סיכום טיול חוצה רמות מנשה לשמורת הטבע חוף גדור 24/5/24

ביום שישי בבוקר, במזג אוויר מעולה, יצאנו לטיול בעבירות קלה שחוצה את רמות מנשה לכיוון דרך נוף גלעד, מועצה אזורית אלונה, עמק חפר ולאורכו של נחל אלכסנדר ועד לשמורת חוף גדור. עדיין יש את הירוק המשגע, אבל בחלק מהמסלול זה כבר התחלף לו בחודש האחרון בצבעי חום של הקיץ ושל הקוצים. מסלול ארוך, כשבסופו מובטחת טבילה נהדרת בחוף ים מהיפים בארץ, בערבו של יום שישי ולקראת קבלת השבת.

הסיכום הזה מוקדש לזכרו של לוחם גולני הגיבור, סמ"ר תומר ברק, שנפל בקרב ב 7 לאוקטובר בעוטף עזה, ובאהבה אין סופית וחיבוק ענק מכולנו למשפחת ברק, לאבא איתי ולאח טל שהצטרפו אלינו לטיול. שלא תדעו לעולם עוד צער. אמן!

קיבוץ הזורע - נפגשים

נפגשנו בתחנת הדלק בכניסה לקיבוץ הזורע. החברות והחברים החלו להאסף במגוון של רכבי שטח. גרנד צ'ירוקי נהדר, ג'ימני, לנד קרוזר קצר והברונקו האדום והיפהפה של צ'ארלי. לחלק מהנהגים זהו טיול ראשון בשטח ויש קצת פרפרים בבטן. לאט לאט כולם הגיעו לנקודת המפגש לקראת יום של חוויות ונהיגה כיפית וזורמת בשבילים הזורמים של המסלול.

נאספנו בצל לעבור על המסלול. הסברתי קצת על נהיגת שטח ועל הנוהל של נסיעה בשיירה. חילקתי את מכשירי הקשר ויצאנו בזריזות לכיוון פארק רמות מנשה ונחל גחר כשצ'ארלי סוגר את השיירה כמאסף.

פארק רמות מנשה

בדרך לפארק רמות מנשה דיברתי על חבל הארץ היפה הזה שנמצא בדרום הכרמל כשהגובה הממוצע של האזור הוא כ-250 מטר מעל פני הים ופסגותיו הגבוהות מתנשאות לגובה של כ-400 מטר. ומכיוון שאנחנו ממש ליד תל מגידו, הזכרתי שהמקום הוכרז כאתר מורשת עולמית בשנת 2005 ע"י אונסק"ו, ומומלץ מאד לטייל בו בימים קרירים.

נכנסנו לפארק רמות מנשה ונסענו לאורך נחל גחר, שהוא נחל קטן ופחות מוכר הנמצא ביער הזורע שמזמן למטיילים בו מסלולי הליכה נחמדים פינות חמד ובריכות מים קטנות והרבה פחות עמוסות מנחל השופט שבדרך כלל עמוס במטיילים. לאחר נסיעה לאורך נחל גחר, פנינו שמאלה לכיוון דרך פארק ג'וערה לנסיעה בדרך מנדטורית.

ג'וערה

לקראת סוף השביל המנדטורי ניתן היה לראות את גבעת ג'וערה המרשימה. הגבעה שמשה בעבר כבסיס ראשוני להתיישבות וכמחנה הדרכה מרכזי למפקדים של ארגון "ההגנה", ולאחר מכן כבסיס גדנ"ע וכמוזיאון. שמה העברי של הגבעה הוא "גבעת נֹח", על שם נוח לינדהיים, ארכיטקט שעזר לקבל את האדמות של קיבוץ עין השופט. לצערי המוזיאון היום מוזנח וסגור.

מצפור עין השופט

משם המשכנו לעליה מצפור עין השופט שממנו יש נוף 360 מעלות נפלא על האזור. בעליה למצפור יש טיפוס כייפי וקצת יותר מאתגר שדורש מיומנות נהיגה, והקבוצה עוברת את העלייה בצורה חלקה ללא כל בעיה.

