כה אמר אחד המטיילים בסיום הטיול: בשביל מה לבזבז את הכסף בחו"ל, עדיף מכתש רמון
צילמו: אדי ליטבק, אמיר נחומי
מאת: אמיר נחומי
11/04/21
השביל שלאורך קיר המצוק הצפון מערבי מתפתל בערוצים שלעיתים גורמים לרכבים להניף אל-על גלגל ולהסתמך על מערכת בקרת המשיכה האלקטרונית. אין זה מרתיע או מפריע והשיירה מתקדמת ללא חת אל עבר היעד הראשון - מצד מחמל.
מחנים את הרכבים, ומתחליל בצעדה של כ-500 מטר במעלה המצוק אל השריד הארכיאולוגי של עם מופלא בשם הנבטים.
כשברקע מצד מחמל ושביל עתיק יומין העולה במעלה ההר הגבוה, עמדו החברים והאזינו לסיפורם המרתק של אדוני המדבר הלוא הם הנבטים.
סיפורו של עם שהופיע משום מקום לפני 2,400 שנה, בשלהי תקופה הכיבוש הפרסי של ארץ ישראל והאזור כולו, במאה הרביעית לפני הספירה, לא השאיר ולו פיסת כתובים אחת על עצמו, כל שידוע אנו למדים מסיפוריהם של סופרי הדורות ההם, ונעלם בסוף המאה השניה לספירה עת שהתבולל ואיבד את צביונו כעם תחת השלטון הביזנטי. אחת מגולות הכותרת של פועלם של הנבטים היתה הובלת שיירות הבשמים והתבלינים מחופי חצי האי ערב לעבר חוף הים התיכון. המצדים שנמצאו בארץ ישראל שהינם חלק ממערכת דרכי השיירות הם השריד הממשי הכמעט יחידי למפעל אדיר זה. מצד מחמל הוא אחד מהם.
למכתש רמון מספר כניסות (ויציאות כמובן), על הקיר הצפון מערבי ישנן ארבע דרכי כניסה ויציאה ממזרח למערב:
1. מעלה נח - שלא כל כך נוח
2. מעלה מחמל שסגור לרכב כיום
3. כביש 40 המוביל מ... ואל מצפה רמון העיר
4. מעלה רמון האתגרי
5. מעלה ערוד
בקיר הדרום מזרחי ישנם מפערים (פתחים בקיר המכתש שמאפשרים כניסה ויציאה ללא טיפוס אתגרי או מורד קשה, ממזרח למערב:
1. מפער נקרות בו זורם נחל נקרות
2. מפער גוונים בו זורם נחל גוונים ועובר כביש 40
3. מפער פיטם שהוא לא נחל אלא אוכף נמוך יחסית בקיר המכתש.
אנו בבואנו ממצד מחמל שבקצה הצפון מערבי של המכש, ירדנו במעלה נח. מעלה בינוני בקושי העבירות שבו, הגם שארבעת מדרגותיו מחייבות הכוונה צמודה על מנת לא לפגוע בפגושים הרכים של הרכבים.
הירידה ממעלה נח מסתיימת, כולם שלמים בריאים ושמחים.
הדרך מובילה אל ציר הנפט הלא היא הדרך המלווה את כל אורכו של צינור הנפט - קו אילת אשקלון (הידוע בשם קצא"א). גומאים את רוב בקעת מחמל ואנו מגיעים אל הדרך המובילה לנחל ארדון, יורדים אל הנחל אל העץ הידוע שלמרגלות גבעת חרוט, שם עצרנו להפסקת ארוחת הצהרים
נחל ארדון מתאפיין בצבעי האדום של עפרות תחמוצת הברזל המצויה שם לרוב.
הדרך מתפתלת בתוך קניון קטן שבקירותיו עדויות להרבה עפרות של תחמוצות מתכות אחרות, בולטת ביופי הירוק שלה תחמוצת הנחושת, בצהוב הבוהק, תחמוצת הגופרית, ובצבע השחור/אפור של תחמוצות המנגן. התופעה שמושכת מיד את עין המטייל הם ה"דייקים" פריצות הלבה האנכיות דרך השכבות האופקיות של ריבוד שכבות קיר הקניון. התפעלות.
חאן סהרונים הוא עוד שריד ארכיאולוגי של דרכי השיירות של הנבטים.
הוא ממוקם על רמת סהרונים שבהמשך למפער נקרות בו זורם נחל נקרות ועוברת דרך הבשמים. החאן ידוע גם בשמו "שער רמון". הגענו למקום תוך עקיפת מעלה דקלים שקושי העבירות בו חורג מהמוגדר לטיול זה. יש אכזבה מהולה באנחת רווחה אצל המטיילים. אכן לא באו לטיול אתגרי. סיירנו בחאן שהשתמר לאורך 22 מאות השנים האחרונות, ויצאנו אל נחל גוונים למוצא אל סיום הטיול בכביש 40.
יום במכתש רמון - רק טעימה ממכמני הטבע ויופיו, גם קצת גיאולוגיה ומעט הסטוריה.
כולם מרוצים ומבטיחים שימשיכו לטייל בארצנו היפה.
נתראה בטיולים הבאים.
למסעות הבאים בארץ - הקלק כאן
למסעות הבאים בעולם - הקלק כאן
להדרכות הנהיגה הבאות - הקלק כאן
2 תגובות
1
אורח/ת - מירי א.
14 באפריל 2021 ב 14:58
הטיול היה מוצלח מאד יפה וכייפי עם קבוצה מקסימה ועם ערך מוסף של הסברים והעשרת הידע.
תודה רבה לאמיר נחומי, אשמח להשתתף בעוד טיולים בהדרכתך.
2
אורח/ת - שלמה
14 באפריל 2021 ב 14:58
מצטרפים לברכות ונרבה טיולים עם אנשים כמותכם וכמובן תודה מיוחדת לאמיר וביננו בשביל מה לבזבז את הכסף בחול עדיף מצפה רמון
תגובות