופעת מוסכי ההסדר מסכנת את חיינו. אולם בארצנו, חיי אדם לא נחשבים. לכן הצעת החוק שוכבת על שולחן הכנסת כאבן שאין לה הופכין ומוסכי ההסדר ממשיכים לפלוט אל הכבישים כלי רכב קטלניים.
זאת חווה מיכאל כרייף על בשרו. באחד הימים, ניזוקה מכונית הפיג'ו שלו בתאונת דרכים. המכונית הייתה מבוטחת בביטוח מקיף בחברת הביטוח הראל.
אתה יכול לתקן את המכונית בכל מוסך שאתה בוטח בו, הודיעו מסלקי התביעות בהראל לכרייף, אבל כדאי לך להכניס אותה למוסך הסדר שלנו. שם תיהנה משורה של הטבות: שטיפת המכונית עלינו, התשלום למוסך ולשמאי עלינו, הנחה בתשלום השתתפות עצמית ועוד.
אבל, הקשה כרייף, אפשר לסמוך על המוסך שלכם? ועוד איך, השיבו מסלקי התביעות, סמוך עלינו, תקבל שירות מקצועי ואמין, עם אחריות לשנה על התיקונים.
כרייף לא עמד בפיתוי. הוא הכניס את המכונית ל''מוסך יהודה'' בטבריה. אולם מהר מאוד הבין שצדק מי שאמר כי אין ארוחות חינם.

ולנו זה הזכיר את מוסך המדרכה בהודו, גם שם בטיחות לא ממש נחשבת...

ולנו זה הזכיר את מוסך המדרכה בהודו, גם שם בטיחות לא ממש נחשבת...ולנו זה הזכיר את מוסך המדרכה בהודו, גם שם בטיחות לא ממש נחשבת...

המכונית אינה בטיחותית לנסיעה

כחודש לאחר שהמכונית יצאה מהמוסך, בנסיעתו הראשונה אל מחוץ לטבריה, הרגיש כרייף חוסר יציבות במהירויות גבוהות. כמו כן הבחין, כי דלת ומושב הנוסע לא תוקנו, למרות שנפגעו מפתיחת כרית האוויר בעת התאונה.
הוא פנה למוסך פיג'ו בטבריה. בנסיעת מבחן עם בעל המוסך, נאמר לו כי המכונית אינה בטיחותית לנסיעה.
כרייף פנה להראל, אולם מסלקי התביעות דחו אותו על הסף.
כרייף לא לקח סיכונים. הוא פנה למוסך הגליל, ביצע שם על חשבונו את התיקונים שנדרשו כדי להפוך את הנסיעה לבטיחותית והגיש תביעה נגד הראל בבית משפט השלום בטבריה.

בבית המשפט:

מדוע אינכם משלמים לו עבור התיקונים?, שאלה השופטת אילונה אריאלי את נציגי הראל, הרי מדובר בעניין בטיחותי.
מדובר במבוטח רמאי, שהפר את חוזה הביטוח, השיבו נציגי הראל. אחד שעושה דין לעצמו. במקום להחזיר את המכונית למוסך ההסדר המקצועי והאמין שלנו, הוא הלך ותיקן אותה בסכומים מופרזים ומנופחים במוסך פרטי. על הדרך הוא הוסיף נזקים שלא נגרמו כלל וכלל בתאונה.
השופטת אריאלי לא התקשתה לקבוע כי הצדק עם כרייף. לאחר שגילה את חוסר היציבות בנסיעה, הביא כרייף את המכונית לשמאי של הראל וזה בדק את המכונית ורשם בדוח שלו כי אכן ''יש חופש בחיבור תפוח ההגה וחופשים גם במשולשים הקדמיים''.
מדוע אם כן השמאי והראל לא אישרו את תיקון חוסר היציבות? סתם כך, ''בעלמא ובלי כל נימוק'', קובעת השופטת, למרות שהמכונית לא עברה כל פגיעה או תאונה מאז שתוקנה במוסך ההסדר.
למסקנה דומה הגיעה השופטת אריאלי, בנוגע לנזק לדלת ולמושב הנוסע. אין חולק, מזכירה השופטת, כי בתאונה המכונית נפגעה בחלקה הימני וכתוצאה מכך נפתחה כרית האוויר הממוקמת בדופן הימנית של מושב הנוסע. גם כאן, השמאי מטעם הראל רשם כי ''לרכב נזק נוסף לריפוד דלת קדמית ימין''. יחד עם זאת, שוב ללא כל נימוק והסבר, השמאי והראל לא אישרו את התיקון.
אבל המבוטח עשה דין לעצמו ולא הקטין נזקים כאשר ברוב חוצפתו ביצע את התיקונים הנוספים במוסך פרטי ולא במוסך הסדר, התעקשו נציגי הראל.
השופטת דחתה טענה זו מכל וכל. למרות שהשמאי שלכם אישר את קיום הנזקים, קבעה השופטת, סירבתם לאשר למבוטח לתקן את הנזקים הנוספים ולפצותו על כך. על כן, אין לבוא בטרוניה אל המבוטח על כך שתיקן באופן פרטי את הליקויים הבטיחותיים שנמצאו במכונית.

ומה הלקח לכל אחד: היזהרו משיטת מצליח ואל תוותרו לחברת הביטוח

בסופו של דיון, פסקה השופטת לטובת המבוטח. אולם שוב, שיטת ''מצליח'' הוכיחה את עצמה. ההתדיינות העקרה התישה את המבוטח, עלתה לו בהתרוצצות, הרבה עגמת נפש ומתחים.
ולהראל, כמה עלה הניסיון להתיש את המבוטח? בכלום. היא שילמה את מה שהייתה חייבת לשלם מלכתחילה בתוספת הוצאות משפט זעומות של 3,750 שקל.
הוכח שוב שלמערכת המשפט אין כל כוח הרתעתי. אפילו לא כלפי גופים המסכנים בהתנהלותם את חיינו.
שימו לב: הראל אפילו לא התביישה כי תיחשף במשפט העובדה שבמוסך ההסדר שלה לא מתקנים ליקויים בטיחותיים.
למרבה הצער, אין ספק שההתנהלות השערורייתית סביב מוסכי ההסדר תימשך.
פחד אלוהים כמה מכוניות עם פוטנציאל של הרס נעות בכבישי הארץ.
לאתר של עו''ד חיים קליר - הקליקו כאן
התמונות בכתבה מתוך בלוג הודו של עופר אוגש - גם בהודו אין כל חשיבות למערכות הבטיחות לרכב

תגובות

0 תגובות