הונדה HR-V -  הכי רחוק מג'יפ
הונדה HR-V - הכי רחוק מג'יפ

אחד הכללים הראשונים שלומד מי שקונה רכב שטח בפעם הראשונה הוא שכמו הרבה דברים בחיים מדובר בפשרה. מה שמתאים לשטח לא מתאים לכביש ולהפך ואין חיה כזאת שמתאימה לאספלט ובורות בדרכי עפר באותה מידה.

אאודי אולרוד - מפואר בכל דרך
אאודי אולרוד - מפואר בכל דרך

אאודי, אחרי סובארו ו-וולוו, מציגה אצלנו את הגרסה שלה לסטיישן עם נכונות לקפוץ לשטח. או שמא רכב שטח לכביש

רנו סניק RX4  - השטח קורא אפילו לרנו
רנו סניק RX4 - השטח קורא אפילו לרנו

קצת פקפקנו לפני שצברנו תנופה ועלינו בקלות יחסית בשביל התלול לתל גזר. שתי נשים שעמדו שם באותו רגע הסתכלו בנו ספק בהפתעה ספק בהערצה. פתחנו את החלון והן שאלו ''איך הצלחתם לעלות עם הסניק המשפחתית הזו למעלה?''.
רגע לפני שסיפרנו להן סיפורי גבורה הן פתאום שמו לב- זה לא הסניק שחונה אצלן מול הבית. היא קצת שונה, יותר יפה, גבוהה והיא נוסעת בשטח.'' רנו? בשטח?

מיצובישי פג'רו קינג - המלך או בגדי המלך?
מיצובישי פג'רו קינג - המלך או בגדי המלך?

המלך החדש החליק במהירות אל הטריטוריה של היעלים בכניסה למכתש הקטן. במבט מלמעלה הוא נראה להם כנראה קצת משונה. אחרי שהתרגלו לסיקסים הותיקים ששלטו בשטח עד שנת 90 ולג'יפים היפנים הממוזגים...

ג'יפ גרנד צ'ירוקי -  התשובה האמריקאית
ג'יפ גרנד צ'ירוקי - התשובה האמריקאית

בכל פעם כשאני כותב כתבה על רכבי שטח קשה לברוח מהמושג ג'יפ. אנחנו כבר ילדים גדולים ויודעים שמקרר זה לא רק פריג'ידר ותפוז זה לא רק ג'אפה אבל בכל זאת רגע לפני שפתחתי את הדלת של הרכב הירוק כהה חשתי בעוצמתו של המותג...

ניסאן Nissan טראנו אוטומטי ארוך מודל 2001
ניסאן Nissan טראנו אוטומטי ארוך מודל 2001

הטראנו הופיע בארצנו לפני שנים מספר, והפך ללהיט רכב כביש/שטח שהיה זול ממתחריו ונתן תמורה מלאה בעד כספו של הנהג הממוצע, אמינות ויכולות כביש מצוינות שנוספו ליכולות שטח בנוניות הפכו את הטראנו למוביל בשוק...

איסוזו טרופר-אוטומט
איסוזו טרופר-אוטומט

אנחנו מה-זה מפונקים! אם תפתחו מילון במילה ''פינוק'' תראו שם תצלום של נהג ישראלי. מה קרה? מכונית עם תיבת הילוכים ידנית כבר לא מספיק טובה? אהה, בעצם על מה אני מדבר, שהרי כבר כבשנו את כבישי האלפים ברודסטאר פתוח עוד בשנות החמישים. עשר שנים אחר כך, צלחנו את חולות הסהרה על גבי לנדרובר סדרה 1 פתוח וכל העברת הילוך דרשה ''צווישן גז'' מיומן. במלחמת יום הכיפורים צנחנו במיתלה עם ריו 6X6 ועליו צלחנו את התעלה, ובמלחמת לבנון נהגנו ב- T72, שנפל שלל מהצבא הסורי, מהרי השוף עד לפלאפל בעיר התחתית בחיפה. כל העברות ההילוכים האלו התישו אותנו סופית, ועכשיו נהגי ישראל דורשים דבר אחד במיוחד, תיבת הילוכים אוטומטית. זה ההסבר ההגיוני היחיד שעלה בדעתי להעדפת העברת הילוכים אוטומטית.