המצפור נקרא על שם יצחק אוכברג שנפטר בגיל צעיר ובצוואתו הוריש 250.000 ליש"ט לקרן הקיימת לישראל. בכסף זה נקנו אדמות הקיבוצים דליה וגלעד. קיבוץ גלעד נקרא בראשיתו על שמו: "אבן יצחק". במצפור למעלה פגשנו קבוצת טיילים רגליים שעושים כל פעם קטע הליכה. הצטרפנו אליהם והתיישבנו לארוחת בוקר וקפה.

תצפית ממצפה עין השופט

בסיום ארוחת הבוקר ירדנו חזרה באותו מסלול עליה נחמד אבל הפעם בירידה, ונכנסו לעין שולמית שהינו מעיין קטן ששימש כמקור המים של הישוב העתיק שבחירבת בית ראש. היו הפעם מים, ואפילו ראינו מספר צפרדעים. המקום יפה וירוק.

משם המשכנו בנסיעה קצרה לכיוון כיכר הקיבוצים, ואנחנו כבר בעליה הנחמדה לכיוון חירבת בית ראש שנמצא בגבעה שלטת בסביבתה. הגבעה שימשה "כמשלט" של כוחותינו במלחמת השחרור, וסייעה רבות לעמידתה של משמר העמק בקרבות על קיומה. למעלה יש תצפית מרהיבה לכיוון מישור אבל הראות היום לא הייתה כל כך טובה.

אנדרטת הקיבוצים

מחירבת ראס המשכנו לכיוון אנדרטת הקיבוצים. אנדרטת הקיבוצים הוקמה לזכר חברי הקיבוצים שנפלו במערכות ישראל. הביקור באנדרטת הקיבוצים תמיד מרגש ומזכיר לכולנו את המורשת וההקרבה של הישוב למען תקומת וביסוס המדינה באזור כשלצערנו הגדול החלקים הריקים באנדרטה שכה קיווינו שיישארו ריקים, ממשיכים לזכור ולא לשכוח את הגיבורים והגיבורות שבזכותם אנחנו יכולים להמשיך ולחיות פה בארץ.

171710201541517171020173291717102019273
1717102021226

שבילי רמות מנשה

משם המשכנו לשבילים של רמות מנשה וגלעד. המשכנו בשבילים היפים, והזורמים כשאנחנו קצת מגבירים את קצב הנסיעה. חלפנו על פני חירבת אל-עירס, שהייתה המיקום הראשון של העלייה לקרקע של קיבוץ גלעד אחרי שני ניסיונות כושלים ב 1945. משם חלפנו על פני גבעת הרקפות לשמאלנו, שמאד מומלץ לטיים בה בתחילת החורף, ונכנסנו לדרך נוף גלעד היפה ובמהרה הגענו לירידה לעין נל"י.

עין נילי

הירידה לעין נילי קצת מאתגרת, יש קצת מדרגות וצריך לעשות אותה בזהירות. כולם עברו את הירידה חלק והגענו לעין נילי, המעיין הנסתר והנעים ליד המושב גבעת ניל"י, שם עשינו עצירה קצרה ונהנינו מהמקום היפה והירוק, והכלבים נהנו מאד מהמים הקרירים.

סרטון 1 ו2 - עין נילי

העלייה בדרך חזרה מעין נילי גם עברה בקלילות והמשכנו לכיוון דרך המוביל ולכיוון אנדרטת משמר הגבול דרך יישובי עמק אלונה. עצרנו באנדרטת משמר הגבול לשיחה על המקום וקצת על המורשת של מג"ב. האנדרטה ניצבת על גבעה מעל מחלף עירון על כביש 65, מול קיבוץ ברקאי ומחלף משמר הגבול, בשטח המועצה אזורית מנשה, המקום שבו הייתה הפלוגה הראשונה של מג"ב. יש שם גם מוזיאון מרשים על מג"ב שפתוח רק במהלך השובע, ומומלץ לבקר ולראות.

עמק חפר ומבצר קאקון

מפה עברנו לאזור עמק חפר, ולכיוון הגן הלאומי מבצר קקון. ה GPS משובש וכולם נוסעים אחרי בשיירה בכדי שאף אחד לא ילך לאיבוד.