דייהטסו טריוס
דייהטסו טריוס

אם אי פעם חיפשתם דוגמה לניצול משאבים נכון אתם יכולים להפסיק את החיפוש בדייהטסו. היצרן היפני, שמיוצג בארץ על-ידי טלקאר, משתמש באותה פלטפורמה לארבע מכוניות שונות. כשלעצמו זה אינו חידוש, יצרנים רבים פועלים באותה הדרך, אך אף אחד מהם לא עושה זאת במכוניות שהן כה שונות בתכלית.

מיצובישי פאג'רו ספורט
מיצובישי פאג'רו ספורט

בראשית היה צ'לנג'ר, שלא היה יותר מאשר טנדר בעל קבינה מוארכת (עם קונספט הדומה לטויוטה -4ראנר), אבל דגם זה לא הגיע ארצה. למען האמת, זה בדיוק מה שהצ'אלנג'ר היה. בסיס של טנדר עם מרכב ארוך ומפואר. לפני כמה חודשים הוצג בארץ הפאג'רו ספורט, שנראה לי בתחילה כמו עוד איזשהו דגם מוזר ש''תפרו'' אותו במיוחד לשוק הישראלי. אבל בביקורי האחרון בארה''ב גיליתי בה ''ספורטים'' כאלה לרוב. כך גיליתי שזהו רכב שנבנה לשוק האמריקאי דווקא ו''במקרה'' הוא גם מתאים לקהל הישראלי, הממהר לחקות את הטעם האמריקאי בכל (רק עם תוספת המילה ''דיזל'' לפני האוטומט).

ניסאן פיק-אפ ווינר
ניסאן פיק-אפ ווינר

הטנדרים הראשונים שייבאה חברת פסיפיק - יבואנית ניסאן לישראל, סבלו מחולשה אחת משמעותית, המנוע. עיצובו של הדגם הקודם לא חרג מהנורמה באיזשהו אופן ואיכות הייצור בו עמדה בסטנדרט הגבוה של ניסאן. אבל מנוע הדיזל לא היה לעניין. עם רק 75 כוחות סוס המנוע היה חלש מאוד ומאוד לא ידידותי למשתמש בשל תחום כוח יעיל צר ביותר. כשהגיעו הידיעות הראשוניות, על הגעתו של טנדר חדש מבית ניסאן, הן עוררו עניין רב. לא רק בגלל שמדובר ברכב חדש אלא שהוא גם מצוייד במנוע טורבו דיזל מודרני ובמיוחד בשל העובדה שהטנדר (שקיבל בארץ את השם המסחרי ווינר - מנצח) בעל הנעה כפולה. פעם ראשונה מניסאן.

דייהו מוסו במבחן דרכים
דייהו מוסו במבחן דרכים

בזמנו, היה המוסו יחד עם הדיסקברי של לנדרובר היחיד להציע את השילוב המוחץ של רכב שטח המצוייד במנוע דיזל ותיבת הילוכים אוטומטית. מאז הצגת המוסו בארץ, חלפו כחמש שנים ולשוק הצטרפו כלים אוטומטיים חדשים וביניהם רב-המכר הניסן טראנו, המיצובישי פאג'רו, יונדאי גלופר והטויוטה לנד-קרוזר פראדו המצויין. גם פני המוסו השתנו. השיפור הראשון היה מעבר למנועי טורבו דיזל חזקים, השינוי השני היה לא ברכב כי אם ביצרן, סאנגיונג נרכשה על-ידי קונצרן הענק דייהו והסוכנות בארץ (פארמונט מוטורס) נסגרה. לקוחות רבים שרכשו מוסו וקורנדו (ויש כמה מאות כאלה) נותרו ללא שירות וחלפים. טלקר, יבואנית דייהו קיבלה את כלי-הרכב של סנגיונג (עתה תחת השם דייהו) לטיפולה ועתה, המוסו והקורנדו מיובאים ומטופלים על-ידי דייהו. גם בעלי סנגיונג זוכים לטיפול ואספקת חלפים סדירה מיבואן רציני ומבוסס.

ניסאן Nissan טראנו  אוטומט - ארוך
ניסאן Nissan טראנו אוטומט - ארוך

בספטמבר 98, ערכה ניסאן השקה רישמית לדגמי הטראנו האוטומטיים בשבילים הקשוחים של רמת הגולן. כבר אז היה ברור שזו לא ''סתם'' עוד השקה, אלא אחת בעלת חשיבות רבה בשוק רכבי-השטח, מכיוון שעתה, רכב השטח שהיה הנימכר ביותר בישראל, קיבל (סופסוף) את מה שהשוק דרש זמן רב וזה, תיבת הילוכים אוטומטית.