הגענו למבצר קאקון שבו שרידי מצודה צלבנית-ממלוכית. בתקופת מלחמת העצמאות תושבי הכפר הערבי במקום התנכלו להתיישבות החדשה ובמהלך מלחמת העצמאות הוחלט לכבוש את המקום. המשימה הוטלה על חטיבת אלכסנדרוני, ולאחר קרב קשה שנמשך ימים מספר מול כוח מצבא עיראק שישב בכפר, נכבש המקום. במקום יש אנדרטה לזכר לוחמי חטיבת אלכסנדרוני.

אנדרטה לזכר לוחמי חטיבת אלכסנדרוני

נחל אלכסנדר

לאחר העצירה הקצרה, חזרנו לדרך המוביל לכיוון שביל נחל אלכסנדר. במהרה חצינו את נחל שכם שהיה אחד הגורמים הראשיים לזיהום של נחל אלכסנדר, הנחל זורם בשומרון והוא אחד מיובליו העיקריים של נחל אלכסנדר. בשנת 1996 הקימו פרויקט לשיקומו לשיקום נחל אלכסנדר הוקם מכון לטיהור שפכים בסמוך לבת חפר שמטהר את מרבית השפכים ושנחנך בשנת 2002.

לאחר נסיעה קצרה נוספת בדרך המוביל נכנסנו לשביל של שמורת נחל אלכסנדר ולאחר נסיעה קצרה הגענו למאגר המים משמר השרון. שם עצרנו לארוחת ומנוחה נחמדה בצל.
בתום ארוחת הצהריים עלינו כולנו למצפור ויקר לראות את מאגר המים ולהתרשם מהנוף היפה מסביב ולהנות מהבריזה שהגיעה ממערב. בעונת הנדידה ניתן לראות בו להקות ענק של שקנאים.

גשר הצבים

עכשיו המשכנו בקצב טוב בשביל שמורת נחל אלכסנדר, זהו נחל איתן שזורם כל השנה, לאורך של 32 ק"מ ונשפך לים מצפון לחוף בית ינאי.
הנהיגה בשביל לאורך נחל אלכסנדר נפלאה. השביל זורם ומהנה, עם הרבה פינות צל ומנוחה שנבנו לאורכו. המשכנו עד לגשר הצבים, וירדנו לראות את הצבים שהפעם לא יצאו מגדרם לעשות תצוגה מרשימה.

שמורת חוף גדור

מכאן כולם רצו כבר להגיע לחוף הים. ולכן המשכנו בנסיעה רציפה דרך גן לאומי נחל אלכסנדר שליד נחל חדרה, עברנו את חירבת סמארה שנמצאת ממש ליד כביש החוף ושימשה בית מכס ליצוא אבטיחים לנמל הקטן שהיה במכמורת בתקופה העות'מנית, ולאחר קטע קטן נוסף עד הגשר מתחת לכביש החוףע לינו על הכביש למכמורת , עברנו את החוף של כושי, ונכנסנו עד הכניסה של שמורת חוף גדור.

לסיכום

הקבוצה נהגה בקצב נהדר והגענו לחוף גדור לקראת ערב עם צבעים מרהיבים של דמדומים. בנקודה הזו נפרדנו בברכת שבת שלום כשצ'ארלי ממשיך עוד קצת בעומק החולות לכיוון תל גדור ואילו אני יורד לחוף הים ונכנס לטבילה נהדרת וקרירה לקראת קבלת שבת.

חברות.ים יקרים, היה תענוג גדול להכיר ולפגוש שוב אתכן.ם היום בטיול חוצה רמות מנשה. קיבלנו נופים נפלאים, אתרים היסטוריים, מורשת קרב וגם מזג אוויר נפלא. שאפו על נהיגה מקצועית וחלקה ובמיוחד למתחילים בשטח 👏. תודה לכן.ם על יום טיול נפלא ומלא חוויות. היה לי העונג להוביל אתכן.ם. מקווה להיפגש איתכן.ים ממש בקרוב שוב בשטח 🤞. סעו בדרכים בטוחות (ומשובשות) ורק בשורות טובות. שבת שלום וסופ״ש שקט ורגוע לכולנו. שלכם, עופר עתיר