פרילאנדר-לאנד רובר
פרילאנדר-לאנד רובר

אני לא טכנופוב. בעצם, אני מסתדר לא רע בכלל עם כל דבר טכני. אבל כשמנהל המכירות של חברת המזרח, התחיל בשורת הסברים מתארכת על נוהלי הפעלה, מחשבים, סנסורים, מתגים והחלקות, התחלתי להרגיש כאילו הבאתי הביתה וידאו חדש וספר ההפעלה עבה כמו התנ''ך וכתוב ביפאנית. כדי לא לצאת פראייר, הנהנתי בראשי ברצינות, תוך כיווץ גבות ויישור מבט לנקודה מתה בחלל, כשאני ממתין בקוצר רוח, ששפתי מנהל המכירות יפסיקו לנוע ואוכל להכנס לרכב, ולהסתלק במהירות מהמקום.

סוזוקי גראנד ויטארה Suzuki Grand Vitara
סוזוקי גראנד ויטארה Suzuki Grand Vitara

כשסיפרתי לעמיתיי על נסיעת המבחן הקרבה בגראנד ויטארה דיזל אוטומטית החדשה, פטרו אותי בדברים כמו ''איטית, עגלה, לא זזה...''ועוד מיני דברים שלא ניתן להעלותם על הכתב ללא עורך-דין צמוד. עם מפלס ציפיות נמוך יותר מהקו האדום בכינרת, הגעתי למכשירי תנועה בתל-אביב לתחילתם של יומיים במחיצתה של הויטארה החדשה.

איסוזו איפון אוטומטי
איסוזו איפון אוטומטי

בעבר סיפרנו לכם על הטנדר איפון ,מאז חלפה כמעט שנה ודרישות השוק, הכתיבו את האבולוציה של הכלים הנמכרים בו . ראשונים להציע לנהגי ישראל המפונקים טנדר דיזל אוטומטי היו מיצובישי , שמוכרים את המאגנום האגרסיבי למראה. למרות ילדות קשה נהנה המאגנום מייחודיות כטנדר האוטומטי היחיד ונמכר היטב.

מבחן דרכים: טויוטה לנדקרוזר פרדו
מבחן דרכים: טויוטה לנדקרוזר פרדו

כנהוג במחוזותינו, לתופעת העדר יש ביטוח חזק מאוד כשמגיע היום בו מזמינינים מכונית חדשה. אין זה משנה אם מדובר במאזדה לאנטיס או ניסאו טרנו.
אבל מה, לא תמיד העדר צודק ואנו יכולים למצוא, בשוליים מכוניות מדהימות. זה בדיוק המקרה של הטויוטה לנד-קרוזר פרדו - אין לו את התדמית הגברית של הפאג'רו, אין לו את הקסם של הלנד רובר ואין לו מסע יחסי ציבור כמו של איסוזו. מה שכן יש לפרדו זו איכות נדירה!

האמר צבאי H1 - הדבר האמיתי?
האמר צבאי H1 - הדבר האמיתי?

כל הלילה, מטפטף ההאמר הרטוב מים. בבוקר, המושבים עדיין ספוגים במים והמחשב של הגיר, שנמצא מתחת לאחד הכיסאות האחוריים, מכוסה כולו בבוץ מסריח, אך לא נפגע. החלק החשוב הזה, כמו עוד חלקים בהאמר, אטום למים ומחזיק לעד.

טויוטה היילקס
טויוטה היילקס

טויוטה ההיילקס על דגמיה השונים נהפכה ללא ספק לסוס העבודה של המשק הישראלי. אמנם, ההילקס לא היתה זו שהחלה את מהפכת הטנדרים כפולי הקבינה, כבוד זה שמור למיציבושי, אך הפכה חיש מהר למובילה במכירות(בסגמנט הטנדרים היפאניים) והגיעה למקום השני המכובד בקטגוריית המסחריות.

יונדאי גאלופר
יונדאי גאלופר

מעורבותה של מיציבושי בחברת יונדאי אינה סוד. כמיפעל שהחל דרכו כמפעל בת של היצרן היפני, טמונים שורשי יונדאי, עמוק במחלקת ההנדסה של מיציבושי וזה אינו דבר רע כשלעצמו. שיתוף פעולה זה בא לידי ביטוי במכוניות הפרטיות של היצרן, אם זה בטכנולוגיית שילדה או באמצעי לבקרת מנוע. לכן, לא הופתענו לגלות שהיונדאי גאלופר מבוסס ברובו על מיצובישי פאג'רו מהדור הקודם.

דף 14 מתוך 14